مقایسه ویتارا، اسپورتیج ۲۰۰۷ اتاق قدیم و داستر ۴w

2 21,234

یکی از استراتژی‌های مناسب برای خرید هر کالایی مقایسه است. با مقایسه میان محصولات هم‌رده و هم‌سطح، راحت‌تر می‌توانید به نتیجه‌گیری و تصمیم نهایی برسید. این استراتژی در بازار خودرو هم به‌شدت جواب می‌دهد. در این مقاله از کارنامه به سراغ مقایسه ویتارا، اسپورتیج ۲۰۰۷ و داستر w4 رفته‌ایم. می‌خواهیم نگاهی به هریک داشته باشیم و با معرفی مزایا و معایب‌شان دید بهتری نسبت به هرکدام پیدا کنیم. خودروهای شاسی‌بلند در میان مشتریان ایرانی اهمیت زیادی دارند. علاقه‌ای که به این خودروها در ایران وجود دارد، گاهی باعث می‌شود که مشتریان حتی با پاگذاشتن روی نقص‌های موجود در ابعاد فنی خودرو، خرید خود را انجام بدهند. خودروهای کراس‌اووری که در این مقاله مطرح می‌شوند هم از پرطرفدارترین‌ها هستند و هم در ایران و هم کشورهای دیگر خریداران زیادی دارند. اجازه بدهید که درباره این سه خودرو بیشتر بگوییم. اما قبل از آن، شما هم از شیفتگان شاسی‌بلندها هستید؟

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

ویتارا یا سوزوکی گرند ویتارا

سوزوکی ویتارا از سال ۱۳۸۶ وارد بازار ایران شد. این محصول را کمپانی معروف سوزوکی ساخته و نسل‌های متفاوتی از آن را راهی بازار کرده است. گرند ویتارا نسل سومی از این خودروست که در ایران هم شهرت و محبوبیت دارد.

یکی از دلایل عمده موفقیت ویتارا در بازارهای مختلف از جمله ایران، مستحکم‌بودن آن است. این خودرو استهلاک اندکی دارد و قوی عمل می‌کند. اما معایب و مزایایش چیست؟‌ ویژگی‌های فنی آن چیست؟

مشخصات فنی ویتارا

  • مصرف سوخت ترکیبی: ۹٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر؛
  • پیشرانه: ۲٫۴ لیتری؛
  • گیربکس: ۴دنده اتوماتیک؛
  • حجم موتور: ۲۴۰۰ سی‌سی؛
  • طول بین دو محور: ۲۶۳۹ میلی‌متر.

مزایای ویتارا

۱. دوام قطعات فنی این خودرو بسیار زیاد است و تجربه نشان می‌دهد که نیاز برای مراجعه به تعمیرات ویتارا اندک است.

۲. کابین ویتارا جادار است و فضای صندوق عقب مناسبی هم دارد. پس اگر این خودرو را برای خانواده می‌خواهید، گزینه خوبی برایتان خواهد بود. این خودرو در دسته خودروهای شاسی قرار می‌گیرد و به‌نظر می‌رسد که حجیم و سنگین است اما این‌طور نیست. ضمن اینکه موتور آن ۱۶۹ اسب بخار است و می‌تواند وزن خودرو را پیش براند.

۳. آپشن‌های این خودرو هم قابل‌قبول و پرتعداد است و می‌توان روی آن‌ها حساب کرد.

حتما بخوانید: مقایسه کیا سراتو، هیوندا اکسنت و مزدا۳

معایب ویتارا

۱. مصرف بنزین ویتارا قابل‌توجه است. گفته می‌شود که در عمل، مصرف سوخت آن از حدود ۱۰ لیتری که اعلام می‌شود، کمی بیشتر است.

۲. عایق‌بندی کابین ویتارا می‌توانست بهتر از این‌ها باشد. در حال حاضر، با بالارفتن دور موتور، سروصدا به اتاقک منتقل می‌شود.

۳. خدمات پس از فروش خودروهای خارجی از جمله ویتارا چندان مساعد نیست. چرا؟ دلیل واضح است. شرایط اقتصادی و وضعیت تحریم‌ها مسیر ارائه خدمات را دشوار می‌کند.

promotion banner

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

اسپورتیج ۲۰۰۷

کیا اسپورتیج هم از تولیدات شرکت کیاموتورز کره‌جنوبی است. این خودرو از مدل‌های کراس‌اُور به‌حساب می‌آید؛ یعنی چیزی بین شاسی‌ها و هاچ‌بک‌ها طبقه‌بندی می‌شود.

نسل دوم خودروهای کیااسپورتیج از نقطه‌نظر ایمنی وضعیت خوبی دارند و در آزمون‌های تصادف با مدیریت ایمنی ترافیک هم نمره بالایی گرفته‌اند.

در ادامه می‌خواهیم دو مدل از اسپورتیج‌ را از لحاظ مشخصات فنی بررسی کنیم و از مزایا و معایب این مدل از خودروهای کره‌ای کیا برایتان بگوییم.

مشخصات فنی کیا اسپورتیج ال‌ایکس‌وی۶ ۲ دبلیودی (LX V6 2WD)

  • مصرف سوخت ترکیبی: ۱۰٫۷ لیتر؛
  • پیشرانه: ۲٫۷ لیتری؛
  • جعبه‌دنده: ۴دنده اتوماتیک؛
  • حجم موتور:  ۲۶۵۶ سی‌سی؛
  • طول بین دو محور: ۲۶۲۹میلی‌متر.

مشخصات فنی کیااسپورتیج ال‌ایکس‌وی۶ ۴دابلیودی (LX V6 4WD)

  • مصرف سوخت ترکیبی: ۱۱٫۲ لیتر؛
  •  پیشرانه: ۲٫۷ لیتری؛
  • جعبه‌دنده: ۴دنده اتوماتیک؛
  •  حجم موتور:  ۲۶۵۶ سی‌سی؛
  •   طول بین دو محور: ۲۶۲۹میلی‌متر.

مزایای اسپورتیج ۲۰۰۷

۱. صدای موتور این خودرو اندک است و به کابین آن منتقل نمی‌شود.

۲. اسپورتیج از قطعات خوبی در ساخت بهره می‌برد و برای همین استهلاکش اندک است.

۳. این خودرو از نقطه‌نظر ایمنی قوی است و امکانات قابل‌قبولی دارد.

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

معایب اسپورتیج ۲۰۰۷

۱. مصرف سوخت این خودرو نسبتا زیاد است. به‌هر حال، این مورد در خرید و انتخاب خودرو بسیار اهمیت دارد.

۲. آپشن‌های اسپورتیج مطلوب و استاندارد است اما در فول‌ترین حالت هم جای ارتقا دارد. در واقع، در مقایسه با خودروهای امروزی کمی کم می‌آورد.

۳. حس سواری این خودرو کمی خشک است و برای اموری مانند آفرودسواری نمی‌توان چندان رویش حساب کرد.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

داستر w4

در مقایسه ویتارا، اسپورتیج ۲۰۰۷ و داستر ۴W به آخرین گزینه یعنی داستر ۴W رسیدیم. این خودرو می‌توانست ظرافت ظاهری بیشتری داشته باشد. با وجود اینکه از نظر ظاهری قابل‌قبول و زیبا به‌شمار می‌رود، اما شاید در مقایسه با دو خودروی قبلی کمی عقب‌تر بایستد.

مشخصات فنی این خودرو را با هم مرور خواهیم کرد. در میان خودروهای هم‌رده خود، داستر از گزینه‌های پرطرفداری است که خریداران را معمولا راضی نگه می‌دارد.

مشخصات فنی داستر w4

  • مصرف سوخت ترکیبی: ۷٫۵ لیتر؛
  • پیشرانه: ۲لیتر؛
  • گیربکس: ۴ جعبه‌دنده اتوماتیک تیپ ترونیک؛
  • حجم موتور:  ۱۹۹۸سی‌سی؛
  • طول بین دو محور: ۲۶۷۲ میلی‌متر.

مزایای داستر w4

۱. دوام این خودرو بالاست و استحکام خوبی دارد.

۲. فضای کابین این خودرو هم زیاد است و برای خانواده‌های پرجمعیت گزینه مناسبی است.

۳. رنو داستر توانایی آفرود هم دارد و با آن می‌توانید به دل جاده‌ها بزنید.

حتما بخوانید: چطور خودروی‌مان را سریع و بی‌دردسر بفروشیم؟

معایب داستر w4

۱. امکانات رفاهی و آپشن‌های چندان متنوعی برای رنو داستر تعریف و طراحی نشده است.

۲. ساختار درون اتاقک می‌توانست ارگونومی بالاتری داشته باشد. برای مثال، صندلی‌ها جای ارتقای ارگونومیک دارند.

۳. ایمنی این خودرو نسبت به رقبای هم‌سطحش کمی کمتر است. این خودرو از مؤسسه تست تصادف اروپا ۳ ستاره دریافت کرده است.

promotion banner

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

مروری بر مقایسه ویتارا، اسپورتیج ۲۰۰۷ و داستر ۴w

نام خودرو ایمنی ظاهر استحکام آپشن‌ها
ویتارا دریافت ۴ ستاره از NCAP مطلوب بالا بالا
اسپورتیج ۲۰۰۷ دریافت ۴ستاره از NCAP مطلوب بالا متوسط
رنو داستر۴W دریافت ۳ ستاره از NCAP نسبتا مطلوب بالا اندک

 

در آخر

در مقایسه خودروهای مختلف که در سطحی تقریبا مشابه قرار دارند، باید حواستان را به نکات فنی، ظاهری و ایمنی جمع کنید. نیم‌نگاهی هم به تأمین قطعات داشته باشید. درباره خودروهایی که در این مقاله معرفی شدند، مشخصات فنی تقریبا در یک سطح و رده قرار دارد. اما از لحاظ ایمنی تفاوت‌هایی وجود دارد. دو خودروی ویتارا و اسپورتیج از مؤسسه تست ایمنی اروپا -موسوم به اِنکَپ- ستاره‌های بیشتری دریافت کرده‌اند، اما تعداد ستاره‌های رنو داستر ۳ ستاره است.

 درخصوص ظاهر هم باید بدانید که دو مورد دیگر نسبت به رنو داستر از ظرافت و دقت بیشتری در طراحی بهره برده‌اند. اما استحکام هر سه خودرو بالاست و می‌توان روی کیفیت بدنه و اجزای فنی‌شان حساب کرد. استهلاک این خودروها هم چندان بالا نیست. یادتان باشد که آپشن‌های هر سه مورد نسبت به خودروهایی با مدل‌های جدیدتر جای پیشرفت و ارتقای زیادی دارد.

اما در میان همین‌ها هم به‌ترتیب ویتارا، اسپورتیج و رنوداستر از بیشترین به کمترین آپشن‌ها را دارا هستند. از نظر خدمات پس از فروش و تأمین قطعات، باید بگوییم که همه خودروهای خارجی در زمانه‌ای که به سر می‌بریم، دچار مشکل هستند. بنابراین، نمی‌توان مقایسه دقیقی در این حوزه ترتیب داد و باید دانست که مقوله خدمات پس از فروش خودروهای خارجی و یافتن قطعاتشان در ایران کار چالش‌برانگیزی است.

در خرید خودرو سلیقه شخصی و بودجه هم اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین، تصمیم‌گیری‌ها برای خرید تاحد زیادی در گروی نظرات شخصی افراد است. شما کدام‌یک از این سه گزینه را می‌پسندید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. محمد
    محمد می گوید

    حدود یکسال ویتارای صفر کلاس ۱۰ داشتم.
    خودروی بسیار مطمئن،قوی و دوست داشتنی بود.
    وقتی سوار ویتارا باشید آمادگی دارید هرجایی بروید.

  2. میلاد
    میلاد می گوید

    با عرض سلام و خداقوت خدمت همه ی دوستان و تیم کارنامه…با خوندن این مقاله واقعا من مایوس شدم…اصلا نحوه مقایسه شما خوب نبود…اطلاعاتی که با یک جست و جوی ساده در اینترنت می شد پیدا کرد رو فقط استفاده کردید و بعضی جاها هم اشتباه بود…این که فقط بیایم مشخصات فنی هر خودرو رو به مختصر بگیم که مقایسه و بررسی نشد…مقایسه زمانی اتفاق میوفته که گزینه ها با پارامترهای مشخص و در شرایط یکسان و بدون تعصب باهم بررسی بشن…اینکه من بیام و بگم این ماشین موتورش اینه(تازه اونم به اشتباه) ، گیربکسش اینه و اینقدر مصرف میکنه…که نشد مقایسه…مخصوصا در بازار دست دوم ها….خلاصه امیدوارم در مقایسه های بعدی دقت و تلاش بیشتری لحاظ بکنید…ممنون

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.