روز و ساعت طرح ترافیک در تهران و شهرهای دیگر

0 41,508

از ابتدای سال ۱۳۹۸ بود که طرح ترافیک جایگزین طرح زوج‌وفرد شد. طرح ترافیک می‌خواهد جایگزین بهتری برای زوج‌وفرد باشد تا به مدیریت ترافیک شهری و کاهش آلودگی‌ها کمک کند. محدوده طرح ترافیک مانند همان طرح قبلی است اما تغییراتی در وضعیت طرح به‌وجود آمده است که مرور آنها خالی از لطف نیست.

ساعت و روزهای طرح ترافیک

همیشه با شروع پاییز، ترافیک شهری بیشتر می‌شود. برای کنترل این وضعیت هم تغییراتی در اجرای طرح داده می‌شود. گفته‌ها حاکی از آن است که با بازگشایی مدارس به‌طور حضوری، در پایتخت ترافیک ۲۰درصد افزایش پیدا می‌کند. از همین روی، شورای شهر تهران، راهنمایی و رانندگی و وزارت آموزش‌وپرورش در طی جلسه‌ای با هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید ساعت طرح ترافیک، یک ساعت افزایش پیدا کند. براساس مصوبه شورای ترافیک، طرح از مهرماه ۱۴۰۱ به‌طور زیر اجرا شده است:

  • طرح از شنبه تا چهارشنبه اجرا می‌شود؛
  • ساعت اجرای طرح از ۶:۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۶ بعدازظهر است؛
  • ساعت اجرای طرح کاهش آلودگی هوا هم از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح تا ۱ بعدازظهر است. دقت کنید که پنجشنبه‌ها طرح ترافیک نیست اما طرح کنترل و کاهش آلودگی وجود دارد.

در واقع، ساعت پایان طرح از ساعت ۵ بعدازظهر به ۶ بعدازظهر انتقال پیدا کرده است. محدوده طرح ترافیک در پایتخت تغییری نکرده و همان محدوده قبلی مرکز شهر همچنان موردنظر است.

بنا به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی‌ورانندگی تهران بزرگ، امکان ایجاد تغییر در بازه زمانی طرح ترافیک وجود دارد. در واقع، باید بررسی شود که ساعات در نظرگرفته‌شده می‌توانند اثرگذاری لازم برای کنترل ترافیک و کاهش آلودگی را داشته باشند یا خیر.

پیک ترافیک در پایتخت

براساس آمار و برآوردهای پلیس راهنمایی‌ورانندگی، ۴ پیک ترافیک در تهران وجود دارد. پیک نخست ساعت ۷ صبح است؛ در این بخش از روز، افراد به مدارس و ادارات می‌روند. پیک دوم زمانی شروع می‌شود که کسبه به محل کارشان می‌روند و در حوالی ساعت ۱۰ صبح شکل می‌گیرد. پیک سوم هم در ساعت ۲ بعدازظهر است که مدارس و ادارات تعطیل می‌شوند. با تعطیلی فروشگاه‌ها و بازار در هنگام غروب هم پیک چهارم شکل می‌گیرد. بنا به این ساعات باید مدیریت ترددهای خود را به‌دست بگیرید تا مشکلی بابت جریمه برایتان به‌وجود نیاید.

حتما بخوانید:

۵ عادت رانندگی با خودروهای دنده‌ای که به ضررتان تمام می‌شود

محدوده طرح ترافیک در تهران

مرزهای محدوده طرح ترافیک در شمال پایتخت:

  • خیابان فاطمی: از تقاطع کارگر و فاطمی تا تقاطع ولیعصر.
  • خیابان ولیعصر: از تقاطع فاطمی تا تقاطع مطهری.
  • خیابان مطهری: از ابتدای مطهری تا تقاطع ترکمنستان.

مرزهای محدوده طرح ترافیک جدید در شرق تهران:

  • خیابان ترکمنستان: از تقاطع مطهری تا انتهای ترکمنستان.
  • خیابان ملک: از تقاطع ترکمنستان تا تقاطع شریعتی.
  • خیابان شریعتی: از تقاطع ملک تا تقاطع طالقانی.
  • خیابان خواجه نصیر: از تقاطع شریعتی تا میدان سپاه.
  • خیابان سپاه: از میدان سپاه تا تقاطع ابن سینا و بیانی.
  • خیابان مازندران: از ابتدای مازندران تا میدان امام حسین.
  • خیابان هفده شهریور: از میدان امام حسین تا تقاطع شو.

مرزهای محدوده طرح ترافیک در جنوب تهران:

  • خیابان شوش: از ابتدای شوش تا میدان راه آهن.

مرزهای محدوده طرح ترافیک در غرب تهران:

  • خیابان کارگر جنوبی: از میدان راه آهن تا میدان انقلاب.
  • خیابان انقلاب: از میدان انقلاب تا تقاطع ۱۶ آذر.
  • خیابان ۱۶ آذر: از تقاطع خیابان انقلاب تا تقاطع کشاورز.
  • خیابان کارگر شمالی: از تقاطع کشاورز تا تقاطع فاطمی.

ساکنین مناطق طرح می‌توانند در طول روز، یک خروج رایگان تا قبل از ساعت ۹ صبح و یک ورود رایگان بعد از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه داشته باشند.

promotion banner

طرح آلودگی هوا تهرانرزرو ورود به طرح در سامانه تهران من

اگر اقدام به رزرو ورود به محدوده طرح ترافیک کنید، در مدت‌زمانی مشخص می‌توانید بدون جریمه‌شدن به‌آسانی در نواحی مشخص‌شده برای طرح در تردد باشید. برای رزرو باید وارد سامانه تهران من شوید. هر خودرو سهمیه‌ای مجاز دارد که با آن امکان ورود به طرح را دارد:

  • ۲۰ روز در هر فصل برای پلاک تهران؛
  • ۱۵ روز در هر فصل برای پلاک غیرتهران.

برای رزرو ورود به طرح باید از مسیر زیر اقدام کنید:

  • ابتدا وارد سامانه تهران من (tehran.ir) شوید؛
  • با ورود اطلاعات شخصی و هویتی در سایت ثبت‌نام کنید؛
  • اطلاعات مرتبط با مالکیت خودرو را بارگذاری کنید؛
  • بنا به پلاک خودرو از سهمیه ۱۵ یا ۲۰روزه استفاده کنید.

حتما بخوانید:

طرح آلودگی هوا تهران

بدون ثبت‌نام در این سامانه نمی‌توانید از سهمیه‌تان برای ورود به محدوده طرح ترافیک استفاده کنید. در این صورت، ورودتان به مناطق طرح همراه با پرداخت جریمه خواهد بود.

جریمه ورود به طرح ترافیک

بدون رزرو طرح ترافیک، ورودتان به نواحی طرح منجر به پرداخت جریمه می‌شود. جریمه‌ها به این صورت هستند:

به‌طور کلی، محاسبه جرایم براساس بیشینه ضرایب برای محاسبه عوارض و معادل ۹۸هزار و ۵۵۰ تومان است. به‌عبارت دیگر، این مبلغ بیشترین مقدار جریمه‌ای است که برای ورود به طرح از رانندگان دریافت می‌شود. اگر مجبور به تردد در نواحی طرح هستید و سهمیه رزروتان هم به پایان رسیده است، با مراجعه به همان سامانه تهران من می‌توانید اقدام به خرید طرح کنید و بی‌نگرانی بابت جریمه‌شدن در بخش‌های مشخص‌شده تردد داشته باشید. نرخ خرید طرح به شرح زیر است:

جدول تعرفه بسته های یکماهه، سه ماهه و شش ماهه در سال ۱۴۰۲
نوع معاینه فنی بسته شش ماهه بسته سه ماهه بسته یک ماهه
معاینه فنی عادی ۵۹.۱۰۰.۰۰۰ ریال ۳۱.۴۰۰.۰۰۰ ریال ۱۱.۱۰۰.۰۰۰ ریال
معاینه فنی برتر ۴۱.۳۶۰.۰۰۰ ریال ۲۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال ۷.۷۶۰.۰۰۰ ریال
برقی – هیبریدی ۵.۹۱۰.۰۰۰ ریال ۳.۱۴۰.۰۰۰ ریال ۱.۱۱۰.۰۰۰ ریال

طرح ترافیک در شهرهای مختلف

طرح ترافیک کرج

طرح ترافیک کرج برخلاف شهرهایی مانند تهران و مشهد همیشگی نیست و با توجه به شرایط روزانه و مسائلی مانند میزان ترافیک اجرا خواهد شد. مسئولین کشور برای اینکه کنترل بهتر و آسانی بر روی طرح ترافیک داشته باشند، این طرح‌ها را در شهرهای اصلی و پرجمعیت اعمال کرده‌اند.

محدوده طرح کنترل آلودگی هوا کرج از شرق شامل بلوار شورا و بلوار شهید چمران، از غرب بلوار جمهوری اسلامی و بلوار علامه جعفری، از جنوب بلوار قدس، بلوار بلال و دانش‌آموز و از شمال بلوار کاج و بلوار شهید مطهری را در بر می‌گیرد.

نحوه رزرو طرح ترافیک کرج

افرادی که محل سکونت یا کسب‌وکارشان در محدوده طرح ترافیک است، می‌توانند با مراجعه به معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری کرج اقدام به دریافت مجوز تردد کنند. برای رزرو می‌توانید مدارک خودرو و مدارک مالک را به این سازمان ارائه دهید تا از خدمات طرح بهره‌مند شوید.

طرح ترافیک اصفهان

خیابان‌ها و شریان‌هایی که مشمول طرح اصلی هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • از شمال: خیابان مسجد سید و خیابان عبدالرزاق
  • از شرق: خیابان هاتف، خیابان نشاط، خیابان چهارباغ خواجو
  • از جنوب: خیابان کمال الدین اسماعیل و خیابان مطهری
  • از غرب: خیابان دکتر بهشتی و خیابان کاشانی

مناطق جزئی‌تر محدوده طرح ترافیک اصفهان شامل میدان امام علی، خیابان عبدالرزاق، چهار راه تختی، خیابان مسجد سید، ‌خیابان آیت‌الله کاشانی، فلکه چهار سوق، چهارراه دکتر بهشتی، خیابان دکتر بهشتی، خیابان شهید مطهری، میدان انقلاب اسلامی، خیابان کمال‌الدین اسماعیل، میدان خواجو، چهار باغ خواجو، خیابان نشاط و خیابان هاتف است. به‌عبارتی قسمت‌های داخلی همه این خیابان‌ها و معابر در محدوده طرح ترافیک اصفهان قرار می‌گیرند.

خیابان حافظ، خیابان مسجد حکیم، چهار باغ پایین، خیابان آیت‌الله طیب، خیابان آیت‌الله زاهد، خیابان میرداماد، خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان اردیبهشت، خیابان خاجا، خیابان ابوذر، خیابان عباس‌آباد، خیابان آیت‌الله شمس‌آبادی، خیابان شیخ بهایی، چهار راه قصر، میدان امام حسین، خیابان سپاه، خیابان باغ گلدسته، خیابان آمادگاه، خیابان سید علی خان، میدان فلسطین، خیابان فردوسی، خیابان هشت بهشت، بلوار استانداری، خیابان بهشتی‌خواه، خیابان فرشادی، خیابان فلسطین، خیابان شهید موحدیان، خیابان منوچهری نیز دیگر خیابان‌های شامل طرح ترافیک در اصفهان هستند.

ساعات اجرایی طرح ترافیک اصفهان در سال ۱۴۰۲

طرح ترافیک اصفهان در دو نوبت از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ ظهر و از ساعت ۱۶ تا ۲۱ اعمال می‌شود.

همچنین در روزهای تعطیل رسمی خودروها می‌توانند آزادانه در محدوده طرح تردد کنند. البته این مسئله به شرط عدم اعلام شرایط ویژه امکان‌پذیر خواهد بود.

مسئله بعدی اینکه تمام خیابان‌ها و پیاده‌روهای محدوده طرح به دوربین ویژه طرح ترافیک مجهز هستند و اگر خودرویی از طرح تخلف کند، به‌صورت خودکار پلاک خودرو ثبت می‌شود و برای خودروی خاطی جریمه در نظر گرفته خواهد شد. برای استعلام و اطلاع از خلافی خودروی خود می‌توانید به سایت راهور ۱۲۰ مراجعه کنید.

جریمه ورود به طرح ترافیک اصفهان در سال ۱۴۰۲

جریمه تخلف از طرح ترافیک شهرستان اصفهان در سال ۱۴۰۲بیست هزارتومان در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید:

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟

طرح ترافیک تبریز

طرح ترافیک یا همان طرح زوج و فرد تبریز به‌صورت رسمی از ۱۵ مهر ۹۸ کلید خورده است. هدف از آغاز این طرح در شهریور ماه، هماهنگی سرویس مدارس و سایر خدمات عمومی بود تا این خودروها بتوانند بدون هیچ مشکل خاصی و با تعریف مسیر خود بعد از آغاز مدارس در خیابان تردد کنند.

از طرفی از آنجایی که همیشه محدوده بازار تبریز با مشکل ترافیک روبه‌رو بوده است، این مکان به محل اصلی اجرای طرح ترافیک تبدیل شد تا بار ترافیکی این منطقه به‌صورت چشمگیری کاهش پیدا کند.

در شهر تبریز هم مانند سایر شهرهایی که مقررات طرح ترافیک وضع کرده‌اند، فقط خودروهای شخصی اجازه ورود به محدوده طرح را ندارند و ناوگان حمل و نقل عمومی می‌توانند بدون محدودیت در محدوده تردد کنند. اصناف و کسبه اطراف بازار تبریز یا در محدوده، می‌توانند قبل از ساعت ۱۰ صبح وسائل نقلیه شخصی خود را جابه‌جا کنند و در ساعات طرح ترافیک اجازه تردد در محدوده طرح ترافیک را نخواهند داشت.

طبیعتا اگر در ساعات غیرمجاز وارد طرح ترافیک شوید، جریمه خواهید شد. جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک در تبریز ۲۰ هزارتومان و درصورت نداشتن معاینه فنی، ۵۰ هزارتومان است.

جزئیات طرح ترافیک تبریز

بر اساس طرح ترافیک تبریز، خودروهای شخصی بر اساس شماره آخر پلاک تنها در روزهای زوج یا فرد امکان تردد در محدوده طرح ترافیک را خواهند داشت. به این صورت که خودروهایی که رقم آخر شماره پلاک آنها زوج باشد در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) حق تردد در منطقه طرح را دارند و خودروهایی که رقم آخر پلاک آنها فرد باشد تنها در روزهای فرد (یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه) جواز ورود به طرح را خواهند داشت.

وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی‌ها از این قاعده مستثنی و در کل ساعات شبانه‌روز برای ورود به طرح مجاز هستند.

حتما بخوانید: آدرس و شماره تماس مراکز معاینه فنی خودرو در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی

محدوده طرح ترافیک تبریز

نقشه طرح ترافیک تبریز به‌سادگی در دسترس است و می‌توانید با مشاهده آن از محدوده دقیق این طرح مطلع شوید. این طرح در محدوده منطقه چایکنار و پل قاری تا سه راهی خاقانی، خاقانی به میدان ساعت، میدان ساعت به طرف مصلی، شریعتی، چهارراه شریعتی و باغ گلستان به‌طرف فلسطین و از سمت شمال مجددا به چایکنار اجرا خواهد شد.

ساعت طرح زوج و فرد تبریز

طرح ترافیک تبریز هم مانند شهرستان اصفهان در دو نوبت اجرا می‌شود. نوبت اول در صبح و ساعت ۱۰ تا ۱۴ و نوبت دوم هم در ساعت ۱۷ تا ۲۰ قابل اجرا است.

جریمه ورود به منطقه طرح ترافیک تبریز

اگر خودروی شما به‌صورت غیرمجاز وارد طرح ترافیک تبریز شود، باید ۲۰ هزارتومان جریمه بپردازید و این مبلغ برای خودروهای فاقد معاینه فنی به ۵۰ هزارتومان می‌رسد.

صدور کارت ویژه تردد برای ساکنان محدوده طرح ترافیک

ساکنین محدوده طرح ترافیک تبریز شامل مقررات ویژه‌ای خواهند بود که برای رفت‌وآمد آن‌ها مشکلی ایجاد نکند. اگر شما هم ساکن محدوده طرح ترافیک تبریز هستید، اطلاعات خود را به مراجع ذی‌صلاح ارائه دهید تا با دریافت مشخصات خودرو و ثبت آن‌ها از بابت تردد مشکل نداشته باشید.

طرح ترافیک مشهد ۱۴۰۲

طرح ترافیک مشهد به‌عنوان دومین کلانشهر کشور، چند سالی پس از تهران، اجرایی شد. هدف از اجرای این طرح هم کاهش آلودگی هوا و گسترش استفاده عموم شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی بوده است.

از طرفی شهرستان مشهد به‌خاطر موقعیت ویژه خود در محدوده حرم ترافیک سنگینی دارد که با اجرا کردن طرح ترافیک از بار آن کاسته شده است. هسته اصلی طرح ترافیک در خیابان‌های منتهی به حرم امام رضا قرار گرفته است.

ساعات طرح ترافیک مشهد

ساعات طرح ترافیک مشهد در سال متغیر است. این ساعت در شش ماه اول سال بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲۳ شب است و این ساعت در زمستان از ۸ صبح تا ۲۰ مقرر خواهد بود. طرح ترافیک در مشهد به‌صورت زوج و فرد اجرا می‌شود و اگر رقم آخر سمت راست خودروی شما با طرح ترافیک همخوانی نداشته باشد، جریمه خواهید شد.

جریمه ورود غیرمجاز به طرح ترافیک شهرستان مشهد هم ۲۰ هزارتومان است.

طرح ترافیک مشهدمحدوده طرح ترافیک مشهد

محدوده طرح ترافیک مشهد شامل نواحی زیر است:

  • شمال: حدفاصل تقاطع شهید هاشمی‌نژاد و بلوار شهید کامیاب الی بلوار وحدت
  • شرق: حدفاصل بلوار وحدت و بلوار هفده شهریور الی تقاطع بلوار هفده شهریور و بلوار فدائیان اسلام
  • جنوب: حدفاصل بلوار فدائیان اسلام و بلوار ملک‌الشعرای بهار الی تقاطع بهار و بلوار امام خمینی
  • غرب: حدفاصل بلوار امام خمینی و بلوار شهید هاشمی‌نژاد الی تقاطع شهید هاشمی‌نژاد و بلوار شهید کامیاب

بر این اساس تردد در تمامی خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی یعنی چهارراه لشگر، خیابان امام خمینی (ره)، چهارراه مدرس، میدان شهدا، خیابان شهید هاشمی‌نژاد، میدان راه‌آهن، بلوار شهید کامیاب، میدان شهید گمنام، بلوار وحدت، میدان شهدای گوهرشاد، میدان ۱۷ شهریور، خیابان ۱۷ شهریور، چهارراه نخریسی، خیابان فداییان اسلام، میدان بسیج و خیابان بهار که در محدوده مرکزی شهر قرار دارند، مجاز است.

طرح ترافیک مشهد در روزهای پنجشنبه و روزهای تعطیل

طرح ترافیک در روزهای جمعه در مشهد اجرا نمی‌شود و همه خودروها برای تردد در این شهر مجاز هستند. البته به خاطر داشته باشید که طرح ترافیک مشهد در روزهای تعطیل اجرا می‌شود و حتی در این روزها هم اجازه ورود غیرمجاز به محدوده طرح را نخواهید داشت.

جریمه ورود غیرمجاز طرح ترافیک مشهد چقدر است؟

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم جریمه ورود غیر مجاز به طرح ترافیک مشهد برای هر بار ورود مبلغ ۲۰ هزار تومان مقرر شده است.

در آخر

طرح ترافیک با هدف کنترل آلودگی و ترافیک شهری اجرا می‌شود. اینکه چقدر موفق بوده، تاحد زیادی جای سؤال دارد چون علی‌رغم تمام تلاش‌ها، همچنان در ساعات اوج شلوغی و تردد، وضعیت ترافیک شهرهای بزرگ از جمله پایتخت وضعیت خوبی ندارند. آگاهی و داشتن اطلاعات درباره مسیرها و محدوده‌های طرح و همچنین شیوه رزرو و خرید طرح می‌تواند با در نظرگرفتن ساعات و روزهای اجرای آن برایتان مفید باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.