راهنمای وکالتی کردن حساب بانک مسکن به‌صورت تصویری

0 949

در سال‌های اخیر حساب وکالتی به یکی از لازمه‌های معاملات بازار بورس و خرید خودرو تبدیل شده است. بااین‌حال، آنچه باید بدانید این است که برای داشتن یک حساب وکالتی، حتماً باید یک حساب معمولی داشته باشید. بانک‌های زیادی امکان داشتن حساب وکالتی را فراهم کرده‌اند که بانک مسکن هم یکی از آن‌هاست. اگر از مشتریان این بانک هستید و نیاز به حساب وکالتی دارید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا از روش‌های وکالتی کردن حساب بانک مسکن و راه‌های احراز هویت آن برایتان بگوییم.

دلایل وکالتی کردن حساب بانکی

اصلی‌ترین دلیلی که سبب معرفی خدمت جدیدی به اسم حساب وکالتی در بانک‌ها شده، تسهیل معاملات در بازار بورس و خرید خودرو از سامانه یکپارچه است.

برای خرید خودرو از سامانه یکپارچه خودروهای برقی، وارداتی، داخلی و جانبازان، لازم است حساب وکالتی داشته باشید و مبلغ تعیین‌شده توسط وزارت صمت را تا مدت تعیین‌شده در آن حساب مسدود کنید. فقط در نظر داشته باشید که در این مدت، پولی از حسابتان برداشت نمی‌شود.

وقتی یک حساب را وکالتی می‌کنید در واقع به شرکت یا فرد خاصی وکالت می‌دهید تا به حساب‌تان دسترسی داشته باشد.

روش‌های وکالتی کردن حساب بانک مسکن

بانک مسکن هم مثل دیگر بانک‌ها به دو روش امکان تبدیل حساب عادی به حساب وکالتی را ممکن کرده است: حضوری و آنلاین. شما می‌توانید برای وکالتی کردن حساب خود در بانک مسکن، از سامانه‌ای که در ادامه معرفی خواهیم کرد، استفاده کنید. اگر به هر دلیلی امکان استفاده از این سامانه را ندارید، می‌توانید به یکی از شعب بانک مسکن در سراسر کشور مراجعه کنید و درخواست وکالتی کردن حسابتان بدهید.

promotion banner

معرفی سامانه وکالتی کردن حساب بانک مسکن

بانک مسکن برای راحتی مشتریان و کاهش نیاز به مراجعه حضوری، پیشخوان مجازی بانک مسکن را ایجاد کرده است. این پیشخوان خدمات زیادی ارائه می‌کند که یکی از آن‌ها وکالتی کردن حساب به‌صورت غیرحضوری است.

وکالتی کردن حساب بانکی از طریق پیشخوان مجازی بانک مسکن بسیار ساده است و لازم نیست قبل از شروع فرآیند وکالتی کردن حساب، در این سامانه ثبت‌نام کنید. در ادامه، مراحل وکالتی کردن حساب را گام‌به‌گام توضیح می‌دهیم.

نحوه وکالتی کردن حساب از طریق پیشخوان مجازی بانک مسکن

۱. وارد پیشخوان مجازی بانک مسکن شوید.حساب وکالتی بانک مسکن.1

۲. از منوی سمت راست، روی گزینه «حساب‌های وکالتی» کلیک کنید. از بین گزینه‌های نمایش داده شده، گزینه «تعیین حساب وکالتی جدید» را انتخاب کنید.

حساب وکالتی بانک مسکن.2

۳. در صفحه جدید، اطلاعات موردنیاز ازجمله کد ملی، شماره همراه و تاریخ تولد خود را وارد کنید و سپس یکی از روش‌های احراز هویت (تشخیص چهره، کارت هوشمند ملی، مسکن کارت) را انتخاب کنید. در نهایت، روی دکمه «مرحله بعد» کلیک کنید.

حساب وکالتی بانک مسکن.3

۴. در صفحه جدید، اطلاعات حسابی که قصد وکالتی کردن آن را دارید، ازجمله شماره کارت، Cvv2، تاریخ انقضا و رمز یک‌بار مصرف (پویا) را وارد کنید. سپس روی دکمه «مرحله بعد» کلیک کنید.

حساب وکالتی بانک مسکن.4

۵. در این مرحله، حسابی که قصد وکالتی کردنش را دارید و همچنین شرکتی که قصد دارید به آن وکالت بدهید را انتخاب کنید و دکمه «مرحله بعد» بزنید.

۶. فرآیند وکالتی کردن حساب بانک مسکن شما به پایان رسید. درصورتی‌که درخواست شما با موفقیت ثبت شده باشد، یک رسید به شما نمایش داده می‌شود که بهتر است آن را ذخیره کنید.

حساب وکالتی بانک مسکن.5
حال که حساب بانک مسکن خود را وکالتی کردید، می‌توانید برای واریز و مسدودکردن مبلغ موردنظر سامانه یکپارچه اقدام کنید.

درصورتی‌که واجد شرایط خرید خودرو نباشید، وجه مسدودشده آزاد می‌شود و می‌توانید آن را برداشت یا به حساب دیگری منتقل کنید.

روش‌های احراز هویت در فرآیند وکالتی کردن حساب بانک مسکن

همان‌طور که قبلاً گفتیم، در پیشخوان مجازی بانک مسکن، ۲راه برای احراز هویت وجود دارد:

۱. احراز هویت با تشخیص چهره

در این روش ابتدا باید سریالی را که پشت کارت ملی درج شده است، وارد کنید و بعد طبق توضیحاتی که برای ضبط ویدیو ارائه شده، شرایط را برای ضبط ویدئو فراهم کنید سپس دکمه «شروع فرآیند تشخیص چهره» را بزنید.

برای ضبط ویدئو می‌توانید از دوربین گوشی یا وب‌کم استفاده کنید.

احراز هویت با تشخیص چهره برای وکالتی کردن حساب بانک مسکن

اگر ویدئوی ضبط‌شده موردتائید باشد، کد تأییدی از طریق تلفن همراه خود دریافت خواهید کرد که باید آن را در بخش مربوطه وارد کنید.

احراز هویت با تشخیص چهره برای وکالتی کردن حساب بانک مسکن - ۲

۲. احراز هویت با کارت هوشمند ملی

در این روش که نسبت به روش قبلی سخت‌تر است، باید دستگاه مناسب خواندن اطلاعات کارت ملی هوشمند را به کامپیوتر خود وصل کنید و فایل درایور کارت‌خوان را از همان صفحه احراز هویت بانک مسکن دانلود و روی سیستم خود نصب کنید. حال می‌توانید کارت ملی را درون دستگاه قرار دهید و بعد دکمه «جهت ارتباط با کارت ملی هوشمند کلیک نمایید» را بزنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، رمز کارت ملی هوشمند خود را وارد کنید. اگر عملیات موفقیت‌آمیز باشد، پیامکی به تلفن همراه شما ارسال می‌شود که باید آن را در بخش مربوطه وارد کنید.

احراز هویت با کارت ملی برای وکالتی کردن حساب بانک مسکن

۳. احراز هویت با مسکن کارت

در این روش تنها کافی است اطلاعات کارت مسکن خود (شماره کارت، Cvv2، تاریخ انقضا و رمز بک‌بار مصرف پویا) را وارد کنید و سپس دکمه «مرحله بعد» را بزنید. اگر اطلاعات واردشده درست باشند، وارد مرحله بعد خواهید شد.

احراز هویت با مسکن کارت برای وکالتی کردن حساب بانک مسکن

سؤالات متداول

۱. حساب وکالتی بانک مسکن چیست؟

حساب وکالتی بانک مسکن حسابی است که برای خرید خودرو از سامانه یکپارچه یا بورس کالا لازم دارید.

۲. آیا امکان افتتاح حساب وکالتی بانک مسکن به‌صورت غیرحضوری (آنلاین) وجود دارد؟

لطفا توجه داشته باشید که امکان افتتاح حساب وکالتی نه‌تنها برای بانک مسکن، بلکه برای هیچ بانک دیگری وجود ندارد. برای اینکه حساب وکالتی داشته باشید، باید ابتدا در بانک مسکن (یا هر بانک دیگری) یک حساب باز کنید و سپس آن حساب را به روشی که در بالا توضیح دادیم، وکالتی کنید.

۳. چه زمانی مبلغ مسدودشده در حساب وکالتی آزاد می‌شود؟

اگر حساب را برای خرید خودرو از بورس کالا وکالتی کرده باشید، بعد از قطعی شدن انجام‌نشدن معامله، مبلغ مسدودشده در حساب وکالتی آزاد می‌شود.

اگر حساب را برای خرید خودرو از سامانه یکپارچه مسدود کرده باشید، تا مشخص شدن نتایج اولویت‌بندی، مبلغ مسدود می‌ماند. زمان دقیق آزاد شدن آن از طریق اطلاعیه‌های سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی می‌شود.

سخن آخر

امروزه حساب وکالتی به یکی از ضروریات فعالیت در بورس کالا و ثبت‌نام در طرح‌های خرید خودرو از سامانه یکپارچه تبدیل شده است. اگر در بانک مسکن حساب دارید، خوشبختانه با استفاده از سامانه پیشخوان مجازی این بانک خیلی سریع و راحت می‌توانید حسابتان را وکالتی کنید. تنها کافی است اطلاعات کارت ملی و کارت مسکن خود را در اختیار داشته باشید. اگر هم در این بانک حساب ندارید، می‌توانید ابتدا یک حساب باز کنید و سپس آن را وکالتی کنید یا با کمک راهنماهای زیر، حساب خود در بانک دیگری را وکالتی کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.