اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

دلایل خاموش شدن خودروی در حال حرکت، درجا و در هنگام ترمز کردن

خراب‌شدن خودرو امری اجتناب‌ناپذیر است و هیچ‌کس نمی‌تواند انتظار داشته باشد از روزی که خودرو را می‌خرد، هرگز خراب نشود. بااین‌حال برخی خرابی‌ها در خودرو ساده و برخی دیگر کاملا جدی هستند و ممکن است علاوه بر اینکه خطر جانی برای راننده و سرنشینان داشته باشند، بخش‌های دیگری از ماشین را هم خراب کنند و خسارت‌های بیشتری به بار آورند. یکی از این مشکلات جدی در خودرو، خاموش شدن خودرو به‌شکل ناگهانی درحال حرکت، در حال در جا زدن و بعد از کاهش سرعت است. در این مطلب به علل این مشکل و نحوه برطرف‌کردن آنها خواهیم پرداخت.

علت خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت

به‌طورکلی خودرو در چهار حالت زیر ممکن است به‌شکل کاملا ناگهانی خاموش شود:

  • در حال حرکت
  • روی دور آرام یا در جا زدن
  • هنگام ترمز کردن و کاهش سرعت
  • بعد از استارت‌زدن.

در این بخش علت خاموش شدن ماشین در حرکت و در بخش‌های بعد حالت‌های دیگر را بررسی می‌کنیم؛ بااین‌حال برخی از علل خاموش‌شدن خودرو در هر چهار حالت فوق مشترک هستند که فهرست‌وار به آنها اشاره خواهیم کرد.

برخی از علل خاموش‌شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت عبارت‌اند از:

۱. سنسور موقعیت میل لنگ معیوب است

شایع‌ترین دلیل خاموش‌شدن خودرو در حین رانندگی، معیوب‌بودن سنسور موقعیت میل لنگ است. این سنسور برای کارکرد درست موتور ضروری است؛ بنابراین اگر معیوب باشد، باعث می‌شود خودرو در حال حرکت ناگهان خاموش شود. البته در خودروهای جدیدتر خرابی سنسور موقعیت میل لنگ باعث توقف کامل خودرو نمی‌شود، دلیلش این است که در مدل‌های امروزی یک سنسور موقعیت میل بادامک هم وجود دارد که در صورت خراب‌شدن سنسور موقعیت میل لنگ وارد عمل می‌شود.

۲. پمپ بنزین یا سیستم سوخت‌رسانی مشکل دارد

پمپ بنزین قطعه‌ای است که مقدار درست سوخت را به موتور می‌رساند. اگر این پمپ خراب شده باشد، نمی‌تواند به‌درستی عمل کند و نرسیدن سوخت کافی به موتور باعث خاموش‌شدن ناگهانی آن می‌شود. البته گاهی ممکن است پمپ بنزین سالم باشد ولی فیلتر بنزین مسدود شده باشد؛ در این صورت باز هم پمپ بنزین نمی‌تواند سوخت را پمپ کند و از فیلتر عبور دهد که باعث خاموش‌شدن موتور خواهد شد.

بیشتر پمپ بنزین‌ها داخل باک بنزین نصب شده‌اند. به همین دلیل مکانیک‌ها یک ترفند دارند و آن این است که به باک ضربه‌ای وارد می‌کنند و سپس استارت می‌زنند. اگر روشن شد به‌احتمال زیاد مشکل از پمپ بنزین است. یادتان باشد این کار را خودتان امتحان نکنید؛ زیرا مخزن بنزین از پلاستیک درست شده است و ممکن است آن را سوراخ کنید.

به‌طورکلی اگر ماشین در حین رانندگی خاموش می‌شود اما بعد از استارت‌زدن دوباره روشن می‌شود، اغلب مشکل از پمپ بنزین است.

حتما بخوانید: علل استارت نخوردن ماشین و نحوه برطرف‌ کردن آن

۳. بنزین تمام کرده‌اید

شاید بگویید این که مشخص است! وقتی بنزین تمام می‌شود مسلما خودرو هنگام رانندگی خاموش خواهد شد. این درست است اما معمولا رانندگان به‌شکل خودکار سطح بنزین را از روی شمارنده آن چک می‌کنند و وقتی عقربه کمبود سوخت را نشان می‌دهد به پمپ بنزین مراجعه می‌کنند. مشکل زمانی پیش می‌آید که در حال رانندگی هستید و شمارنده خراب شده است. شما تصور می‌کنید بنزین دارید، در حالی که باک خودرو خالی است. به این ترتیب وقتی انتظار ندارید خودرو ناگهان خاموش می‌شود.

اگر به هر دلیلی شک دارید که شمارنده خراب است، مثلا مدتی است رانندگی می‌کنید و عقربه تکان نخورده است، باک را پر کنید و ماشین را روشن کنید. این نشان‌دهنده آن است که شمارنده خراب شده است.

۴. دینام مشکل دارد

دینام وظیفه تأمین برق وسیله نقلیه شما را به عهده دارد. اگر ماشین به‌شکل ناگهانی خاموش شد، ممکن است ایراد از دینام باشد. خرابی دینام باعث قطع ارتباط بین منبع تغذیه و اجزای الکتریکی اصلی خودرو می‌شود. در این صورت چراغ‌های داشبورد خاموش می‌شوند و موتور خودرو از کار می‌افتد. البته خرابی دینام از مدت‌ها قبل با روشن‌کردن چراغ باتری روی داشبورد به شما هشدار می‌دهد.

اگر ماشین همچنان برق دارد (برای مثال چراغ‌ها روشن هستند) و موتور استارتر بعد از خاموش‌شدن در حین رانندگی دوباره کار می‌کند، مشکل از جای دیگر است و دینام سالم است.

۵. سوئیچ احتراق مشکل دارد

گاهی اوقات ممکن است سوئیچ احتراق مشکل پیدا کند و باعث خاموش‌شدن خودرو در حین رانندگی شود. سوئیچ احتراق پشت قفل احتراق نصب شده است و وقتی کلید را می‌چرخانید تا ماشین روشن شود، می‌چرخد. در داخل این سوئیچ، صفحات نازک فلزی قرار دارند که ممکن است خوردگی و زنگ‌زدگی ایجاد کرده باشند. وقتی این اتفاق می‌افتد ممکن است اتصال یکی از این صفحات قطع شود و سوئیچ خاموش شود. این کار باعث می‌شود موتور هم خاموش شود.

اگر ماشین خاموش شده است اما هنوز چراغ‌ها یا چراغ‌های داشبورد روشن هستند، مشکل از جای دیگر است؛ اما اگر ابزارهای داشبورد همگی خاموش شده باشند احتمال خرابی سوئیچ احتراق وجود دارد.

۶. سنسورها ناکارآمد عمل می‌کنند

خودروهای مدرن سنسورهای زیادی برای بهینه‌سازی مخلوط سوخت/ هوا دارند. مشکل در برخی از این سنسورها ممکن است باعث خاموش‌شدن خودرو در حال حرکت شود.

خوشبختانه این‌طور نیست که همه آن سنسورها در خاموش‌شدن ناگهانی خودرو نقش داشته باشند. بسیاری از آنها حتی اگر از کار بیفتند خودرو به کار ادامه می‌دهد. بیشتر سنسور MAF، سنسور دمای مایع خنک‌کننده و سنسور اکسیژن هستند که ازکارافتادن آنها احتمال دارد به خاموش‌شدن ناگهانی خودرو بینجامد.

خاموش‌شدن خودرو در حالت در جا یا دور آرام

۱. مشکل سنسور اکسیژن یا سنسور مف

خودرو سنسورهای زیادی دارد که هر یک اطلاعات خاصی را به ECM (ماژول کنترل موتور) ارسال می‌کنند. دو تا از سنسورهای خودرو در خاموش‌شدن ناگهانی آن در هنگام دور آرام دارند. اولی سنسور اکسیژن است که در منیفولد اگزوز قرار دارد. این سنسور مقدار هوای خروجی از موتور را می‌خواند و به ECM اطلاع می‌دهد. ECM از این داده‌ها برای افزایش یا کاهش مقدار هوایی که باید به محفظه احتراق وارد شود استفاده می‌کند. اگر این سنسور خراب باشد و اطلاعات نادرستی ارائه کند، ممکن است موتور هوای کافی دریافت نکند. این باعث می‌شود که خودرو خاموش شود.

دوم، سنسور مف است که در سمت چپ موتور و داخل مجرای هوای ورودی قرار دارد و جرم هوا را اندازه می‌گیرد. این سنسور هم اگر اطلاعات درستی ارائه نکند، خودرو خاموش خواهد شد.

۲. گرفتگی دریچه گاز اگزوز

این دریچه مقدار کمی از اگزوز را به داخل محفظه احتراق بازمی‌گرداند تا دمای آن کاهش پیدا کند. گاز خروجی اگزوز عمدتا دی‌اکسیدکربن است که بی‌بو و بی‌رنگ است و نمی‌سوزد؛ به همین دلیل می‌تواند دمای داخل محفظه را کاهش دهد.

وقتی دریچه مسدود شود، این گاز جریان نمی‌یابد. به همین دلیل این مشکل بر نسبت هوا/ سوخت تأثیر می‌گذارد و نمی‌تواند نیروی کافی را تأمین کند و به همین دلیل وقتی موتور روی دور آرام است خاموش می‌شود.

۳. معیوب‌بودن شمع

شمع‌ها وظیفه احتراق مخلوط هوا/ سوخت داخل محفظه احتراق را بر عهده دارند. اگر قدیمی و فرسوده باشند، نمی‌توانند مؤثر عمل کنند. بنابراین جرقه به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و چون نیرویی به موتور منتقل نمی‌شود، خودرو را خاموش می‌کند.

حتما بخوانید: بهترین زمان تعویض شمع خودرو و نشانه‌هایی که هشدار می‌دهند

۴. خرابی فعال‌کننده کنترل دور آرام

هدف این فعال‌کننده این است که دور در دقیقه را در محدوده بهینه نگه دارد. این کار را باتوجه‌به ورودی که از ECM دریافت کرده انجام می‌دهد که آن هم این اطلاعات را به‌نوبه خود از سنسورهای مف، اکسیژن و سوخت دریافت می‌کند.

اگر مشکلی در این بخش وجود داشته باشد، سرعت چرخش موتور بسیار کم می‌شود. بنابراین وقتی موتور روی دور آرام است خاموش می‌شود.

خاموش شدن خودرو در هنگام ترمز کردن

۱. خرابی گیربکس

در خودروهای اتوماتیک، این مبدل گشتاور است که به‌جای کلاچ وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. اگر مبدل گشتاور مشکل داشته باشد یا سطح مایع گیربکس پایین باشد، کارش را به‌درستی انجام نمی‌دهد. به این ترتیب وقتی ترمز می‌گیرید خودرو خاموش می‌شود.

۲. فشار سوخت پایین، کثیفی انژکتورها یا معیوب بودن پمپ بنزین

وقتی فشار سوخت کافی نیست، در سرعت‌های پایین یک مکث موقت باعث خاموش‌شدن موتور می‌شود. اگر انژکتور کثیف باشد به‌مرور زمان مسدود می‌شود و پاشش سوخت به‌درستی انجام نمی‌شود. بنابراین در هر صورت با ترمز گرفتن خودرو خاموش می‌شود.

حتما بخوانید: روش‌های شستشوی انژکتور؛ چه زمانی باید انژکتور را شستشو دهیم؟

۳. خوردگی سیم‌ها خوردگی

اگر سیم کشی خودرو مشکل داشته باشد و اتصالات خوردگی پیدا کرده و محکم نباشند، ممکن است احتراق به‌خوبی صورت نگیرد. بنابراین وقتی ترمز می‌گیرید، با کاهش سرعت خودرو ولتاژ لازم را از دست داده و خاموش می‌شود.

علت خاموش شدن ماشین بعد از استارت زدن مشابه خاموش شدن خودرو در حال حرکت است و بسیاری از آنها با هم مشترک هستند.

نحوه تشخیص علل خاموش شدن خودرو

تشخیص اینکه چرا خودرو در حین رانندگی خاموش شده است ممکن است دشوار باشد. بااین‌حال روش‌هایی برای این کار وجود دارد:

  • با استفاده از اسکنر OBD2 کدهای مشکل موجود در واحد کنترل موتور را بررسی کنید. درصورت دریافت کد عیب‌یابی را انجام دهید.
  • باک را پر کنید تا مطمئن شوید که سطح بنزین به اندازه کافی است و مشکلی در شمارنده بنزین وجود ندارد.
  • ولتاژ را با مولتی‌متر اندازه بگیرید. اگر در حالی که ماشین در حال کار کردن است ولتاژ به زیر ۱۳ ولت رسید مشکل از دینام است.
  • با فشارسنج سوخت می‌توانید فشار پمپ‌شدن سوخت را بررسی کنید. فیلتر بنزین و پمپ‌بنزین را هم بررسی کنید.
  • اگر موتور را روشن می‌کنید و دور سنج حرکت نمی‌کند به‌احتمال زیاد سنسور موقعیت میل لنگ مشکل دارد.

آیا کمبود روغن می‌تواند باعث خاموش‌شدن خودرو شود؟

سطح پایین روغن موتور معمولا باعث خاموش‌شدن خودرو نمی‌شود؛ اما اگر آن‌قدر پایین باشد که فشار روغن کم شود، ممکن است موتور به دلایل ایمنی خاموش شود. این اغلب در خودروهای مدرن وجود دارد و خودروهای معمولی یا قدیمی چنین قابلیتی ندارند.

آیا خرابی باتری هم باعث خاموش‌شدن موتور می‌شود؟

به‌ندرت ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. دلیلش این است که اگر هم باتری تخلیه شده باشد، باز هم تا زمانی که خودرو در حرکت است، دینام نیروی موردنیاز را تأمین می‌کند و اجازه خاموش‌شدن موتور در حین کار را نمی‌دهد. مشکل اینجاست که اگر خودرو را خاموش کنید دیگر روشن نخواهد شد. در برخی موارد نادر هم اگر اتصال کوتاه در باتری ایجاد شود، می‌تواند باعث خاموش‌شدن خودرو شود.

حتما بخوانید: عمر مفید باتری ماشین؛ از کجا بفهمیم وقت تعویض باتری رسیده است؟

هنگام خاموش شدن خودرو در حال حرکت چه باید کرد؟

اگر هنگام کاهش سرعت و ترمز گرفتن یا در حال رانندگی خودروتان ناگهان خاموش شد، ابتدا خونسردی‌تان را حفظ کنید و سپس بلافاصله آن را در جایی امن پارک کنید و با امداد خودرو تماس بگیرید. آنها شما را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه می‌رسانند یا خودشان مشکل را موقتا برطرف می‌کنند.

در تعمیرگاه ابتدا مکانیک خودرو را بررسی می‌کند. برای مثال به صدای موتور در دور آرام گوش می‌دهد تا هرگونه صدای غیرعادی یا بک فایر و نظایر آنها را شناسایی کند. در مرحله بعد، مکانیک از ابزار اسکن استفاده می‌کند تا به ماژول کنترل موتور یا رایانه کنترل گیربکس برای دریافت اطلاعات درباره کدهای خطا دسترسی پیدا کند.

با توجه به عملکرد موتور، تست درایو و اطلاعات تشخیصی، مکانیک به‌شکل دقیق مشکل را پیدا می‌کند و به شما می‌گوید چه قطعاتی باید تمیز، تعمیر یا تعویض شوند:

  • درصورتی‌که مشکل از سنسورها باشد، ممکن است لازم باشد آنها را تعویض کند.
  • درصورتی‌که اتصالات شل باشند، آنها را محکم می‌کند.
  • اگر ایراد از پمپ بنزین باشد یا فیلتر آن مسدود شده است آنها را تعویض می‌کند.
  • اگر انژکتورها کثیف هستند آنها را تمیز می‌کند.
  • شمع‌های معیوب باید تعویض شوند.
  • مشکل دینام و گیربکس پیشرفته‌تر است و باید آنها را تعمیر کرد.
  • اگر هم باک بنزین خالی بوده است که کافی است پرش کنید.

جمع‌بندی

خاموش‌شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت مشکلی جدی است که باید به‌سرعت برطرف شود. برای این کار ابتدا باید علت آن را پیدا کنید. اگر خودرو بعد از خاموش‌شدن دیگر روشن نشود که مسلما باید آن را به تعمیرگاه رساند؛ اما گاهی بعد از دوباره استارت زدن روشن می‌شود که باعث می‌شود راننده مشکل را پشت گوش بیندازد. این کار نادرست است؛ زیرا باعث می‌شود مشکلات جدی‌تر و حتی خطر جانی برای راننده یا سرنشین ایجاد کند.

آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که در حال رانندگی با ماشین باشید و ناگهان در حال حرکت خاموش شود؟ علت آن چه بود و چگونه مشکل را برطرف کردید؟ لطفا اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

عیب‌یابی خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (81)
نظر بدهید
  • امیر

    سلام، با تشکر از مطالب مفیدی که در اختیار مخاطبین خود قرار میدهید.
    به نظرم گاهی ممکنه بخاطر خرابی رله دوبل هم خودرو خاموش شده و تا زمانی که این قطعه را تعویض نکنیم خودرو روشن نخواهد شد.
    و دوم اینکه ممکنه بخاطر پاره شدن تسمه تایم خودرو بطور ناگهانی خاموش بشه، که در این صورت با استارت زدن مکرر و سعی کردن برای روشن کردن خودرو ممکنه خسارتهای سنگینی را روی دست خودمون بگذاریم.

  • احمد

    سلام وخسته نباشی
    من یک پیکان مدل هشتادو سه انژکتور دارم چند وقته در حین حرکت همش خاموش روشن میشه درحین حرکت بعصی وقتا باید استارت بزنم روشن بشه بعضی وقتا هم خودش روشن میشه کلی برقکار بردم هرکدوم گفتن ی چی عوص کن سنسور دور موتور سنسور کیلومتر کلید اینرسی صافی بنزین شستن انژکتور و….اخرش درست نشد ضمنا بعضی وقتا درحین حرکت که خاموش میشه استارت میزنم مث وقتی که ماشین روشن باشه واستارت بزنی صدا میده خواهشن خواهشن هر کی میتونه راهنمایی کنه ممنون تشکر

    • مجید

      ماشین منم همین مشکلو داره بصورت لحظه ای قطع و وصل میکنه لامصب عیبش مشخص نیست دو هفتست اسیر کرده ۸۲ انژکتور

  • n.j

    سلام ممنون از مطالب مفید وآموزنده ای که گذاشتید
    من ماشینم گاز وبنزین رو پر کردم بعد از رفتن حدودا ۵ کیلومتر مسافت جاده طی کردم با گاز البته یهو ماشین بعد یه سرعت گیر که سرعتمو کم کردم ماشین خاموش میشه وبعد بهرسختی روشن کردم وبا گاز دادن زیاد تونسنم ماشینو به تعمیر گاه برسونم انگار گلوی ماشین گرفته باشه هی خاموش میشد.دستگاه زدن چیزی نشون نداد.پمپ وصافی بنزین ماشین و.. رو هم تازه عوض کرده بودم حدود یه ماه پیش .رو بنزین هم باز ماشین خوب کار نمی کرد .ولی بنزین و پر کرده بودم مشکلش چیه کسی میتونه راهنماییم کنن

    • مری

      ببخشید ماشین من هم همین مشکل رو داره ، آیا مشکل شما حل شد ؟ اگر شد لطف میکنید من رو هم راهنمایی کنید ؟

  • امید

    سلام من مکانیکم این کارو بهت پیشنهاد میدم قسمت رله دوبل بازدیدکن یا قسمت زغال یا اتوماتیک استارتت مشکل داره

  • فاروق

    وقت بخیر فاروق هستم ماشین من هر چند روز یکبار در حین رانندگی یهویی خاموش میشه و فن ماشین روشن میشه و چراغ موتور داخل کیلومتر خاموش میشه در این صورت استارت بزنم روشن نمیشه سویچ رو میبندم بعد چند دقیقا امتحان میکنم دوباره
    در صورتی روشن میشه که چراغ موتور داخل کیلومتر روشن باشه و فن خاموش باشه ماشین روشن میشه
    اگه کسی علتشو میدونه ممنون میشم راهنمایی کنه

    • مجتبی

      مشکلت حل شد؟

  • محمود

    با سلام یک زانتیا دارم تازگی در حین حرکت خاموش می کند. استپر عوض کردم جواب نداد. فیلتر بنزین آنهم تمیز است. دوست دارم از تجارب دیگران با اطلاع شوم.

  • مرتضی

    سلام
    ۲۰۶sd دارم بعضی مواقع هنگام حرکت، معمولا کم کردن سرعت ماشین خاموش میشه ولی دوباره استارت میزنم روشن میشه؟

  • سعید

    سلام ماشین پراید مدل ۹۸ که باموتور سرد در حین حرکت در سر پیچ و بریدگی خاموش میشد وبعد از استارت اول که روشن میشد خاموش میکردم دوباره که میخاستم روشن کنم باید سر گاز میگرفتم تا روشن بشه بدون سر گاز به هیچ عنوان روشن نمیشد رفتم پیش باتری ساز گفت این باتریش باید زیر دستگاه‌ تست بره چون موقع استارت چراغهای پشت امپر چشمک میزد حرفش کاملا درست بود باتری در ظاهر درست بود ولی زیر تست مشکل داشت باتری رو نو گذاشتم مشکلش حل شد ودرست شد

  • نیکزاد

    سلام
    خودروی سورن ما در حال حرکت خاموش شد و دیگر روشن نشد.تعمیرکار پس از بررسی متوجه خرابی تسمه تایم و آسیب جدی به موتور به علت استارت زدن شد و کلی خرج روی دست ما گذاشت فقط به این علت که ما نمیدونستیم نباید استارت بزنیم.موتور داغون شده و اکثر قطعاتش باید تعویض بشه.لطفا اطلاع رسانی کنید که هموطنان مراقب این مورد هم باشند.ممنون

    • منوچهر

      سلام دوست من
      حتی استارت نزدن هم میتونه باعث آسیب های جدی به خودرو بشه و در ۸۰ درصد مواقع با پاره شدن تسمه تایم این اتفاق در لحظه رخ می دهد.

      • یزدیان

        سلام وقت بخیر
        ماشین در سرعت پایین حین عوض کردن دنده و یا گرفتن کلاج خاموش میشود.
        بردم تنظیم موتور کد خطایp0501 وارد کرد و مشکل دور موتور درست شد و برا خاموش شدنش میگه کیلومتر سرعت درست نشون میده و ecu سرعت صفر نشون میده و این اختلاف باعث خاموش شدن ماشین میشه و احتمالا ایراد تو سیم کشی ماشین باشه …

  • حسین پورصادق

    سلام وقت بخیر
    خیلی ممنون ازتون

    • منوچهر

      سلام ممنون از همراهیتون

    • امین

      سلام دوستان.ماشین من سمندef7هست داخل جاده با سرعت دارم میرم یهویی دور موتور و گاز میاد رو به پایین و ماشین گاز نمیخوره بعد وای میستم ماشینو خلاص میکنم خاموش میشه.کمک کنید ممنون میشم

      • منوچهر

        سلام وقت بخیر
        خودروتونرو باید با دستگاه عیب یاب دیاگ مورد بررسی قرار بدین امکان خرابی سنسورها میتونه وجود داشته باشه همچنین خرابی پمپ بنزین در زمان داغ کردن هم میتونه عامل این مورد باشه.
        ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • امید

    سلام.
    ماشین من سمند EF7 مدل ۹۷ هستش که مدت دو هفته در حال حرکت دیگه گاز نمیخورد و با همون سرعت حرکتش باید میومدم کنار و با توقف ،ماشین خاموش میشد.
    – صافی بنزین رو عوض کردم درست نشد.
    – فشار پمپ بنزین رو تست کردم ، سالم بود.
    صندلی عقب رو برداشتم و گوشم به پمپ بنزین بود که ببینم مشکل ازون هست یا نه.
    متوجه شدم برق به پمپ نمیرسه و ماشین خاموش میشه.
    رفتم پیش برقکار و “” رله دوبل “” رو عوض کرد و الان حدود یک هفته شده که دیگه ماشین خاموش نشده.
    امیدوارم به دردتون بخوره.

  • علی

    پژو پارس داشتم.. ماشین تو حرکت خاموش میشد و بعد از زمان کوتاهی دوباره با استارت زدن روشن میشد.
    امداد خودرو چند قطعه عوض کرد و بالاخره عیب اصلی رو راه دوبل تشخیص داد.

  • گیتی قنبری

    سلام ماشین من چانگانه.الان تقریبا۴ماهه که این مشکلو داره .نزدیک ۳۰تومن خرجش کردم از شمع ووایر وای سی یو و پمپ وهمه حاشو عوض کردم ولی باز خاموش میشه.دیگه کلافه شدم بخدا.اگه کسی میدونه راهنماییم کنه ممنون میشم

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      شما باید سیم کشی خودروتون رو مورد بررسی قرار بدین.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • Morteza

    سلام من هنگامی که ترمز میکنم و می‌خوام دنده رو عوض کنم علائم همگی روشن میشن و بعد از گاز دادن خاموش میشن

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      سیم کشی خودروتون ایراد داره.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • جابر

    سلام ماشین من سمند se هست، که الان گاهی خود به خود خاموش میکنه، مشکل اینجاست که همه چیز رو چک کردم، حتی سنسور ها (میل بادامکی،استپر،دریچه گاز)رو هم عوض کردم، توی دیاگ هم مشکلی رو نشون نمیده، ولی باز هم دور موتور میره زیر ده و بعد از کمی پت پت خاموش میشه، راه حلی دارید؟

  • بهزاد

    سلام وقت بخیر
    جناب من پراید ۸۳ انژکتور دارم که زمانی که میخوام دنده کم کنم یا از دست انداز رد بشم دور متور ناگهان پایین میاد و علاقه به خاموش شدن داره . حتی یک بار تو مصافته تقریبا ۳ کیلومتری ۴ بار خاموش میشد زمانی که پام رو از پدال گاز برمیداشتم .میشه راهنمایم کنید ایراد از کجاست؟ممنون میشم

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      پاسختون رو در دیدگاه قبلی خدمتتون عرض کردم.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • بهزاد

    سلام وقت بخیر .
    جناب من پراید ۸۳ انژکتور دارم که زمانی که میخوام دنده کم کنم یا از دست انداز رد بشم دور متور ناگهان پایین میاد و علاقه به خاموش شدن داره . حتی یک بار تو مصافته تقریبا ۳ کیلومتری ۴ بار خاموش میشد زمانی که پام رو از پدال گاز برمیداشتم .میشه راهنمایم کنید ایراد از کجاست؟ممنون میشم

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      استپر موتور خودروتون رو تعویض کنید مشکلتون حل میشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • اصغر

    سلام وقت بخیر از اینکه وقت میگذارید ممنونم چه مواقع در اتومبیل های اتومات ماشین فقط دنده عقب کار می کنه و هیچ دنده دیگری رو قبول نمی کنه ضمن اینکه صفهحه دنده هم کلمه R رو نشون میده و میکانیک میگه بخاطر اینکه در حالت دنده بوده که ماشین رو خاموش کردی و راه درست شدنش چیه؟؟

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      ساعتی گیربکس باید بازدید بشه و گیربکس از نو آپدیت بشه لطفا خودروتون رو در دنده خاموش نکنید تا این مشکلات بوجود نیاد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • میلاد

    سلام وقت بخیر ببخشید من پراید مدل۸۸دارم بعد العان ۵روزه هرچی گفتن انجام دادم دستگاه زدم سنسورکیلومتر رو گفت مشکای نداره شمع و پمپ بنزین و صافی بنزین انژکتورها رو عوض کردم با سوکت ولی این مشکلش رفع نشده هنوز،موقعه حرکت ماشین وقتی سرعت بالا باشه کَلِه میکنه وقتی سرعت پایین باشه دوموتور میاد پایین یهو چند ثانیه بعد درست میشه وقتی قبل سرعتگیر ترمز میگیرم خاموش میشه

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      پمپ بنزین و صافی رو چک کنید.
      میتونید از سرویس دوره ای کارنامه استفاده کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • احسان

    خودرو دووسیلو دارم و بطور نگاهی خاموش شد و استارت می‌خورد و روشن نمیشد؛ چکش‌برق و سری دلکوی آن رو تعویض کردم درست شد؛
    یبار دیگه هم همین‌طور شد و دنده‌های تسمه‌تایم خورده شده بود و تاب نمی‌خورد و شناس آوردم که نبرید شد؛
    الان هم خاموش شد درحال حرکت و استارت می‌خوره و روشن نمیشه؛ احساس می‌کنم از وایرشمع و شمع‌ها باشه چون سیاه شدن اساسی؛
    تا بررسی کنم…

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      امکان خرابی مجدد چکش برق وجود دارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    • علی

      عرض سلام وخسته نباشید
      پیکان وانت دوگانه سوز اول صبح خوب کار می‌کنه اما در زمان ظهر که هوا گرم تره و پس از کار کردن بیشتر ماشین، روی سرعت گیر ها و کم شدن دور ماشین یهو خاموش میشه بیشتر زمانی که روی گاز هستش و روی بزنین هم کمتر این اتفاق میوفته میشه راهنمایی کنید مشکل از چیه ممنون از شما

      • کارشناس کارنامه

        سلام وقت بخیر
        رگلاتور گاز و سوزن انژکتور ها رو شستشو و بررسی کنید.
        ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام
    پراید مدل ۹۲ دارم داشتم با سرعت تقریبا ۱۲۰ تا تو جاده میرفتم یهو ماشین خاموش شد زدم بقل استارت زدم روشن شد کار کرد
    میخاستم ببینم چرا خاموش شد مشکلش چیه؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      امکان قطعی برق از فیوز های سیمی وجود دارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • دار

    باسلام بعضی مواقع خرابی پایه فیوزها هم باعث خاموشی میشوند

  • علی

    سلام وقت بخیر
    پراید ۱۳۱se مدل ۹۵
    توی حرکت و فقط پیچیدن به سمت شاگرد ماشین خاموش میشه !!!
    چی رو باید چک کنیم ؟ متشکرم

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      سیم کشی و برق خودروتون رو چک کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مهران محمدی

    باسلام خدمت دوستان،
    بنده خودروی دناEF7 مدل ۹۵دارم که اخیرا هم درسرعت بالای۱۰۰یاکمتر و بعضی وقتا درسرعت پایین وحتی گاهی درحالت ایستا وبدون حرکت،خاموش میشه وبا بستن سویچ دوباره تک استارت روشن میشه خیلی اعصابم را بهم ریخته ۵۰بار دیاگ زدم خیلی چیزا را عوض کردم ازجمله رله دوبل وووو….. اما مشکل حل نمیشه اگه کسی اطلاعاتی داره که موثره لطف کنید ممنون میشم.

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      سنسور موقعیت دریچه گاز رو بررسی کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • امین

    سلام. خودروی من کوئیک است.
    وقتی ماشین داخل شکستگی ها یا چاله های موجود در جاده می افتد، برای ۵ الی ۱۰ ثانیه شروع میکند به ناک زدن و کوپ میکند و بعد بعد از چند ضربه به حالت نرمال می سرید و ادامه مسیر….
    تا به حال خیلی از قطعه ها را عوض کردم اما نتیجه نداد. (مثل سانسور پایین اکسیژن، استپ موتور، پمپ بنزین، مپ سانسور)

    بنظر شما دلیل این اتفاق چیست؟
    حدود ۸ ماه است این اتفاق وجود دارد و خودرو ۲۵هزار کارکرده است.
    لطفا کمک کنید.

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      شما باید از اتصال سیم کشی و سوکت ها اطمینان حاصل نمایید تا مشکلتون حل بشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • هاشم

    مدتی است که پژو جی ال ایکس من در حین حرکت، مخصوصا در زمانیکه کولر روشن است به یکباره خاموش می شود، و بعد از اینکه کنار جاده می ایستم و کمی صبر میکنم، بخوبی استارت و روشن می شود، بعدا دوباره توسرعت این اتفاق رخ میده، دیشب توجاده کاشان به اصفهان دو بار بدون اینکه کولر زده باشم خاموش شد، ترسیده بودم چون تو بیابون بودم بعد از مدت کمی استارت زدم و تا خود اصفهان با سرعت ۱۲۰تا اومدم و دیگه خاموش نشد، من چند تا احتمال میدم، ۱_ زمان کولر گیری این اتفاق زودتر انجام میشه، احتملا از ضعیف شدن ولتاژ برقه، ۲_ احتمال خیلی زیاد از برق ماشینه چون خاموشی بدلیل قطع بنزین جور دیگه ایه، (البته ممکنه برق سیمهای مربوط به انژکتور قطع و وصل بشوند)، ۳_ ممکنه از سنسور دور موتور باشد، البته اگر سنسورها مشکلی داشته باشند چراغ چک حتما روشنمی شود، پس احتمال خرابی سنسورها کمه، هر کس از دوستان که میتونه راهنمایی کنه، لطفا به آدرس ایمیلم ارسال کنه، خوشحال می شوم، مچکرم،
    hashembaratian0@gmail.com

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      امکان خرابی ای که در قسمت برق گفتین کاملا محتمل هست حتما فیوز کاسکه ای رو عوض کنید مشکلتون حل میشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • Fariborz

    با سلام . وانت مزدا ۲۰۰۰ مدل ۸۴ دارم که بعضی وقتا تو سرعت پایین خاموش میشه یا درجا ، پیش کلی تنظیم موتور هم رفتم فایده ندارد فقط خرج اضافی . از استوپر گاز بگیر تا دریچه گاز ، مپ سنسور ، سوزن ها همه رو نو کردم ولی فایده ندارد ماشین تو سرعت پایین دل میزنه و خاموش میشه . لطفاً اگر کسی می دونه راهنمای کنه دیگه توان خرج کردن ندارم . ممنون ،?

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      شما باید ایسیو رو چک کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • رضا گرامی

    سلام من ازرا ۲۰۰۸دارم
    ماشین صبح که روشن میکنم با پدال ترمز بازی میکنم ماشین خاموش میشه تو حالت پارک
    دور موتور میوفته بعضی وقتا تو حرکت هم دیگه گاز نمیخوره مشکل از چیه

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت شما بخیر سنسور پدال گاز و ترمز رو بررسی کنید و حتما دریچه گاز خودرو رو هم شستشو بدین مشکلتون حل میشه .

  • Mostafa

    سلام
    پراید مدل ۹۱ دارم
    بعضی مواقع چراغ چک به همراه چراغ آمپر و آلارم کمربند روشن میشه
    در صورتی که ماشین خلاص باشه خودرو خاموش میشه اگه در حال حرکت و تو دنده باشه برای ۲ ثانیه ریپ میزنه و بعد آلارما محو میشن
    دریچه گاز رو شستم و استپر موتور عوض کردم ولی بازم این مشکلو دارم

  • رضا غلامی

    سلام
    ماشینم x22مدل۹۶ هست ماشین با ترمز گرفتن قبل دست انداز با دورپایین خاموش لطفا راهنماییم کنید

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      سنسور دریچه گاز و مپ سنسور رو مورد بررسی قرار بدین.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • خانم صادقی

    سلام. من ماشینم ۲۰۶ مدل ۸۹ هستش.
    هفته پیش دیدن مخزن آب اضافه رادیاتش یکم خالی شده، بهش آب اضافه کردم اما بیشتر از ماکسیمم شد.
    باهاش رفتم توی جاده و ۵۰ کیلومتر رفتم و بعد از چند ساعت همونو برگشتم. وارد شهر شدم روی دنده ۱ و ۲ یهو دور موتور صفر میشه و خاموش میشه.
    ممکنه بخاطر اون آب اضافه باشه؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خیر ارتباطی به اضافه کردن اب نداره.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • بهرام

    با عرض سلام
    پراید مدل ۸۷ دوگانه سوز بیرون دارم ماله کارخونه نیست
    خودرو در موقع استارت زدن در حالت موتور سرد ۴باره استارت میخوره و موقع حرکت یا همون اول خاموش میشه یا تو راه خاموش میشه وپس از یک دقیقه استارت زدن کار میکند ودر هر دو حالت بنزین و گاز یکی هست
    انگار مثله این میمونه که خودرو دیزل دارم باید گذم کنم امپر بیاد بالا بعد حرکت کنم و دیگه خاموش نمیشود
    سنسور مپ وسنسور دور موتور واستوپر عوض کردم
    ایا کسی میدونه چطوری میتونم حل کنم؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      سنسور دریچه گاز و استپر موتور رو بررسی کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مهرداد

    سلام وقت بخیر ۲۰۶ من سالهاست در حالت درجا خاموش میشه و در صورت روشن کردن موتور سه کار میکنه و عقربه دور موتور بالا پایین میشه بنابر این بایدحدود یک دقیقه مکث کنم و دوباره استارت بزنم،در غیر این صورت اگر با حالت بوجود آمده حرکت کنم تا چند کیلومتر هم حالت ماشین برطرف نمیشه تا اینکه توقف کنم و یک دقیقه موتور رو خاموش کنم.تا حالا باتری،صافی پمپ بنزین،سنسور دور موتور،سنسور اکسیژن،مف،شمعها رو عوض کردم و سوزن انژکتور و دریچه گاز رو هم سرویس کردم ولی عیب برطرف نشده.ممنون میشم راهنمائی بفرمایید.

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      کویل ها و مپ سنسور رو مورد بررسی مجدد قرار بدین.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سهرابی

    سلام .خودروی تیبای من مدل ۹۳ / روشن کردم و حرکت کردم یه ۱۰۰ متر که رفت یهو قطع و وصل کرد .و با ز حرکت کردم خاموش شد روشن کردم روشن شد /به مقصد رسیدم خاموش نکردم ماشین بعد از جند ثانیه حدود ۲۵ ثانیه خاموش شد استارت زدم روشن شد ولی باز خاموش شد .علت چی میتونه باشه/

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      علل مختلفی میتونه داشته باشه بهتره با دستگاه عیب یاب دیاگ ابتدا خودروتون رو چک کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محسن

    درود و سپاس از پرسنل پاسخگوی کارنامه،
    ماشین من پراید مدل ۹۰ هستش، به تازگی هنگام سرد بودن موتور، وقتی ماشین رو روشن میکنم روشن نمی مونه و خاموش میشه و فقط با فشاردادن پدال گاز می تونم ماشین رو روشن نگه دارم و حداقل باید نیم ساعت موتور روشن بمونه تا دیگه خاموش نشه.
    بعد نیم ساعت مشکلش حل میشه و عادی استارت میخوره و روشن میشه. می خواستم بدونم علتش چی می تونه باشه؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      سنور دمای اب و استپر موتور رو بررسی کنید مشکلتون حل میشه دوست من .
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام وقتتون بخیر ماشین تیبا مدل ۹۳ دارم‌.وقتی دور موتور میومد‌زیر ۱ خاموش میشد‌.انژکتور و دریچه گاز رو شست و شو دادم و استوپر‌هم عوض کردم‌.الان وقتی استارت میزنم ماشین تمایل به خاموش شدن داره ولی خاموش نمیشه در ضمن باطری هم نو خریدم انداختم‌. مشکل از چیه ؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      مپ سنسور و سنسور درییچه گاز رو بررسی کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • هادی

    سلام ماشین من پراید ۱۳۱ مدل ۹۸ بعضی از مواقع در جا ماشین خاموش میشه علتش چیه

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      علل مختلفی میتونه داشته باشه و باید با دستگاه دیاگ مورد بررسی قرار بگیره.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • بیگ

    سلام من ۴۰۵تیوفایو دارم موقع کلاچ گرقتن ترمز زدن وموقع وایسادن خاموش میشه یا میل ب خاموش شدن داره چنتا استپر هم عوض کردم درست نمیشه
    بدون استپر هم امتحان کردم خاموش نمیشه ولی میل ب خاموش شدن داره
    بنظر مشکلش چی میتونه باشه ؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      سنسور دریچه گاز رو مورد بررسی قرار بدین.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • Amir

    سلام من رانا دارم وقتی باهاش بالای ۵ هزار دور راه میرم ماشین خاموش میشه و باید استارت بزنم و بعدش چراغ چک به مدت ۴۰ ثانیه روشن میشه بعد خاموش میشه فقط وقتی روی دور بالا هست این اتفاق میوفته دلیلش چیه؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      فشار بیش از حد به موتور هست لطفا یه کم کمتر به موتور خودروتون فشار بیارید دوست من چون در قدم های بعدی با تعمیر اساسی موتور مواجه میشید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • شاهین

    سلام من رانا مدل ۹۲ دارم چند وقته صبحا ماشین بعد چند دقیقه کار کردن اژیر اخطار میده ریپ میزنه خاموش میشه اگه گاز و ول نکنم فقط اژیر میده و ریپ میزنه و خاموش میشه بعد حرکت کردن ۴الی۵ کیلو متر یعنی گرم بشه درست میشه اویل بنزین میزدم و گرم میشد درست میشد تما امروز باکمم پر کردم و غروب باز همینطور شد ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خودروتون باید با دستگاه دیاگ مورد بررسی قرار بگیره تا مشخص بشه ایراد دقیقا از کدام قسمت هست چون عوامل متعددی میتونه تاثیر گزار باشه با توجه به توضیحاتتون.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مرتضی

    سلام استاد ماشین من پراید ۸۹ هست جدیدا وقتی توی ترافیک هستم پس از مسافت تقریبا زیاد وقتی ماشین درجا داره کار میکنه مثلا پشت چراغ قرمز یهو چراغ چک روشن میشه و ماشین پت پت میکنه و خاموش میشه اونوقت باید کلی استارت بزنم تا روشن شه گفتم شاید از سنسور دور موتور باشه عوضش کردم تقریبا دو هفته ای خوب بود ولی باز ام خاموش میشه باطریساز هم میگه وقتی که چراغ چک روشن بشه باید دیاگ بزنیم اما امکانش نیست چون توی مسیر این اتفاق میوفته ممنون میشه راهنماییم کنید

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      باید پارامتر خوانی انجام بشه با دستگاه دیاگ ولی شما سنسور اکسیژن رو هم حتما بررسی کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • بنی

    سلام، یه پراید مدل ۸۷ دارم ، وقتی روی گاز هست توی حرکت خاموش میشه و برای استارت مجدد دیگه پمپ بنزین هم کار نمیکنه که روشن بشه، پمپ بنزین هم عوض کردم ولی مشکل حل نشد ، به هر مکانیک و برق کاری هم نشون میدم نمیتونن تشخیص بدن

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      مشکل از رگلاتور و سوییچ گاز خودروتون هست و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • عباس مداح

    بنزین سوپر بزنید بالای نود درصد این عیوب ایراد از بنزینه امتحان شده جواب داده شک نکن

  • عیسی رمضانی

    سلام دوستان پراید من در جا در حال کار بود یهو خاموش شد ودیگه روشن نمیشه چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید