اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

چگونه ماشین دست دوم خود را بهتر بفروشیم؟

چگونه ماشین دست دوم خود را بهتر بفروشیم؟ دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید به جای اینکه ماشینتان را به بنگاه یا دلال بدهید خودتان مستقیماً برای فروش آن اقدام کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل آن مالی است زیرا احتمالا پول بیشتری از این راه در مقایسه با زمانی که ماشینتان را برای فروش به یک دلال یا واسطه می‌دهید دریافت خواهید کرد. همچنین از انجام این کار احساس رضایت به شما دست خواهد داد.

چیکار کنم ماشینم فروش بره؟ سؤالی فروشندگان در سر دارند. برای فروش، ابتدا باید خودرو را به خوبی آماده کنید و کارهایی قبل از فروش ماشین انجام دهید تا بتوانید آن را با قیمت خوب به فروش برسانید. این مسئله در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود و افراد خودرو را همانطور که هست برای فروش می‌گذارند.

در حالی‌که برای اینکه بتوانید خودروی خود را مثلاً در سایت دیوار بفروشید این مسئله بسیار مهم و حیاتی است، که ظاهر خودرو خوب باشد، زیرا مشتری در گام اول به ظاهر خودرو و عکس‌هایی که از آن در سایت آپلود کرده‌‌اید توجه می‌کند. کمتر کسی راغب می‌شود عکس خودرویی که سپرش شکسته یا کثیف است را باز کند چه برسد به اینکه بخواهد آن خودرو را بخرد.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب با ما همراه شوید تا کارهای قبل از قروش ماشین را به شما بیاموزیم که به وسیله آن‌ها به‌جای اینکه عیب‌های خودروی خود را مخفی کنید، آن‌ها را با هزینه‌ای مناسب برطرف کرده و خودروی خود را برای فروش آماده کنید. پس با ما باشید تا ببینیم که چگونه ماشین دست دوم خود را بهتر بفروشیم؟

۱. ماشین را تمیز کنید

این مورد تقریباً اولین قدم آماده کردن ماشین برای فروش است. تمیز کردن ماشین کاملاً ضروری است. این کار یکی از ساده‌ترین چیزهایی است که می‌توانید انجام دهید، اما در عین حال یکی از مهم‌ترین‌ها نیز هست. پس اگر زحمت تمیز کردن خودرو را به خود نداده‌اید، شکایت نکنید که چرا ماشینم فروش نمیره؟! مردم ترجیح می‌دهند اتومبیل تمیز بخرند. چیزهایی مثل لکه‌ها، کثیفی و گرد‌و‌خاک باعث می‌شوند اتومبیل شما ارزان‌تر از ارزش واقعی آن به نظر برسد و این حس را منتقل می‌کند که اتومبیل به خوبی نگهداری نشده است.

پس تمام قسمت‌ها و اجزای خودرو را با دقت تمیز کنید. داخل خودرو را با جاروبرقی تمیز کنید و بدنه آن را بشویید. گرد لنت‌ها را پاک کنید. شیشه و آینه‌ها را برق بیندازید. همچنین پیش از اینکه اولین مشتری برای بازدید از خودرو بیاید حتما از اسپری خوشبو‌کننده برای خوشبو کردن فضای اتاق خودرو استفاده کنید.
شما باید کاری کنید که ماشین به بهترین شکل ممکن به نظر برسد و کاملاً تمیز باشد. اگر وقت این کار را ندارید ماشین را به کارواش ببرید.

حتما بخوانید: خرید خودرو کارتکس و تفاوت آن با خودروی پلاک شده

۲. ایرادات کلی بدنه را برطرف کنید

اگر قبلاً با ماشینتان تصادف کرده‌اید یا قسمتی از بدنه فرورفتگی دارد یا رنگ آن آسیب دیده است، حتماً آن قسمت را درست کنید. مطمئن باشید این کار ارزش هزینه‌ای که می‌کنید را دارد زیرا در قیمت نهایی و شانس شما برای فروش ماشین به قیمت دلخواهتان به شدت تأثیرگذار است.

برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید

۳. موتور ماشین را تمیز کنید

یکی از کارهایی که قبل از فروش ماشین باید انجام دهید، تمیز کردن موتور ماشین است. کثیف بودن موتور می‌تواند توی ذوق هر خریداری بزند و خریدار با خودش فکر کند که از این ماشین به‌خوبی نگهداری نشده است. پس حتماً موتور ماشین را با دقت تمیز کنید و گردو‌خاک و تمام لکه‌های روغن که از قبل و به خاطر تعمیرات بر روی اجزای موتور به‌جا مانده را پاک کنید. برای اینکار می‌توانید به مراکزی که این کار را به‌صورت تخصصی انجام می‌دهند مراجعه کنید.

۴. بدنه را پولیش واکس کنید

بعد از اینکه ماشین را خوب تمیز کردید. اگر احساس می‌کنید رنگ بدنه آن درخشندگی قدیم را ندارد و مقدار زیادی خط‌و‌خش ریز به‌خصوص اطراف دستگیره‌ها و رکاب به‌چشم می‌خورد بهتر است بدنه را پولیش‌ واکس بزنید تا رنگ ماشین جلا پیدا کند. چون اولین چیزی که نظر هر خریداری را به خودش جذب می‌کند درخشندگی و تمیز بودن بدنه ماشین است.

حتما بخوانید: راهنمای خرید خودرو دست دوم و آنچه باید بدانید

۵. از ماشین عکس بگیرید

تعدادی عکس خوب از اتومبیلتان بگیرید. البته گرفتن یک عکس خوب از خودرو مستلزم این است که ظاهر خودروی شما تمیز و خوب باشد. بهتر است که پس‌زمینه عکس‌ها ساده باشد. از داخل و خارج ماشین و از زوایای مختلف عکس بگیرید، و بهترین‌ها را انتخاب کنید. اگر عکس‌هایتان با کیفیت نباشد بدون‌ شک مشتری احتمالی را تحت‌ تأثیر قرار نخواهد داد و در واقع شانس شما برای فروش ماشین کم خواهد شد. خریداران خودرو اغلب اگر هیچ عکس با کیفیتی در دسترس نبینند از خریدن آن خودرو اجتناب می‌کنند. به همین دلیل گرفتن یک عکس خوب خیلی مهم است.

۶. توضیحات کامل فراموش نشود

برای آگهی ماشینتان توضیح کاملی بنویسید و علاوه بر میزان کارد و مدل به هر موردی که فکر می‌کنید به جذابیت آگهی کمک می‌کند و یا دانستن آن برای خریدار مهم است اشاره کنید. مثلاً اگر شما تنها مالک ماشین بوده‌اید و ماشین از ابتدا دست شما بوده است بهتر است این به موضوع اشاره کنید.
سعی کنید اطلاعات درست بدهید. خودتان را جای خریدار بگذارید، مطمئنا دوست ندارید فروشنده عیب‌ها و مشکلات ماشین را از شما پنهان کند. پس در ارائه اطلاعات خودرو صادق باشید.

۷. سوابق فنی خودرو را آماده کنید

سوابق سرویس‌ها را سازمان‌دهی کنید. سوابق سرویس‌های دوره‌ای مرتب در فرآیند فروش بسیار مهم هستند و به خریدار نشان می‌دهند که در فواصل مناسب سرویس‌های لازم انجام شده است و از ماشین به‌خوبی مراقبت به‌عمل آمده است. همچنین به‌عنوان فروشنده باید در نظر بگیرید که آیا ضمانت‌نامه کارخانه بر روی خودرو هنوز معتبر است؟ تا اگر از مدت اعتبار ضمانت‌نامه باقی مانده، به فروشنده منتقل شود.

۸. تعمیرات و سرویس‌های مهم را انجام دهید

خودتان را جای خریدار بگذارید. آیا دوست دارید در همان ابتدای خرید ماشین مجبور باشید به مکانیکی بروید و یا ماشینتان نیاز به سرویس داشته باشد؟ بهترین راه فروش ماشین این است که قبل از فروش اشکالات آن را برطرف و سرویس‌های رایج مانند تعویض روغن و فیلتر‌های هوا را انجام دهید و در هنگام فروش به خریدار بگویید که چه سرویس‌هایی را انجام داده‌اید.

۹. قسمت‌های فرسوده یا مستهلک را تعویض کنید

پاسخی دیگر برای چگونه ماشین دست دوم خود را بهتر بفروشیم؟! قسمت‌هایی از ماشین هستند که به‌خاطر استفاده زیاد دچار فرسودگی می‌شوند. مانند دستگیره‌ها، زهوار در، زیرپایی‌ها، روکش صندلی، روکش فرمان و…، این موارد شاید تا امروز برای شما خیلی مهم نبوده باشد ولی برای خریدار مهم است و سالم بودن آن‌ها روی نظر مشتری تأثیر مثبتی دارد. مثلاً اگر قالپاق‌ها یا سپر ماشین شکستگی دارند یا رنگ‌پریده هستند آن‌ها را تعویض کنید.

۱۰. صداها را برطرف کنید

اگر قسمت‌هایی از ماشینتان مثل صندلی‌ها، داشبورد، درها یا لنت‌ها، جلوبندی یا اکسل عقب صدا می‌دهد سعی کنید آن‌ها را برطرف کنید. چون هنگامی که خریدار سوار ماشین می‌شود احتمالا متوجه آن‌ها خواهد و این مسئله می‌تواند باعث شود که خریدن ماشین صرف‌نظر کند.

حتما بخوانید: فک پلاک خودرو و نکات مهم قانونی آن

۱۱. قیمت مناسب در نظر بگیرید

برای این کار باید در بین آگهی‌های منتشر شده جست‌وجو کنید و ببینید که ماشین‌هایی که از نظر مدل و کیفیت در رنج ماشین شما هستند چطور قیمت‌گذاری شده‌اند. بعد از بررسی دقیق قیمت مناسب را در نظر بگیرید. اگر قیمت را بیش حد بالا تعیین کنید می‌تواند مشتری را فراری دهد و باید مدت‌ها منتظر یک تماس بمانید. اگر هم قیمت بیش از حد پایین باشد می‌تواند برای خریدار شک‌برانگیز باشد. پس بهتر است حد وسط را بگیرید و با رعایت انصاف، قیمت مناسبی را تعیین کنید.

این کارهای قبل از فروش ماشین شاید به‌ظاهر ساده به‌نظر برسند اما عدم توجه به هرکدام از این موارد می‌تواند شما را یک قدم از فروش خودروی خود به قیمت مناسب دور کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اندکی سلیقه به خرج دهید و این جزئیات را رعایت کنید تا بتوانید فروش بهتری داشته باشید.

بد نیست نگاهی هم به ویدیوی زیر بیاندازید.

انواع روش‌های فروش خودرو

ماشینم و کجا بفروشم؟ شاید این سوال را از اطرافیان خود شنیده باشید و یا خودتان قصد فروش خودرو دارید و نمیدانید کجا بفروشید. شما می‌توانید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

  •       فروش خودرو به دوست و آشنا
  •       فروش خودرو به نمایشگاه‌های اتومبیل
  •       فروش خودرو در بازارهای غیررسمی (به دلالان)
  •       فروش خودرو به شکل آنلاین
  •       فروش سفارشی خودرو

اگر تصمیم به فروش خودروی خود دارید و با خود می‌گویید ماشینم را کجا بفروشم؟ بهترین راه فروش ماشین استفاده از خدمات فروش سفارشی کارنامه است. کارنامه به شما کمک می‌کند که ماشین‌تان را با بهترین قیمت و در کمترین زمان ممکن به فروش برسانید.

در بخش نظرات این مطلب می‌توانید تجربیات خود در زمینه فروش خودرو را با ما درمیان بگذارید.

اگر خواندن این نوشته برای شما مفید بود توصیه می‌کنیم دیگر مقالات ما در زمینه علائم خرابی سنسور دریچه گاز و انواع روغن موتور خودرو را نیز بخوانید.

/blog/best-tips-sell-your-car/amp/
توصیه‌های فروش خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (4)
نظر بدهید
  • شعیب

    لطفا کارشناسی گریت وال وینگل ۵ رو هم اضافه کنید

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله حتما .
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • علی

    لطفاً امکان فروش در مشهد را نیز فراهم کنید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      به امید خدا به زودی این امکان مجددا برای ساکنین شهر مشهد هم فعال میشه.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.