آشنایی با لیزینگ خودرو ،مراحل و شرایط انجام آن

7 116,678

احتمالا اصطلاح لیزینگ خودرو را شنیده‌اید و چیزهایی درباره آن می‌دانید. اما به‌طور دقیق و واضح با ابعاد آن آشنایی ندارید. لیزینگ یعنی چه؟ لیزینگ نوعی قرارداد خرید و فروش است که برای معامله در زمینه‌های مختلف از جمله خودرو استفاده می‌شود. در واقع، زمانی که خودرویی به‌شکل لیزینگی به شما فروخته می‌شود، امکان خرید اقساطی خودرو برایتان به‌وجود می‌آید و مبلغ توافق‌شده برای معامله را به‌طور قسطی و تدریجی پرداخت می‌کنید. سند زمانی به شما تحویل خواهد شد که تمام اقساط را پرداخت کنید و تعهدات قیدشده در قرارداد لیزینگ را انجام بدهید. در ادامه از نکات دیگری مربوط به این نوع معامله بیشتر خواهید خواند.

لیزینگ خودرو چیست؟

همان‌طور که گفته شد، لیزینگ خودرو نوعی خرید اقساطی خودرو (یا همان فروش اقساطی خودرو به شما) است. این شکل از معامله برای کسانی مطلوب است که بودجه کافی برای خرید خودرو ندارند و می‌خواهند با پرداخت تدریجی پولِ وسیله به شرکت فروشنده، صاحب خودرو شوند. در لیزینگ میان خریدار و فروشنده توافقاتی درباره قیمت وجود دارد. پس قبل از شروع فرایند معامله مشخص است که خودرو قرار است با چه قیمتی به خریدار فروخته شود. زمان تحویل خودرو هم در این مسیر معلوم است و خریدار به‌طور اقساط هزینه وسیله را پرداخت می‌کند. سند هم در رهن شرکت فروشنده باقی می‌ماند و بعد از اتمام آخرین قسط و برآورده‌شدن تمام تعهدات خریدار در اختیار او قرار خواهد گرفت. شرکت‌های لیزینگی مختلفی وجود دارند که معاملات قسطی خودرو را انجام می‌دهند:

– لیزینگ ایران خودرو و لیزینگ خودرو سایپا: شرکت‌های وابسته به واحدهای تولیدی ایران‌خودرو و سایپا

– لیزینگ ملت و پاسارگاد: خرید قسطی خودرو از طریق بانک‌هایی مانند بانک پاسارگاد یا ملت

– شرکت‌های خصوصی و مستقلی که خودرو را به شکل لیزینگی می‌فروشند.

promotion banner

شرکت‌های دولتی لیزینگ خودرو

لیزینگ ایران خودرو

این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت لیزینگ خودرو در کشور در سال ۱۳۸۲ شروع به کار کرد. مهم‌ترین هدف تاسیس لیزینگ ایران خودرو فروش اقساطی و واگذاری اجاره‌ای خودروهای تولیدی است. فعالیت اصلی این شرکت در زمینه اجاره آن هم مشروط بر تملیک و واگذاری انواع خودروهای سواری شرکت ایران خودرو به‌صورت عملیات لیزینگ و فروش اقساطی است.

لیزینگ خودرو سایپا

شرایط فروش اقساطی برای محصولات سایپا متفاوت است. خریداران می‌توانند در دوره‌های زمانی مختلف بهترین شرایط اقساطی را انتخاب کنند. شرایط لیزینگ خودرو سایپا برای خودروهای آپشن‌دار هم است. از شرایط دیگر فروش اقساطی می‌توان به سند زدن خودرو به نام خریدار، اعطای قرارداد رسمی فروش اقساطی و قرارداد اجاره به شرط تملیک و امکان تعویض خودرو با خودرو دیگر و … اشاره کرد.

لیزینگ ملت

بانک ملت بنابر درخواست و تعهد متقاضی خودرو را خریداری و با اخذ تضمین به صورت اقساطی به مشتری می‌فروشد.
مدت قرارداد فروش اقساطی و بازپرداخت اقساط لیزینگ ملت حداکثر معادل عمر مفید اموال موضوع قرارداد است. این امر به تشخیص بانک مشخص می‌شود.

لیزینگ پارسیان

شرکت لیزینگ پارسیان در سال ۱۳۷۹ تأسیس شد. فعالیت این شرکت تحت نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.  یکی از برترین‌های صنعت لیزینگ کشور در زمینه اجاره و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول در کشور است. در زمینه خرید اقساطی خودرو  هم در بین برترین‌های صنعت لیزینگ بوده و بخش بزرگی از بازار لیزینگ خودرو را به خود اختصاص داده است. لیست خودروهای لیزینگ پارسیان بسیار پر تنوع است و اقشار مختلف جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.

شرایط خرید خودرو لیزینگی چیست؟

شرکت‌های مختلفی اقدام به فروش لیزینگی خودرو می‌کنند. باید دقت داشته باشید که به سراغ معتبرترین‌ها بروید تا سرتان کلاه نرود. یادتان باشد که در حال انعقاد قراردادی هستید که اگر با بندها و شروطش به‌خوبی آشنا نباشید، امکان متضررشدن فراوان خواهد بود. پس زمانی که برای امضای قرارداد لیزینگ خودرو حاضر می‌شوید، حتما قرارداد را به‌طور کامل و دقیق بخوانید و بررسی کنید. در صورت امکان هم با کسی که با این فرایند کاملا آشناست به جلسه معامله بروید.

شرایط خرید خودرو به شکل لیزینگی چگونه است؟ زمانی که برای خرید به شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمت مراجعه می‌کنید، فهرستی متنوع از گزینه‌های گوناگون در اختیارتان قرار می‌گیرد؛ یعنی فهرست خودروها و شرایط فروش‌شان را به شما نشان می‌دهند؛ برای مثال شما می‌توانید در لیست خودروهای لیزینگ پارسیان از تمامی شرایط مطلع شوید.

به‌طور کلی در این فهرست‌ها موضوعاتی مانند موارد زیر مطرح می‌شود:

  • قیمت خرید
  • مدت بازپرداخت
  • شکل قسط‌بندی
  • و…. .

حتما بخوانید: با ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

برای خرید خودروی لیزینگی معمولا باید نیمی از مبلغ خرید را پرداخت کنید و ۵۰درصد باقی‌مانده را به شکل قسطی یا در قالب تسهیلات دیگر بپردازید. اگر خریداری نتواند بنا به قرارداد عمل کند و به‌درستی از عهده پرداخت اقساط برآید، سند به نام او زده نخواهد شد. بازپرداخت وام و اقساط در زمان توافق‌شده است که در نهایت موجب می‌شود که سند به نام خریدار زده شود.

شرکت‌های ایرانی که اقدام به فروش لیزینگی خودرو می‌کنند، معمولا توافق و قراردادی ۳ تا ۴ساله با افراد منعقد می‌نمایند؛ توافقی که طی آن امکان پرداخت اقساط خرید خودرو وجود دارد. بدیهی است که فروش اقساطی با کشیدن سود روی مبلغ فروش همراه خواهد بود. در واقع، سود معینی برای ارائه تسهیلات فروش قسطی در نظر گرفته می‌شود. این یعنی قیمت تمام‌شده خرید خودرو نسبت به خرید معمولی خودرو بیشتر خواهد بود. این سود حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد است. اگر پول نقد کافی برای خرید غیرقسطی نداشته باشید، لیزینگ خودرو فکر خوبی خواهد بود. ولی باید بدانید که قیمت تمام‌شده وسیله حدود ۲ برابر خرید نقد برایتان تمام می‌شود.

لیزینگ خودرو

نکات دیگر در خرید لیزینگی و سندزدن خودر به این روش

بعد از عقد قرارداد لیزینگ، مدت‌زمانی طول می‌کشد تا خودرو به دست خریدار برسد. در هنگام دریافت هم ۵۰درصد قیمت فروش دریافت می‌شود. احتمالا درباره بیمه خودرو در خرید لیزینگی هم سوالاتی در ذهنتان ایجاد شده است. گاهی هزینه بیمه بدنه و شکل‌های دیگر بیمه به عهده خریدار گذاشته می‌شود. گاهی هم شرکت لیزینگی بیمه را انجام می‌دهد و هزینه‌های آن را روی اقساط خودرو حساب می‌کند.

سندزدن خودروی لیزینگی به دو صورت انجام می‌شود:

۱. دریافت چک‌وسفته و سندزدن خودرو به نام خریدار

۲. اجاره به شرط تملیک

در شیوه نخست یعنی دریافت چک و سفته، به‌اندازه مبلغ خرید خودرو از خریدار چک و سفته دریافت می‌شود و خریدار با معرفی دو ضامن معتبر می‌تواند در همان بدو انعقاد قرارداد، سند خودرو را به نام خودش بزند.

در روش دوم یعنی اجاره به شرط تملیک، تا زمانی که تمام اقساط خودرو بازپرداخت نشود، سند به نام خریدار زده نخواهد شد. خودرو در تمام این مدت در تملک شرکت فروشنده است. شرکت‌های لیزینگ خودرو معمولا تمایل دارند که معاملات را به روش اجاره به شرط تملیک انجام بدهند. چرا؟ چون بازی‌های قانونی و دردسرهای کمتری در این روش وجود دارد. در واقع، اجاره به شرط تملیک حالت ایمن‌تری برای فروشنده دارد و اگر بازپرداخت اقساط از سوی خریدار به‌درستی انجام نگیرد، فروشنده متضرر نمی‌شود.

دقت کنید که برخی از شرکت‌های قلابی لیزینگ خودرو سود تسهیلات پایینی دارند. در این مواقع هم باید به ماجرا شک کنید. به‌طور کلی، نرخ سود پایین یا خیلی بالا مشکوک است.

حتما بخوانید: مقایسه کیا سراتو، هیوندا اکسنت و مزدا۳

مراکز معتبر برای لیزینگ خودرو

معامله لیزینگی خودرو می‌تواند بستر مناسبی برای اقدامات کلاه‌بردارانه فراهم کند. برای همین است که بانک مرکزی بر این موضوع نظارت و حدود ۲۸ شرکت و مرکز معتبر فروش لیزینگی را معرفی کرده است. این مراکز در تهران و برخی از استان‌های دیگر قرار دارند.

پس برای خرید لیزینگی خودرو به مراکز معتبر تاییدشده از سوی بانک مرکزی مراجعه کنید و حواستان باشد که اسیر شرکت‌های تقلبی نشوید. بسیاری از متقلبان در کمین شما نشسته‌اند و با عقد قراردادهای قلابی و دریافت مبالغ اندک در جلسه معامله جعلی‌شان، از خریداران فریب‌خورده فقط مبالغی کم به اسم هزینه‌های عقد قرارداد دریافت می‌کنند و بعد ناپدید می‌شوند. این مبالغ اندک از خریداران فریب‌خورده پرشماری دریافت می‌گردد و برای کلاه‌برداران سود زیادی به همراه می‌آورد.

مراکز معتبر لیزینگ خودرو در تهران به این شرح هستند:

  • تی نگر افام: خیابان مفتح شمالی، کوچه دوم، پلاک ۸ ، طبقه اول
  • آتیه الوند: خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه یکم، پلاک۱
  • آتیه صبا: خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه ۱۴، پلاک ۴
  • آریا دانا تهران: خیابان مطهری، خیابان کوه‌ نور، کوچه یکم، پلاک۱، طبقه ۳
  • ارزش آفرین: گلرنگ خیابان سید جمال الدین اسدآبادی، خیابان سیزدهم پلاک ۳۱ طبقه دوم-
  • افق اقتصاد: بزرگراه صدر، خیابان دستور (قلندری) شمالی، کوچه چهاردهم، پلاک ۷
  • اقتصاد نوین: خیابان قائم مقام فراهانی، نبش بیمارستان تهران کلینیک، کوچه آزادگان، پلاک ۱۵
  • امید: خیابان شهید بهشتی، بین اندیشه و سهروردی، پلاک ۸۹، ساختمان نگین امید
  • انصار: انتهای خیابان سردار جنگل، ۱۶ متری شقایق، پلاک ۱
  • ایران: خیابان گاندی، خیابان دوازدهم، پلاک ۵       ۸۶۵۹
  • ایران و شرق: خیابان ولیعصر، بالاتر از نیایش، کوچه عاطفی، پلاک ۱۰۰، طبقه اول
  • ایرانیان: بزرگراه اشرفی اصفهانی – نبش خیابان پیامبر- پلاک ۷۱
  • بازنشستگان مشرق زمین: میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر، خیابان نهم، پلاک ۲۸
  • بهمن: خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه ۳۶، پلاک ۵
  • پارس: خیابان آفریقا، نرسیده به چهارراه جهان کودک، پلاک ۶۴، شماره ۲۳۹
  • پارسیان تهران: بلوار کشاورز، بعد از چهارراه فلسطین، نرسیده به بیمارستان پارس، نبش خیابان   شهید شوریده، پلاک۵۳
  • پاسارگاد تهران: خیابان آفریقا، نرسیده به پل میرداماد ، پلاک ۶۱
  • پیمان کارآفرین: خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر خیابان شهید بابک بهرامی، پلاک ۹، طبقه ۴ ۸۸۱۹۷۱۶۸
  • توسعه پارسه: خیابان استاد نجات اللهی، خیابان سپند، پلاک ۴۹
  • توسعه تعاون: ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شهید حجت الاسلام عباس شیرازی، خیابان ملاصدرا پلاک ۸۴ طبقه ششم
  • جامع سینا: میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر، خیابان دهم، پلاک۲۳، طبقه ششم
  • حکمت ایرانیان: پاسداران، خیابان گلستان دهم، خیابان پاسداران، پلاک ۴۵۹ ساختمان ۰۶ طبقه همکف
  • خودرو غدیر: خیابان استاد مطهری،خ میرعماد، کوچه ۱۱، پلاک ۳
  • رازی: خیابان ولی‌عصر- روبروی خیابان دکتر فاطمی- کوچه صدر- پلاک۶۳- طبقه ششم- واحد۱۱
  • رایان سایپا: خیابان میرداماد، بین نفت و شمس تبریزی، پلاک ۲۰۹
  • سپهر صادرات: خیابان شهید باهنر، بعد از تقاطع کامرانیه، نبش کوچه پونک، پلاک ۱۳۲
  • صنعت نفت آیندگان: خیابان ملاصدرا، خ شیراز شمالی، خ دانشور شرقی، پلاک ۵۱، طبقه پنجم
  • صنعت و معدن: خیابان سهروردی، خیابان خرمشهر، پلاک ۶۱
  • عظیم خودرو: میدان آرژانتین، خیابان احمدقصیر، خیابان ششم، پلاک ۱۳ طبقه دوم      ۰۲۱ –
  • ماشین آلات سنگین ایرانیان: خیابان سمیه شرقی، تقاطع مفتح ،شماره ۱۰۲
  • ماشین آلات و تجهیزات پاسارگاد: بلوار آفریقا، خیابان دستگردی(ظفر)، خیابان فرزان غربی، پلاک ۱۰
  • ملت: میدان آرژانتین – خیابان احمد قصیر(بخارست) کوچه نوزدهم – پلاک ۲۲
  • میلاد شهر: خیابان جلال آل احمد، نرسیده به اشرفی اصفهانی، پلاک ۴۵۳
  • کارآفرین: خیابان آفریقا، بعد از چهارراه اسفندیار، بلوار صبا، پلاک ۸، طبقه۴
  • کارآمد: هشتگرد، جاده قدیم کرج- قزوین، ۵کیلومتر بعد از پل کردان، مجتمع صنعتی ماموت
  • کارساز: خیابان استاد نجات الهی، خیابان شاداب، پلاک ۴۶

لیزینگ خودرو

مزایا و معایب لیزینگ خودرو چیست؟

اگر قصد خرید خودرو به شکل لیزینگی دارید، خوب است که درباره مزایا و معایب آن هم بدانید.

مزایا

۱. مزایای زیادی در خرید لیزینگی خودرو نهفته است. شما با این روش می‌توانید بدون اینکه پول نقد زیادی در دست داشته باشید، برای تملک خودرویی برنامه‌ریزی کنید که به‌طور اقساطی هزینه خریدش را به‌تدریج می‌پردازید.

۲. معمولا شرایط خرید متنوعی برای خریداران در فروش لیزینگی در نظر گرفته می‌شود. یعنی می‌توانید با شرکت‌های لیزینگ خودرو وارد مذاکره شوید و از روش‌های مطابق میل و شرایط‌تان اقدام به عقد قرارداد خرید خودرو کنید.

۳. در بیشتر موارد، شرکت‌های لیزینگ خودرو در مدت کوتاهی پس از عقد قرارداد با خریدار، وسیله را به او تحویل می‌دهند. یعنی به کمک این روش، فاصله معامله‌کردن و دریافت خودرو برایتان کم می‌شود و زود می‌توانید از وسیله‌تان استفاده کنید. اما اگر به سراغ شرکت‌های خودروسازی بروید، روند دریافت خودرو برای استفاده کمی طولانی می‌شود.

معایب

۱. قیمت نهایی و تمام‌شده خرید خودرو در معاملات لیزینگی بیشتر از حالات دیگر خرید خواهد بود.

۲. صدور سند بعد از تسویه کامل حساب هم می‌تواند همراه با ریسک‌هایی برای خریدار باشد.

۳. در خرید لیزینگی هزینه‌هایی مانند هزینه ارسال، بیمه بدنه و… به خریدار تحمیل می‌شود.

حتما بخوانید: با بدفروش‌ترین ماشین‌های زیر ۳۰۰ میلیون آشنا شوید

عدم پرداخت قسط خودرو لیزینگی چه عواقبی دارد؟

اگر نتوانید اقساط خودرو را به‌درستی پرداخت کنید، امکان توقیف خودرو وجود خواهد داشت. چون سند در این معامله تا تسویه کامل اقساط در دست شرکت است پس می‌تواند روی سند اقدام و اجرائیه توقیف بگیرد. امکان رفع توقیف هم وجود دارد. برای این کار باید با شرکت و نمایندگی که خودرو را از آن تحویل گرفته‌اید، تماس بگیرید و با کارگزار نمایندگی یا شرکت صحبت کنید. بعد از اینکه کارگزار برایتان پرونده تشکیل می‌دهد، امکان رفع توقیف هم به‌وجود می‌آید. پس از اینکه تمام بدهی‌ها پرداخت شد، خودرو از حالت توقیف بیرون می‌آید. یادتان باشد افرادی وجود دارند که ادعای رفع توقیف خودروهای لیزینگی را مطرح می‌کنند. چنین چیزی غیرقانونی است و نباید در دام این افراد بیافتید.

علاوه بر خودروهای نو در بعضی شرکت‌ها امکان خرید اقساطی و لیزینگی خودروهای کارکرده هم وجود دارد. بنابراین برای خرید خودروی کارکرده هم می‌توانید از روش لیزینگ استفاده کنید.

در آخر

همان‌طور که گفته شد، لیزینگ خودرو روشی مناسب برای خرید خودرو در زمانی است که پول نقد کافی برای خرید نقدی در اختیار ندارید. در واقع، لیزینگ به معنای داشتن حق مالکیت به‌شرط تسویه اقساط است. بعد از پرداخت تمامی قسط‌هاست که می‌توانید خودروی خریده‌شده به شیوه لیزینگ را متعلق به خود بدانید. در لیزینگ خودرو، مبلغی را می‌پردازید و باقی اقساط را در بازه‌هایی مشخص پرداخت می‌کنید. تسویه که تمام شد، سند خودرو هم به نامتان می‌خورد. شما تجربه خرید لیزینگی داشته‌اید؟ از این روش برای خرید خودرو استقبال می‌کنید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. فرشاد
    فرشاد می گوید

    اگر حتی یک درصد فکر میکنید نمیتونید به موقع اقساط رو پرداخت کنید به هیچ عنوان سراغ خودروها لیزینگی نرین چون بابت جریمه و دیرکرد سود کلانی از شما گرفته میشه و عین آب خوردن هم ماشین رو توقیف میکنن حتی کارت سوخت هم ابطال میکنن،من بابت ۱۷۲۰۰ مجموعا ۵۷ میلیون تومن به شرکت رایان سایپا دادم جدا از این مبلغ هم کلی هزینه رفت و آمد کردم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  2. پژواک
    پژواک می گوید

    فرشاد جان درست توضیح بده تا کسی که میخونه متوجه باشه
    شما هم احتمالا شخصی با اخلاقی شبیه پدر من هستین.
    سمند ال ایکس خرید ۳۰ میلیون و ۱۵ میلیون به لیزینگ داد
    الباقی رو نداد
    ۵ سال بعد که خودرو توقیف شد ازش ۴۵ میلیون گرفتن.
    تازه ناراحت هم بود.
    معلومه ۵ سال بعد ۱۵ تومن سه برابر که هیچ ۱۰ برابر باید می‌شده.
    درضمن آدمهای بد حساب کار رو برای بقیه هم سخت میکنن
    بهتره به قول و قرارداد پایبند باشیم
    باتشکر

    1. مهران
      مهران می گوید

      ?? دقیقا، من از سایپا لیزینگ برداشتم عالی بود،خدابهشون خیر بده،و تسویه کردم و فروختم،لیزینگ عالیه

      1. هادی
        هادی می گوید

        اره موافقم. من لیزینگی از سایپا خودرو خریدم. آب تو دلم تکون نخورد. قسطا رو دادم و در نهایت ماشین به نامم خورد. اون سود هم نوش جونشون. حداقل دوندگی وام بانک ها رو نداشت!

  3. مددی
    مددی می گوید

    سلام میخوام وانت زامیاد لیزینگی بگیرم ادرس لطفاً بفرمایید

  4. محمد
    محمد می گوید

    با سلام برای پرداخت اقساط لیزینگی حتما باید چک بدی با سفته نمیشه ؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.