تمام قوانین تصادف ۵۰/۵۰ درباره پرداخت خسارت و دیه در تصادفات منجر به فوت و جرح

0 7,242

به نظرتان اگر در تصادفی هر دو طرف به یک اندازه مقصر باشند، کدام‌یک محکوم به پرداخت خسارات وارده خواهد شد؟ اگر پاسخ این سؤال را نمی‌دانید، احتمالا هنوز با تصادف ۵۰ ۵۰ (که آن را به‌صورت ۵۰/۵۰، ۵۰:۵۰ یا ۵۰-۵۰ هم می‌نویسند و پنجاه پنجاه می‌خوانند) آشنا نیستید. در این مطلب قرار است تمام قوانین مربوط به تصادفات ۵۰ ۵۰ را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

منظور از تصادف ۵۰ ۵۰ چیست؟

اصطلاح تصادف ۵۰ ۵۰ در رانندگی به‌معنای این است که دو یا چند خودرو هر کدام به‌اندازه مساوی در وقوع تصادف مسئول هستند و هیچ‌کدام به‌تنهایی مقصر حادثه نیستند. این عبارت به‌ویژه زمانی به‌کار می‌رود که دو یا چند راننده همزمان با هم اقدامات غیرایمن یا تخلف انجام داده‌اند که منجر به وقوع تصادف شده است. این اصطلاح همچنین ممکن است در جلسات حل اختلافات و تعیین مسئولیت در حوادث رانندگی به‌کار گرفته شود.

قوانین مربوط به تصادف ۵۰ ۵۰

همان‌طور که از نام این نوع تصادف مشخص است، هر طرف باید ۵۰ درصد از خسارت‌های واردشده به سمت مقابل را پرداخت کند. در این نوع تصادفات اگر صاحب وسیله نقلیه از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برخوردار باشد، خسارتی پرداخت نمی‌کند و جبران خسارت‌های واردشده برعهده بیمه خواهد بود. در‌صورتی‌که فرد بیمه نداشته باشد، خودش باید خسارات واردشده را پرداخت کند.

قوانین مربوط به تصادف ۵۰ ۵۰

promotion banner

نحوه محاسبه دیه در تصادف ۵۰ ۵۰

پرداخت دیه در تصادفات زمانی صورت می‌گیرد که تصادف منجر به فوت یا جرح سرنشینان خودرو شده باشد که در اصطلاح به آن تصادف جرحی می‌گویند. زمانی‌که یک تصادف جرحی یا منجر به فوت ۵۰ ۵۰ رخ دهد، هر دو طرف مقصر حادثه باید نیمی از دیه سرنشینان خودروی مقابل را پرداخت کنند. اگر تصادف جرحی بین سه خودرو اتفاق بیفتد، هر کدام از طرفین باید یک‌سوم دیه را پرداخت کنند.

 

پرداخت دیه در تصادفات ۵۰ ۵۰ و فوت هر دو راننده

قانون، فوت هر دو راننده در یک تصادف ۵۰ ۵۰ را به‌عنوان جبران خسارت در نظر می‌گیرد، اما درصورتی‌که رانندگان اولیای دم یا وارثی داشته باشند، نیاز است تا آن‌ها دیه راننده مقابل را پرداخت کنند. همچنین درصورتی‌که رانندگان از بیمه برخوردار باشند، وظیفه پرداخت دیه برعهده شرکت بیمه خواهد بود.

تصادف جرحی ۵۰ ۵۰

در تصادفات جرحی ۵۰ ۵۰، درصورتی‌که یکی از رانندگان دچار نقص عضو یا آسیب فیزیکی شود، نیمی از دیه را از راننده مقابل دریافت خواهد کرد اما اگر سرنشینان خودرو هم مصدوم شوند، نیمی از دیه توسط بیمه شخص ثالث راننده خودرو و نیمی دیگر توسط بیمه شخص ثالث خودروی مقابل پرداخت خواهد شد.

دیه تصادف پنجاه پنجاه موتور با ماشین

در تصادفات ۵۰ ۵۰ نوع وسبله نقیله طرفین مطرح نیست و از این‌رو می‌توان گفت دیه تصادف موتور با ماشین ۵۰ ۵۰ مشابه با تصادف دو خودرو است و درصورتی‌که تصادف از نوع ۵۰ ۵۰ تشخیص داده شود، هر یک از طرفین ملزم به پرداخت نیمی از خسارت وارد شده به طرف مقابل هستند.

 

تصادف پنجاه پنجاه برای عابر پیاده

تصادفات ۵۰ ۵۰ که در آن یکی از طرفین خودرو و دیگری عابر پیاده باشد، تفاوتی با تصادف ۵۰ ۵۰ دو خودرو ندارد و هر کدام از طرفین ملزم به پرداخت نیمی از خسارات خواهند شد. البته، در بعضی منابع آمده است که حتی اگر عابر ۵۰ درصد هم مقصر باشد، می‌تواند کل دیه را از راننده مقصر دریافت کند. ازآنجایی‌که پاسخ یکسان و دقیقی برای این مورد وجود ندارد، همه‌چیز به رأی صادرشده بستگی خواهد داشت.

آیا تصادف ۵۰ ۵۰ منجر به فوت، زندان دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید توجه داست که تصادف ۵۰ ۵۰ علاوه‌بر جنبه خصوصی، یک جنبه عمومی هم دارد و بسته به رأی دادگاه ممکن است از سه ماه تا سه سال حبس و همچنین جریمه نقدی برای مقصر سانحه در نظر گرفته شود. جنبه خصوصی به رضایت اولیای دم یا ورثه بستگی دارد و در صورت ناتوانی در جلب رضایت آن‌ها، مقصر محکوم به پرداخت دیه خواهد شد.

پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث برای تصادف ۵۰ ۵۰

طبق قانون، دارا بودن بیمه شخص ثالث برای تمامی مالکان خودرو الزامی است و با توجه به این نکته، ارائه‌دهندگان بیمه ملزم هستند تا با توجه به سقف پوشش بیمه شخص ثالث، خسارات واردشده به طرف مقابل تصادف ۵۰ ۵۰ را پرداخت کنند. با این تفاسیر هر طرف تصادف بعد از بروز سانحه باید از طریق نمایندگی بیمه شخص ثالث برای جبران خسارات اقدام کند.

 

آیا امکان جبران خسارت تصادف ۵۰ ۵۰ با بیمه بدنه وجود دارد؟

پاسخ این سؤال به میزان پوشش بیمه بدنه خودرو مقصر و همچنین میزان خسارات واردشده به خودروی طرف مقابل بستگی دارد و درصورتی‌که خسارت واردشده در محدوده پوشش بیمه بدنه باشد، راننده می‌تواند از این بیمه برای پرداخت خسارت استفاده کند.

جبران خسارت تصادف ۵۰ ۵۰ با بیمه بدنه

شرایط جبران خسارت در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث چگونه است؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، داشتن بیمه شخص ثالث از الزامات مالکیت خودرو است و در صورتی که یکی از طرفین بیمه شخص ثالث نداشته باشد، باید شخصا برای پرداخت خسارت اقدام کند. اهمیت داشتن بیمه شخص ثالث زمانی بیشتر نمایان می‌شود که بدانید در صورت نداشتن این بیمه، طرف مقابل می‌تواند برای دریافت ۱۰۰٪ خسارت از شما اقدام کند.

 

سقف پوشش بیمه‌ها در تصادف ۵۰ ۵۰

سقف پوشش بیمه‌ها در تصادف ۵۰ ۵۰ با توجه به میزان پوشش انتخابی راننده، متفاوت است. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه بسیاری از خسارات واردشده را جبران می‌کنند. شرکت بیمه‌گر موظف است خسارات مالی و جانی واردشده را در این نوع تصادف پرداخت کند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به تمامی قوانین مربوط به تصادف پنجاه-پنجاه اشاره کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب به پاسخ تمام سؤالات‌تان رسیده باشید. بااین‌حال، اگر هنوز سؤال یا ابهامی درباره این موضوع دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالات‌تان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.