علائم خرابی استپر موتور و نحوه شستن و تعویض آن

121 348,455

استپر موتور یکی از قطعات مهم خودرو است که وظیفه مدیریت و تنظیم دور آرام (idle speed) موتور را به عهده دارد. این قطعه دور موتور را در حالتی که درجا کار می‌کند، در صورت لزوم افزایش یا کاهش می‌دهد. خرابی استپر درصورتی‌که نادیده گرفته شود، می‌تواند به اجزای موتور آسیب برساند. در این مطلب درباره استپر موتور، علائم خرابی استپر موتور و نحوه تمیزکردن یا تعویض آن صحبت خواهیم کرد.

توضیحی کوتاه درباره استپر موتور

ابتدا بیایید خیلی سریع با این قطعه آشنا شویم. گفتیم که استپر موتور (idle control valve) که معمولا به آن سوپاپ کنترل هوا در دور آرام هم گفته می‌شود، وظیفه کنترل دور آرام موتور را برعهده دارد. شکل و مدل استپر موتور در بیشتر خودروها یکسان است. بنابراین هر مدل ماشینی داشته باشید می‌توانید از همین مقاله کمک بگیرید.

بیشتر استپرها به‌شکل موتور یا دریچه موتوردار هستند که روی منیفولد (چندراهه) ورودی خودرو نصب می‌شوند. استپر با «ماژول کنترل موتور» تنظیم می‌شود و دور آرام موتور را با توجه به پارامترهایی مانند دمای موتور و بار سیستم الکتریکی تنظیم می‌کند.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

promotion banner

دلایل خرابی استپر ماشین

دلایل خرابی استپر زیاد نیستند. ممکن است انژکتورهای سوخت کثیف باشند، رسوبات یا کربن روی آن تجمع کرده باشد، فیلترهای هوا مسدود شده یا شمع‌ها معیوب باشند. بااین‌حال رایج‌ترین دلیل خرابی استپر ماشین آلودگی آن به‌دلیل تجمع رسوبات و کربن است.

علائم خرابی استپر موتور

هنگامی که استپر خراب می‌شود، می‌تواند مشکلات خاصی را در خودرو ایجاد کند. در برخی موارد حتی ممکن است آسیبی به موتور بزند که قابل‌اصلاح نباشد. برای عیب‌یابی استپر موتور می‌توانید به علائمی که نشان می‌دهند استپر خراب شده است دقت کنید. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

۱. دور آرام نامنظم

یکی از رایج‌ترین علائم خرابی استپر خودرو، دور آرام نامنظم است. استپر برای تنظیم و حفظ دور موتور در سرعت ثابت برنامه‌ریزی شده است. اگر استپر خراب شود یا از کار بیفتد، وقتی موتور در جا کار می‌کند، سرعت دورآرام به‌طور غیرعادی بالا پایین می‌کند. در برخی موارد ممکن است به‌شکل متناوب باشد؛ یعنی سریع بالا می‌رود و به یکباره افت می‌کند و همین روند در فواصل معین تکرار می‌شود.

حتما بخوانید: وکالت خرید و فروش خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

۲. روشن‌شدن چراغ چک موتور

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی احتمالی استپر، روشن‌شدن چراغ چک موتور است. اگر ماژول کنترل موتور مشکلی را در استپر تشخیص دهد، چراغ چک موتور را روشن می‌کند تا به راننده اطلاع دهد که مشکلی به وجود آمده است. ازآنجاکه مشکلات زیادی در خودرو وجود دارند که باعث می‌شوند چراغ چک روشن شود، برای یافتن دلیل اصلی باید اسکن رایانه و بررسی کد مربوطه انجام شود. اگر اسکنر کد P0505 را نشان دهد یعنی مشکل از استپر است.

۳. خاموش‌شدن خودبه‌خودی موتور

یکی دیگر از علائم خرابی استپر موتور که جدی‌ترین نشانه آن به شمار می‌رود خاموش‌شدن موتور است. این زمانی است که خرابی استپر به آخرین مرحله رسیده است و خودرو در حالت در جا هوای کافی به دست نمی‌آورد. به همین دلیل وقتی موتور در جا کار می‌کند خاموش می‌شود. در برخی موارد حتی ممکن است در جا کار نکند و به‌محض روشن‌شدن متوقف شود.

۴. دور آرام ناهنجار و سخت

وقتی استپر موتور سالم است، ماشین باید هنگام در جا کار کردن کاملا نرم و روان کار کند. خرابی استپر باعث می‌شود موتور در حالت دور آرام خشن و سخت کار کند و لرزش‌های شدید داشته باشد. دلیلش این است که در حالت در جا به موتور هوای کمتری می‌رسد و در نتیجه ماشین با تکان‌های شدید واکنش نشان می‌دهد.

۵. خاموش‌شدن موتور در هنگام بار اضافی

گفتیم اگر موتور خودبه‌خود در هنگام در جا کار کردن خاموش شود مشکل از استپر است. اما گاهی هم ممکن است موتور در هنگامی که بار روی آن افزایش می‌یابد خاموش می‌شود. برای مثال، اگر استپر موتور خراب باشد و شما بخاری یا کولر را روشن کنید، بلافاصله موتور از کار می‌افتد. در این حالت حس می‌کنید فرمان ماشین دارد به یک سمت کشیده می‌شود. این هم یکی دیگر از علائم خرابی استپر است.

علائم خرابی استپر موتوررفع مشکل استپر موتور

درست است که گاهی می‌توان با استپر خراب هم رانندگی کرد، اما این کار فقط باعث آسیب‌دیدن بیشتر اجزای موتور می‌شود و هزینه بیشتری روی دستتان می‌گذارد. شاید برخی افراد به شما بگویند: «نذار ماشین در جا کار کنه. مشکلی پیش نمی‌یاد و لازم هم نیست استپر رو عوض کنی». خودتان فکر کنید آیا می‌توانید اجازه ندهید ماشین در جا کار کند؟ روزهای سرد که باید ماشین بعد از استارت خوردن کمی گرم شود چه می‌کنید؟ آیا می‌توانید پشت چراغ‌قرمز ماشین را خاموش کنید؟ آیا اگر پلیس در برابر شما ایست بدهد و لازم باشد مدتی کوتاه توقف کنید تا راه باز شود، ماشین را خاموش می‌کنید؟ اینها همه مواردی هستند که خواه‌ناخواه مجبورید گاهی اجازه دهید ماشین در جا کار کند.

رفع خرابی استپر معمولا هزینه چندانی ندارد. گاهی با یک تمیزکردن ساده مشکل آن برطرف می‌شود. حتی اگر کامل خراب شده باشد و مجبور باشید آن را تعویض کنید، هزینه‌اش مسلما به اندازه هزینه آسیب‌هایی که بعدها به‌دلیل بی‌توجهی شما به موتور وارد شده است نخواهد بود. در ادامه هم نحوه تمیزکردن استپر و هم نحوه تعویض این قطعه را توضیح خواهیم داد.

حتما بخوانید: جلوگیری از سرقت خودرو؛ چه خودروهایی بیشتر دزدیده می‌شوند؟

نحوه تمیزکردن استپر موتور

رایج‌ترین مشکل خرابی استپر تجمع رسوبات کربن یا سوخت در آن است. کافی است از اسپری تمیزکننده یا پاک‌کننده‌های معمول موتور استفاده کنید. مراحل زیر را دنبال کنید:

  •       مجرای ورودی هوا را از دریچه گاز جدا کنید؛
  •       استارت بزنید و سپس دور موتور را به ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ برسانید و همان‌طور نگه دارید؛
  •       تمیزکننده را روی دریچه گاز اسپری کنید تا هوا بتواند از ورودی جریان یابد؛
  •       موتور را خاموش کنید و اجازه دهید تمیزکننده تمام مسیرها را تمیز کند؛
  •       حدود سه دقیقه صبر کنید؛
  •       مجدداً موتور را راه‌اندازی کنید و دور موتور را به ۱۰۰۰ و سپس به ۱۵۰۰ برسانید و نگه دارید؛
  •       دوباره مرحله تمیزکاری را تکرار کنید؛
  •       موتور را خاموش کرده و مجرای ورودی هوا را به دریچه گاز متصل کنید؛
  •       موتور را روشن کرده و به ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ دور در دقیقه برسانید و نگه دارید تا زمانی که دود سفید از اگزوز خارج شود.

اگر بعد از تمیزکردن باز هم در دور آرام ناهنجاری یا نوسان احساس می‌کنید، استپر با تمیزکردن درست نمی‌شود و خراب شده است. باید آن را تعویض کنید.

علائم خرابی استپر موتورتعویض استپر موتور

اگر چیزی از مکانیکی بلدید به‌راحتی می‌توانید خودتان استپر را تعویض کنید و در هزینه تعمیرات صرفه‌جویی کنید. اگر نه، آن را نزد مکانیک ببرید.

برای کسانی که خودشان می‌خواهند استپر را تعویض کنند:

مرحله اول: استپر را پیدا کنید

یافتن استپر بسیار آسان است. این قطعه روی دریچه گاز یا منیفولد ورودی قرار دارد.

مرحله دوم: باتری را جدا کنید

هروقت با اجزای الکتریکی خودرو کار می‌کنید اول باتری را جدا کنید. درغیراین‌صورت می‌تواند بار الکتریکی ساکن ایجاد کند که به قطعات دیگر هم آسیب می‌رساند و هزینه زیادی روی دستتان می‌گذارد.

مرحله سوم: موانع اطراف استپر را بردارید

بسته به مدل خودرو ممکن است به این مرحله نیاز نداشته باشید. بررسی کنید آیا استپر قابل‌دسترسی است یا پوششی چیزی دارد که باید اول آن را بردارید. اگر نه، در این مرحله باید استپر را ببینید.

حتما بخوانید: با بدفروش‌ترین ماشین‌های زیر ۳۰۰ میلیون آشنا شوید

مرحله چهارم: سنسور را جدا کنید

یک اتصال الکتریکی وجود دارد که باید آن را از پشت استپر جدا کنید. به‌طورمعمول می‌توان آن را با دست جدا کرد، اما گاهی اوقات گیر می‌کند و برداشتنش سخت می‌شود. اگر این‌طور است یک پیچ‌گوشتی کوچک سرتخت بردارید و آن را جدا کنید. فقط مواظب باشید چیزی را نشکنید یا به قطعات دیگر آسیب نزنید.

مرحله پنجم: پیچ‌ها را باز کنید

معمولا دو پیچ استپر را در جای خود محکم کرده‌اند. این دو پیچ را باز کنید و استپر را به آرامی خارج کنید.

مرحله ششم: استپر جدید را نصب کنید

اگر استپر قابل تمیزکردن بود، آن را با اسپری یا تمیزکننده پاک کنید و دوباره سرجایش بگذارید. اگر نه، استپر جدید را نصب کنید. هنگام نصب آن مراقب باشید که سوراخ پیچ‌ها باید در یک ردیف قرار بگیرند. دوباره پیچ‌ها را سر جایشان ببندید و اتصال الکتریکی را متصل کنید.

مرحله هفتم: هر چیزی را که برداشتید دوباره سرجایش بگذارید

اگر در مرحله سوم چیزی را از روی استپر یا کنار آن برداشتید مجدداً سر جایش قرار دهید.

مرحله هشتم: باتری را دوباره متصل کنید

وقتی باتری را جدا می‌کنید، چراغ کنترل موتور ریست می‌شود. وقتی دوباره آن را متصل می‌کنید همه چیز را بررسی کنید که درست باشد.

کلام آخر

همه قطعاتی که در خودرو وجود دارند، مخصوصا اجزایی که با موتور در ارتباط هستند، باید سالم باشند و درست کار کنند تا کل مجموعه سالم بماند. موتور خودرو بسیار مهم است و نادیده‌گرفتن خرابیِ قطعه‌ای هرچند ساده مانند استپر موتور می‌تواند به آن آسیب‌های جدی وارد کند. گاهی با تمیزکردن این قطعه یا تعویض آن با هزینه‌ای کم، می‌توانید از هزینه‌های بیشتر در آینده جلوگیری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
121 نظرات
  1. کمال
    کمال می گوید

    خیلی برایم مفید بود .با نکاتی که فرمویدید فهمیدم که استپر خودروی بنده سالم است
    با نکا سپاس گزارم
    آذر ۱۴۰۰

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون با ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    2. محمد متولی
      محمد متولی می گوید

      سلام
      بسیار سپاسگزارم .بهره بردم،خداوند به شما سلامتی و به زندگی شما برکت عطا فرماید ،انشاءالله

  2. آسیب دیده
    آسیب دیده می گوید

    سپاس فراوان بر شما دوستان مطالب خیلی مفید وموثر بود.

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  3. محمد
    محمد می گوید

    بسیار عالی و کاربردی

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  4. ابراهیم
    ابراهیم می گوید

    دمت گرم مطالب خیلی مفیدی بود خیلی ب دردم خورد

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  5. محمد
    محمد می گوید

    ممنون عالی بود .

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

      1. بردیا
        بردیا می گوید

        باسلام بنده خودروساینادارم مدتی ریپ می زد مکانیک پمپ بنزین تعویض کرد چند روز خوب بود دوباره همون مشکل پیش اومد شمع و وایر را تعویض کردم بد استارت میخوره اصلا گاز نمیخوره آیا کوئل چون۴و ۲اون خیلی کم جرقه مزنه باتشکر

  6. دنیل
    دنیل می گوید

    دمت گرم خیلیییییی هم عالی

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  7. محمد
    محمد می گوید

    احسنت،اما اضافه کنم که یک کار اصلی دیگر استپر در حالت ساسات قرار دادن خودرو در زمستان است که از طریق سنسور دمای آب به ecuو از آنجا به استپر انجام میشود،اگر خودرو صبحها چنتا استارت بخوره سنسور دمای آب و استپر را چک کنید

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      کاملا درست هست
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  8. ارش
    ارش می گوید

    واقعا چقدر خوبه که اینطور بدون نیاز به هزینه از دانشتون برای رشد ملت استفاده میکنید ممنون از این همه لطف

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  9. فریدون
    فریدون می گوید

    با سلام خیلی مفید بود ممنون ازراهنماییتون . چون من این مشکل داشتم همین روال کار ک گفتین انجام دادم الان ماشین صاف و روون کار میکنه .

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  10. حمید
    حمید می گوید

    سلام وقت بخیر چراغ چک ماشینم بعد از روشن کردن چراغها روشن میشه بنظرتون مشکل چیه؟ماشینم پراید

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      خودروتون باید با دستگاه عیب یاب دیاگ بررس بشه.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

    2. بردیا
      بردیا می گوید

      باسلام بنده خودروساینادارم مدتی ریپ می زد مکانیک پمپ بنزین تعویض کرد چند روز خوب بود دوباره همون مشکل پیش اومد شمع و وایر را تعویض کردم بد استارت میخوره اصلا گاز نمیخوره آیا کوئل چون شمع ۴و ۲اون خیلی کم جرقه مزنه باتشکر

  11. رضا
    رضا می گوید

    تشکر و قدردانی میکنم ،درود برهمه آنهایی که یاری رسان دیگرانند

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  12. هومن
    هومن می گوید

    سلام وقت بخیر بنده ۶ سال هست که ریو سوارم و خیلی راضی هستم ولی حدود چند ماهی هست که بدلیل نا مرغوب بودن شمع که باعث سوپاپ زدن شد و مجبور شدم سر سیلندرو باز کنم و قسمت بالای موتور نو کنم خودرو بنده خیلی استارت میخوره تا روشن بشه آیا به تعمیر سر سیلنر ارتباط داره یا مشکل از چیز دیگه هست ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      بله تایمینگ دقیق و عملکرد دقیق همه قطعات باعث استارت دقیق و پاشش به موقع و جرقه زنی میشود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  13. کریم
    کریم می گوید

    با سلام
    وقتی ماشین توی دنده یک هستش موقع ترمز کردن و کلاچ گرفتن دور موتور از روی ۱۰۰۰ به نزدیکی ۱۵۰۰میرسه و دوباره میاد پایین.یعنی با کلاچ گرفتن گاز میخوره.

  14. میلاد
    میلاد می گوید

    دمت گرم از اموزشت

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  15. امیررضا کریمی
    امیررضا کریمی می گوید

    سلام
    خیلی جامع و کامل بود.
    امروز ماشین من که sd هست وقتی روشن میکردم و گاز رو ول میکردم خاموش میشد استپر رو باز کروم دیدم کلا دوده گرفتتش، با انژکتور شور تمیزش کردم، مشکل حل شد و ماشین مثل ساعت کار میکنه.

    توضیحات با حوصله تون، جای تقدیر داره ???

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  16. سیدمحمود
    سیدمحمود می گوید

    سلام خسته نباشید، میخواستم بدونم اگر شارژ دینام ضعیف باشه به استپر موتور آسیب میزنه؟؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      به اکثر قطعات آسیب میرسونه نه مستقیما به یک قطعه خاص.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  17. علی
    علی می گوید

    بسیار عالی

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  18. محمد
    محمد می گوید

    با سلام….۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۴ دارم…دو ماه پیش موتور تعمیر شده…امروز چراغ چک روشن شد تا برسم ب جایی تو راه گاز ماشین کلا قطع میشد و اصلا گاز نمیخورد چند دقیقه خاموش میکردم و بعد راه می افتادم چندبار این اتفاق افتاد همراه با لرزش شدید ماشین…دیاگ زدیم خطای جرقه زنی و انژکتور شماره ۴ رو نشون داد ک با عوض کردن یک سوزن و شستشو و تعویض وایرها چراغ چک خاموش شد…ولی وقتی دنده عوض میکنم ی لحظه ماشین کپ میکنه گاز نمیخوره بعدش شتاب میگیره بعدش تو ترافیک دوباره موتور شروع کرد ب لرزش و بد کار کردن و گاز نخوردن ولی چک روشن نشد…راننده اسنپ هستم خسته شدم انقدر خرج کردم لطفا ی راهنمایی بفرمایید….سپاس

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      احتمال نیم سوز شدن کویل ها هم وجود داره در این حالت .
      در بعضی موارد امکان وجود خطا در سیستم برق و سیم کشی هم وجود دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

    2. سحر
      سحر می گوید

      برای منم این مشکل بود. اول خطا داد روی مپسنسور که تعویض شد ولی باز مشکل بود بعد خطا داد روی استپر که با تعویض استپر ۲۰۶ مشکل حل شد.

  19. یحیی شفیعی
    یحیی شفیعی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید بنده ی پراید۹۱ دارم
    وقتی استارت میزنم دور موتور روی ۱۰۰۰ هست تقریبا
    اما بعد از گرم شدن دور موتور کم میشه روی ۵۰۰میاد همیشه
    و در موقع حرکت موتور ناک میزنه گاهی شدید و پرسروصدا و گاهی ناک آروم
    دیگه خیلی خرج کردم و علتش پیدانشده
    انقد مکانیکای محلمون ناشی هستن ک میگن طبیعیه و تو وسواس داری
    واقعا از ماشینم متنفرشدم
    توروخدا علت ناک زدن راهنماییم‌کنید ممنون میشم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خرابی در دور پایین فقط و فقط مربوط به استپر موتور و دریچه گاز میباشد و شما باید این بخش ها رو بررسی کنید و از سلامتشون اطمینان حاصل کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

    2. محمد
      محمد می گوید

      مشکل شما استپر هست

  20. مهران
    مهران می گوید

    سلام.
    یه ماشین پراید مدل ۹۲ دارم، بردمش پیش تعمیرکار و دستگاه دیاگ زد که گفت استپر خرابه و باید تعویض بشه.
    میخام خودم استپر رو تعویض کنم ولی خاستم بدونم نیازه دوباره ببرمش و دستگاه دیاگ بزنه، یا با همون چند بار باز و بسته کردن سویچ کافیه و مشکل حل پیش نمیاد؟؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      بله کافیه نکران نباشید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  21. احمدسعیدی
    احمدسعیدی می گوید

    بسیار عالی

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

      1. مهدی
        مهدی می گوید

        باسلام پژو مدل ۹۱ دارم موقع که روشن میکنم اولش خوبه بعد تو دور ارام حالت سه میشه
        ممنون میشم راهنماییم کنیم

        1. منوچهر
          منوچهر می گوید

          سلام وقتتون بخیر
          انژکتور ها و شمع و وایر خودروتون رو بررسی و شستشو کنید.
          امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  22. محمد
    محمد می گوید

    سلام خسته نباشید بنده برای شستشوی دریچه گاز به مکانیک مراجعه کردم بدون جداسازی استپر در دور موتور ۴-۵ اسپری انژکتور رو درون دریچه گاز اسپری کرد و سوراخ منتهی به استپر رو هم اسپری کرد. مشکل اینجاست که پس از این گار ماشین در دور موتور ۲ تا ۲.۵ صدای خشن پیدا کرده، آیا این کارش درست بوده واینکه چرا صدای موتور تغییر کرده و خشن و زمخت شده؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      کارشون اصولی و منطقی نبوده متاسفانه.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  23. محمد
    محمد می گوید

    ممنون از راهنمایی مفید شما .استفاده کردم. فقط استاد بزرپوار استپر ال ۹۰من گاهی اوقات صدای سوت ریز میده .دلیل بر خرابی هست یانه ؟ چندبار شستشو دادم . اینم عرض کنم که هیچیک از علائم خرابی که فرمودید نداره

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خیر نیازی به تعویض وجود ندارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  24. جواد
    جواد می گوید

    سلام. ایا استپر پژو۴۰۵با استپر پارس سال هم فرقی داره..؟ میخوام استپر را جابجا کنم.. جهت تست

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خیر تفاوتی ندارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  25. مهدی
    مهدی می گوید

    با سلام
    بنده پراید مدل ۹۷ دارم
    ۶ ماه پیش استوپر ماشینو عوض کردم و کروز انداختم
    از همون ماه اول شروع به اذیت کردن کرد
    بعد از مدتی خود به خود درست شد اما موقع تعویض دنده ماشین یه لحظه کپ میکرد و موقع راه افتادن هم به نرمی حرکت نمیکرد و اگر کم گاز میدادی ماشین خاموش میشد،حالا میخوام عوضش کنم و مارکهای متفرقه در بازار زیاده،اما یه نفر به من گفت کانتیننتال خوبه،ممنون میشم راهنماییم کنید،باسپاس

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      تنها از استپر موتور اصلی و شرکتی استفاده کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  26. حکمت
    حکمت می گوید

    باسلام و احترام __ ضمن سپاس از اطلاعات مفید که به اشتراک گذاشتید __ آیا فقط با مشاهده علائم فوق میتوان تشخیص داد که استپر مشکل دارد یا باید خودرو با دیاک چک شود ❓❓__ماشین من رانا هست و فقط ۱۳ هزار کار کرده
    سپاسگزارم راهنمایی بفرمائید

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      با مشاهده علایم فوق درصد زیادی از خرابی تستپر محتمل هست کما اینکه در دیاگ هم میتوان پارامتر استپر موتور رو مشاهده کرد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  27. محمد
    محمد می گوید

    سلام وقت بخیر
    ۴۰۵دوگانه شرکتی مدل ۸۶ دارم ابتدا که ماشین رو روشن میکنم خوبه مشکلی نداره ولی بعد از اینکه آمپر آب از خط اول رد میشه ماشین گاز نمیخوره نمیدونم مشکلش از چیه .روی بنزین مشکلی نداره ولی روی گاز اینجوریه.باید پدال گاز رو آرام فشار بدم که حرکت کنه .وگرنه خفه میکنه.پیش هر تعمیرکاری هم که رفتم هیچ جوابی واسش نداشت.

  28. ملیحه
    ملیحه می گوید

    زنده باشید. چقدر خوب توضیح دادید!

  29. ایسان
    ایسان می گوید

    سلام. ممنونم ازراهنمایبتون ففط اینکه من mvm110دارم استوپر گرفتم ولی جواب نمیده چراغ چک خاموش نمیشه چه کارباید کرد؟

  30. مهدی
    مهدی می گوید

    سلام، من موتور رو تعمیر کامل کردم، قبل تعمیر فقط جوش می‌آورد، ولی بعد تعمیر روی بنزین صبح باید ۵،۶ بار روشنش کنم چون هی خاموش میشه، بعدش راه میفته، روی گاز هم تو دور پایین هنگام دور زدن یا ایست کامل خاموش میکنه،با استپر خودم دور موتور زیاد بالا می‌رفت، دستیش کرد دور موتور اومد پایین، ولی مشکل خاموش شدن پیدا کرد! آیا علت همون استپره یا چیز دیگه؟

  31. نادر
    نادر می گوید

    سلام و خسته نباشید
    قسم میخورم که تا لحظه ی تنظیم این مقاله نه تنها استپر ریو عوض نکردی بلکه حتی کنار کسی هم که این کارو انجام بده نبودی و ندیدی،چون باید آب رادیاتور هم کاملا تخلیه شه وگرنه آب وارد منیفولد میشه و میره سره پیستون و شاتون کج میکنه

  32. علی
    علی می گوید

    سلام ممنون بابت اطلاعات
    من وقتی روشن میکنم خیلی خوب و نرم کار میکنه ولی وقتی یه کوچلو گاز میدم دور موتور رو ۲٫۵ میمونه . جدیدا هم وقتی میزارم دنده و گاز میدم اولش نفس نداره انگار میخواد خاموش بشه ولی بعدش که سرعت به ۱۵ یا ۲۰ کیلومتر میرسه اوکی میشه .
    به نظر شما مشکل از استپر هست؟

  33. آرمان
    آرمان می گوید

    سلام
    خیلی لطف بزرگی بهم میکنید اگه راهنمایی کنید من ماشینم پراید استپر هم تازه عوض کردم
    بعضی وقتا ماشین استارت میخوره ولی روشن نمیشه بعد عجیبه بخاطر اینکه سویج روشن میزارم سوکت استپر درش میارم دوباره جا میزنم با نیش استارت روشن میشه البته بعضی وقتا اینطوری میشه خیلی وقته این مشکلو دارم هرچند هفته چندبار

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      اسنپر موتور خودروتون معیوب است و نعویض کنید مشکلتون حل میشه.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  34. ابوالفضل
    ابوالفضل می گوید

    سلام
    ماشین من پراید مدل ۸۹ است.مدتی است ماشین هنگام استارت با گاز خوردن روشن میشه و در حالت درجا روی دور موتور ۲۰۰۰ می مونه …استوپر و دریچه گاز و شستشو دادم همچنین سنسور دریچه کارم عوض کردم ولی هنوز همیجوره ..مشکل کجاست عزیز؟

  35. محمود
    محمود می گوید

    توضیحاتتون عالی بود

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  36. احمد
    احمد می گوید

    باسلام وخسته نباشی…یه مشکلی برای ماشین من موقع که کولر روشنه یا روشن نیست ولی وقتی روشنه خیلی بیشتر زمانی که با ماشین ایست کامل میکنم دوباره حرکت میکنم ترمز زیر پام چوب میشه..ولی تو حرکت اصلا مشکلی نیست ترمز عالیه .تعمیر کارم بردم مشکلی نبود…ولی نتونست این مشکل و حل بکنه…

  37. پرهام
    پرهام می گوید

    سلام وقتتون بخیرمن ۲۰۶ تیپ ۳ دارم که بعضی موقع خود به خود دور موتور میره روی ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ و بعد اینکه به صورت دستی به ماشین گاز میدم برمیگرده به حالت نرمال و این مشکل دوباره تکرار میشه. آیا باید استپر رو عوض کنم یا مشکل سیم گاز هست ؟

  38. سامان
    سامان می گوید

    سلام.من یه سراتو ۲۰۰۰tdدارم مدل ۲۰۱۰ وقتی کولر میگیرم دور موتور میاد پایین و میلرزه.من شمع .صافی بنزین. دریچه گاز . و سوزن انژکتور هم شستشو داده شده اما باز این اتفاق میفته؟ اما وقتی که اول سرده نه بعد یکم که کولر میگیرم اینجوری میشه؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خودروتون رو با دیاگ مرکزی موجود در نمایندگی چک کنید امکان خرابی برخی از سنسورها وجود دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  39. ابوالفضل
    ابوالفضل می گوید

    هنگام رانندگی ناگهان دور موتور ماشینم بالا رفت و گاز زیاد میخورد ، باطریساز دیاگ زد و اسپر رو باز کرد و با اسپری مخصوص استپر و مخزنش رو رو خوب شستشو داد

  40. کامران
    کامران می گوید

    سلام ایا استپر ۲۰۶ رو میشه روی سمند انداخت ممنون میشم جواب بدید

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      نه امکانش وجود نداره.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  41. هوشنگ ملا
    هوشنگ ملا می گوید

    آیا استپر موتور مکانیکی( فاقد اتصال برقی وفقط دارای پیچ تنظیم دستی) مورد تایید شما میباشد؟ ودر اینصورت آیا پس از استارت زدن و روشن شدن اتومبیل چراغ چک روشن نمیشود؟

  42. حمید
    حمید می گوید

    سلام ۲۰۶ تیپ ۲ دارم موقع استارت اولیه جهت روشن کردن ماشین باید پایم روی گاز بگذارم تا ماشین روشن شود آیا استپر موتور را تعویض کنم ؟

  43. Ensieh
    Ensieh می گوید

    سلام وقت بخیر من یه پراید دارم تو جاده یهو خاموش شد تو سرعت بعد زدم دیاگ گفت استپر خرابه تعویض کردم درست شد باز بر گشتم شهرمون شمع هاشو وایر شمع عوض کردم مجدد ماشین تو سرعت بالا یهو خاموش میشه یا وقتی کولر میگیرم ازش خاموش میشه یا گاز اضافه میخوره خود به خود بردم مجدد دیاگ میگه مشکل خاصی ندارد شاید انژکتور هاش کثیفه بنظرتون چکار کنم

  44. یاسین
    یاسین می گوید

    سلام من تیبا مدل ۹۶ دارم وقتی که موتور ماشین سرده استارت میزنم روشن میشه ولی بلافاصله که میزنم تو دنده تا کلاچ رو ول میکنم خاموش میکنه ولی اگه موتور رو دو دقیقه روشن بزارم بعد بزنم تو دنده مشکلی نداره ممکنه از استخر باشه

  45. یاسین
    یاسین می گوید

    استپر

  46. نوید
    نوید می گوید

    با سلام ، ماشین بنده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۳ هست ، دیاگ که میزنم ولتاژ باطری رو ۸/۴۰ نشون میده ولی از خود باطری که آمپر میزنیم ولتاژ رو ۱۶/۳۰ نشون میده یعنی تقریبا دوبرابر ، میشه لطف کنین راهنمایی کنین که به نظرتون این تفاوت میزان آمپر باطری برای چی هست که ولتاژ باطری با آمپر سنج این قدر بالا نشون داده میشه ؟ هرجا میرم یه چیزی میگن خسته ام کرده دیگه

  47. مهدی
    مهدی می گوید

    سلام.
    مطلبی خوب و کاربردی.
    خدا قوت

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      سپاس از دیدگاه خوبتون.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  48. رسول
    رسول می گوید

    بسیارعالی.. ودقیق.. راهنمایی خوب … ومن فهمیدم ایراد ماشینم از استپرش هست…

  49. امیر حسین
    امیر حسین می گوید

    سلام وقت بخیر
    پراید مدل ۸۳دارم تازه تعمیر اساسی کردم
    شمع و وایر روهم عوض کردم پمپ بنزین ،استپر روهم عوض کردم ولی هم مصرف سوختم خیلی رفته بالا و هر دو هفته ای استپر دوده میگیره به طوری که ماشین خیلی ریپ میزنه وقتی که تمیزش میکنم درست میشه علت دوده گرفتنش از چی میتونه باشه (ماشین انژکتوره)ممنون از وقتی که میزارین

  50. امیرحسین
    امیرحسین می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    بنده پراید مدل ۸۳انژکتور دارم
    تقریبا یه سالی هست تعمیر اساسی کردم
    شمع و وایر پمپ بنزین استپر سنسور کیلومتر روهم عوض کردم و از همون اولی که تعمیرش کردم مصرف سوختش به شدت رفته بالا و مدام استپرش دوده میگیره به طوری که اگه دوهفته ای با اسپری تمیزش نکنم ماشین درجا کار نمیکنه علت دوده گرفتن استپر از چی میتونه باشه ؟
    ممنون میشم پاسخ بدین ?

  51. M
    M می گوید

    سلام خسته نباشید ، من وقتی کابل استپر رو جدا میکنم متور روان و آرام کار می‌کنه ، فقط موقع روشن کردن چند دقیقه اول هی میخواد خاموش بشه ، میخواستم بدونم اگه این کار رو انجام بدم مشکلی پیش میاد یا نه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      استپر باید حتما باری تنظیم دور آرام موتور همیشه در مدار باشد .
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  52. رضا
    رضا می گوید

    درود و وقت بخیر
    من پراید مدل ۸۵ دارم وقتی ماشین سرد هست روشن میکنم تا چند دقیقه تا میاد گرم بشه بد کار میکنه و از اگزوز صدای بدی میاد و ماشین خوب گاز نمیخوره وقتی گرم میشه درست میشه مشکل از چی میشه ممنون میشم راهنمایی کنید??

  53. ho3in
    ho3in می گوید

    سلام ممنون و سپاس فراوان بابت راهنمایی و توضیحات مفید و ساده و قابل فهم، دیشب داشتم مطلبی میخوندم در همین ارتباط ولی نویسنده فقط چرت و پرت نوشته بود و تبلیغ فروش ماشینهاشون رو کرده بود و در جواب هر مشکلی نوشته بود برید پیش تعمیرکار برید نمایندگی برید نمیدونم کجا، واقعا از دستش اعصابم بهم ریخته بود که دو ساعت وقتمون رو گرفته بود بابت خوندنش و فقط میگفت برید تعمیرگاه، انگار مردم خرن خودشون نمیدونن, وقتی کسی چیزی رو سرچ میکنه دنبال راه حل و راهکار هستش نه چیزی رو که کسی که حتی گواهینامه هم نداره بلده که وقتی چیزی میشه کجا بره، ولی توضیحات شما کاملا مفید و ساده و روان بود و برای هر کسی قابل فهم که باید چکاری انجام بده، واقعا سپاسگذارم ازتون، درد و بلات بخوره تو سر هر چی آدم بدرد نخور

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام ممنون از دیدگاه خوبتون.
      در کنار ما باشید و ما رو‌همراهی کنید.

  54. ho3in
    ho3in می گوید

    راستی یادم رفت بپرسم که گفتید میشه از اسپری انژکتور شور استفاده کرد و تمیز کننده منظور از تمیز کننده چه چیزهایی هستش ممنون میشم پاسخ بدید و اینکه دقیقا کجای استپر باید اسپری کرد که تمیز بشه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام منظور همون انژکتور شور هست و شما نباید به قسمت داخل استپر موتور دست بزنید و باید اون قسمت رو بدون دخالت دست اسپری و شستشو دهید.

  55. رضا
    رضا می گوید

    سلام مطالب مفید بود . ممنون از زحمات شما

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      ممنون از حمایتتون.

  56. رامین
    رامین می گوید

    ممنون عالی عالی

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سپاس از دیدگاه خوبتون.

  57. @Rez
    @Rez می گوید

    سلام من یه پژو مدل ۸۹ دارم. کولر رو که روشن میکنم گاهی اوقات هنگام تعویض دنده (بیشتر دنده سنگین، مثلا از دو به یک یا از یک به دو) وقتی دنده رو قسمت خلاص میاد موتور خاموش میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

  58. علی
    علی می گوید

    هرچهارتا سوزن رو باهم عوض کن یه کابل ارت از منفی باطری به بدنه سرسیلندر ببند تا برق سوزن ها و شمع و کویل هماهنگ توضیح بسه و هماهنگ عمل کنن اتصالات رو تمیز کن و سمباده بزن دقیق این بلا سرم اومده ده ملیون تومان خرج کردم. تا به این رسیدم

  59. محمد
    محمد می گوید

    سلام وقتتون بخیر باشه ، من یه کوییک اس دارم مدل ۱۴۰۱ نزدیک ۵۰۰۰ تا راه رفته ، مشکل خاموش شدن توی دور اروم داره ، وقتی کولر هم میگیری بیشتر میشه ، از چند تا از مکانیک پرسیدم که چون این مدل ها دریچه گاز برقی دارن ، استپر موتور ندارن ، خواستم بپرسم امکانش هست راهنماییم کنین ، باید دریچه گاز رو تعویض کنم ؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      امکان تعویض دریچه گاز نیست و با توجه به اینکه خودروتون دارای گارنتی هست پیشنهادم اینه که به نمایندگیهای مجاز مراجعه نمایید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  60. محمد حسین
    محمد حسین می گوید

    سلام.
    ایا خرابی استپر موتور به عملکرد ایدلینگ استاپ ربط داره؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      بله.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  61. بابك
    بابك می گوید

    سلام وقت بخیر
    برای ماشین ال ۹۰ در حین حرکت هیچ مشکلی نداره و دور موتور در حالت دنده خلاص هم نرمال هستش اما موقع استارت ماشین دور موتور میاد روی ۶۲۵ ومجددا برمیگرده به دور نرمال ماشین.(فقط برای لحظه ی استارت) استپر موتور رو هم تازه عوض کردم ولی همچنان این مشکل رو داره! این مشکل میتونه از چی باشه؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      دریچه گاز خودروتون رو شستشو بدین مشکلتون حل میشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      1. مهدي
        مهدي می گوید

        ممنون از پاسخگویی شما
        دریچه گاز رو شستشو دادم و اورینگ های دریچه گاز و منیفولد رو عوض کردن استپر و پایه استپر اصلی انداختم! (قبلا ماشین هنگام دنده خلاص یا کولرگیری خاموش میشد!)
        الان مشکلم این هستش که وقتی ماشین گرمه و خاموش میکنم و میخوام دوباره استارتش کنم دور موتور میاد روی ۶۲۵ و مجدد برمیگرده روی نرمال که ۷۵۰ هستش! یه نفر که تا حدی سردرمیاره گفتش که احتمالا سنسور فشار مطلق منیفولد (مپ) مشکل داشته باشه

        نظر شما چیه؟ ایا میتونه از این سنسور باشه

        1. منوچهر
          منوچهر می گوید

          سلام وقت بخیر
          بله درست گفتن ولی اگر زیاد اذیتتون نمیکنه بهش دست نزنید فعلا.
          ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  62. مهدی
    مهدی می گوید

    با سلام ماشین من ۴۰۵مدل۸۸ هست وقتی تو سرما روشنش میکنم دورموتور از۱بالانمیره بعد ۲۰ثانیه میاد رو نیم برمیگرده به یک ۱۰ثانیه اینجوری کار میکنه بعد درست میشه و در سرعت گیر خاموش میشه تو سرازیری هم پا از گاز برمیدارم ماشین از سی ان جی در میاد دوباره خودش میره رو سی ان جی چند جا بردم شمع عوض کردن استپر رو شستن بستن ولی درست نشده

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      رگلاتور گاز رو شسشو بدین وبازبینی کنید به علاوع اینکه دریچه گاز رو هم شسشتو بدین حتما.
      سنسور مپ رو هم بررسی کنید با دستگاه دیاگ.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  63. رمضانی
    رمضانی می گوید

    سلام و خدا قوت
    ماشین پراید ۸۵ هست که به تشخیص مکانیک استپر موتور رو تعویض کرد ولی چندتا استپر رو ماشین بست و دیاگ زد و هیچ کدام جواب نداد و دور موتور تنظیم نمی شد، در آخر گفت برو یک روز با ماشین حرکت کن که استپر باز و بسته بشه بعد بیا برنامه رو عوض کنم.
    نمی دونم تا چه حد درست گفته، از نظر کارشناسی شما چه باید بکنم؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      از نظر بنده حرف ایشان صحیح نیست و هیج تفاوتی در شرایط خودروتون ایجاد نمیشه.
      به شخص دیگری مراجعه نمایید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  64. امیر
    امیر می گوید

    سلام ماشین من دورمتور از ۳بالا میره انگاری خف میکنه یا ریتم میزنه مشکلش چیه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      سوزن انژکتورها و و شمع و وایر رو بررسی کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  65. علیرضا
    علیرضا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    پراید مدل ۸۵ دارم مدتی هست که گاهی اوقات دور موتور ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ هنگامی که سرعت‌ رو کم میکنم دنده کم میکنم مثلا از ۲به ۱ یا ۳ به ۲ موقع گاز دادن ماشین اول دل میزنه و بعد به صورت عادی حرکت میکنه دلیلش چیه از نظر شما؟

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      کویل و وایر ها رو بررسی کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  66. علیرضا
    علیرضا می گوید

    سلام. تشکر. هززنه شستشو استپر چقدره؟

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      متفاوت هست و بستگی به تعمیرکارتون داره معمولا از ۵۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان در این تاریخ انجام میشود.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  67. ایمان
    ایمان می گوید

    سلام و عرض ادب
    من یک آردی ۸۴ دارم. بعضی مواقع در حال حرکت یکدفعه خاموش می‌شه و دیگه روشن نمی‌شه مگر اینکه ۱۰دقیقه تا ربع‌ساعت صبر کنم تا خنک شود و سپس استارت بزنم در این صورت روشن می‌شود.
    در اون محدوده‌ی ۱۰ تا ۱۵دقیقه‌ای که روشن نمی‌شود وایرشمع را چک کردم برق به شمع نمی‌رسد
    یک تعمیرکار گفت احتمالا از سنسور دور موتور است. تا حالا دوبار این سنسور را تعویض کردم اما فرقی نکرده.
    در مورد استپر هم عرض کنم که حین رانندگی خودرو گاهی گاز می‌خورد. خطای استپر هم در دیاگ قبلا دیده شده بود. ولی آیا اینکه ماشین یکدفعه در حال حرکت خاموش می‌شه تا چنددقیقه که روشن نمی‌شه برق به شمع نمی‌رسه. آیا با این وجود می‌تونه مشکل از استپر باشه؟ با توجه به این علائم تشخیص شما چیست؟
    تشکر از لطف شما

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      شما باید دلکو و سیستم برق خودروتون رو مورد بررسی قرار بدین.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  68. محسن
    محسن می گوید

    سلام.ممنون

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.