اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

عمر مفید باتری ماشین؛ از کجا بفهمیم وقت تعویض باتری رسیده است؟

باتری ماشین یکی از بخش‌های بسیار مهم آن است. باتری‌ها وظایف زیادی در خودرو دارند که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی ماشین، شارژ گوشی، روشن‌کردن لامپ‌ها، رادیو و سیستم صوتی – تصویری، تجهیزات تهویه هوا، برف‌پاک‌کن و شیشه‌بالابر برقی اشاره کرد. به همین دلیل بسیار مهم است که عمر مفید باتری ماشین خودتان را بدانید و نشانه‌هایی را که می‌گویند وقت تعویض آن است بشناسید.

در این مطلب به عمر استاندارد باتری ماشین، دلایلی که عمر آن را کوتاه می‌کنند، راهکارهایی برای افزایش عمر مفید باتری و مشکلاتی که درصورت تعویض‌نکردن باتری ماشین برایتان پیش خواهد آمد صحبت خواهیم کرد.

عمر مفید باتری ماشین چقدر است؟

معمولا در مشخصات هر باتری، عمر آن ذکر شده است. بااین‌حال به‌طور متوسط باتری‌ها از ۲ تا ۵ سال دوام می‌آورند. درواقع عمر مفید باتری ۲ تا ۳ سال بیشتر نیست ولی با نگهداری مناسب و سرویس‌های به‌موقع می‌توان آن را تا ۵ سال هم نگه داشت. درباره راهکارهای افزایش عمر باتری خودرو کمی بعد توضیح خواهیم داد.

چه دلایلی باعث کاهش عمر مفید باتری می‌شوند؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود عمر باتری از آنچه می‌تواند باشد کوتاه‌تر شود. در اینجا به هفت مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

۱. اشتباهات راننده

همه افرادی که خودرو دارند حداقل یک‌بار برایشان پیش آمده است که بدون خاموش‌کردن سیستم‌های الکتریکی ماشین، موتور را خاموش کنند. مخصوصا وقتی از کارهای روزانه خسته به خانه برمی‌گردید یا زمان‌هایی که حواستان پرت است، احتمال اینکه یادتان برود چراغ‌های ماشین، سیستم تهویه هوا و سیستم صوتی را خاموش کنید یا صندوق‌عقب را کامل ببندید زیاد است. در این مواقع وقتی ماشین را خاموش می‌کنید و می‌روید، یا تا صبح باتری تخلیه می‌شود یا اینکه ضعیف می‌شود. این موارد عمر باتری را کوتاه می‌کنند.

۲. آب‌وهوای بیش‌ازحد سرد یا گرم

آب‌وهوا تأثیر زیادی در کوتاه‌شدن عمر باتری خودرو دارد. در مناطق گرمسیر متوسط عمر باتری کمتر است، زیرا خود موتور گرمای زیادی را تولید می‌کند. وقتی هم در گرمای شدید رانندگی کنید، درجه حرارت شدید باعث تبخیر مایعات در باتری خودرو می‌شود و به ساختار داخلی آن آسیب می‌رساند.

اگر هوا بیش‌ازحد سرد باشد، باز هم عمر باتری سریع‌تر به پایان می‌رسد. دلیلش این است که مثلا در دمای صفر سانتی‌گراد (یا ۳۲ درجه فارنهایت)، باتری‌ها عموما ۳۵% ضعیف‌تر از حالت نرمال هستند. به همین دلیل برای اینکه عملکرد خوبی داشته باشند، سخت‌تر کار می‌کنند. این امر باتری را ضعیف‌تر می‌کند.

۳. برق دزدی ماشین

در برخی ماشین‌ها سیستم‌های الکترونیکی به‌دلایل مختلف برق‌دزدی می‌کنند. اگر این مشکل را برطرف نکنید، عمر باتری زودتر از آنچه باید، به پایان خواهد رسید.

۴. مشکل در سیستم شارژ باتری

اگر سیستم شارژ باتری خودرو مشکل داشته باشد باتری خیلی زود تخلیه می‌شود. بسیاری از خودروها، انرژی موردنیاز برای رادیو، چراغ و سایر سیستم‌ها را از دینام تأمین می‌کنند که اگر مشکل داشته باشد، برای مثال تسمه‌های آن کشش خودشان را از دست داده باشند یا تنسیونر آن فرسوده شده باشد، ممکن است باتری را تخلیه کند.

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

۵. معیوب‌بودن دینام

در مورد قبل گفتیم که دینام باتری را شارژ می‌کند. اگر دیود دینام معیوب باشد، باتری را ضعیف می‌کند. دیود معیوب می‌تواند حتی وقتی موتور خاموش است شارژ را به جریان بیندازد و باتری را کامل تخلیه کند.

۶. توقف‌های پشت‌سر هم در فواصل کوتاه

خاموش‌کردن ماشین چند بار پشت‌سر هم در فواصل کوتاه باعث کاهش عمر مفید باتری خودرو می‌شود. برای مثال فرض کنید می‌خواهید نان بخرید، توقف می‌کنید و ماشین را خاموش می‌کنید، چند متر آن‌طرف‌تر دوباره برای کاری دیگر توقف می‌کنید و ماشین را خاموش می‌کنید و همین‌طور ادامه می‌دهید. اگر زیاد به این شکل رانندگی می‌کنید عمر باتری ماشین‌تان را کوتاه می‌کنید. دلیلش این است که باتری در هنگام روشن‌کردن ماشین بیشترین انرژی را تأمین می‌کند. وقتی مدت کوتاهی بعد دوباره آن را خاموش می‌کنید، دینام فرصت کافی برای شارژ مجدد باتری پیدا نمی‌کند. به همین دلیل باتری سخت‌تر کار می‌کند و ضعیف می‌شود.

۷. کابل باتری پوسیده یا شل‌شده

اگر اتصالات باتری مشکل داشته باشند، سیستم شارژ نمی‌تواند هنگام رانندگی باتری را شارژ کند. همیشه آنها را تمیز کنید و بررسی کنید که شل نباشند یا پوسیده نشده باشند. کابل‌های شل‌شده نمی‌توانند به‌درستی جریان الکتریکی را انتقال دهند و باعث می‌شوند باتری به‌سختی موتور را راه‌اندازی کند.

۸. خوردگی پایانه‌های باتری

یکی از دلایل اصلی خرابی باتری خودرو زودتر از موعد، خوردگی و پوسیدگی پایانه‌های باتری است. اسید باتری در کانکتورها نشت می‌کند، سپس سفت می‌شود و اجازه نمی‌دهد بین پایانه‌ها و نقاط اتصال تماس مؤثری برقرار شود. این امر قابلیت باتری را برای شارژ مجدد از طریق دینام خودرو کاهش می‌دهد. خوردگی و پوسیدگی پایانه‌ها را به‌راحتی می‌توانید مشاهده کنید.

از کجا بفهمیم عمر باتری رو به اتمام است؟

نشانه‌های ضعیف‌شدن باتری معمولا مشخص هستند و تقریبا به‌راحتی می‌توانید آنها را تشخیص دهید. اگر این ۷ نشانه را متوجه شدید شک نکنید عمر باتری رو به اتمام است و باید آن را تعویض کنید.

  • چند سال از عمر باتری می‌گذرد

 معمولا باتری ماشین از ۲ تا ۵ سال دوام می‌آورد. بنابراین اگر چندسال است آن را تعویض نکرده‌اید دیگر وقت آن است.

  • چراغ چک موتور روشن می‌شود

چراغ چک موتور به مشکلات زیادی در خودرو ارتباط دارد و یکی از آنها باتری ماشین است. معمولا وقتی چراغ چک روشن می‌شود (دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو)، اولین چیزی که بررسی می‌کنند باتری ماشین است. اگر نشانه‌های دیگر به اندازه کافی بارز هستند که بفهمید مشکل از باتری است، وقتی تعویض آن است. درغیراین‌صورت ماشین را نزد تعمیرکار ببرید تا مشکلات احتمالی را بررسی کند.

  • موتور روشن می‌شود اما نه با سرعت همیشگی

موتور خودرو باید بلافاصله بعد از استارت زدن روشن شود. اگر دیر شروع به کار کند یا به باتری مربوط است یا مشکلی در دینام یا استارت وجود دارد.

حتما بخوانید: مقایسه چانگان CS35، هایما S5 و ام وی ام X33

  • موتور اصلا روشن نمی‌شود

معمولا ماشین در این حالت‌ها در هنگام استارت زدن و شروع احتراق چندبار کلیک می‌کند ولی موتور روشن نمی‌شود. اگر بعد از چند بار کلیک روشن شد، نشان می‌دهد باتری به میزان بسیار کمی برق‌رسانی دارد. این یعنی باتری ضعیف شده است. ولی اگر روشن نشود باتری مرده است.

  • کم‌نور شدن چراغ‌های جلو

یکی از بارزترین نشانه‌هایی که باتری به پایان عمرش نزدیک شده است کم‌نور شدن چراغ‌های جلو است. در این حالت باتری نمی‌تواند به‌اندازه کافی به چراغ‌های جلو برق‌رسانی کند. این موضوع را می‌توانید وقتی در جاده چراغ‌های پرنور ماشین‌های دیگر را می‌بینید متوجه شوید یا اینکه خودتان حس کنید که در شب به خوبی جاده را نمی‌بینید.

  • مشکلات الکتریکی عمومی

رادیو، چراغ‌های داشبورد، برف‌پاک‌کن، شیشه‌بالابر برقی، سیستم تهویه، چراغ‌ها و بسیاری از سیستم‌های الکترونیکی ماشین، همگی از باتری استفاده می‌کنند. وقتی باتری ضعیف است، هر یک از آنها ممکن است به‌درستی کار نمی‌کنند یا از کار بیفتند.

  • بوی بد

یکی دیگر از علائم خرابی باتری خودرو بوی بدی است که از آن به مشام می‌رسد. اگر ماشین را روشن کرده‌اید و بویی شبیه تخم‌مرغ گندیده یا گوگرد استشمام می‌کنید، احتمالا نشانه نشت باتری است که ممکن است به دلیل قدیمی‌شدن باتری، آسیب خارجی به پایانه‌ها یا محفظه آن و یا اتصال کوتاه داخلی ایجاد شده باشد.

نحوه نگهداری صحیح از باتری که عمر آن را افزایش می‌دهد

برای اینکه عمر باتری‌تان را افزایش دهید باید به‌خوبی از آن نگهداری کنید. برخی از راهکارهای افزایش عمر مفید باتری عبارت‌اند از:

۱. خاموش‌کردن ماشین در فواصل کوتاه‌مدت را محدود کنید.

۲. همیشه چک کنید که باتری شل نشده باشد. اگر مدام در مسیرهای پردست‌انداز رانندگی می‌کنید، بعد از مدتی باتری به‌دلیل شل‌شدن اتصالات و پایانه‌ها در جای خود لق می‌زند. در این صورت احتمال ضعیف‌شدن زودبه‌زود باتری و ایجاد اتصال کوتاه داخلی وجود دارد. به‌طور منظم پایانه‌ها را بررسی کنید که محکم باشند.

۳. هر وقت ماشین را خاموش می‌کنید قبل از آن مطمئن شوید که چراغ‌ها، رادیو و سیستم صوتی را خاموش کرده‌اید.

۴. همیشه باتری و پایانه‌های آن را تمیز نگه دارید و با مسواک آغشته به مخلوط آب و جوش‌شیرین، گردوغبار و کثیفی‌ها را از روی آن پاک کنید. سپس با آب سرد روی آن اسپری کنید و در نهایت آن را خشک کنید.

۵. هر از گاهی باتری را آزمایش کنید. ولتاژ خروجی آن را با دستگاه مخصوص (اگر خودتان ندارید بدهید مکانیک انجامش دهد) اندازه بگیرید.

۶. وقتی ماشین درجا کار می‌کند رادیو، کولر و نظایر آنها را موقتا خاموش کنید.

۷. اگر از ماشین‌تان زیاد استفاده نمی‌کنید، حداقل یک بار در هفته با آن رانندگی کنید.

۸. ماشین را هر از گاهی برای سرویس و نگهداری ببرید.

استفاده از باتری مستهلک چه مشکلاتی ممکن است به وجود بیاورد؟

اگر باتری ماشین کهنه و قدیمی شده است و به موقع آن را تعویض نکنید، هم از نظر ایمنی و هم از نظر فنی مشکلات بیشتری برایتان ایجاد خواهد کرد. برای نمونه:

  •       ممکن است کنار جاده یا در خیابان وقتی ماشین را خاموش می‌کنید دیگر روشن نشود.
  •       ممکن است یک روز صبح ماشین را روشن کنید، دیرتان هم شده باشد و ببینید ماشین روشن نمی‌شود.
  •       اگر باتری نشت کند، ممکن است به سایر اجزای ماشین هم آسیب برساند.
  •       لامپ‌های کم‌نور در هنگام شب بسیار خطرناک هستند.
  •       ممکن است اتصال کوتاه داخلی در پایانه‌های باتری ایجاد شود که آن هم خطرناک است.

حتما بخوانید: با بدفروش‌ترین ماشین‌های زیر ۳۰۰ میلیون آشنا شوید

کلام آخر

باتری ماشین در حالت سلامت وظایف بسیار زیادی را به عهده دارد و با اجزای بسیاری در ارتباط است. به همین دلیل اگر کهنه و فرسوده شود یا عمر آن به اتمام برسد، بسیاری از اجزای دیگر درگیر خواهند شد. با نگهداری صحیح از باتری می‌توانید عمر مفید آن را طولانی‌تر کنید و با تعویض به‌موقع آن از بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهید کرد. بنابراین بهتر است درباره باتری خودرو سهل‌انگاری نکنید.

/blog/car-battery-life/amp/
عیب‌یابی خودرومراقبت از خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (15)
نظر بدهید
  • حمیدرضا

    سلام مطالب سایت بسیار مفیده ممنونم

  • قاسم

    بسیارمفیدحرفهاتان معمنون

  • سید

    ممنون. ماشین نو گرفتیم الان یک ‌‌نیم سال شده به دو نرسیده
    دیر روشن مبشه با استارت ضبط هم کد میخوره.
    خیلی زود خراب شده از من که

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      سیم کشی خودروتون ایراد داره لطفا چکش کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • امیر شریعتی

    سلام
    از مطالب مفیدتون خیلی ممنونم و یک تشکر ویژه بخاطر اینکه مطالب تون رو بسیار صریح و روشن و بدون اینکه مطلب رو بیخودی طولانی کنید ارائه میدید، موفق باشید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      سپاس از لطف شما
      در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • محمد

    بسیار عالی.ممنون از راهنماییتون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مجید

    عالی بود

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • آشنا روشنا

    با سلام.مطالب این صفحه رو هم خوندم.مثل همیشه جامع و قابل فهم برای عموم بود. ضمن اینکه به همه مسائل تخصصی اشاره شده بود، خیلی ساده بیان شده بودند. من در مورد باتری ماشین زیاد مطلب خوندم اما هیچکدوم کامل نبودند. این سایت بهترین موردی بود که پیدا کردم. هیچ موردی رو جا نینداخته بودید ، به غیر از آمپراژ مورد نیاز باتری که اونهم شاید من توجه نکرده باشم.امیدوارم به همین روش، بصورت قابل درک برای عموم مخاطبین، هر آنچه رو که یه راننده نیازه در مورد خودرو بدونه ، در سایت بارگذاری کنید. صمیمانه سپاسگزارم.

  • ارسلان

    مطالب ارزنده و مفیدی ارائه شده است. از راهنمایی کارنامه ممنون.

  • علی

    درودبرشما،،مطالب آموزنده ومفید،،حق یارتون

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • غلامرضا ایزدخواه

    سلام ممنون از راهکارهای شما ، آیا باتری نویی که در باتری فروشی ها هست قابل نگهداری به مدت طولانی هست؟