اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بهترین ماشین‌ها برای رانندگان تازه‌ کار چه خودروهایی هستند؟

برای شروع رانندگی چه ماشینی بخریم؟

برای شروع رانندگی چه ماشینی بخریم؟ یکی از نگرانی‌های بسیاری از افرادی که تازه گواهی‌نامه گرفته‌اند، این است که به‌دلیل نداشتن تجربه و مهارت کافی ماشین را جایی بکوبند یا طوری رانندگی کنند که موتور یا سایر قطعات خودرو با مشکل روبه‌رو شود. اگر این خودرو خیلی گران و مدل‌بالا باشد، ممکن است هزینه زیادی روی دست راننده بگذارد. برخی از خودروها هم سیستم پیشرفته‌تری دارند و ممکن است رانندگی با آنها کمی دشوار باشد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که تجربه زیادی در رانندگی ندارید و می‌خواهید اولین خودروتان را بخرید، این مطلب را که درباره بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار است بخوانید.

نکات انتخاب بهترین ماشین برای شروع رانندگی

اگر تازه گواهی‌نامه گرفته‌اید و جزو آن افرادی نیستید که قبل از اقدام برای گواهی‌نامه خودشان یک‌پا راننده بوده‌اند و کلی تمرین کرده‌اند، مسلما تجربه و مهارت کافی برای رانندگی ندارید. هنگام خریدن اولین ماشینتان به این نکات توجه کنید:

ماشینی را انتخاب کنید که کم‌هزینه‌تر باشد

اگر تازه گواهی‌نامه گرفته‌اید، احتمال زیادی وجود دارد که هنگام بیرون‌آمدن از پارکینگ یا پارک‌کردن در بین دو ماشین، خودروتان را به‌جایی بکوبید یا خط‌وخش روی آن بیندازید. در این صورت اگر ماشینی خریده باشید که خیلی گران‌قیمت است، تعمیرات یا تهیه قطعات آن هزینه بسیار زیادی روی دستتان خواهد گذاشت.

ماشین اتومات به‌درد شما نمی‌خورد

هنگامی که گواهی‌نامه می‌گیرید، با ماشین‌های کلاچ‌دار و گیربکس دستی به شما آموزش می‌دهند. به همین دلیل اگر از ابتدا با ماشین دنده اتومات شروع کنید، ممکن است نتوانید از مهارت‌هایی که آموزش دیده‌اید به‌خوبی استفاده کنید. در این خودروها نحوه کار با دنده و پدال در آنها متفاوت است. در این صورت ممکن است گیج شوید و به‌سختی بتوانید خودرو را کنترل کنید که ممکن است برایتان خطرناک باشد. بنابراین خودروهای اتومات را نمی‌توان بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار دانست.

ماشینی نخرید که زیاد قدیمی باشد

ماشین قدیمی که خیلی مدل‌پایین است به دردتان نمی‌خورد. درست است در قدیم که خودروهایی مانند پراید و پژو تازه به بازار عرضه شده بودند، به افرادی که گواهی‌نامه می‌گرفتند، پیکان به‌عنوان بهترین ماشین برای شروع رانندگی توصیه می‌شد تا دستشان راه بیفتد؛ اما امروزه نمی‌توان چنین چیزی را به افراد توصیه کرد. بیشتر خودروهای امروزی فرمان هیدرولیک هستند و بسیار روان و سریع کار می‌کنند. اگر یک خودروی قدیمی بخرید که فرمان سفت و سختی دارد یا دنده‌اش محکم جا می‌خورد، به همان شیوه عادت می‌کنید و بعدها که ماشین را عوض کردید، کنترل دنده و فرمان هیدرولیک ماشین‌های جدید که کاملا روان هستند تا مدت‌ها برایتان سخت خواهد بود.

خودروی بیش‌ازحد پیشرفته و پیچیده انتخاب نکنید

کار با ماشین‌های پیشرفته کمی دشوارتر از ماشین‌های معمولی است و زمان می‌برد تا به آنها عادت کنید. البته این خودروها قطعات گران‌قیمتی هم دارند. معمولا بسیاری از افراد تازه‌کار تجربه کافی در فوت‌وفن رانندگی ندارند و ممکن است با عوض‌نکردن به‌موقع دنده، دیر یا زودگرفتن کلاچ و نظایر آنها، قطعات اصلی ماشین را خراب کنند. در این صورت اگر به ماشین آسیب برسد و قطعاتش گران‌قیمت باشد هزینه زیادی روی دستتان خواهد گذاشت. پس به عنوان بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار توصیه نمی‌شود.

ماشین دست دوم برایتان خوب است؛ به‌شرطی که سالم باشد

اگر می‌گوییم ماشینی که پیشرفته است نخرید، بدان معنا نیست که بهتر است خودروی درب‌وداغان بخرید. بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار ماشین کارکرده است؛ اما به‌شرطی که سالم باشد. اگر در یک خودرو فرمان میزان نباشد، لاستیک‌هایش مشکل داشته باشند یا ترمزگرفتنش قلق داشته باشد، شاید یک راننده باتجربه بتواند از پس آن بربیاید؛ اما مسلما یک راننده تازه‌کار گیر خواهد کرد. با این ماشین نه‌تنها دستتان راه نمی‌افتد، بلکه ممکن است احساس کنید رانندگی دشوارتر از آن است که باید باشد. بنابراین ماشین دست‌دوم سالم بخرید و با آن روی رانندگی تسلط پیدا کنید.

بهتر است خودروی انتخابی‌تان کوچک و جمع‌وجور باشد

به‌عنوان اولین و بهترین خودرو برای شروع رانندگی ماشین‌های کوچک‌تر را انتخاب کنید تا ابعاد آن دستتان بیاید. رانندگی با ماشین‌های کوچک مخصوصا هاچبک‌ها خیلی راحت‌تر است؛ زیرا فضای کمتری نیاز دارند و به این ترتیب هم راندن آنها در بین ماشین‌ها راحت است و هم آسان‌تر می‌توانید آنها را پارک یا پارک دوبل کنید. این ماشین‌ها باعث می‌شوند دید بهتری از اطراف ماشین داشته باشید.

بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار ؛ برای شروع رانندگی چه ماشینی بخریم؟

قبل از هر چیز باید بگوییم که ماشین‌های ایرانی یا مونتاژ ایران برایتان بهترند. ماشین‌های خارجی در کشور ما به‌شدت گران هستند و قطعاتشان هم کمیاب و گران است. بنابراین اگر تازه‌کارید فعلا دنبال ماشین‌های ایرانی ارزان‌تر باشید.

۱. پراید

پراید به عنوان بهترین ماشین‌ برای شروع رانندگی است. هرچند این ماشین ایمن نیست و امکانات چندانی ندارد، اما برای شما که بی‌تجربه‌اید و مسلما تا مدتی نمی‌خواهید بیرون از شهر رانندگی کنید مناسب است. می‌توانید در سطح شهر با آن راحت باشید و بر رانندگی تسلط پیدا کنید. پراید کم‌مصرف است و قطعات آن نسبت به خودروهای دیگر ارزان‌تر تمام می‌شود. البته ناگفته نماند که در شرایط فعلی پراید هم ارزان نیست! ولی بازهم نسبت به سایر خودروها مقرون‌به‌صرفه‌تر است و به‌عنوان بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار به شمار می‌رود.

۲. تیبا

تیبا مدرن‌تر از پراید است ولی تقریبا از همان خانواده است. اگر پراید دوست ندارید و می‌خواهید ماشین مدل‌بالاتری داشته باشید، می‌توانید از تیبا شروع کنید. با این حال پیشنهاد ما تیبا هاچبک است نه تیبا صندوق‌دار؛ زیرا همان‌طور که گفتیم خودروهای جمع‌وجور بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار است.

فراموش نکنید که تیبا هزینه‌برتر از پراید است و قطعات گران‌تری دارد. بااین‌حال چاره‌ای نیست و در مقایسه، جزو خودروهای مقرون‌به‌صرفه‌تر به‌شمار می‌رود.

۳. ام‌وی‌ام ۱۱۰

این خودرو هم جمع‌وجور است و  به شما کمک می‌کند راحت‌تر بر رانندگی تسلط پیدا کنید. البته هزینه و قیمت آن چندان کم نیست؛ ولی اگر برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید روی ام‌وی‌ام حساب کنید. این خودرو مخصوصا برای خانم‌ها مناسب‌تر خواهد بود. حداقل امکانات این خودرو از پراید بیشتر است و گزینه مناسب برای پاسخ به پرسش برای شروع رانندگی چه ماشینی بخریم است.

بهترین ماشین مناسب خانم‌ها؛ بانوان چه ماشین‌هایی را بیشتر می‌پسندند؟

۴. ساینا و کوییک

البته توصیه ساینا و کوییک با این قیمت‌ها و هزینه بالای قطعات آنها کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ ولی برای افرادی که مشکلی با این موضوع ندارند گزینه بدی نیست. هزینه قطعات و تعمیرات این خودرو نسبت به پراید گران‌تر است و اگر به جایی آن را بکوبید یا تصادف کنید، باید حسابی خرج کنید. با این حال از ظاهر جذاب‌تری برخوردار است و امکانات و امنیتش بهتر از پراید است و می‌توان جزء فهرست بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار دانست.

کوییک هم مانند ساینا خودروی گران‌تری است و اگر بخواهید با آن بر رانندگی تسلط پیدا کنید باید محتاط‌تر باشید.

چه خودروهایی برایتان مناسب نخواهند بود و دلیل آن چیست؟

قبل از هرچیز باید بگوییم شاید شما راننده خیلی خوبی باشید و هزینه خودروی خریداری‌شده هم برایتان مهم نباشد. بنابراین فکر نکنید حتما باید خودروهای معرفی‌شده در این فهرست را خریداری کنید یا حتما باید از خودروهایی که در این بخش نام می‌بریم بگذرید. در اینجا در مورد بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار که تجربه کافی ندارند و دوست دارند ابتدا مهارت پیدا کنند و بعد برای خودرو هزینه کنند صحبت می‌کنیم.

پژو ۲۰۶

این خودرو کلا تند و تیز است و طوری است که کنترل آن برای راننده تازه‌کار دشوار است. از سوی دیگر قیمت قطعات آن بسیار گران است و کافی است یک خش روی آن بیندازید؛ کلی باید برایش هزینه کنید. پس در پاسخ یه سوال برای شروع رانندگی چه ماشینی بخریم بهتر است فعلا بی‌خیال پژو ۲۰۶ شوید.

سمند

سمند خودرویی است که هم بزرگ است و هم شتاب و سرعت آن طوری است که به‌عنوان راننده تازه‌کار ممکن است آن را به‌سختی کنترل کنید. از سوی دیگر دید خوبی با آن نخواهید داشت و ممکن است به جایی بزنید. هزینه قطعات و تعمیر سمند بسیار بالاست؛ بنابراین بهتر است فعلا دنبال آن نباشید.

با نقلی‌ترین و کوچکترین ماشین‌های جهان آشنا شوید

انواع شاسی‌بلندها

شاسی‌بلندها خودروهایی بزرگ و حجیم هستند و ارتفاع آنها از سطح زمین بالاتر از ماشین‌های سواری و سدان‌هاست. بنابراین به مهارت بیشتری برای تنظیم ابعاد خودرو مخصوصا در سطح شهر دارید. توصیه می‌شود تا زمانی که تجربه کافی در رانندگی با ماشین‌های سواری کسب نکرده‌اید دنبال شاسی‌بلند نباشید.

ماشین‌های خارجی

ماشین‌های خارجی خوب‌اند و اگر پول خریدشان را دارید، مشکلی ندارد که به‌عنوان اولین ماشین انتخابشان کنید. با این حال بهتر است قبل از آنکه یک ماشین گران‌قیمت خارجی بخرید و با آن به دل شهر و جاده بزنید، خوب رانندگی را تمرین کرده باشید؛ زیرا بسیاری از آنها عملکرد پیشرفته‌تری دارند و ممکن است به مشکل بربخورید. از سوی دیگر، هزینه قطعات این ماشین‌ها بسیار زیاد است و البته خیلی از آن قطعات هم همه‌جا پیدا نمی‌شوند. بهتر است برای شروع آنها را خریداری نکنید.

 

جمع‌بندی

اگر به‌تازگی گواهی‌نامه گرفته‌اید یا اولین بار است ماشین می‌خرید و از زمان گواهی‌نامه‌گرفتن تاکنون رانندگی نکرده‌اید، احتمالا مهارت و تجربه کافی در رانندگی ندارید. بنابراین بهتر است دنبال ماشین‌هایی باشید که تا زمانی که تسلط کافی پیدا نکرده‌اید، هزینه چندانی برایتان برندارد. ماشین‌های دست‌دوم سالم، خودروهای کم‌مصرف و هاچبک‌های جمع‌وجور، بهترین ماشین برای افراد تازه کار هستند.

اولین خودرویی که با آن به رانندگی مسلط شدید چه بود؟ لطفا از تجربیاتی که در خرید اولین خودروتان دارید برایمان بگویید.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (7)
نظر بدهید
  • Mm

    سلام این خودرو هایی که گفتید به درد تان نمی خورد ، خیلی هم خودرو های خوبی هستند

  • خودرو شناس

    به نظرم پژو ۲۰۶ با موتور ۱۴۰۰ گزینه مناسبی برای راننده‌ تازه‌کار با بودجه متوسط هست

  • امین

    سلام من ۲۱ سالمه ۳ ساله رانندگی میکنم و حس میکنم به تسلط کافی رسیدم، به نظرتون پژو ۴۰۵ گزینه مناسبیه برای من؟

  • کیان

    نه امین

  • MoMohammad

    من هنوز گواهینامه ندارم ولی ۲ ساله رانندگی میکنم پژو ۴۰۵ گزینه خوبی است

  • محمد

    من گواهینامه ندارم ولی دو سالی هست که رانندگی رو تمرین کردم امسال ام تو اتوبان و شهر و ترافیک و حتی برخی اوقات تست درگ و.. هم از ماشین گرفتم
    امسال حدودا ۹ ماه دیگه گواهینامه میگیرم و موندم بین پژو پارس lx یا دنا پلاس اتوماتیک حالا یا مدل معمولی ۶ سرعته یا مدل جوانان کدوم رو بگیریم از این دو خودرو
    از طرفی پژو رو دوست دارم برای حالا اون حس جوان پسند بودن و ظاهر خوب و رخ جذابش از طرفی هم شخصا تو تعویض دنده(معکوس) باید تمرین کنم و یکم آزار دهنده اس
    دنا اتومات ام دوست دارم ولی واقعیت دلم با پژو پارسه حالا بخاطر اکسسوری بهتری که تو بازار داره و دلایل شخصی که دوسش دارم

    و از نظر خوم برای تازه کارها نباید بین ماشین هاتون خیلی فاصله بزارید مثلا منی که ۲۰۶ یا تیبا ۲ دارم بهتر اینکه تا یکم حرفه ای شدم برم سراغ اندازه ها دیگه مثل پارس و سمند و دنا و… که اون ماشین اولی برام عادی نشه که بعدا به مشکل بوخورم تو سایز های دیگه

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.