انواع دزدگیر خودرو و نکاتی برای انتخاب بهترین دزدگیر ماشین

0 4,791

درست است که اکثر وسایل نقلیه با دزدگیر داخلی ساخته می‌شوند، اما می‌توان با نصب دزدگیری که مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا کار می‌کند، از خودرو بیشتر محافظت کرد. ازآنجاکه بسیاری از سیستم‌های ایمنی قدیمی، توسط سارقان باتجربه خودرو دور زده می‌شوند، به‌روز بودن سیستم دزدگیر اهمیت زیادی دارد. همراه‌مان بمانید؛ در ادامه درباره اهمیت و مزایای دزدگیر خودرو، انواع دزدگیر و عملکرد آنها و نکاتی برای انتخاب بهترین دزدگیر ماشین صحبت می‌کنیم.

اهمیت و مزایای دزدگیر خودرو

احتمال سرقت خودرو در برخی محل‌ها نسبت به برخی دیگر بیشتر است، اما به‌هرحال دزدیده‌شدن خودرو اتفاقی است که در هر جایی ممکن است رخ بدهد. ازآنجاکه خودرو یکی از گران‌ترین دارایی‌هایتان است، به احتمال زیاد به نصب دزدگیر روی آن فکر کرده‌اید.

هدف اصلی دزدگیر خودرو، جلوگیری از سرقت است؛ به‌این صورت که یا سارقان را می‌ترساند یا خودرو را غیرفعال می‌کند. البته، کارایی سیستم‌های هشداردهنده خودرو به‌اندازه‌ای نیست که انتظارات را برآورده کند؛ حتی پیچیده‌ترین دستگاه‌ها را هم، مجرمان باهوش می‌توانند دور بزنند. بااین‌حال، اگر سیستم دزدگیر خوبی روی خودرو نصب باشد:

  • خودرو را در پارکینگ عمومی راحت‌تر پیدا می‌کنید. کافی است دکمه ریموت کنترل را فشار دهید تا سیستم امنیتی فعال ‌شود و به شما اطلاع ‌دهد که خودرو کجاست.
  • آرامش خاطر بیشتری دارید و کمتر نگران به سرقت رفتن خودرو می‌شوید.
  • در هر لحظه امکان نظارت بر خودرو را دارید. اکثر سیستم‌های دزدگیر خودرو، اپلیکیشن گوشی هوشمند دارند. این ویژگی به کاربر امکان خاموش و روشن کردن دزدگیر از راه دور را می‌دهد. همچنین، در هرزمان می‌توان به‌طور کامل بر امنیت آن نظارت داشت.
  • خطر دزدیده‌شدن خودرو کمتر می‌شود؛ به‌خصوص، اگر خودرویی دارید که در پارکینگ‌های عمومی آن را پارک می‌کنید. گاهی حتی لوگوی یک سیستم دزدگیر باکیفیت می‌تواند سارق را منصرف کند.

 

انواع دزدگیر خودرو و عملکرد آن‌ها

۱. دزدگیر پسیو (غیرفعال)

سیستم دزدگیر پسیو یا غیرفعال، رایج‌ترین نوع دزدگیر است و پس از برداشتن سوئیچ و قفل کردن درب‌ها، به‌طور خودکار فعال می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که دیگر نگران روشن کردن دزدگیر نباشید. مشکل این دزدگیر این است که گاهی خیلی زود فعال می‌شود. مثلا، هنگامی که می‌خواهید خریدهای داخل خودرو را بیرون بیاورید، مدام باید دزدگیر را خاموش کنید. با وجود این، نمی‌توان امنیت بالای آن را نادیده گرفت.

۲. دزدگیر فعال

همان‌طور که احتمالاً می‌توانید حدس بزنید، دزدگیر فعال خودرو، زنگ هشداری است که دستی فعال می‌شود. اکثر رانندگان با این نوع دزدگیر آشنایی دارند. آلارم دزدگیر فعال بعد از پارک کردن ماشین و بستن تمام درب‌ها، باید فعال شود. این کار معمولا با ریموت کنترل انجام می‌شود.

در این نوع دزدگیر زمانی که می‌خواهید صندوق عقب را خالی کنید، مجبور نیستید مدام دزدگیر را خاموش کنید. بااین‌حال، همیشه این احتمال وجود دارد که فراموش کنید سیستم هشدار را دوباره روشن کنید.

۳. دزدگیر ردیاب خودرو (دارای جی‌پی‌اس)

اگر خودرو به سرقت برود، با استفاده از GPS دزدگیر می‌توانید مکان خودرو را ردیابی کنید. دزدگیرهای GPS از سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) برای رصد و ردیابی وسیله نقلیه استفاده می‌کنند. این دزدگیرها به شما این امکان را می‌دهند که به‌طور دقیق، موقعیت جغرافیایی خودرو را بررسی کنید و درصورتی‌که موقعیت خودرو تغییر کند، پیام هشداری دریافت کنید. در حال حاضر، استفاده از این دزدگیرها آنقدر رایج نیست؛ اما به‌دلیل امنیت بالایی که دارند، احتمالا در آینده بسیار محبوب می‌شوند.

قابلیت‌های دزدگیر GPS خودرو:

  • می‌توانید در هر لحظه، موقعیت وسیله نقلیه‌تان را رصد کنید.
  • دزدگیرهای GPS خودرو می‌توانند هشدارهایی مانند تغییر موقعیت ناگهانی، خروج از محدوده‌های تعیین‌شده یا ورود به محدوده‌های مشخص را به شما اطلاع دهند.
  • برخی از این دزدگیرها امکان مرور مسیرهای پیموده‌‌شده در بازه‌های زمانی مشخص را دارند.
  • بعضی از مدل‌های دزدگیر جی‌پی‌اس اجازه می‌دهند از راه دور اقداماتی مانند روشن و خاموش کردن موتور خودرو یا قفل و بازکردن درب‌ها را انجام دهید.
  • بیشتر دزدگیرهای GPS خودرو اپلیکیشن‌های موبایلی دارند که به شما امکان کنترل و رصد وسیله نقلیه‌تان را از دور می‌دهد.

 

۴. دزدگیر ایموبلایزر (Immobilizer)

زمانی که فرد تلاش می‌کند وارد خودرو شود و آن را راه‌اندازی کند، سیستم ایموبلایزر کلید یا کارت هوشمند را بررسی می‌کند. اگر کلید با کلید ذخیره‌شده در حافظه سیستم همخوانی نداشته باشد، خودرو قفل می‌شود و نمی‌توان استارت زد. این ویژگی باعث می‌شود که سارقان نتوانند به‌سادگی و با استفاده از کلید‌های معمولی یا حقه، خودرو را به سرفت ببرند.

دزدگیرهای ایموبلایزر به‌دلیل کاهش احتمال سرقت و افزایش امنیت خودرو مورد توجه قرار گرفته‌اند.

۵. دزدگیر صوتی

با این نوع دزدگیر، سیستم روشنایی خودرو فعال می‌شود و بوق خودرو تا زمانی که توسط راننده متوقف نشود، به صدا در می‌آید. دزدگیر صوتی خودرو، یکی از رایج‌ترین انواع سیستم‌های امنیتی است.

۶. دزدگیر بی‌صدا

اگر دزدگیر بی‌صدا فعال شود، پیامی به مالک ارسال می‌شود تا پلیس را مطلع کند. این نوع دزدگیر فقط به راننده اطلاع می‌دهد؛ یعنی نه سیستم روشنایی و نه آلارم صوتی فعال نمی‌شوند.

سیستم‌های هشدار مدرن، ترکیبی از سیستم‌های دزدگیری هستند که در بالا معرفی کردیم.
promotion banner

اجزای انواع دزدگیر خودرو

۱. دزدگیرهای ساده

دزدگیر‌های ساده از سه جزء اصلی تشکیل شده‌اند:

  1. حداقل یک نوع سنسور؛
  2. آژیر صدا یا چراغ‌های چشمک‌زن؛
  3. واحد کنترل برای بررسی کارکرد درست دزدگیر.

اگر به سیستم‌های ساده دزدگیر خودرو نگاه کنید، به‌راحتی می‌توانید طرز کارکرد آن‌ها را متوجه شوید. در این نوع دزدگیرها، سنسوری روی درب راننده نصب می‌شود و هر زمان که درب باز شود، سیستم فعال می‌شود. با فعال شدن سیستم، سیگنالی به واحد کنترل ارسال می‌شود و آژیر را فعال می‌کند تا توجه‌ها به خودرو جلب شود.

۲. دزدگیرهای پیچیده

اجزای سیستم‌های پیچیده دزدگیر خودرو عبارت‌اند از:

  • واحد کنترل مرکزی: این واحد، مغز سیستم دزدگیر خودرو است و مسئول کنترل تمام سنسورها و عملگرهاست.
  • سنسورها: مسئول تشخیص فعالیت‌های مشکوک در خودرو هستند. انواع مختلفی از سنسورها وجود دارد؛ مانند: سنسورهای حرکتی، سنسورهای ضربه‌ای و سنسورهای جابه‌جایی.
  • عملگرها: مسئول فعال کردن سیستم دزدگیر خودرو هستند. عملگرها انواع مختلفی دارند؛ ازجمله: آژیر، چراغ‌های چشمک‌زن و قفل مرکزی.
  • فرستنده: دستگاه کوچکی است که می‌توانید آن را با خود حمل کنید. مثلا ریموت کنترل یک فرستنده است که برای فعال و غیرفعال کردن سیستم دزدگیر خودرو استفاده می‌شود.
  • گیرنده: دستگاهی است که در واحد کنترل مرکزی قرار دارد. گیرنده، سیگنال‌های ارسالی از فرستنده را دریافت می‌کند و از آنها برای فعال و غیرفعال کردن سیستم دزدگیر اتومبیل استفاده می‌کند.

ازآنجایی‌که دزدگیرهای خودرو اغلب به سیستم‌های مختلف متصل می‌شوند، برخی از آنها ویژگی‌های خوب دیگری دارند که مستقیماً با سرقت خودرو در ارتباط نیست؛ مثلا:

  • راه‌اندازی از راه دور؛
  • ورود بدون کلید؛
  • عیب‌یابی و خواندن کد؛
  • مشاهده وضعیت خودرو از راه دور از طریق تله‌ماتیک (اینترنت و جی‌پی‌اس).

دزدگیرها چطور هشدار می‌دهند؟

دزدگیرها برای اینکه بتوانند از سرقت خودرو جلوگیری کنند، باید هشدار دهند که سرقتی در حال انجام است. اکثر دزدگیرهای خودرو از یک یا چند هشدار زیر استفاده می‌کنند:

  • آژیرها: صدای آژیرهای دزدگیرها از سیستمی به سیستم دیگر متفاوت است و معمولاً آن‌قدر بلند است که رانندگی با وسیله نقلیه را بسیار ناخوشایند کند. ایده اصلی پشت آن، جلب توجه اطرافیان به خودرو است تا دزد آن را رها کند.
  • بلندگوها: در صورت خاموش شدن حسگر مجاورت یا حرکت، آلارم‌های خودرو، پیامی ازپیش ضبط‌شده را پخش می‌کنند. این سیستم شاید سارق باتجربه را از دزدیدن منصرف نکند، اما می‌تواند بیشتر سارقین را بترساند.
  • استفاده از سیستم‌های موجود در خودرو: برخی بوق می‌زنند و برخی دیگر چراغ‌های چشمک‌زن را روشن می‌کنند. سیستم جرقه‌زنی خودرو را هم می‌توان به دزدگیر متصل کرد که در این صورت، کار سارق برای روشن کردن خودرو دشوار می‌شود.

نکات انتخاب بهترین دزدگیر برای خودرو

هنگام خرید دزدگیر باید فاکتورهایی را درنظر بگیرید تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید؛ مثلا:

  1. ابتدا هدف و نیاز خود را از خرید دزدگیر مشخص کنید. آیا به دزدگیری با ویژگی‌های خاص مانند دزدگیر GPS، دزدگیر بی‌صدا، دزدگیر پسیو و …، نیاز دارید؟
  2. با تعمیرکاران و فروشندگان انواع دزدگیر صحبت کنید و درباره مدل‌ها و برندهای مختلف دزدگیرها از آن‌ها راهنمایی بخواهید.
  3. به وب‌سایت‌های مختلف مراجعه کنید و تجربه‌های کاربرها درباره انواع دزدگیر را بخوانید.
  4. ویژگی‌های مختلف دزدگیرها را با یکدیگر مقایسه کنید. به جزئیاتی مانند نوع سنسورها، تعداد کلیدها، وجود قابلیت کنترل از راه دور و … توجه داشته باشید.
  5. سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که گارانتی داشته باشد و پشتیبانی ارائه کند.
  6. اگر قصد دارید که خودتان دزدگیر را نصب کنید، مدلی را انتخاب کنید که نصب و تنظیم آن راحت باشد.
  7. نیازهای خود را اولویت‌بندی کنید و براساس بودجه‌ای که دارید، مدلی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هرچه قابلیت‌های دزدگیر بیشتر باشد، قیمت آن هم بیشتر است.

 

نکات نصب دزدگیر خودرو

نصب درست دزدگیر خودرو اهمیت زیادی دارد و باید در مراکز معتبر انجام شود. اگر نصب دزدگیر خودرو در جایی غیر از نمایندگی‌های معتبر شرکت سازنده خودرو انجام شود و به اتصالات و سیم‌کشی خودرو آسیب برساند، گارانتی خودرو باطل می‌شود. بنابراین، حتی با دانستن نکات مربوط به نصب، پیشنهاد می‌کنیم این کار را به متخصصان بسپارید.

علاوه‌بر این، نصب دزدگیر ریزه‌کاری‌های زیادی هم دارد؛ مثلا سنسور حرکت باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که بتواند حرکت در داخل یا اطراف خودرو را تشخیص دهد، اما نسبت به حرکت حیوانات حساس نباشد. برای تنظیم سنسور حرکت، باید آن را جایی نصب کنید که دید واضحی از داخل یا اطراف خودرو داشته باشد. همچنین، باید میزان حساسیت سنسور را تنظیم کنید تا بتواند حرکت‌های مشکوک در محدوده خودرو را تشخیص دهد. اگر سنسور حرکت به‌درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است با کوچکترین حرکت حیوانات یا اجسام متحرک، به‌طور مکرر فعال شود که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

با وجود تمام نکاتی که گفتیم، اگر هنوز ترجیح می‌دهید خودتان دزدگیر را نصب کنید، گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • قبل از هر کاری، دستورالعمل نصب دزدگیر را به‌دقت مطالعه کنید و با مراحل آن خوب آشنا شوید.
  • ابزارهای لازم برای نصب مانند انبردست، گیره‌ها، مهره‌ها و … را آماده کنید.
  • قبل از شروع، سیستم برق خودرو را به‌طور کامل قطع کنید تا از بروز مشکلات الکتریکی جلوگیری کنید.
  • سنسورها و ماژول‌های دزدگیر را در محل مناسب و مطابق دستورالعمل نصب کنید.
  • اتصالات الکتریکی را در جاهای مشخص‌شده به‌درستی وصل کنید.
  • پس از نصب، دزدگیر را تست کنید و مطمئن شوید که تمامی قابلیت‌های آن به‌درستی کار می‌کنند.
  • کابل‌های دزدگیر را مخفی کنید.
  • پس از نصب، دوباره دستورالعمل و اتصالات را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

سؤالات متداول

۱. آیا نصب دزدگیر به تخصص نیاز دارد؟

بستگی به نوع دزدگیر دارد. برخی افراد می‌توانند خودشان دزدگیر را نصب کنند؛ اما بهتر است این کار، توسط متخصص این حوزه انجام شود.

۲. آیا دزدگیرهای ایموبلایزر امنیت کافی دارند؟

بله، دزدگیرهای با تکنولوژی ایموبلایزر ایمنی بالایی دارند.

۳. آیا لازم است باتری دزدگیر تعویض شود؟

بله، باتری دزدگیر در بازه‌های زمانی معین باید تعویض شود تا عملکردی بهینه داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.