دبیر انجمن قطعه‌سازی: هر خودرو یک رانت ۵۰ میلیون تومانی دارد

0 987

با توجه به گفته‌های دبیر انجمن صنایع قطعه‌سازی در قرعه‌کشی‌های خودروسازان یک رانت ۵۰ میلیونی به ازای هر خودرو میان دلالان، واسطه‌گران و سوداگران توزیع می‌شود.

مازیار بیگلو با اشاره به این رانت گفت: «اگر رانت و سود میانگین ۵۰ میلیون تومانی را به ازای یک میلیون دستگاه خودرو محاسبه کنیم به عدد ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسیم. یعنی رقم غیرقابل‌باوری میان دلالان و سوداگران توزیع می‌شود. جالب‌تر آنکه جمع زیان دو خودروساز بزرگ کشور و قطعه‌سازان نیز حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است.»

دبیر انجمن قطعه‌سازی کشور بزرگترین عامل توزیع‌کننده رانت در بازار خودرو کشورمان را عدم بکارگیری مدیریت کارآمد و صحیح در صنعت خودروسازی و پیروی از سیاست‌های قیمت‌گذاری دستور دانسته و ادامه داد: «تا زمانی که مدیران بالادستی بر سیاست قیمت‌گذاری دستوری تاکید دارند این سیاست تاثیر خود را در بازار گذاشته و یک رانت غیرقابل‌باور راهی جیب دلالان و سوداگران می‌شود. اثرات وجود این رانت را می‌توان در حساب‌های مالی و زیان‌های خودروسازان و قطعه‌سازان یافت.»

۶۰ درصد خودروها بلا استفاده مانده‌اند

گفته می‌شود ۶۰ درصد از خودروهای فروش رفته در طرح‌های قرعه‌کشی خودروسازان پیمایشی نداشته و هنوز از گارانتی آن‌ها استفاده نشده است. این موضوع بدین معنی است که حدود ۶۰ درصد از این خودروها برای حفظ ارزش پول و نه برای مصرف واقعی در اختیار متقاضیان قرار گرفته‌اند.

همین موضوع خود نشان دیگری از وجود یک رانت ۵۰ هزار میلیارد تومانی است. رانتی که مانع اصلاح ساختاری در بازار خودرو کشورمان می‌شود.

مازیار بیگلو در انتها ضمن اشاره به طرح‌های متناقض مسئولین گفت: یک ‌سال است که قرار است بازار خودرو با طرح‌های جدید ساماندهی شود، اما در این باره درخواست‌های ما هم راه به جایی نبرده است و همچنان نظام قرعه‌کشی که در شأن مردم ایران نیست، اجرا می‌شود. یک روز مجلس به سراغ اجرایی شدن یک طرح خاص می‌رود. همزمان با این موضوع وزارت صمت یک تصمیم دیگر را دنبال می‌کند و روز دیگر شورای رقابت به دنبال اجرای بسته پیشنهادی خود است. در این شرایط ساماندهی بازار خودرو ممکن نخواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.