اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

خودروی صفر بخریم یا دست دوم؟

خودروی صفر بخریم یا دست دوم؟ شاید فکر کنید که پاسخ این پرسش واضح است؛ چون خودروی صفر و نو بهتر است. شاید هم درگیر انتخاب میان خودروهای دست دوم باکیفیت‌تر و گزینه‌های صفری هستید که با آن دست‌دوم‌ها برابری می‌کنند. نظرتان هرچه که باشد و هر ایده‌ای که در این زمینه داشته باشید، خواندن این مقاله به شما توصیه می‌شود. قرار است با هم نکته‌هایی را مرور کنیم که تصمیم‌گیری برای خرید خودرو را در مسیر درست‌تری قرار می‌دهد. با ما همراه باشید.

خودروی صفر یا کارکرده؟ انتخاب شما چیست؟

بازار خودروی ایران اوضاع مرتب و به‌سامانی ندارد. درباره صدور مجوز خودروهای وارداتی زمزمه‌ها و اخباری شنیده می‌شود. ایران‌خودرو و سایپا در اجرای تعهداتشان آنچنان دقیق عمل نمی‌کنند و تحویل خودروهایشان به مصرف‌کننده طبق برنامه‌ای منظم پیش نمی‌رود.

در این اوضاع، فکرکردن به خرید خودروی کارکرده هم گزینه مطلوبی است. اما واقعا باید خودروی صفر بخریم یا دست دوم؟ واقعیت این است که هریک مزایا و معایبی دارند. با نگاهی به نقاط مثبت و منفی هریک در ادامه، سعی می‌کنیم که در مسیر تصمیم‌گیری به شما کمک کنیم.

خرید خودروی صفر

خرید خودروی صفر برای همه خوشایند است اما باید بدانید که در وضعیت فعلی بازار خودروی ایرانی چنین خریدی دشوار است. قیمت‌ها بالا رفته‌اند و مرز توقف این روند صعودی مشخص نیست. با این حال، برخی ترجیح می‌دهند که هرطور شده بودجه خرید خودروی صفر را تأمین کنند. اگر شما هم در این دسته از افراد قرار می‌گیرید، خوب است که نگاهی دقیق به مزایا و معایب خرید خودروی صفر داشته باشید.

مزایای خودروی صفر

با خرید خودروی صفر مطمئن خواهید بود که قطعات مختلف آن اصالت دارند و به‌خوبی کار می‌کنند. دیگر خبری از تعمیرات احتمالی نخواهد بود و گارانتی‌ها و ضمانت‌های لازم هم خیالتان را تا حد زیادی راحت می‌کنند.

حتما بخوانید: معرفی بهترین ماشین‌های ایرانی برای خرید

بدیهی است که استهلاک قطعات چنین خودرویی بسیار دیرتر از همتایان کارکرده‌شان رخ می‌دهد. اگر خودروی صفر بخرید، در بیشتر موارد، امکانات و تجهیزاتی که برایش در نظر گرفته می‌شود از مدل کارکرده به‌روزتر خواهد بود. در نتیجه از نقطه‌نظر تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی با خودرویی مجهزتر و به‌روزتر روبه‌رو خواهید بود.

به‌طور خلاصه، مزایای خرید خودروی صفر این‌چنین است:

  • اطمینان از سلامت قطعات و عملکرد؛
  • هزینه‌های نگهداری کمتر؛
  • وجود ضمانت‌نامه‌ها برای تعمیر و رسیدگی به خودرو؛
  • به‌روزبودن فناوری‌ها و امکانات موجود در خودرو.

حتما بخوانید: محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل مؤثر بر آن

معایب خودروی صفر

در مقایسه با خودروهای کارکرده، خودروهای صفر معایبی هم دارند. برای مثال، اگر تعمیر قطعات‌شان را به جایی به جز نمایندگی‌ها واگذار کنید، ممکن است که گارانتی و ضمانت‌ها را از دست بدهید. هزینه بیمه خودرو صفر هم بیشتر از خودروهای کارکرده است. افت قیمت‌شان برای فروش هم زیادتر از نمونه‌های غیرصفر خواهد بود. به‌طور خلاصه معایب خودروهای صفر این‌چنین است:

  • قیمت بالای بیمه؛
  • از بین‌رفتن ضمانت در شرایط خاص؛
  • افت قیمت شدید پس از پایان‌یافتن ضمانت؛
  • هزینه بالای تعمیرات.

خودروی کارکرده

گاهی با مقایسه خودرویی نو و وطنی و نمونه‌ای خارجی و دست‌دوم به این نتیجه می‌رسیم با اینکه قیمتی مشابه دارند اما کارکرد دومی و امکانات جانبی‌اش بسیار بهتر از مدل صفر و کارنکرده گزینه نخست است.

در این صورت می‌توانید خودروی کارکرده را انتخاب کنید. ترجیحات شخصی‌تان هم نقش مهمی در خرید دارند. برای اینکه بتوانید دید بهتری نسبت به موضوع پیدا کنید، نیم‌نگاهی به مزایا و معایب خودروهای کارکرده داشته باشید:

مزایای خودروی کارکرده

افت شدیدی در قیمت خودروهای کارکرده وجود ندارد. با خرید چنین خودروهایی می‌توانید آنها را با قیمتی مناسب دوباره به فروش برسانید و معامله خوبی داشته باشید. هزینه بیمه‌شان هم کمتر از خودروهای صفر است. گاهی به‌صرفه‌تر است که به‌جای پرداخت هزینه خودرویی صفر، با همان پول به‌سراغ خرید مدلی بروید که قیمتی معادل خودروی نوی مذکور دارد اما در میان مدل‌های همان برند ارزان‌تر است. در واقع، به‌جای خودروی صفر، مدل پایین‌تری از برندی خارجی و مطلوب را بخرید.

به‌طور خلاصه می‌توان دسته‌بندی زیر را داشت:

  • قیمت مناسب برای فروش مجدد در صورت تمایل؛
  • امکان خرید خودرو با امکانات بیشتر؛
  • هزینه کمتر بیمه.

معایب خودروی کارکرده

خودرویی کارکرده که می‌خرید سند تک‌برگی در دست نخواهید داشت و این تاحدی روی ارزش این دارایی‌تان اثر می‌گذارد. سند تک‌برگ همان سندی است که هنگام تحویل‌گرفتن خودروی صفر از کارخانه از سوی شرکت سازنده به شما داده می‌شود.

اگر قصد فروش خودرو را داشته باشید، باید سند را به نام خریدار بزنید. در این حالت، سند تک‌برگ به دوبرگ تبدیل می‌شود. هرقدر که دفعات فروش خودرو بیشتر شود به تعداد برگ‌های سند هم اضافه می‌شود. زیادبودن برگ‌ها نشان می‌دهد که خودرو دست‌به‌دست چرخیده و شاید استهلاک زیادی پیدا کرده باشد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید خودرو دست دوم و آنچه باید بدانید

تعهدات بیمه‌ای که شامل حال این خودرو می‌شود هم کمتر از نمونه‌های صفر خواهد بود. اگر خودرویی براساس قانون فرسوده محسوب شود، تصادفی با آن رخ بدهد و شما مقصر ماجرا باشید، خسارت بر دو تقسیم می‌شود. در واقع، تعهدات مالی بیمه نسبت به خودروهای فرسوده نصف خودروهای نو و صفر است.

باید بدانید که سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث متعلق به شخص فروشنده است. به‌هیچ‌وجه هم امکان انتقال‌دادن تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث به خریدار وجود ندارد. اگر مشکلی هم در عملکرد یا ساختار خودروهای دست‌دوم پیش بیاید، هزینه تعمیرات‌شان سنگین‌تر از نمونه‌های صفر خواهد بود. معایب خرید خودروهای دست دوم این‌چنین است:

  • وجود تعهدات بیمه‌ای کمتر؛
  • تک‌برگ‌نبودن سند خودرو؛
  • احتمال  تصادفی‌بودن خودرو؛
  • هزینه‌های قابل‌توجه در صورت وجود مشکل.

 

در آخر

با در نظرگرفتن نکاتی که درباره خودروهای کارکرده و صفر گفته شد، دست به انتخاب بزنید. این را هم در نظر داشته باشید که شرایط شخصی‌تان است که تاحد زیادی روی انتخاب اثر می‌گذارد. در خرید می‌توانید به کاربرد ماشین برای امورات‌تان نگاه کنید. قصدتان از خرید خودرو چیست؟ سفرهای طولانی؟ جابه‌جایی‌های محدود درون‌شهری؟ کارکردن با آن؟ محل زندگی و جاده‌ها یا خیابان‌هایی که از آنها گذر خواهید کرد چه شرایطی دارند؟ با در نظرگرفتن عواملی این‌چنینی دست به انتخاب خودرویی نو یا کارکرده بزنید. به‌طور کلی، ترجیح شما کدام است؟ لطفا دیدگاه‌تان را برایمان بنویسید تا درباره آن بحث کنیم.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید