انواع روش‌های استعلام سند خودرو را بشناسید

0 5,974

معامله‌های بزرگ مثل معامله خودرو باید با احتیاط زیادی انجام شود. حتماً شما هم تابه‌حال داستان کلاهبرداری‌های بازار خرید‌وفروش خودرو را شنیده‌اید؛ کلاهبرداری‌هایی که با رقم‌های بالا اتفاق می‌افتند و ضرر مالی زیادی روی دست خریدار می‌گذارند. جلوی همه این اتفاق‌ها را به‌سادگی می‌توان گرفت، فقط کافی است که چند ساعتی وقت بگذارید و مراحل ساده‌ای را دنبال کنید! برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها و اتفاقات ناخوشایند، باید در اولین فرصت پس از خرید ماشین سراغ گرفتن استعلام سند آن بروید. اگر شما هم قرار است ماشین بخرید و کارهای انتقال سند خودرو را انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید تا با روش‌های استعلام سند مالکیت خودرو آشنا شوید.

استعلام سند خودرو با کد ملی

استعلام سند خودرو با کد ملی فقط به‌صورت حضوری انجام می‌شود. برای اینکه ببینید آیا خودرویی به نام‌تان ثبت شده است یا خیر، باید به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. فقط یادتان باشد که مدارک شناسایی معتبر خود را به‌همراه داشته باشید.

به این نکته توجه داشته باشید که در سازمان ثبت اسناد فقط می‌توانید ثبت خودرو به نام خودتان را استعلام کنید، زیرا این سازمان اجازه ندارد اطلاعات فرد دیگری را در اختیار شما بگذارد، مگر اینکه برای آن حکم قضایی دریافت کند.

استعلام سند خودرو در دفترخانه

خبر خوب در مورد این روش این است که نیازی نیست به‌صورت حضوری به دفترخانه مراجعه کنید و می‌توانید آن را به شکل آنلاین انجام دهید. برای اینکه مطمئن شوید سند خودرو به نام خودتان خورده است، کافی است وارد وب‌سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی https://www.ssaa.ir/ شوید و مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ۱. از منوی خدمات الکترونیک، گزینه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر رسمی را انتخاب کنید.

استعلام سند خودرو

  • ۲. شناسه سند و رمز تصدیق را در کادر مربوط به خودشان بنویسید. (دو رقم نوشته‌شده در سمت راست بالای سند، «شناسه سند» و دو رقم موجود در سمت چپ بالای آن «رمز تصدیق» است.)

استعلام سند خودرو

  • ۳. با زدن دکمه، اطلاعات موجود در سازمان ثبت اسناد برای شما نمایش داده می‌شود.
  • ۴. اگر اطلاعات ارائه‌شده با سند شما همخوانی و مطابقت نداشت، می‌توانید موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنید.
promotion banner

استعلام سند خودرو با کد VIN

کد VIN یک شناسه منحصربه‌فرد روی کارت خودرو است که معمولاً از ۱۷ رقم و حرف تشکیل شده و با استفاده از آن می‌توان اطلاعاتی مثل میزان خلافی، عوارض شهرداری، مدل خودرو و … را به‌دست آورد.

با همه اینها، باید بگوییم که امکان استعلام سند خودرو با کد VIN وجود ندارد و در حال حاضر هیچ سامانه آنلاین یا آفلاینی برای آن راه‌اندازی نشده است.

استعلام سند خودرو با پلاک 

اگر تنها شماره پلاک یک خودرو را دارید، نمی‌توانید استعلام آن را بگیرید، چون دیگر اطلاعات مالک خودرو محرمانه است. استعلام سند خودرو با پلاک قوانین خاصی دارد و برای دریافت آن حتماً باید دستور قضایی داشته باشید. در صورت داشتن دستور قضایی می‌توانید به یک مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید و فرایند استعلام را انجام دهید.

استعلام سند خودروی در رهن

چنین استعلامی برای زمانی است که خودرو را به‌صورت لیزینگی خریداری کرده‌اید. در این شرایط، تا تسویه کامل و بازپرداخت قسط آخر خودرو در رهن شرکت خودروساز است و به نام مالک ثبت نمی‌شود. حالا فرض کنید که هنوز به قسط آخر نرسیده‌اید و می‌خواهید استعلام سند را بگیرید. برای این کار وارد سایت شرکت مورد نظر شوید و پس از جست‌وجو، تعداد اقساط باقی‌مانده و مشخصات مالک را ببینید.

پس از پرداخت قسط آخر، سند خودرو از رهن خارج شده و به نام مالک ثبت می‌شود. برای انجام فک رهن سند خودرو باید با در دست داشتن مدارک زیر به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید:

  • برگ سبز خودرو
  • برگ مشخصات خودرو
  • بیمه شخص ثالث
  • مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
  • مدرک احراز محل سکونت مالک (سند خانه یا قولنامه)

سخن آخر

استعلام سند خودرو هنگام خرید ماشین جزو مهم‌ترین کارهایی است که باید برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی و کلاهبرداری انجام دهید. همان‌طور که گفتیم، انجام این کار هم به روش آنلاین و هم حضوری امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با روشی که برایتان راحت‌تر است آن را انجام دهید. با این کار می‌توانید از مشکل‌دار بودن یا نبودن سند و اینکه آیا واقعاً مالکیت آن به شما منتقل شده است یا خیر، مطمئن شوید. آیا تا‌به‌حال استعلام سند خودروی خودتان را گرفته‌اید؟ اگر این‌طور است، از کدام روش استفاده کرده‌اید؟ برایمان بنویسید.

.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.