اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

آشنایی با انواع دوربین‌های خودرو و کاربرد آنها

برای انتحاب دوربین خودرو چه نکاتی را باید درنظر بگیریم؟

به مرور زمان و با پیشرفت صنعت خودروسازی، امکانات و تجهیزاتی که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز پیشرفت کرده و هر روز بر تعداد و تنوع آن‌ها افزوده می‌شود. این امکانات که هریک برای تامین بیشتر آسایش و راحتی سرنشینان و راننده طراحی می‌شوند ممکن است روی یک خودرو از پایه وجود داشته باشند یا بعدتر توسط مالک به آن اضافه شوند. در هر حال آنچه وجود هر یک از آپشن‌های خودرو را در لیست امکانات خودروهای مختلف تثبیت می‌کند مفید بودن آن‌ها و درصد کارایی‌شان است. به این معنی که اگر یکی از این امکانات چندان مورد استفاده نباشد به مرور زمان حذف می‌شود اما امکاناتی نظیر شیفتر تعویض دنده، دوربین‌های مختلف در خودروها یا کیلس استارت از جمله آپشن‌هایی هستند که به دلیل مفید بودن‌شان هر روز بیشتر از گذشته در خودروهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوربین خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

دوربین خودرو یا dash cam یا جعبه سیاه خودرو از یک یا دو لنز تشکیل شده است که در هرجایی از خودرو می‌تواند نصب شود. برخی از خودروها ممکن است انواع این دوربین‌ها را با امکانات و تجهیزات مخصوص‌شان از کارخانه و زمان تولید با خود همراه داشته باشند. برخی دیگر نیز ممکن است توسط مالک و بعد از کارخانه روی اتومبیل نصب شوند. این دوربین‌ها که در انواع مختلف تولید می‌شوند کاربرد‌های متفاوتی نیز دارند اما می‌توان گفت مهم‌ترین کار آن‌ها، فیلم‌برداری از جلو، عقب و داخل کابین خودرو است. در واقع با این دوربین‌ها می‌توان تمام وقایع اطراف خودرو را به صورت تصویری و صوتی ضبط کرد. این فیلم‌برداری لحظه‌ای در موارد گوناگون مانند صدمه و آسیب به خودرو هنگام پارک و نبودن سرنشین در آن‌، بررسی جزئیات در تصادفات رانندگی و حتی ردیابی سرقت‌های احتمالی بسیار کارآمد است.

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

همچنین توانمندی‌های جدیدی به برخی از انواع پیشرفته‌ این دوربین‌ها اضافه شده است که عبارتند از:

– Video live: امکان مشاهده آنلاین تصاویر ویدیو و ارتباط صوتی دو طرفه

– Over the Cloud: ارتباط با فضای ابری

Wi-Fi Connection: امکان برقراری ارتباط با وای فای به منظور مشاهده‌ تصاویر زنده و تنظیمات دوربین

– GPS Tracking: امکان ردیابی خودرو به صورت آنلاین

– ۴G Connection و ۳G: استفاده از بستر شبکه‌ای اینترنت

– ثبت تصاویر همراه اطلاعات: امکان ضبط نقشه تردد به همراه ثبت ساعت، تاریخ و سرعت خودرو در مسیر

– منبع تغذیه‌: استفاده از نسل جدیدی از باطری‌ها (که ما را از استفاده از باطری ماشین بی‌نیاز می‌کند)

– ADAS Connection: امکان ارتباط با سیستم هوشمند دستیار راننده

به این قابلیت‌ها باید کاربردهایی همچون ایجاد راحتی برای راننده در مسیریابی و یا خروج و ورود به پارک را نیز اضافه کرد.

انواع دوربین خودرو

انواع دوربین‌های خودرو از جهت اندازه، فضای ذخیره‌سازی، شکل ظاهری، کارایی و محل نصب و شکل ظاهری دسته‌بندی می‌شوند. بعضی روی سقف بعضی در جلو و بعضی به عقب خودرو متصل می‌شوند. برخی از انواع این دوربین‌ها نیز امروزه در بین آپشن‌های ثابت و ضروری خودروها قرار دارند و برخی برحسب تمایل و یا نیاز مالک روی خودرو نصب می‌شوند. این انواع عبارتند از:

  •  دوربین‌های ثبت وقایع
  •  دوربین‌های مدار بسته
  •  دوربین ۳۶۰ درجه
  •  دوربین عقب
  •  دوربین جلو

این دسته‌بندی‌ها خود بعضا دارای انواع مختلف دیگری نیز هستند که بر حسب کارایی و نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین انواع دوربین خودرو در تجهیزات و امکانات نیز تفاوت‌هایی دارند.

دوربین ثبت وقایع

دسته‌ای از دوربین‌های شخصی هستند که به منظور ثبت اتفاقات و لحظات خوب یا اعمالی همچون تجسس و کنترل در محیط برای کار یا موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. به کمک این دوربین‌ها تمامی اتفاقاتی که حول ماشین رخ می‌دهد قابل ثبت و ضبط هستند. این نوع دوربین در واقع امکان بازبینی تمامی رخدادهای به وجود آمده اطراف خودرو را فراهم می‌کند.

حتما بخوانید: مقایسه کیا سراتو، هیوندا اکسنت و مزدا۳

امروزه افزایش ترافیک شهری، احتمال اتفاقات و برخوردهای مختلف که لزوم فیلم‌برداری از آن‌ها کاری ضروری به نظر می‌رسد را بیشتر کرده است. به این ترتیب هنگام تصادف از روبرو یک مستند کامل از برخورد و ماوقع تصادف در اختیار پلیس و کارشناسان بیمه قرار می‌گیرد. البته این امکان در کشور‌هایی که در آن‌ها استفاده از دوربین‌های ثبت وقایع خودرو رایج است بیشتر بوده و بهتر کارایی دارد. دوربین ثبت وقایع گاهی نیز برای ضبط و حفظ خاطرات سفر‌های خاص و مهم به کار می‌روند. این دوربین‌ها که معمولا ظریف، کوچک و نامحسوس هستند، روی آینه نصب می‌شوند به دوربین آینه‌ای نیز معروف هستند. امروزه انواع دوربین‌های سیم‌کارت‌خور، مجهز به وای‌فای و جی‌پی‌اس در بین دوربین‌های آینه‌ای دیده می‌شود. این دوربین‌ها با زاویه دید در حدود ۱۷۰ درجه تصاویر جلو ماشین را ضبط و ذخیره می‌کند. دوربین ثبت وقایع نیاز به حافظه داخلی دارد که هرچه ظرفیت آن بالاتر باشد کارایی‌اش را افزایش می‌دهد. در صورت تجهیز دوربین‌های ثبت وقایع به جی‌پی‌اس می‌توان از طریق آن‌ها موقعیت خودرو را ردیابی کرد.

دوربین جلوی خودرو

این دسته دوربین که روی سپر جلو نصب می‌شود از انواع پرطرفدار دوربین جلو خودرو است. دوربین جلو در بسیاری از خودروهای مدرن، برای تکمیل عملکرد سیستم اتوپارک مورد استفاده قرار می‌گیرد و از امکانات و تجهیزات ثابت آ‌نها محسوب می‌شود. اما امکان نصب آن روی انواع خودرو نیز وجود دارد و با توجه با کارایی‌هایش در سال‌های اخیر مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. از جمله فواید آن می‌توان به ایجاد تسلط کامل به فضای جلو ماشین هنگام رانندگی و پارک اشاره کرد. این تسلط ضمانت تامین رفاه راننده، امنیت رانندگی و پارک را نیز افزایش می‌دهد. دوربین جلو با زاویه دید و کیفیت تصویر متفاوت تولید می‌شود. معمولا مجهز به جی‌پی‌اس و امکاناتی مشابه نیست، اما نمونه‌هایی مجهز به حافظه داخلی در بین آن‌ها مشاهده می‌شود. لنز برخی از دوربین‌های جلوی خودرو از نوع دید در شب هستند که کارایی آن‌ها را افزایش داده و رانندگی در شب را تسهیل می‌کنند.

دوربین عقب خودرو

این دسته که به دوربین دید عقب یا دنده‌ عقب نیز مشهورند، قدمت بیشتری نسبت به دیگر انواع دوربین خودرو دارند. دوربین عقب خودرو روی سپر عقب و یا زیر پلاک عقب نصب می‌شود. کاربرد عمومی آن مشاهده فضای پشت ماشین برای پارک یا دنده عقب رفتن است. تصویر آن معمولا روی نمایشگر خودرو نمایان می‌شود و در صورت عدم تجهیز ماشین به صفحه نمایش روی آینه جلو قابل مشاهده است. برق آن از دنده عقب تامین می‌شود بنابراین وقتی دنده عقب فعال می‌شود این دوربین به صورت خودکار فعال شده و فیلم مربوط به تصاویر پشت ماشین را پخش می‌کند. برخی از دوربین‌های عقب خودرو با خطوط داینامیک فرضی تنظیم می‌شوند که در پارک کردن راحت‌تر ماشین کارایی بسیاری دارند. دوربین‌های عقب نیز معمولا به وای‌فای و جی‌پی‌اس مجهز نیستند.

دوربین ۳۶۰ درجه خودرو

این دوربین که رفته رفته در بین آپشن‌های ثابت و ضروری خودروهای مدرن قرار می‌گیرد از موثرترین امکانات در افزایش سطح ایمنی بدن محسوب می‌شود. دوربین ۳۶۰ درجه معمولا از چهار لنز تشکیل شده است. این لنزها عموما روی سپرهای جلو و عقب و زیر آینه‌های بغل ماشین نصب می‌شوند. این دوربین‌ها همراه این چهار لنز به یک واحد پردازش مرکزی نیز مجهز هستند که تصاویر این چهار دوربین را بررسی کرده و نتیجه نهایی را به شکل تصویری کامل از تمام زوایای اطراف و بالای ماشین ارائه می‌دهد. داشتن چنین تصویری تسلط بالایی از موقعیت ماشین به راننده می‌دهد. این تسلط بیشتر در پارک کردن و رانندگی در جاده‌های باریک و پرپیچ و خم کارایی دارد و ایمنی را افزایش می‌دهد. تصویر دوربین ۳۶۰ درجه مانند یک چشم سوم برای راننده عمل می‌کند. دوربین‌های ۳۶۰ درجه قابلیت ضبط و ثبت تصاویر را هم دارند و در نمونه‌های جدید‌تر به جی‌پی‌اس و وای‌فای مجهز هستند. همچنین در استفاده از امکاناتی نظیر سیستم هوشمند دستیار راننده بسیار مفید هستند. گاهی یک یا دو لنز دوربین‌های ۳۶۰ درجه را از نوع دید در شب انتخاب می‌کنند که کار رانندگی در شب و نور کم را بسیار راحت می‌کند.

دوربین مداربسته‌ خودرو

این دوربین‌ها که به دوربین مخفی و دوربین ضد سرقت نیز معروفند معمولا برای افزایش ایمنی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ایمنی می‌تواند جلوگیری از دزدی‌های احتمالی باشد و یا در خودروهایی که به منظور حمل و نقل مسافر استفاده می‌شوند از ایجاد مشکلات احتمالی در آن‌ها پیشگیری کند. دوربین‌های مداربسته که معمولا کوچک و نامحسوس هستند بیش از یک لنز دارند. این لنزها برحسب نیاز مالک خودرو و یا تمایل او درون یا بیرون کابین در بخش‌های مختلف نصب می‌شوند. دوربین مداربسته کمتر در بین آپشن‌های خودروها قرار دارد و عموما توسط مالکان اتومبیل‌ها نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از این دوربین‌ها که در واقع یک سیستم‌های مداربسته هستند، از نوع میکروفون دار انتخاب می‌شوند. این دوربین‌ها اغلب قابلیت کنترل از راه دور دارند و می‌توان تصاویر آن‌ها را از مکان‌های مختلف کنترل کرد. سیستم مداربسته‌ خودرو نیز دارای یک واحد پردازش مرکزی است که به وای‌فای، جی‌پی‌اس و حافظه داخلی مجهز می‌شود.

اجزای دوربین خودرو

◊ اگر خودرو به صورت استاندارد دارای یک نمایشگر در کابین باشد تصاویر دوربین‌های مختلف روی آن نمایش داده می‌شود. اما در غیر این صورت معمولا این دوربین‌ها دارای یک نمایشگر مخصوص هستند که جلوی خودرو نصب می‌شود و تصاویر آن‌ها را پخش می‌کند. اما می‌توان در صورت وجود این قابلیت در دوربین و پردازش‌گر آن، تصاویر را روی گوشی موبایل نیز ارسال کرد. گاهی هم از آینه جلو به عنوان نمایشگر استفاده می‌شود که در این صورت باید از آینه‌های مخصوص دارای قابلیت نمایش تصاویر استفاده کرد.

◊ انواع دوربین‌های خودرو معمولا از باطری خودرو به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند. در مواردی نیز ممکن است دوربین خود دارای منبع تغذیه مجزا باشد و از باتری مخصوص خود استفاده کند. این مورد معمولا در مواقعی دیده می‌شود که دوربین به عنوان آپشن استاندارد روی خودرو نباشد و بعدتر به آن اضافه شود.

حافظه داخلی آن‌ها نیز از نوع SD است و تصاویر را روی یک رم داخلی ضبط می‌کنند. درصورتی که سیستم دوربین خودرو دارای یک پردازنده‌ مرکزی باشد رم روی آن نصب می‌شود و در غیر این صورت درون خود دوربین است. پردازنده‌های مرکزی نیز اگر سیستم دوربین در آپشن‌های استاندارد خودرو باشد در ECU طراحی می‌شود و در غیر این صورت یک واحد پردازش مرکزی مخصوص برای آن در نظر گرفته می‌شود.

نکات مهم برای انتخاب دوربین خودرو

در صورت تمایل به نصب دوربین برای خودرو یا تعویض یکی از آن‌ها باید برخی نکات را مورد دقت و توجه قرار داد. مواردی مانند کارایی دوربین و اینکه برای چه منظوری قرار است مورد استفاده قرار بگیرد، لنز آن و قابلیت‌‌ها و زاویه تصویربرداری‌اش، برند و تولید کننده دوربین و سوابقش، همه از نکاتی هستند که معمولا هنگام تهیه دوربین خودرو مورد توجه قرار می‌گیرند. اما نکات دیگری هم هستند که امروزه اهمیت خاصی پیدا کردند. از آنجا که دوربین‌های خودرو امروزه امکانات و قابلیت‌های زیادی دارند دقت به هریک از آن‌ها و ضرورت و مزیت وجودشان نیز خالی از لطف نیست. برخی از این موارد عبارتند از:

۱. قابلیت‌های لنز دوربین خودرو را در نظر داشته باشید

درباره لنز باید به زاویه تصویربرداری آن دقت کرد. اینکه چه محدوده‌ای را می‌توان با تصاویر آن زیر نظر داشت. همچنین قابلیت فیلم‌برداری در شب نیز از موارد مهمی است که باید در قابلیت‌های لنز مورد توجه قرار گیرد.

حتما بخوانید: انواع چراغ خودرو و کاربردهای آن

۲. بهتر است دوربین به سیم‌کارت مجهز باشد

امروزه دوربین‌های خودرو با قابلیت نصب سیم‌کارت نیز تولید می‌شوند. این دوربین‌ها از نوعی هستند که به اینترنت متصل می‌شوند و به جی‌پی‌اس مجهزند. با استفاده از ویژگی اتصال دوربین به اینترنت می‌توان تصاویر و فیلم‌های ضبط شده و یا در حال ضبط توسط دوربین را به صورت آنلاین مشاهده یا ذخیره کرد. سیستم جی‌پی‌اس نیز به جز نشان دادن مکان دقیق خودرو می‌تواند مسیر طی شده ماشین را گزارش دهد.

۳. حافظه‌ داخلی دوربین بهتر است کم نباشد

ظرفیت این حافظه نیز از موارد مهم انتخاب دوربین است. دوربین‌های خودرو معمولا ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه را پشتیبانی می‌کنند. همچنین بعضی از دوربین‌ها این قابلیت را دارند که بعد از پر شدن حافظه، فیلم‌های جدید را روی فیلم‌های قدیمی‌تر ضبط کنند. بعضی مدل‌ها که قابلیت اتصال به گوشی موبایل دارند نیز این امکان را به راننده می‌دهند تا تصاویر را مستقیم بر روی گوشی خود ذخیره کند.

۴. وجود ویژگی پارکینگ مد را حتما بررسی کنید

پارکینگ مد یکی از ویژگی‌های امنیتی دوربین‌های خودرو است که می‌توان هنگام تهیه‌ آن‌ها، مورد توجه قرار داد. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا هنگام پارک خودرو از امنیت آن اطمینان پیدا کنید. در صورت فعال بودن این ویژگی دوربین همزمان با روشن شدن خودرو، شروع به ضبط تصاویر می‌کند و این کار را تا نیم ساعت بعد از خاموش شدن خودرو ادامه می‌دهد. قابلیت‌های دوربین‌های مجهز به این ویژگی با آماده‌باش آن‌ها در زمان خاموشی خودرو ادامه می‌یابد. به این ترتیب که در این مواقع با هر ضربه‌ یا تکان به خودرو مجددا فعال شده و فیلم‌برداری را شروع می‌کنند.

اما موارد دیگری که باید هنگام انتخاب و خرید دوربین خودرو مورد توجه قرار داد، اصل بودن آن با توجه به نشانه‌های ذکر شده از سوی تولید کننده، نصب راحت، تجهیزات کامل مانند رم و نمایشگر، گارانتی و خدمات پس از فروش آن‌ها است.

حتما بخوانید: چطور خودروی‌مان را سریع و بی‌دردسر بفروشیم؟

/blog/car-cameras/amp/
معرفی قطعات خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (9)
نظر بدهید
  • ح

    اگه بخام برای وانت پراید اتاقک نصب کنم بهترین دوربین واسه عقب چیه . چون آینه رو از دست میدم

    • behnam.haji198160

      فرقی نمیکنه، هر دوربینی جوابگو هست.

  • حامد

    ببخشید آیا راهی هست که تصویر دوربین عقب رو به صورت لحظه‌ای روی موبایل ببینیم؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر دوربین ثبت وقایع در برخی مدل ها فقط این امکان رو داره.
      سپاس از دلگرمیتون با ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    • میرزایی

      سلام قمیت دوربین ۳۶۰ درجه
      با مانیتور چقدر هیت
      ایا دو
      تا دوربین زیر اینه های بعل بی سیمی هست ؟
      لطفا ادرس محل خرید و نصب را اعلام بفرمایید دوربین با کیفیت

  • وحید

    سلام وقت بخیر
    آیا ساختار دوربین عقب و جلو با هم متفاوتند، منظورم اینه که میشه دوربینه دنده عقب رو برای دید جلو استفاده کرد?

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله امکانش هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • اسکویی

    سلام دوست عزیز
    این دوربین بدرد دیدن دزدها ویا احیانا اونهایی که روی ماشین خط و خش میندازن هم میخوره . اگر بله لطفا قیمت و مدل دوربین را بفرمایید تا سفرش بدهیم
    ممنون

  • پویا

    با سلام باید از چه دوربینی استفاده کرد که مثل دوربین مدار بسته تمام نقاط داخل کابن رو نشون بده چه شب چه روز و دارای gps و هشدار هم باشه
    و بسه از طریق تلفن همراه هم مشاهده کرد اتفاق های داخل خودرو که توسط سرنشینان میفتد و مال بی خبر است؟