معرفی انواع کلاس موتورسیکلت و مدل‌های مختلف آن‌ها

انواع مدل و کلاس موتورسیکلت
2 23,138

انواع موتورسیکلت برای اهداف مختلفی طراحی و روانه بازار می‌شوند. حمل‌ونقل، تفریح، مسابقه و طبیعت‌گردی تنها چند نمونه از اهدافی است که افراد مختلف به‌خاطرشان، یکی از مدل‌ها و کلاس‌های موتورسیکلت را انتخاب می‌کنند. عموما موتورسیکلت‌ها به لحاظ قدرت، ابعاد، کاربرد و فرم طراحی به چند کلاس مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. با ما در کارنامه همراه باشید که می‌خواهیم به اتفاق هم سفری به دنیای جذاب انواع موتورسیکلت‌ها داشته باشیم و کلاس‌های مختلف موتورسیکلت‌ها را معرفی کنیم.

موتور کلاس استاندارد یا نیکد (Naked)

موتور کلاس نیکد
موتور کلاس نیکد

موتورسیکلت کلاس نیکد یک انتخاب مناسب برای رانندگی در سطح شهر، خیابان و جاده‌های هموار است. فرمان در این کلاس موتورسیکلت عمودی است و فضای کافی برای راننده و ترک پشت‌سرش تعبیه شده است. نیکد از نظر لغوی به‌معنای برهنه است و علت این نام‌گذاری این است که طراحی فنی موتورسیکلت کلاس نیکد، از نمای کناری کاملا قابل مشاهده است. کلاس استاندارد به چند مدل زیر تقسیم می‌شود:

۱. موتورسیکلت رودستر (Roadster)

رودستر یک نوع موتورسیکلت کلاس نیکد است که برای سفرهای برون‌شهری خوب عمل می‌کند. فرمان این مدل موتورسیکلت نسبتا عمودی است و ویژگی‌های فنی قابل توجهی دارد. بخش موتورسیکلت‌سازی بی‌ام‌و، مدل‌های جذابی از رودستر روانه بازار کرده است و جدیدا مدل‌های برقی آن را در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش گذاشته است.

وزن پایین، عملکرد آیرودینامیک قابل‌قبول و فرمان‌پذیری در سرعت بالا از ویژگی‌های این مدل از موتورسیکلت رودستر است. ازجمله موتورهای پرطرفدار رودستر می‌توان به موتورسیکلت استریت تریپل و دوکاتی مانستر اشاره کرد.

۲. موتورسیکلت رترو (Retro)

شاید بارها نام موتورسیکلت یاماها و کاوازاکی به گوشتان خورده باشد. این دو موتورسیکلت جذاب با طراحی کلاسیک و کلاس استاندارد طرفداران زیادی به خود جذب کرده‌اند. این مدل از موتورسیکلت برای رانندگی در سطح شهر و جاده کاملا مناسب هستند. صندلی موتورسیکلت‌های رترو راحت و سرعت گرفتن با آن رضایت‌بخش است. از مدل‌های پرطرفدار موتورسیکلت رترو می‌توان به یاماها XSR900، کاوازاکی Z900RS و یاماها XSR155 اشاره کرد.

۳. موتورسیکلت کافه ریسر (Cafe Racer)

موتورسیکلت کافه ریسر در کشور انگلستان، نماد موتورسواری است. موتورسیکلت‌های کافه ریس تحت عنوان نام‌های کاستوم، دست‌ساز، خیابان و موتور سنگین تیونینگ جزء موتورهای موردعلاقه طرفداران موتورسواری است. این مدل از موتورسیکلت کلاس استاندارد، به‌عنوان موتورسیکلت مسابقه‌ای هم شناخته شده است که قدمت تولید آن به دهه ۶۰ میلادی در لندن برمی‌گردد.

در ابتدا موتور کافه ریسر مانند یک دوچرخه کوچک و سریع بود که به‌مرور مالکان برای آماده‌سازی آن برای مسابقه، بخش‌های اضافی را برداشتند و با موتور و فریم بهتر و بهینه عوض کردند و این‌گونه بود که نژاد جدیدی در موتورسیکلت به نام پورمانتو ایجاد شد. امروزه ازجمله بهترین موتورسیکلت‌های کافه ریسر می‌توان به تریومف تراکستون RS 1200، رویال انفیلد کانتیننتال GT 650، نورتون کماندو CR961 و BMW R NINE T RACER اشاره کرد.

 

موتور کلاس اسپرت (Sport)

موتور کلاس اسپرت
موتور کلاس اسپرت

طراحی زیبا، قدرت فنی و سرعت بالا از ویژگی‌های موتورسیکلت کلاس اسپورت است. این کلاس را تحت عنوان موتور مسابقه هم می‌شناسند. صندلی این کلاس کم‌ارتفاع است و در میان دیگر کلاس‌های موتورسیکلت، پرطرفدارتر و پیشرفته‌تر است.

موتورسیکلت‌های کلاس اسپرت (Sport motorcycles) با عملکرد و سرعت بالا طراحی شده‌اند. این نوع موتورسیکلت‌ها معمولاً دارای فریم سبک و مقاوم، موتورهای با حجم بزرگ و توان بالا، سیستم تعلیق پیشرفته و سیستم ترمز قوی هستند؛ به همین خاطر برای مسابقات و همچنین برای رانندگی در جاده‌های عمومی مناسب هستند.

۱. موتورسیکلت سوپر اسپرت (Super Sport)

موتورهای سوپر اسپرت بیشتر برای استفاده در مسابقات موتورسواری حرفه‌ای و تجربه رانندگی هیجان‌انگیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موتورهای سوپراسپرت طراحی بسیار آیرودینامیک و خوش‌ساختی دارند که مقاومت هوا را در سرعت‌های بالا کم می‌کند. در این مدل موتورسیکلت هم از موتورهای با توان بسیار بالا، فریم سبک و مقاوم، سیستم تعلیق پیشرفته و ترمزهای قوی استفاده می‌کنند.

موتورسیکلت‌های سوپراسپرت معمولاً به‌دلیل سرعت و عملکرد فوق‌العاده‌ای که دارند، نیاز به مهارت و تجربه زیادی در موتورسواری دارند. دوکاتی پانیگاله V4 R، یاماها YZF-R1M و کاواساکی نینجا H2 برخی از موتورسیکلت‌های سوپراسپرت معروف هستند.

برای رانندگی ایمن با موتورهای سوپراسپرت، استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب مانند کلاه ایمنی و لباس‌های محافظ الزامی است.

۲. موتورسیکلت سوپربایک (SuperBike)

موتور سوپربایک زیردسته‌ای از موتورسیکلت‌های اسپرت با عملکرد بسیار بالا و سرعت فوق‌العاده است. اصطلاح سوپربایک اغلب به موتورسیکلت‌هایی اطلاق می‌شود که برای مسابقات سوپربایک در رقابت‌های جهانی موتورسواری ازجمله SBK، World Superbike، WSB یا WSBK ساخته شده‌اند.

موتورهای سوپر بایک با توان بسیار بالا، وزن سبک، فریم قوی، سیستم‌های تعلیق پیشرفته و ترمزهای عالی تجهیز شده‌اند. دوکاتی ۱۲۹۹ پانیگال R، یاماها YZF-R1، کاوازاکی نینجا ZX-10R برخی از موتورهای سوپربایک معروف هستند.

۳. موتور موتوجی‌پی (MotoGP)

این مدل موتورسیکلت کلاس اسپرت هم برای مسابقات جهانی موتورسواری کاربرد دارد. طراحی فنی، سرعت و تکنولوژی به‌کاررفته در این مدل موتورسیکلت به‌راستی خیره‌کننده است.

MotoGP در واقع نام یک رویداد جهانی موتورسواری راهپیمایی است که در آن موتورسواران حرفه‌ای با موتورسیکلت‌های پیشرفته‌‌شان با هم مسابقه می‌دهند.

موتورهای MotoGP برای دستیابی به حداکثر سرعت و کنترل بالا طراحی شده‌اند. این موتورها موتورهایی با حجم کوچک دارند که توان بسیار بالایی ارائه می‌دهند و در آن‌ها از فناوری‌های پیشرفته مانند موتورهای چهار زمانه، تزریق الکترونیکی سوخت، سیستم‌های تعلیق پیشرفته و ترمزهای قدرتمند استفاده شده است.

 

promotion banner

موتورسیکلت کلاس کروزر (Cruiser)

موتورسیکلت کلاس کروزر
موتورسیکلت کلاس کروزر

موتورسیکلت‌های کلاس کروزر، سرعت متوسط اما طراحی شیک و خاصی دارند. تفاوت بارز این کلاس با دیگر انواع کلاس موتورسیکلت، صندلی پایین و فرمان بالای آن است. از جمله برندهای مشهور این کلاس موتورسیکلت می‌توان به Ducati ،Moto Guzzi و Trumph اشاره کرد. برند هارلی دیویدسون اولین تولیدکننده این کلاس موتورسیکلت بود.

برخی از مدل‌های موتورسیکلت کلاس کروزر عبارتند از:

۱. موتورسیکلت چاپر (Chopper)

این مدل موتورسیکلت را در برخی فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی دیده‌اید. اغلب موتورهای چاپر با استفاده از قطعات دست‌ساز و سفارشی، تم‌های طلایی و نقوش متنوع تزئین می‌شوند. چنین استفاده‌ای از تزئینات و قطعات منحصربه‌فرد، به موتور استایل و ظاهری خاص می‌بخشد.

طراحی چاپر براساس طرح‌های اصلی موتورسیکلت‌های کروم‌هارت (Cruiser) است که در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ معروف شدند. این موتورسیکلت‌ها چرخ‌های بزرگ و صاف و فریم بلندی دارند، تک‌سرنشین هستند و صندلی پهنی دارند. قسمت جلویی آنها معمولاً بلند و قسمت پشتی آنها کوتاه و منحنی است. موتورهای چاپر اغلب از نوع وینتج (V-twin) هستند و صدای قوی و خاصی دارند.

۲. موتورسیکلت بابر (Bobber)

این موتورسیکلت تک‌نفره است و طراحی آن نسبت به مدل قبلی ساده‌تر است. موتورسیکلت‌های بابر از طرح‌های اصلی موتورسیکلت‌های کروم‌هارت (Cruiser) الهام گرفته‌اند، اما با تمرکز بیشتر بر سادگی و استخوان‌بندی طراحی شده‌اند. از ویژگی‌های این مدل موتورسیکلت می‌توان به فریم ساده و بدون اضافات، لاستیک‌های ضخیم و پهن، ترمز‌های قدرتمند، دسته‌های کوتاه و استفاده از قطعات ساده و قابل دسترس، صندلی تنه و به طور کلی طراحی کم‌تزئینی هستند. قسمت جلویی آنها معمولاً کوتاه و قسمت پشتی آنها نیز تا حد امکان کوتاه شده است. موتورهای بابر نیز اکثراً از نوع وینتج (V-twin) هستند.

موتورهای بابر اغلب به‌صورت سفارشی ساخته می‌شوند و موتورسواران علاقه‌مند می‌توانند طرح و امکانات آن‌ها را براساس سلیقه شخصی خود تنظیم کنند.

۳. موتورسیکلت کروزر تورینگ (Cruiser Touring)

موتورهای کروزر تورینگ فریم بزرگ و فضای رانندگی راحتی دارند. سیستم صندلی و استراحت این موتورسیکلت‌ها کشیده است، دسته‌های بلند و گاه پهنی دارند، جایگاه پا در آنها راحت و فرمان‌شان قابل تنظیم است. طرح بدنه آنها هم به‌گونه‌ای است که برای کاهش خستگی راننده در سفرهای طولانی، لرزش‌ها را جذب می‌کند.

موتورهای کروزر تورینگ عموماً با امکانات و تجهیزات سفری مانند صندلی راحت، سیستم‌های گرمایش و خنک‌کننده هوا، سیستم‌های صوتی و ناوبری، فضای بارگیری بزرگ و سیستم تعلیق پیشرفته مجهز می‌شوند. این امکانات در مسافت‌های طولانی به رانندگان این نوع موتورسیکلت‌ها امکان سفر راحت و لذت‌بخشی می‌دهد.

 

موتورسیکلت کلاس تورینگ (Touring)

موتور کلاس تورینگ
موتور کلاس تورینگ

اگر علاقمند به سفر و کمپینگ با موتور هستید، کلاس تورینگ بهترین گزینه پیش روی شماست. می‌توان ساعت‌ها در مسافت‌های طولانی با این موتورسیکلت سفر کرد و تجهیزات و وسایل زیادی هم به‌همراه داشت. در ادامه به چند مورد از مدل‌های موتورسیکلت کلاس تورینگ اشاره خواهیم کرد.

۱. موتورسیکلت فول درس (Full Dress)

این مدل موتورسیکلت کلاس تورینگ، فضای زیادی برای حمل بار و تجهیزات دارد. در طراحی و ساخت آن از تکنولوژی پیشرفته استفاده شده است و دو نفر به‌راحتی می‌توانند با آن به سفر بروند. از جمله موتورهای پرطرفدار مدل فول درس می‌توان به هوندا گولد وینگ، هارلی دیویدسون گلاید و بی‌ام‌و ۱۶۰۰ GLT اشاره کرد.

۲. موتورسیکلت ادونچر (Adventure)

اگر قصد دارید در مسیرهای خاکی و سنگلاخی سفر کنید و به‌دنبال موتورسیکلت مناسبی هستید، مدل ادونچر کلاس تورینگ را باید انتخاب کنید. از نظر استقامت و ترکیب فنربندی، این مدل موتورسیکلت بسیار قدرتمند و انعطاف‌پذیر طراحی و ساخته شده‌ است. اگر با دقت به آن نگاه کنید، ترکیبی از دو مدل فول درس و تریل را خواهید دید. ازجمله موتورهای این مدل می‌توان به بی‌ام‌و R1250GS، سوزوکی وی استورم ۱۰۵۰ و دوکاتی مولتی‌سترادا ۹۵۰ اشاره کرد.

۳. موتورسیکلت اسپرت تورینگ (Sport Touring)

طراحی این مدل از موتورسیکلت‌ها هم اسپورت است و برای مسافرت و مسیرهای طولانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما موتورهای این مدل، به‌اندازه موتورهای فول درس فضای حمل بار ندارند. اما از نظر سرعت، نسبت به مدل‌های قبلی تورینگ، قدرتمند‌ترند و برای همین آن را اسپورت نامگذاری کرده‌اند. ازجمله موتورهای پرطرفدار این مدل می‌توان به یاماها FJR1300، موتور کاوازاکی نینجا ۱۰۰۰ و Triumph Sprint St اشاره کرد.

موتورسیکلت کلاس آفرود (Off Road)

موتورسیکلت کلاس آفرود
موتورسیکلت کلاس آفرود

این‌که می‌گویند موتورسیکلت‌های کلاس آفرود آینه و چراغ ندارند، حقیقت دارد. البته فقط برخی از آن‌ها این‌طور هستند!

ارتفاع صندلی این موتورها بالاست و از نظر استقامت بدنه و قدرت موتور عالی هستند. در شرایط سخت و راه‌های ناهموار، عملکرد بسیار خوبی دارند. در ادامه، چند نمونه از مدل‌های موتور کلاس آفرود را معرفی کرده‌ایم.

۱. موتور تریل (Trail)

وزن و تجهیزات فیزیکی این مدل موتورسیکت کلاس آفرود کم اما استقامت آن بالاست و بسیار محکم است. در این مدل برعکس مدل فول درس کلاس تورینگ، خبری از بادگیر و فضای حمل بار نیست. از جمله موتورهای مدل تریل پرطرفدار می‌توان به هوندا CRF250F و یاماها TTR 230 اشاره کرد.

۲. موتور اندورو (Enduro)

وزن این مدل موتورها نسبت به مدل قبلی، پایین‌تر است و عموما در مسابقات استقامتی موتورسواری به‌کار می‌روند. در موتورهای اندورو هم بادگیر، تجهیزات و فضای حمل بار حذف شده است و از نظر قدرت و تکنولوژی به‌کاررفته مشابه موتورهای تریل هستند. موتور KTM 300 EXC و هاسکوارنا TE300i جزو موتورهای اندورو کلاس آفرود هستند.

کلاس موتوکراس (Motocross)

موتوکراس نام یک مسابقه ورزشی موتورسواری در مسیرهای ناهموار است. موتورسیکلتی که در این مسابقه به‌کار می‌رود هم از کلاس آفرود و مدل موتوکراس است. این مدل موتورسیکلت، لاستیک‌های بسیار قدرتمند و خاصی دارد و برای رده سنی‌های مختلف در ابعاد مختلف ساخته می‌شود. از جمله موتورهای این مدل می‌توان به موتور هوندا CEF450R، موتور یاماها YZ450F و موتور کاوازاکی KX 450 اشاره کرد.

موتورسیکلت کلاس دوال اسپرت (Dual Sport)

موتورسیکلت کلاس دوال اسپرت
موتورسیکلت کلاس دوال اسپرت

موتورهای دوال اسپرت را عموما در حال انجام حرکات نمایشی، پرش یا تک‌چرخ دیده‌اید. در شرایط مختلف جاده‌ای و داخل شهر می‌توان از این کلاس موتور استفاده کرد. ارتفاع این موتورسیکلت‌ها نسبت به کلاس آفرود بیشتر است و آینه و چراغ دارند. بدنه این کلاس موتورسیکلت باریک‌تر است و شاید در نگاه اول متوجه این مسئله شده باشید. موتورسیکلت‌های کلاس دوال اسپرت به سه مدل زیر تقسیم‌ می‌شوند:

۱. موتورسیکلت سبک وزن (Light)

وزن کم، قدرت نسبتا خوب و سطح تکنولوژی پایین از ویژگی‌های این مدل موتورسیکلت است. موتورسیکلت‌های سبک‌وزن فضای محدودی دارند و برای حمل بار هم مناسب نیستند. از جمله موتورهای سبک وزن دوال اسپرت می‌توان به یاماها XT250، هوندا CRF250L و سوزوکی DR200S اشاره کرد.

۲. موتورسیکلت میان وزن (Middle weight)

موتورهای این کلاس نسبت به مدل قبلی، وزن بیشتری دارند و به نسبت تکنولوژی بهتری در ساخت آن‌ها به‌کار رفته است. حتی در برخی از برندهای این کلاس، فضایی برای حمل بار هم وجود دارد. از جمله موتورهای دوال اسپرت میان‌وزن می‌توان به موتور سوزوکی DR650S و هوندا XR650L اشاره کرد.

۳. موتورسیکلت سنگین وزن (Heavy)

نسبت به دو مدل قبلی هم از نظر ابعاد و قطعات و هم از نظر وزن با موتور بزرگ‌تر و سنگین‌تری مواجه هستیم. تکنولوژی پیشرفته‌ای در این مدل موتورها به‌کار رفته و وزن و قدرت بالایی دارند. از نظر قیمت و زیبایی ظاهری هم قدم‌ها جلوتر از دو مدل قبلی است. ازجمله موتورهای پرطرفدار سنگین دوال اسپرت می‌توان به کاوازاکی KLR650 و موتور سوزوکی DR650S اشاره کرد.

کلاس اسکوتر (Scooter)

موتورسیکلت کلاس اسکوتر
موتورسیکلت کلاس اسکوتر

این کلاس موتورسیکلت را در سطح شهر زیاد دیده‌اید. موتورهای به‌صرفه و راحت که برای ترددهای داخل شهری گزینه بسیار مناسبی هستند. در کلاس اسکوتر دیگر کلاچ نداریم و در برخی از مدل‌های آن حتی دنده هم وجود ندارد و تنها با گاز و ترمز سروکار خواهید داشت. حجم موتور اسکوترها در ابتدای عرضه آن‌ها به بازار از ۵۰ تا ۱۵۰ سی‌سی متغیر بود. اما به‌مرور و با افزایش طرفداران این کلاس، حجم‌های ۸۵۰ سی‌سی هم به بازار عرضه شد.

انواع مدل‌های موتورسیکلت کلاس اسکوتر، ازجمله اسکوتر کلاسیک، اسکوتر ماکسی، اسکوتر اسپرت و اسکوتر الکتریکی در بازار موجود است. برندهای مختلف از جمله هوندا، یاماها، بی‌ام‌و، سوزوکی و هارلی داویدسون، مدل‌های مختلف اسکوتر را تولید می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. علی کهیار
    علی کهیار می گوید

    بهتر نبود اسم هر موتو ی که می آوردید عکس آنرا نیز نشان می‌دادید این همه توضیح یکم تور را می‌دهید و بعد توقع دارید ما در ذهن خودمان آنرا طراحی و تصور کنیم واقعا مسخره بود

    1. کارنامه می گوید

      احتراما تصویر هر کلاس موتور در داخل مقاله آورده شده

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.