اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

فک رهن خودرو؛ آشنایی با شرایط، مراحل و مدارک لازم برای رهایی خودرو از رهن

این روزها شرکت‌های زیادی اقدام به فروش قسطی خودرو می‌کنند که با توجه به افزایش قیمت‌ها، گزینه منطقی و مناسبی برای بسیاری از افراد محسوب می‌شود. البته خرید خودرو به‌صورت قسطی شرایطی دارد که درصورت رعایت آن و پس از پرداخت قسط خودرو از رهن خارج خواهد شد. اگر شما هم قصد دارید خودروی خود را به‌صورت قسطی بخرید، باید قبل از هرچیزی شرایط فک رهن خودرو را خوب بدانید. برای آشنایی بیشتر با فک رهن خودرو با ما در کارنامه همراه باشید.

خرید خودرو به‌صورت قسطی و مراحل آن

بسیاری از خریداران دارایی‌های منقول و غیرمنقول (مانند ملک و خودرو) ترجیح می‌دهند که از شیوه اقساطی برای خرید استفاده کنند. یعنی با پرداخت مقدار مشخصی از کل قیمت به‌عنوان پیش‌پرداخت، باقی قیمت را به‌صورت اقساط یک یا چندساله پرداخت کنند.

به این شیوه خرید اصطلاحاً خرید رهنی گفته می‌شود و خریدار تا زمانی که تمام مبلغ معین‌شده را تصفیه نکند، مالک قطعی آن محسوب نخواهد شد. در نتیجه برای تحت تملک قرار دادن تمام آن کالا، باید اقدام به فک رهن سند کنید.

برای خرید خودرو به‌صورت قسطی باید مراحل زیر را طی کنید:

۱. انتخاب مدل و نوع خودرو

طبیعتا اولین مرحله در هر خرید، انتخاب کالای موردنیاز است. این مسئله درمورد خرید اموالی مانند خودرو کمی پیچیده‌تر هم خواهد شد. شما باید با توجه به نیاز، سلیقه و بودجه خود مدلی را انتخاب کنید که در بازار ایران موجود باشد. مسئله مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اگر قصد ندارید خودروی موردنظرتان را برای مدت طولانی نگه دارید، حتما به اسقبال مشتریان از مدل انتخابی‌تان هم دقت کنید تا فروش آن در آینده تضمین شود.

حتما بخوانید: آشنایی با لیزینگ خودرو (خرید اقساطی خودرو)، مراحل و شرایط انجام آن

۲. انتخاب فروشگاه

امروزه فروشگاه‌ها و پلتفرم‌های زیادی امکان فروش خودرو به‌صورت قسطی را دارند. کافی است با جست‌وجویی ساده این فروشگاه‌ها را پیدا و با تحقیق بهترین پلتفرم را برای خرید انتخاب کنید.

معمولا وبسایت‌های فروش قسطی خودرو، خود اطلاعاتی از شرایط فروش، میزان اقساط، مدارک لازم برای ضمانت و… در صفحات اصلی خود قرار می‌دهند تا دست کاربران برای تصمیم‌گیری باز باشد. خوشبختانه امروزه وبسایت‌های متعددی بدون گرفتن چک از ضامن این کار را انجام می‌دهند و شرایط خرید خودرو به‌صورت قسطی نسبت به گذشته راحت‌تر شده است.

۳. انتخاب مدل از فروشگاه و کارشناسی فنی

بعد از انتخاب فروشگاه، مدل‌های موجود را بررسی و مدل موردنظر خود را انتخاب کنید. درصورت لزوم مالک خودرو با شما تماس می‌گیرد و قرار حضوری تعیین خواهد شد.

مهم‌ترین مسئله در این مرحله این است که خودرو انتخابی را به کارشناسی خبره بسپارید تا از سلامت آن مطمئن شوید. پس از تأیید سلامت فنی خودرو و تطابق آپشن‌های آن با گزینه‌های ذکر شده در سایت، می‌‌توانید خرید خود را نهایی کنید و برای عقد قرارداد به محل تعیین شده بروید.

۴. بستن قرارداد خرید خودرو

بعد از نهایی شدن تصمیم برای خرید خودرو، باید قراردادی مبنی بر خرید اقساطی خودرو با مالک آن ببندید. معمولا در این نوع از قراردادها تمام شروط خرید اعم از مبلغ پیش‌پرداخت، میزان اقساط و مبلغ کل با احتساب اقساط ذکر خواهد شد.

درعین‌حال شرایط فسخ معامله، موارد مربوط به دیرکرد پرداخت اقساط و… هم از مواردی هستند که در این قراردادها از قلم نمی‌افتند. پس از تحویل مدارک، چک‌های ضمانت و سایر مدارک مدنظر خودرو تحویل شما خواهد شد.

حتما بخوانید: دلالی خودرو و ۶ ترفندی که دلالان برای فروش به‌کار می‌برند

فک رهن خودرو به چه صورت انجام می‌شود؟

اما فک رهن چیست؟ در تعریفی ساده و به‌طور کلی زمانی که سند ملک یا هر نوع دارایی، تحت عنوان وثیقه در رهن سازمانی باشد و مالک قصد کند که دارایی خود را از حالت رهن خارج کند، به فک رهن سند اقدام کرده است. معمولا برای خودرو فک رهن زمانی اتفاق می‌افتد که مالک قصد داشته باشد سند خودروی اقساطی خود را پس از تکمیل پرداخت اقساط از مالکیت فروشگاه خارج و به نام خود بزند.

معمولا وقتی به‌صورت اقساطی خودرو می‌خرید، پس از تحویل برگ سند یا برگ کارخانه، مهر «سند در رهن» را روی آن مشاهده خواهید کرد. این یعنی تا زمان تسویه حساب، مالک حق نقل و انتقال خودرو را نخواهد داشت.

به همین دلیل بسیار مهم است که بعد از آنکه اقساط را پرداخت و با کارخانه یا شرکت وام‌دهنده (لیزینگ) تسویه کردید، مهر «خودرو فک رهن شد» را روی سند خود داشته باشید.

شرایط و مدارک مورد نیاز جهت فک رهن خودرو

  1. دریافت معرفی‌نامه از شرکت خودروسازی که ماشین در رهن آن است و ارائه نامه صادر شده به مرکز تعویض پلاک.
  2. وجود سوابق اطلاعات فک رهن در سامانه راهور مختص محصولات شرکت خودروساز (ایران‌خودرو، سایپا، مدیران خودرو و …) و معرفی‌نامه از سایر شرکتهایی که وسیله نقلیه در رهن آن شرکت است.
  3. حضور مالک یا نماینده قانونی ایشان به همراه خودرو برای پیش بردن مراحل قانونی فک رهن.
  4. اصل مدارک شناسایی معتبر شامل کارت ملی، شناسنامه یا وکالتنامه برای نماینده قانونی مالک به همراه مدرک شناسایی.
  5. اصل سند مالکیت خودرو که توسط پلیس راهور ناجا صادر شده است.
  6. اصل کارت مشخصات خودرو.
  7. گواهی مفاصا حساب از اجرائیات در صورت عدم پرداخت وجوه جرائم معوقه.
  8. بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر
  9. برگ معاینه فنی صادره از مراکز مکانیزه مجاز برای خودروهای شخصی و دولتی که بیش از ۴ سال از زمان تولید و خودروهای عمومی که بیش از یکسال از زمان تولید آنها (بر اساس مدل) سپری شده باشد.
  10. برگ معاینه فنی صادره از مراکز مکانیزه مجاز برای خودروهای شخصی و دولتی که بیش از ۴ سال از زمان تولید و خودروهای عمومی که بیش از یکسال از زمان تولید آنها (بر اساس مدل) سپری شده باشد.

به این ترتیب مراحل قانونی فک رهن خودروی شما انجام خواهد شد و سند مهر آن را دریافت خواهید کرد. یادتان باشد که تا زمان فک رهن خودرو و مالکیت قطعی، امکان ثبت سند در دفاتر رسمی و انتقال سند وجود ندارد و صرفاً داشتن برگ کمپانی (برگ سفید) و یا سند صادره از راهور (برگ سبز) کافی است.

و در آخر

در این مقاله تلاش کردیم قدم‌به‌قدم با شما از مراحل فک رهن خودرو، مدارک موردنیاز برای این کار و البته خرید اقساطی خودرو صحبت کنیم. چه نکات مهمی در زمینه خرید اقساطی خودرو به نظرتان می‌رسد که در این مقاله اشاره نشده است؟ نظرات ارزشمند خود را با ما و سایر خوانندگان کارنامه به اشتراک بگذارید.

توصیه‌های خرید خودروراهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (1)
نظر بدهید
  • محمد

    آیا هنوز نیاز به بردن خودرو بای فک رهن هست؟