اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بررسی قیمت خودرو در ماهی که گذشت – آذر ۱۴۰۱

در حال حاضر یعنی در پاییز ۱۴۰۱ نه‌تنها هیچ نشانه‌ای از بهبود و کاهش قیمت خودرو در بازار خودرو مشاهده نمی‌شود که پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو با وجود تمامی تدابیر دولت روزهای پرفراز و نشیبی را پشت‌سر بگذارد. گواه این ادعا نیز مقایسه آگهی‌های فروش خودرو در طی چند ماه اخیر و روند رو به رشد قیمت‌هاست.

قیمت خودرو در ماهی که گذشت – ۳ آذر

بازار خودرو از اوایل مهرماه سال جاری و با انتشار خبر بن‌بست برجام دچار تغییر شد. با اینکه هنوز هم خرید و فروش خاصی در بازار صورت نمی‌گیرد، اما قیمت محصولات داخلی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. رشد پله‌ای قیمت و گرانی خودروهای داخلی در آبان ماه ۱۴۰۱ به‌طور خاص موجب نگرانی کارشناسان حوزه و البته خریداران واقعی شده است.

مدل خودرو قیمت قبل (۱ آبان ماه) قیمت جدید (۳۰ آبان ماه)
سایپا ۱۱۱ مدل ۱۳۹۹ ۲۰۴ میلیون تومان ۲۰۸ میلیون تومان
سایپا ۱۳۱ مدل ۱۳۹۹ ۱۸۴ میلیون تومان ۱۹۰ میلیون تومان
ساینا ۲۰۵ میلیون تومان ۲۳۵ میلیون تومان
تیبا ۲۰۱ میلیون تومان ۲۰۹ میلیون تومان
تیبا ۲ ۲۰۳ میلیون تومان ۲۱۷ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۲۰۸ میلیون تومان ۲۲۰ میلیون تومان
شاهین ۱۴۰۰ ۳۴۰ میلیون تومان ۳۵۰ میلیون تومان
شاهین ۱۴۰۱ ۳۶۰ میلیون تومان ۳۷۰ میلیون تومان
سمند LX ۳۱۸ میلیون تومان ۳۷۰ میلیون تومان
پژو پارس LX ۳۹۴ میلیون تومان ۴۲۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۳۰۹ میلیون تومان ۳۲۹ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۳۷۴ میلیون تومان ۳۸۹ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ مدل ۱۴۰۰ ۳۸۰ میلیون تومان ۳۹۵ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۴۱۰ میلیون تومان ۴۴۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۸۰ میلیون تومان ۶۴۰ میلیون تومان
رانا پلاس ۳۲۰ میلیون تومان ۳۴۵ میلیون تومان
دنا ۴۰۸ میلیون تومان ۴۲۵ میلیون تومان
دنا پلاس توربو دنده‌ای ۴۷۰ میلیون تومان ۵۲۵ میلیون تومان
هایما S7 توربوپلاس ۱۴۰۱ ۹۶۵ میلیون تومان ۱.۱ میلیارد تومان
هایما S7‌ توربوپلاس ۱۴۰۰ ۹۳۵ میلیون تومان ۱.۴ میلیارد تومان
تارا مدل ۱۴۰۱ ۴۴۰ میلیون تومان ۴۸۰ میلیون تومان
تارا مدل ۱۴۰۰ ۴۲۴ میلیون تومان ۴۶۰ میلیون تومان

افزایش شدید نرخ خودرو‌های داخلی در بازار – آبان ۱۴۰۱

با افزایش قیمت دلار از اوایل مهرماه، قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی به تدریج افزایش پیدا کرد. بسیاری از فروشندگان با این طرز فکر که قیمت‌ها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند، از معامله خودرو اجتناب می‌کنند و همین موضوع باعث رکود بازار شده است. قیمت خودرو رابطه مستقیمی با کاهش یا افزایش بهای دلار دارد، ولی نباید انتظار داشت خودرویی همانند دنا پلاس که با افزایش ۷۰ میلیونی به ۵۸۰ میلیون تومان رسیده، در صورت کاهش نرخ دلار به همان قیمت ۵۱۰ میلیون تومان بازگردد.

در حقیقت بسیاری از خودروهای داخلی در بازه قیمتی ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان به سبب افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر بین ۵ الی ۱۵ درصد گران شده‌اند. ادامه روند صعودی قیمت خودروهای داخلی را می‌توان برای خودرویی نظیر ۲۰۶ تیپ ۲ نیز مشاهده کرد. با اینکه قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود ۱۵۰ میلیون تومان است ولی در حال حاضر با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود که نسبت به روز گذشته، حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

تفاوت قابل‌ملاحظه میان قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازار آزاد، به سبب اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری است که بارها از سوی انجمن خودروسازان مورد انتقاد قرار گرفته است. حال که دولت از موضع خود جهت دخالت در تعیین قیمت خودرو عقب‌نشینی نمی‌کند، خودروسازان نیز به فکر عرضه محصولات در بورس کالا افتاده‌اند تا از طریق این رویکرد مزایده‌ای، قیمت‌گذاری دستوری را به نحوی دور زده و خودروها را با قیمت نزدیک به بازار آزاد به فروش برسانند تا بلکه جلوی ضرر را بگیرند.

قیمت‌‌ها در بازار در حال افزایش است – آبان ۱۴۰۱

بازار خودرو در گرو نرخ دلار است و قیمت دلار نقش اساسی در تعیین قیمت خودرو دارد. وزارت صمت بر خلاف وعده‌های متعدد، هنوز نتوانسته این وابستگی را از بین ببرد و با توجه به تمایل شدید دولت به دخالت در تعیین قیمت‌ها و حفظ سیاست قیمت‌گذاری دستوری، به نظر می‌رسد افزایش عرضه، چه از طریق واردات و چه از طریق تکاپوی بیشتر خودروسازان داخلی، تنها راه‌حل بالقوه برای ثبات یا حداقل عدم انفجار قیمت خودروها است.

با توجه به افزایش بی‌رویه نرخ دلار در هفته‌های اخیر، نوسان شدیدی در قیمت خودروها مشاهده می‌شود. قیمت روز اکثر خودروها نسبت به اوایل ماه بین ۱ تا ۴۰ میلیون تومان تغییر کرده و این موضوع باعث نگرانی و ایجاد حس بلاتکلیفی در مشتریان واقعی شده است.

پیش بینی افزایش قیمت خودرو – هفته سوم آبان ۱۴۰۱

به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده قیمت‌ها روند صعودی را در پیش بگیرند. چراکه قیمت دلار همواره در حال افزایش است. از طرفی دیگر، فرآیند پلاک‌گذاری خودروها متوقف شده و عرضه خودرو به بازار کاهش یافته است.

در صورت ادامه این روند، افزایش یافتن قیمت خودروهای داخلی و وارداتی دور از انتظار نخواهد بود. در روزهای اخیر، خودروهایی همچون میتسوبیش لنسر ۱۰ میلیون تومان، هیوندای النترا ۲۰۱۸ در حدود ۲۰ میلیون تومان، ب ام و ۵۳۰ بیش از ۱۰۰ میلیون تومان و دنا پلاس اتوماتیک هم ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

بررسی بازار خودرو در هفته دوم آبان‌ماه

علیرغم روند صعودی قیمت‌ها، میزان معاملات خودرو در بازار نیز افزایش یافته است. مشابه با هفته گذشته، وضعیت بازار خودرو هفته دوم آبان ۱۴۰۱ به گرانی تدریجی محصولات داخلی و خارجی اشاره می‌کند. البته پراید از این قاعده مستثنی بوده و چندین هفته است که تغییر خاصی در قیمت آن مشاهده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش معاملات، ناامیدی فروشندگان و خریداران از کاهش قیمت‌ها و نگرانی آن‌ها بابت گرانی بیشتر است. با توجه به بن‌بست برجام و افزایش غیر قابل پیش‌بینی نرخ دلار در کشور، فعلا نمی‌توان منتظر کاهش قیمت‌ها بود.

حتما بخوانید: شرایط فروش محصولات ایران خودرو

البته برخی بر این باورند که با شروع واردات و عرضه خودروهای اقتصادی به کشور، میزان عرضه و تقاضا در بازار متعادل شده و قیمت‌ها افت پیدا می‌کنند. ولی از آنجا که خودروهای وارداتی در ظرفیت محدود عرضه می‌شوند، تأثیر چندانی روی قیمت‌ها نخواهند داشت و در بهترین حالت ممکن، قیمت‌ها را در یک برهه زمانی خاص ثابت نگه می‌دارند و یا از افزایش انفجاری آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

بر خلاف خودروهای داخلی، بازار خودروهای خارجی علیرغم افزایش قیمت آن‌ها، هنوز در وضعیت راکد به سر می‌برد. ظاهرا عمده خریداران با هدف سرمایه‌گذاری به سمت خودروهای خارجی کشیده می‌شوند و تمایل چندانی به استفاده از آن‌ها ندارند. در صورت تداوم این روند، انتظار می‌رود قیمت خودروهای خارجی نیز پابه‌پای خودروهای داخلی افزایش یابد، ولی تغییری در معاملات آن‌ها مشاهده نشود.

پیش بینی قیمت خودرو در ماه‌های پیش رو

تمایل روزافزون مشتریان برای خرید خودروهای محبوبی همچون ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس LX و پژو ۲۰۷ سبب شده است تا قیمت آن‌ها در بازار به شدت افزایش یابد. برای مثال امروزه قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۳۱۲ میلیون تومان و برابر با قیمت پژو پارس ساده در بازار آزاد است. پژو ۲۰۷ با گیربکس دنده‌ای و سقف فلزی نیز ۴۲۵ میلیون تومان قیمت دارد. بنابر برخی آگهی‌ها، قیمت پژو پارس LX از قیمت تارا دنده‌ای نیز فراتر رفته است!

در بازار خودروهای سایپا شرایط بهتری برقرار است. به واسطه عرضه انبوه انواع مدل‌های کوییک به بازار، این خودرو اختلاف قیمت چندانی با کارخانه ندارد و همین مساله حاشیه سود کوییک را کاهش داده است. در نتیجه نسخه‌های بسیاری از کوییک اعم از ساده، R، S و اتوماتیک را می‌توان با قیمت مناسبی خریداری کرد. شاهین سایپا نیز همچنان در محدوده قیمتی ۳۴۰ الی ۳۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود و کشش ارقام بیشتر از این مقدار را ندارد.

حتما بخوانید: شرایط فروش محصولات چری

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به فضای حاکم بر اقتصاد کشور قیمت خودروها همچنان در پاییز ۱۴۰۱ افزایشی بوده و خبری از بهبود شرایط در بازار خودرو نباشد. جالب است بدانید که هرچند مسئولین در طی مدت اخیر تمامی تلاش خود را بکار برده و با انتشار اخبار مثبتی همچون رونمایی از محصولات جدید ایران‌خودرو و سایپا تلاش کرده‌اند که جو بازار را مثبت کنند اما همچنان بازار تمایلی برای بهبود شرایط از خود نشان نداده است. تا زمانی که مشتریان بازار نتوانند خودروهای مرسوم را با قیمتی معقول خریداری کنند و خرید از خودروها از توان آن‌ها خارج باشد وضعیت بازار بهبود پیدا نخواهد کرد و حتی آزادسازی واردات نیز در طولانی مدت تاثیری بر روی آن نخواهد گذاشت.

/blog/car-price-forecast/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید