مروری بر اخبار بازار خودرو در دی‌ماه ۱۴۰۰

از افزایش قیمت خودروها تا کسب مالیات از خودروهای لوکس

0 1,298
شاید مهم‌ترین خبر مربوط به بازار خودرو در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ را بتوان خبر افزایش ۱۸ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها عنوان کرد. اتفاقی که در ماه گذشته لغو شده ولی در این ماه با وعده افزایش عرضه خودرو از سوی خودروسازان مجددا تکرار شد.

با وجود افزایش قیمت ۱۸ درصدی خودروها اما همچنان شاهد آن هستیم که خودروسازان عرضه خودرو به بازار را افزایش نداده و تنها موجودی درون انبارها و پارکینگ‌های آن‌ها افزایش می‌یابد. بنا به ادعای مدیران فعال در صنعت خودروسازی علت اصلی دپو خودروهای تولید داخل در کارخانجات خودروسازی در حال حاضر به کمبود قطعه و نبود قطعات الکترونیک بازمی‌گردد.

در خصوص قیمت‌گذاری خودروها بد نیست یادی کنیم از خبر حذف رسمی شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودروها. خبری که بلافاصله توسط یکی از اعضای این شورا تکذیب شد. اعضای شورای رقابت معتقد هستند که اگر دولت نماینده خود در شورای رقابت را زودتر مشخص کند شاهد آن خواهیم بود که مجددا سکان قیمت‌گذاری خودروها به شورای رقابت سپرده خواهد شد.

از دیگر اتفاقات بازار خودرو در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ می‌توان به ماجرای بنزین اشاره کرد. دولت در روزهای ابتدایی دی‌ماه اعلام کرد که قصد دارد به هر کارت ملی ایرانی که یک سال در کشور حضور داشته باشد ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی اهدا اختصاص دهد. بنزینی که قابلیت خرید و فروش نیز خواهد داشت.

هدف دولت نیز گسترش عدالت اجتماعی، جلوگیری از اختصاص بنزین به متمولین و پرداخت یارانه بنزین به افراد به جای خودروها عنوان شد. این طرح قرار بود در ابتدا در قشم و کیش اجرایی شده و در صورت اجرای موفقیت‌آمیز در سرتاسر کشور گسترش یابد. اما حالا شایعاتی شنیده می‌شود که حکایت از اجرای طرح مذکور به صورت سراسری از ابتدای بهمن‌ماه دارد.

در آخرین خبر نیز بد نیست یادی کنیم از طرح اخذ مالیات از خودروهای لوکس. به نظر می‌رسد دولت قصد دارد تا پایان سال  از مالکان خودروهای لوکس مالیات اخذ کند. در این راستا نیز ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو شناسایی که پیش‌بینی می‌شود ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات به واسطه آن‌ها راهی خزانه دولت شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.