چرا خرید قسطی خودرو به‌صرفه است؟

0 375

قصد خرید خودرو دارید؟ تاکنون به خرید اقساطی خودرو فکر کرده‌اید؟ خرید اقساطی خودرو یکی از روش‌هایی است که به‌خصوص در چند سال اخیر به‌شدت رواج یافته است. این مدل از خرید خودرو برای افرادی مناسب است که توانایی خرید نقدی یک خودرو را ندارند یا ترجیح می‌دهند همه سرمایه خود را یک‌جا صرف خرید خودرو نکنند؛ اما سؤال اصلی این است که آیا از نظر مالی خرید قسطی خودرو به‌صرفه است؟ پاسخ به این سؤال به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر شما هم قصد خرید قسطی خودرو را دارید، کمی صبر کنید و تا انتهای این مقاله را بخوانید. در این مطلب سعی کرده‌ایم خرید خودرو به شیوه اقساطی را از چند جهت بررسی کنیم تا ببینیم چرا به اعتقاد بعضی خرید قسطی خودرو به‌صرفه است.

مزایا و معایب خرید قسطی خودرو

خرید اقساطی خودرو در ایران به‌دلیل شرایط اقتصادی حاکم، ازجمله تورم و نوسانات نرخ ارز، به راهی برای خرید خودرو تبدیل شده است که البته مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه، مزایا و معایب خرید اقساطی خودرو را بررسی می‌کنیم.

مزایای خرید اقساطی خودرو

  • با توجه به اینکه قیمت خودرو در ایران به‌دلیل نوسانات ارزی و تورم معمولاً به‌سرعت بالا می‌رود، خرید اقساطی برای افرادی که سرمایه کافی ندارند، راهکار خوبی است. به این صورت شما خودرو را با قیمت فعلی خریداری می‌کنید و دیگر مجبور نخواهید بود پابه‌پای تورم پیش بروید تا سرمایه کافی برای خرید نقدی خودرو را تأمین کنید.
  • یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید قسطی خودرو این است که شما در ابتدای خرید مجبور نیستید مبلغ زیادی از سرمایه خود را هزینه کنید. به عبارت دیگر، خرید اقساطی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون اینکه تحت فشار مالی قرار بگیرید، خودروی موردنظرتان را خریداری کنید.
  • معمولاً سودی که شرکت‌های فروش خودرو به‌صورت اقساطی در نظر می‌گیرند، به‌مراتب کمتر از سود وام‌هایی است که بانک‌ها اعطا می‌کنند. با توجه به رکود اقتصادی که ما در کشور داریم، نرخ بهره هرچه‌ پایین‌تر باشد، خرید قسطی هر کالایی از جمله خودرو به صرفه‌تر است.
  • با توجه به نوسانات اقتصادی، شاید ترجیح بدهید که بخشی از سرمایه خود را برای شرایط پیش‌بینی‌ نشده نگه‌دارید و تنها بخشی از آن را صرف خرید خودرو کنید. در این شرایط خرید قسطی خودرو به‌صرفه است.

ثبت درخواست خرید قسطی

معایب خرید اقساطی خودرو

  • شاید تنها عیبی که بتوان برای خرید اقساطی خودرو متصور شد، این باشد که با احتساب سودی که روی اقساط محاسبه می‌شود، ممکن است هزینه‌ای بیش از قیمت خودرو بپردازید.
  •  اغلب موارد در خرید قسطی خودرو تا زمان تسویه اقساط، سند در رهن مرجع وام‌دهنده یا فروش اقساطی می‌ماند که فروش خودرو را برای خریدار ناممکن می‌کند.

خرید اقساطی خودرو چه تأثیری بر سطح زندگی خریدار خواهد داشت؟

خرید اقساطی خودرو تأثیرات مثبتی بر کیفیت زندگی خریدار دارد که مهم‌ترین را می‌توان تجربه سفرهای امن‌تر و بعد تسهیل رفت‌وآمد دانست. یکی دیگر از مزایای خرید خودرو به این شیوه، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل است. صرفه‌جویی در زمان هم یکی از مهم‌ترین تأثیراتی است که به‌طور خاص برای آن دسته از افرادی که در مناطقی با دسترسی دشوار به سیستم حمل‌ونقل عمومی زندگی می‌کنند، ملموس‌تر است.

اگر موفق شوید یک خودرو بخرید، سفر رفتن و تفریح کردن برایتان آسان‌تر خواهد شد.
promotion banner

آیا خرید اقساطی خودرو در زمان تورم به‌صرفه است؟

خرید اقساطی خودرو در زمان تورم ممکن است هم به نفع خریدار باشد هم به ضرر او. یک خرید اقساطی به‌صرفه در زمان تورم به چند عامل مهم از جمله نرخ تورم، نرخ سود اقساط و مدت زمان بازپرداخت بستگی دارد. بااین‌حال اگر قصد خرید خودرو در این زمان را دارید، باید به نکات زیر توجه کنید:

در زمان تورم، ارزش پول کم می‌شود و قیمت کالاها ازجمله خودرو افزایش پیدا می‌کند. در واقع سرمایه فعلی شما، امروز ارزش بیشتری نسبت به همین مقدار در روز بعد دارد. دلیل هم واضح است؛ با گذشت زمان، قدرت خرید این میزان سرمایه کاهش می‌یابد. حال اگر در این شرایط خودرویی را اقساطی خریداری کنید، از دو مزیت بهره‌مند ‌می‌شوید: یکی اینکه از افت ارزش سرمایه خود جلوگیری کرده‌اید و دوم اینکه اگر مبالغ اقساط ثابت باشند، با گذشت زمان احساس می‌کنید بازپرداخت برای شما سبک‌تر شده است.

بااین‌حال اگر نرخ بهره اقساط بالاتر از نرخ تورم باشد، احتمالاً خریدار ضرر خواهد کرد. دلیل هم این است که در پایان قیمت نهایی خودرو بسیار بیشتر از قیمت واقعی آن خواهد شد. از طرف دیگر، اگر خودرویی که اقساطی می‌خرید، مدل بالایی نداشته باشد، ممکن است تا زمان تسویه کامل اقساط با افت قیمت زیادی روبه‌رو شود و احساس کنید که خرید خودرو برایتان به‌صرفه نبوده است.

خرید اقساطی خودروی کارکرده و صفر

در سال‌های اخیر خرید اقساطی خودروهای کارکرده به‌شدت رایج شده است؛ اما اگر تصمیم گرفتیم خودرویی را به‌صورت قسطی خریداری کنیم، بهتر است خودروی صفر بخریم یا کارکرده؟ پاسخ این سؤال، به عوامل مختلفی مانند نیاز، بودجه و میزان استفاده شما از خودرو بستگی دارد. در ادامه، هر گزینه را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم:

خرید اقساطی خودروی کارکرده

با توجه به اینکه قیمت خودروی کارکرده از خودروی صفر کمتر است، خرید اقساطی این خودروها برای افرادی که بودجه محدودی دارند، جذاب‌تر خواهد بود. به‌علاوه، شما می‌توانید یک خودروی کارکرده با مدل‌های بالاتر یا حتی یک خودروی وارداتی را با هزینه‌ای کمتر نسبت به خرید یک خودروی صفر داخلی بخرید. یکی دیگر از مزایای خرید قسطی خودروهای کارکرده این است که معمولاً دچار افت قیمت ناگهانی نمی‌شوند.

 

اگر در حین خرید دقت کافی نداشته باشید یا خودرویی که انتخاب می‌کنید مدل پایینی داشته باشد، احتمالاً مجبور خواهید شد که هزینه زیادی بابت نگهداری از آن بپردازید. علاوه‌بر این، خودروهای کارکرده برخلاف خودروهای صفر، ضمانت و گارانتی ندارند.

خرید اقساطی خودروی صفر

با توجه به نوسانات ارزی و افزایش قیمت‌ها، معمولاً برای خرید خودروی صفر حتی به‌صورت اقساطی باید هزینه زیادی بپردازید. دلیل این است که در خرید اقساطی خودروی صفر، معمولاً سود وام زیاد است. مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که خودروی صفر در سال‌های ابتدایی پس از خرید به‌سرعت دچار افت قیمت می‌شود.

با همه این‌ها، اگر خودروی صفر به‌صورت اقساطی بخرید، می‌توانید از گارانتی و خدمات پس‌ازفروش کارخانه یا نمایندگی آن استفاده کنید.

اگر بودجه محدودی دارید و می‌توانید هزینه‌های احتمالی تعمیرات را بپردازید، خودروی کارکرده گزینه بهتری خواهد بود. اگر به‌دنبال یک خودروی جدید هستید، می‌خواهید از خدمات پس‌ازفروش آن استفاده کنید و توان بازپرداخت اقساط بلندمدت را هم دارید، خرید خودروی صفر می‌تواند گزینه مناسبی باشد. تصمیم نهایی به اولویت‌ها و شرایط مالی شما بستگی دارد.

نکاتی که باید در خرید اقساطی خودرو بدانید

اگر قصد خرید اقساطی خودرو را دارید، قبل از آن باید به این چند نکته مهم توجه کنید تا دچار مشکلات مالی و قانونی نشوید:

  • پیش از هر چیز، اطمینان حاصل کنید مجموعه‌ای که قصد خرید از آن را دارید، معتبر و باسابقه است. بررسی نظرات مشتریان، استعلام از منابع معتبر و تحقیق درباره سابقه شرکت از جمله کارهایی است که می‌توانید (و بهتر است) انجام دهید.
  • مجموعه‌ای را انتخاب ‌کنید که امکان تحویل فوری خودرو را داشته باشد. بهتر است از شرکت‌هایی خرید کنید که به تعهدات خود پایبند هستند.
  • مجموعه‌ای را برای خرید اقساطی انتخاب کنید که سند مالکیت خودرو را به نام شما ثبت کنند. برخی مجموعه‌ها سند خودرو را تا اتمام اقساط به نام خریدار نمی‌زنند. انتخاب مجموعه‌ای که سند خودرو را از ابتدا به نام شما ثبت کند، اطمینان خاطر بیشتری به شما می‌دهد.
  • مجموعه‌ای را انتخاب کنید که به اصول مشتری‌مداری پایبند باشد، اقساط را متناسب با توان مالی خریدار تنظیم کند، قرارداد شفافی پیش روی شما بگذارد و در صورت نیاز به شما مشاوره بدهد.

خرید اقساطی خودرو از کارنامه

برخلاف وام‌های بانکی، برای دریافت وام خودرو از کارنامه نیازی به طی کردن مراحل طولانی نخواهید داشت و تنها در کمتر از یک هفته می‌توانید وام خودرو را در حسابتان داشته باشید. برخلاف بسیاری از شرکت‌های خصوصی و لیزینگ، برای اینکه بتوانید وام خرید خودرو کارنامه را بگیرید، محدودیتی در انتخاب نوع خودرو (صفر یا کارکرده) نخواهید داشت. شما برای خرید اقساطی و دریافت وام می‌توانید، خودروی موردنظرتان را از میان خودروهای موجود در وب‌سایت کارنامه انتخاب کنید یا اینکه خودروی موردنظرتان را به کارنامه معرفی کنید و بعد وام خرید خودرو بگیرید.

مهم‌ترین مزیت وام خرید خودرو کارنامه این است که عدد خوبی از میزان معامله را تأمین می‌کند و تا سقف ۸۰۰ میلیون امکان ارائه وام به خریداران را دارد. امکان بازپرداخت این وام به از ۱۴ تا ۲۴ ماه است.

ثبت درخواست خرید قسطی

مزایای خرید اقساطی خودرو از کارنامه

  • شرایط آسان: شرایط دریافت وام از کارنامه بسیار آسان است و نیازی به طی‌کردن مراحل طولانی ندارد.
  • فرآیند آنلاین: می‌توانید به‌صورت آنلاین برای دریافت وام خودروی کارنامه درخواست دهید و فرآیند را سریع‌تر پیش ببرید.
  • خرید خودروی دلخواه: هیچ محدودیتی در انتخاب خودرو نخواهید داشت. شما می‌توانید از وام کارنامه برای خرید خودروهای داخلی، خودروهای خارجی و حتی خودرو‌های خارج از وب‌سایت کارنامه استفاده کنید.
  • ضمانت خودروها: اگر خودروی خود را از وب‌سایت کارنامه انتخاب و سپس اقدام به دریافت وام کنید، این امتیاز را دارید که از ضمانت‌های پس‌ازفروش کارنامه بهره‌مند شوید.

سخن آخر

خرید اقساطی خودرو به‌ویژه در ایران که تحت فشار تورم و نوسانات اقتصادی هستیم، روشی عالی برای خودرودار شدن است؛ خصوصا برای کسانی که توان خرید نقدی و پرداخت یک‌جای هزینه‌های خرید خودرو را ندارند. با خرید قسطی یک خودرو می‌توانید خودروی موردنظر خود اعم از کارکرده یا صفر را با هزینه‌ اولیه کمتری تهیه کنید و متحمل افزایش قیمت‌ها در آینده نشوید. مسئله مهم‌تر اینکه با خرید قسطی خودرو، یک‌مرتبه تحت فشار مالی زیادی قرار نمی‌گیرید. درنهایت، برای خرید اقساطی خودرو باید بررسی دقیقی درباره نرخ سود، مدت بازپرداخت و اعتبار مجموعه فروشنده انجام دهید تا از هزینه‌های اضافی و ریسک‌های مالی جلوگیری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.