خودروهای مناسب افراد قدبلند؛ ۱۲ خودرویی که بلندقامت‌ها دوست دارند!

1 1,282

افراد بلندقد همواره با چالش‌هایی در انتخاب وسایل نقلیه مواجه بوده‌اند. یافتن خودرویی که علاوه‌بر کارایی و کیفیت، فضای مناسبی برای آن‌ها فراهم کند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد؛ چراکه بسیاری از خودروها برای افراد با قد بالای ۱۸۵ سانتی‌متر، در قسمت سر و پا فضای کافی ندارند. البته، ماشین‌‌های مناسبی هم برای افراد قدبلند وجود دارد که علاوه‌بر فضای کافی، امکان تنظیم صندلی و ویژگی‌های دیگری هم دارند که تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشد. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب ویژگی‌های خودروهای مناسب افراد قدبلند را بررسی می‌کنیم و در انتها، لیستی از خودروهای مناسب برای خوش‌قامتان را معرفی می‌کنیم.

طراحی خودروها براساس میانگین قد افراد جامعه

در ایران، میانگین قد زنان حدود ۱۵۸ سانتی‌متر و میانگین قد مردان حدود ۱۷۳ سانتی‌متر تخمین زده شده است. بیشتر خودروها طوری طراحی می‌شوند که برای میانگین افراد جامعه مناسب و راحت باشند. با‌این‌حال، اگر قد شما از میانگین‌ بیشتر است، ممکن است در رانندگی با برخی از خودروها دچار مشکل شوید؛ به‌ویژه اگر قدتان بیشتر از ۱۹۰ سانتی‌متر است. مثلا ممکن است فضای سر و پا برایتان کافی نباشد. در چنین حالتی، آپشن‌های تنظیم ارتفاع صندلی و تنظیم فرمان می‌توانند به کمک‌تان بیایند و راحتی بیشتری برایتان فراهم کنند.

صحیح نشستن در خودرو بسیار مهم است؛ خصوصا اگر روزانه زمان زیادی را پشت فرمان می‌گذرانید. اگر فکر می‌کنید آپشن‌های تنظیم صندلی و فرمان نمی‌توانند پاسخگوی نیازتان باشند، بهتر است خودرویی تهیه کنید که متناسب با قدتان باشد تا باعث آسیب به سلامتی خود نشوید.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های خودروهای مناسب افراد قدبلند

خودروها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و البته همه آن‌ها برای افراد قدبلند مناسب نیستند. به‌طور کلی، خودروهایی که این ویژگی‌ها را دارند، برای افراد قدبلند مناسب‌اند:

  • فضای مناسب برای سر: افراد قدبلند چون بالاتنه بلندتری دارند، به فضای بیشتری برای سر نیاز دارند. اغلب شاسی‌بلندها و برخی پیکاپ‌ها، بهترین گزینه برای افراد قدبلند هستند چراکه در این خودروها حداقل ۹۰ سانتی‌متر فضا برای بالاتنه در نظر گرفته شده است.
  • فضای مناسب برای پاها: افراد قدبلند پاهای بلندتری دارند. به همین خاطر خودروهای کوچک مانند خودروهای هاچ‌بک، از لیست خودروهای مناسب برای افراد قدبلند حذف می‌شوند؛ چراکه این خودروها معمولا فضای کافی برای پاها ندارند. حداقل فضای توصیه‌شده برای پاها، ۱۰۶ سانتی‌متر است و اغلب سدان‌ها، شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها این مقدار فضا را دارند.
  • فرمان قابل‌تنظیم: در فرمان‌های قابل‌تنظیم، امکان تغییردادن ارتفاع و فاصله فرمان از راننده وجود دارد. این تنظیمات به رانندگان قدبلند امکان می‌دهد تا فاصله دست تا فرمان را به‌صورت ایده‌آل تنظیم کنند.
  • صندلی‌های قابل‌تنظیم: رانندگان قدبلند باید بتوانند صندلی‌شان را پایین‌تر و عقب‌تر بکشند. در حالت ایده‌آل، ارتفاع، فاصله از فرمان و تکیه‌گاه پشتی صندلی باید قابل‌تنظیم باشند.
  • کمربندهای ایمنی قابل‌تنظیم: خودروهایی مناسب رانندگان و سرنشینان قدبلند هستند که امکان تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی را داشته باشند.
promotion banner

لیست خودروهای مناسب افراد قدبلند

۱. پژو پارس

خودروهای خانواده پژو پارس برای افراد قدبلند مناسب‌اند؛ چراکه فاصله محوری این خودروها تقریبا زیاد است و درنتیجه راننده و سرنشینان عقب، فضای کافی دارند. فقط توجه داشته باشید که اگر قدتان بیشتر از ۱۹۰ سانتی‌متر است، فضای سر در ردیف عقب پژو پارس احتمالا برایتان کافی نیست.

۲. سمند

خانواده خودروهای سمند به‌دلیل ابعاد نسبتا بزرگ و کابین جادار، برای راننده و سرنشینان قدبلند مناسب و راحت هستند. با تنظیم صندلی، راننده با مشکل خاصی مواجه نخواهد شد.

 

۳. تندر ۹۰

تندر ۹۰ از دیگر خودروهای پرفروش بازار است و به‌دلیل ابعاد بزرگ کابین، می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد بلندقد باشد. راننده‌های با قد بلند می‌توانند به‌راحتی از این خودرو استفاده کنند و از نظر ابعادی با محدودیت مواجه نشوند. در ردیف عقب این خودرو هم فضای کافی سر و پا برای افراد تا قد ۱۸۵ سانتی‌متر وجود دارد.

 

۴. کی ام سی K7

این خودرو با کابین بزرگ و فاصله محوری خوب، برای افراد با قد بلند بسیار مناسب است. صندلی‌های بزرگ و جادار این خودرو فضای کافی برای نشستن برای افراد قدبلند فراهم می‌کند. همچنین، فضای مناسب برای سر و فاصله کافی بین صندلی‌ها، باعث شده است KMC K7 برای رانندگی طولانی‌مدت مناسب باشد.

 

۵. تیگو ۸ پرو

خودروی تیگو ۸ پرو، کراس‌اووری لوکس در بازار ایران است. این خودرو به‌دلیل داشتن ابعاد مناسب، گزینه‌ای مناسب برای افراد قدبلند است. صندلی‌های بزرگ و جادار، موقعیت بهینه راننده و فرم مناسب صندلی‌ها از ویژگی‌های مثبت این خودرو است که برای افراد با قد بلند عالی است!

۶. کی‌ام‌سی T8

اگر به‌دنبال یک وانت پیکاپ مناسب برای افراد قدبلند هستید، کی‌ام‌سی تی ۸ می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. کابین بزرگ این خودرو برای سرنشینان و راننده‌های قدبلند بسیار مناسب است و آنها می‌توانند به‌راحتی و با آسایش در آن بنشینند. راحت بودن در خودرو بسیار مهم است؛ به‌ویژه برای کسانی که با خودرویشان به مسافرت‌های طولانی می‌روند یا روزانه از آن استفاده می‌کنند.

 

۷. خانواده آریزو ۶

محصولات خانواده آریزو ۶ سدان‌های مونتاژی هستند که در لیست خودروهای مناسب برای افراد قد بلند قرار می‌گیرند؛ چراکه فاصله محوری و ابعاد کابین برای فضای پا و سر راننده و سرنشینان کافی و مناسب است. همچنین صندلی‌های بزرگ و کابین جادار، ویژگی‌های دیگری هستند که آسایش بیشتری برای رانندگان با قد بلند فراهم می‌کنند.

۸. ام وی ام X55

ارتفاع سقف X55 برابر با ۱,۶۵۰ میلی‌متر است که برای افراد قد بلند فضای کافی برای نشستن را فراهم می‌کند. فضای سر و پا در ردیف عقب x55 هم کافی است و افراد قد بلند می‌توانند در این ردیف به‌راحتی بنشینند و مشکلی از نظر کمبود فضا نداشته باشند.

۹. لیفان X70

ارتفاع خودروی لیفان X70، حدود ۱۷۱ سانتی‌متر است و در بخش سر، فضای کافی را فراهم می‌کند. همچنین، طول ۴۳۹ سانتی‌متر و عرض ۱۸۲ سانتی‌متری آن هم باعث می‌شود فضای کافی برای پاها داشته باشید.

۱۰. خانواده تویوتا پرادو

پرادو، ابعاد بزرگی دارد و پلتفرم آن با خودروهای دیگری از خانواده تویوتا مانند لندکروزر، سکویا و تاندرا مشترک است. این خودروها با ابعاد بزرگ خود، فضای داخلی مناسبی برای افراد قد بلند دارند.

ارتفاع سقف پرادو برابر با ۱۸۹ سانتی‌متر است و افراد قد بلند فضای کافی برای نشستن دارند. فضای سر در ردیف عقب پرادو هم کافی است و سر افراد قد بلند به سقف خودرو برخورد نمی‌کند.

 

۱۱. لکسوس LX

لکسوس LX به‌دلیل ابعاد بزرگی که دارد، فضای داخلی مناسبی برای افراد قدبلند فراهم می‌کند. ارتفاع سقف لکسوس LX برابر با ۱۹۱ سانتی‌متر است که برای افراد قدبلند کافی است. فضای سر در ردیف عقب لکسوس LX هم مناسب است. فضای پا در صندلی راننده لکسوس ۱۱۰ سانتی‌متر است و افراد قدبلند می‌توانند پاهای خود را راحت قرار دهند.

 

۱۲. ب ام و X7

ابعاد خودروی BMW X7 برای افراد با قد بلند مناسب است. فاصله صندلی تا سقف این خودرو ۱۰۶ سانتی‌متر است که فضای کافی برای نشستن را فراهم می‌کند. همچنین، فضای سر در ردیف عقب X7 هم کافی است و افراد قدبلند می‌توانند به‌راحتی بنشینند و سرشان به سقف خودرو برخورد نکند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. هادی ح.خویی
    هادی ح.خویی می گوید

    سلام. آریزو ۵ FL دارم علی‌رغم بزرگی ماشین فضای پا اصلا مناسب افراد قد بلند نیست. به نظرم ارگونومی شاهین هم مناسب افراد بلندقده

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.