اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

شرایط گرفتن معاینه فنی خودرو و مدارک لازم در سال ۱۴۰۲

چند سالی است که گرفتن معاینه فنی خودرو برای دارندگان وسایل نقلیه الزامی شده است. با توجه به تأکیدی که پلیس راهنمایی و رانندگی درباره لزوم اخذ معاینه فنی برای خودروها بر اساس قانون دارد، تمام خودرو‌های سواری اعم از داخلی و خارجی که سن آن‌ها بیش از ۴ سال باشد ملزم به اخذ معاینه فنی هستند. درصورتی‌که دارندگان خودروهایی که باید معاینه فنی بگیرند، از این امر سرپیچی یا درباره آن کوتاهی کنند، از جانب پلیس راهنمایی و رانندگی اعمال قانون می‌شوند.

معاینه فنی خودرو چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است، معاینه فنی به فرایند بررسی سلامت خودرو از هر نظر گفته می‌شود. کارشناسان مراکز معاینه فنی تمام قطعات و اجزای ماشین و نحوه عملکرد آنها را بررسی می‌کنند و گزارشی مبنی بر سلامت خودرو و کارکرد صحیح آن تهیه کرده و در اختیار راننده قرار می‌دهند.

دارندگان خودرو باید با داشتن مدارک موردنیاز به این مراکز مراجعه کنند تا برگه معاینه فنی را بگیرند.

مدارک موردنیاز برای معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۲

فراموش نکنید که قبل از مراجعه به معاینه فنی، حتما مدارک لازم را با خود ببرید تا مشکلی پیش نیاید. مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۲ این موارد هستند:

  • سند یا اصل کارت خودرو: سند یا اصل کارت خودرو همان کارت شناسایی ماشین شماست. برگ سبز هم سند مالکیت آن به‌شمار می‌رود. بنابراین کارت خودرو به‌همراه برگ سبز مدارک هویتی ماشین شما هستند و حداقل یکی از این دو را باید همراه خود ببرید.
  • مدارک شناسایی مالک خودرو: شما به‌عنوان مالک خودرو، باید شناسنامه و کارت ملی خود را که مدارک شناسایی شما هستند، با خود ببرید.
  • فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو: هنگام مراجعه به معاینه فنی خودرو، یک فرم به شما می‌دهند که عیوب ظاهری خودرو را وارد کنید. این فرم را باید با دقت پر کنید و تحویل دهید.

در مرکز معاینه فنی هم باید روند زیر را طی کنید:

  • ارائه مدارک لازم؛
  • ثبت اطلاعات در سیستم مرکز؛
  • دریافت بارکد پس از ثبت اطلاعات؛
  • پرداخت هزینه.

مهلت اعتبار معاینه فنی چقدر است؟

اعتبار معاینه فنی خودرو چقدر است؟ بعد از سپری‌شدن چه مدت‌زمانی باید دوباره به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید؟

  • موتور سیکلت، خودروی سواری شخصی و دولتی سبک؛ ۱ سال.
  • خودروهای عمومی سبک‌و‌سنگین با عمر کمتر از ۱۰ سال؛ ۶ ماه.
  • خودروهای عمومی سبک‌وسنگین با عمر بیشتر از ۱۰ سال؛ ۳ ماه.

مراحل معاینه فنی؛ چه مواردی برای اخذ معاینه فنی بررسی می‌شوند؟

در بدو ورود ابتدا پلاک خودروی شما را با دوربین مخصوص می‌خوانند و پس از ثبت اطلاعاتتان، خودرو را پذیرش می‌کنند. پس از این مرحله معاینه فنی خودرو را آغاز می‌کنند. این فرایند شامل چند مرحله است:

برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید

مرحله اول: بازرسی چشمی

اولین مرحله معاینه فنی خودرو، بازرسی چشمی است که در آن خودرو را از نظر ظاهری بررسی می‌کنند. مواردی‌که در بازرسی چشمی مورد بررسی قرار می‌گیرند شامل موارد زیر است:

  •       آینه‌ها
  •       شیشه‌ها
  •       برف ‌پاک‌کن
  •       سالم بودن بوقِ خودرو
  •       داشتن کمربند ایمنی
  •       بدنه (که نباید دفرمه باشد)
  •       میزان پوسیدگی بدنه
  •       وضعیت لاستیک‌ها
  •       صدای اگزوز
  •       دود خروجی از اگزوز
  •       متعلقات اضافی بدنه
  •       چراغ‌های نور‌پایین و نوربالا
  •       چراغ راهنما
  •       چراغ عقب (ترمز/ دنده عقب/ خطر/ چراغ پلاک)
  •       طلق چراغ‌های عقب

نکته: در همین مرحله لوازم و تجهیزات بسته‌شده روی خودرو هم بررسی می‌شوند. اگر غیراستاندارد باشند، اعلام مردودی می‌کنند. برای نمونه می‌توان به نصب‌کردن بوق نامتعارف یا رینگ‌اسپرت اشاره کرد.

حتما بخوانید:

۱۵ اشتباه رایجی که به سلامت ماشین‌تان ضربه می‌زند

مرحله دوم: آزمون آلایندگی

در این مرحله با کمک دستگاه مخصوص، میزان آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز را اندازه می‌گیرند که از حد مجاز تعیین‌شده بالاتر نباشد. اگر خودروی شما هوا را بیش‌ازحد آلوده می‌کند نمی‌توانید معاینه فنی بگیرید. گازهای دی‌اکسیدکربن، مونواکسیدکربن و نظایر آنها جزو آلاینده‌های هوا هستند که اگر میزان آنها زیاد تشخیص داده شود برابر است با مردود شدن خودروی شما.

مرحله سوم: آزمون کمک فنرها

در این مرحله، کمک فنرها را با دستگاه مخصوص که نتیجه آزمون را هم به‌صورت عددی و هم به‌شکل گرافیکی ثبت می‌کند آزمایش می‌کنند. تمام کمک فنرهای عقب و جلو بررسی می‌شود. اگر مشکلی در هر یک از کمک فنرها وجود داشته باشد احتمال اینکه ماشین در پیچ جاده واژگون شود وجود دارد. به همین دلیل این آزمون اهمیت زیادی دارد.

مرحله چهارم: آزمون ترمزها

در این مرحله، ترمزها را بررسی می‌کنند تا حد نهایی شتاب ترمزگیری خودرو را به منظور ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه کنند. علاوه‌بر آن، عملکرد ترمز دستی را هم بررسی خواهند کرد. نو بودن لنت‌ها و استفاده از روغن ترمز مناسب می‌تواند در به سلامت گذشتن از این مرحله کمک‌کننده باشد!

حتما بخوانید:

آشنایی با سیستم برق خودرو و اجزای آن

مرحله پنجم: آزمون سیستم تعلیق

در این مرحله، با دستگاه سیستم تعلیق خودرو را تحت فشار قرار می‌دهند تا عملکرد آن را بررسی کنند. اتصالات و قطعات این سیستم باید محکم باشند وگرنه خودرو مردود می‌شود.

مرحله ششم: آزمون سلامت چراغ‌ها

در این مرحله چراغ‌های خودرو را بررسی می‌کنند که ببینند آیا نور با زاویه و شدت مناسب انتشار می‌یابد یا نه. همچنین جهت نوربالا و نورپایین و برد آن (یعنی تا چه مسافتی از مسیر را روشن می‌کنند) را ارزیابی می‌کنند.

مرحله هفتم: هم‌راستایی چرخ‌ها

این مرحله برای اندازه‌گیری میزان انحراف جانبی خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ متر است که اگر بیشتر از ۷ متر باشد، خودرو مردود می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، هنگام رانندگی فرمان خودرو را رها کنید. اگر جلوبندی و فرمان خودرو تنظیم باشد، خودرو در هر یک کیلومتر نباید بیشتر از ۷ متر انحراف پیدا کند. در این مرحله میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخ‌های خودرو را هم بررسی می‌کنند.

هزینه معاینه فنی چقدر است؟

هزینه معاینه فنی انواع وسیله نقلیه در سال ۱۴۰۲ به‌شرح زیر اعلام شده است:

معاینه فنی خودروهای سبک ۳۷هزار تومان درصورت مردودی ۸هزار تومان
معاینه فنی خودروهای سبک دوگانه سوز ۵۹هزار تومان درصورت مردودی ۸هزار تومان
معاینه فنی خودروهای سنگین گازوییلی ۵۷هزار تومان درصورت مردودی ۱۲هزار تومان
معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین گازسوز ۷۰هزار تومان درصورت مردودی ۱۲هزار تومان
معاینه فنی موتورسیکلت ۱۰هزار تومان درصورت مردودی ۲هزار تومان

 

درباره خودروهای دوگانه سوز، جمع هزینه‌ها برابر است با هزینه معاینه به اضافه هزینه بازرسی چشمی قطعات گازسوز به اضافه هزینه بازرسی مخزن بدون بازکردن آن که به صورت زیر می‌شود:

برای خودروهای سبک

۳۷هزار تومان + ۱۰هزار تومان برای بازرسی چشمی + ۱۲هزار تومان برای بازرسی مخزن (بدون بازکردن)= ۵۹هزار تومان

۵۷هزار تومان + ۱۰هزار تومان برای بازرسی چشمی + ۱۲هزار تومان برای بازرسی مخزن (بدون بازکردن) = ۷۹هزار تومان

نکته: در صورت مردود شدن در تست معاینه فنی، حداکثر ۱۵ روز فرصت دارید تا ایراد خودرو را برطرف کنید و مجددا به همان مرکز معاینه فنی مراجعه کنید.

دلایل اصلی مردودی خودروها در معاینه فنی چیست؟

اگر خودروی شما در هریک از مراحل فوق (خواه چشمی خواه فنی) مشکلی داشته باشد مردود می‌شود. مشکل‌ترین مراحل معاینه فنی خودرو که سبب مردودشدن آنها می‌شود عبارت‌اند از:

  •       آزمون آلایندگی
  •       وضعیت ظاهری
  •       ترمزها
  •       کمک فنر
  •       آزمون هم‌راستایی چرخ‌ها.

درصورتی‌که خودرو مردود شود، برگه معاینه فنی به آن تعلق نمی‌گیرد. در چنین شرایطی ۱۵ روز به شما فرصت می‌دهند تا چک‌لیستی را که در برگه نتایج درج شده است برطرف کنید و دوباره به همان مرکز اخذ معاینه فنی مراجعه کنید.

اگر خودرو تمام مراحل را به سلامت طی کند، برگه معاینه فنی خودرو را به شما می‌دهند که همیشه باید همراهتان باشد. همچنین برچسب معاینه فنی هم روی خودرو نصب می‌شود. اعتبار این گواهی ۱ سال است.

جریمه نداشتن معاینه فنی

بر اساس قانون و اعلام پلیس راهور، محدوده اجباری برای داشتن معاینه فنی تمام شهر است و خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه مبلغ ۵۰هزار تومان جریمه خواهند شد.

حتما بخوانید:

انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که می‌تواند دردسرساز شود

چه خودروهایی نیاز به گرفتن معاینه فنی دارند؟

اگر عمر خودروی شما از ۴ سال گذشته است یا به تازگی خودروی دست دومی خریده‌اید که عمرش بیش از ۴ سال است، حتما به گرفتن معاینه فنی نیاز پیدا می‌کنید، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از رفتن به مراکز معاینه فنی ایرادات ذکر شده را برطرف کنید تا مجبور به مراجعه دوباره به این مراکز نباشید.

به‌این‌ترتیب خودروهای داخلی مدل ۹۴ و پایین‌تر، وسایل نقلیه عمومی مدل ۹۷ و پایین‌تر و نیز اتومبیل‌های وارداتی سال ۲۰۱۶ و قبل از آن باید برای گرفتن معاینه فنی اقدام کنند. اما مدل‌های جدیدتر از این تاریخ‌ها نیاز نیست معاینه فنی بگیرند.

معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز

لازم است بدانید که معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز اهمیت بیشتری نسبت به خودروهای عادی دارد، زیرا خطرات این نوع خودروها چندبرابر است و می‌تواند حوادث جبران‌ناپذیری ایجاد کند. دریافت معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز دقیقا شبیه به خودروهای عادی است و می‌توانید با مدارکی که بالاتر نام بردیم، برای دریافت آن اقدام کنید.

معاینه فنی برتر

معاینه فنی برتر تقریبا شبیه به معاینه فنی عادی است اما آزمایش‌های آن در برخی موارد سخت‌گیرانه‌تر انجام می‌شود، به‌خصوص در تست‌های مربوط به آلایندگی هوا! هدف از معاینه فنی برتر کنترل آلودگی هوا است، به همین دلیل در دور موتور بالاتر انجام می‌شود و آلودگی‌های خودرو را بررسی می‌کند. زمانی که اتومبیل‌ها در دور موتور بالا هستند، بیشتر هوا را آلوده می‌کنند و آزمایش‌های معاینه فنی برتر این موضوع را تشخیص می‌دهند. یکی از فواید معاینه فنی برتر برای مالکان خودرو، تخفیف ۳۰ درصدی برای پرداخت عوارض طرح ترافیک است. هزینه و مدارک لازم صدور معاینه فنی برتر، دقیقا مشابه معاینه فنی عادی است.

دریافت نوبت برای معاینه فنی چگونه است؟

برای مراجعه به مراکز معاینه فنی می‌توانید به‌سادگی و از راه اینترنتی نوبت بگیرید. در بسیاری از شهرستان‌ها، نیازی به نوبت‌گرفتن نیست. مراکز در طول هفته آن‌قدر شلوغ نیستند که نیازی به وقت‌گرفتن از پیش باشد. با این حال، آگاهی از روش‌های نوبت‌گرفتن خالی از لطف نیست. برای مراجعه به این مراکز در تهران هم باید با روش‌ نوبت‌دهی آشنا باشید.

حتما بخوانید:

آدرس و شماره تماس مراکز معاینه فنی خودرو در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان

دریافت نوبت از سایت تهران من

با مراجعه به وبسایت تهران من یا دانلود اپلیکیشن آن می‌توانید اقدام به دریافت نوبت کنید. برای ورود به این سامانه، نیاز به ثبت‌نام دارید:

  • با ثبت‌نام در «تهران من» می‌توانید وارد پنل کاربری‌تان شوید.
  • در منوی پنل کاربری‌تان، گزینه «حمل‌ونقل» را انتخاب کنید و بعد به‌سراغ بخش «نوبت‌دهی معاینه فنی» بروید.
  • با پذیرش قوانین سایت، وارد صفحه جدیدی می‌شوید.
  • مدل خودرو و نوع سوختش را مشخص کنید.
  • به تاریخ و ساعت نوبت‌ها نگاه و از میان آنها مورد مناسب را انتخاب کنید.

مراجعه به سایت یا اپلیکیشن۲۴

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای بررسی وضعیت معاینه فنی خودرو، مراجعه به اپلیکیشن یا سایت پیشخوان ۲۴ (pishkhan24.com) است. با مراجعه به بخش خودرو در این سامانه، می‌توانید گزینه معاینه فنی را انتخاب و کد VIN خودرو را وارد کنید. گزینه استعلام را انتخاب کنید و از وضعیت معاینه فنی وسیله‌تان باخبر شوید.

مراجعه به سایت سیمفا

به‌کمک سایت سیمفا (symfa.ir) هم می‌توانید از وضعیت معاینه فنی خودرو باخبر شوید. باید در بخش مربوط به استعلام گواهی مذکور، کد VIN خودرو را وارد کنید و نتیجه را ببینید.

اگر قصد حذف نوبت دریافت‌شده را دارید، باید دست‌کم ۲ ساعت قبل از رسیدن نوبت‌تان وارد بخش «سوابق رزرو معاینه فنی» شوید و نوبت‌تان را در سامانه تهران من لغو کنید.

نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی در سایر شهرها

متأسفانه هنوز در بسیاری از کلان‌شهرها و شهرستان‌ها استقبال خوبی از این سامانه صورت نگرفته است. بااین‌حال برخی از شهرها از جمله اصفهان، مشهد و تبریز سامانه نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی را راه‌اندازی کرده‌اند. برای دریافت نشانی سامانه مربوط به شهر خودتان نام شهرتان را در گوگل جستجو کنید. اگر سامانه‌ای راه‌اندازی شده باشد آدرس آن را خواهید یافت. برای نمونه، آدرس سامانه معاینه فنی خودرو مشهد eservice.mashhad.ir/nobat و برای اصفهان http://fani.hamlebar.com/ است.

حتما بخوانید:

راهنمای خرید خودرو دست دوم و آنچه باید بدانید

استعلام معاینه فنی خودرو چطور انجام می‌شود؟

برای استعلام‌گیری معاینه فنی خودرو روش‌های مختلفی وجود دارد:

  • مراجعه به سایت یا اپلیکیشن پیشخوان ۲۴؛
  • استفاده از سامانه پیامکی؛
  • مراجعه به سایت سیمفا.

در گذشته، کدی دستوری هم برای استعلام معاینه فنی خودرو وجود داشت که دیگر استفاده از آن امکان‌پذیر نیست. شماره ۲۰۰۸ هم پیش‌تر برای دریافت نتیجه استعلام معاینه فنی وجود داشت که ظاهراً دیگر قابل‌استفاده نیست.

آدرس و شماره مراکز معاینه فنی (با کمترین معطلی!)

گاهی‌اوقات برای دریافت معاینه فنی خودرو کمی بیشتر از حالت عادی معطل می‌شوید. خوشبختانه تعدادی از خطوط معاینه فنی ساعت کاری خود را افزایش داده‌اند. این مراکز بدون معطلی کار شما را راه می‌اندازند. در اینجا برخی از این مراکز را معرفی می‌کنیم.

مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک دماوند

  • آدرس: بعد از سه راه تهرانپارس، بعد از ساختمان ایر تویا، روبه‌روی بیمه ایران
  • شماره تماس: ۰۲۱۷۷۲۹۷۶۷۳
  • سامانه پاسخگو: ۹۶۰۰۶۰۰۰
  • ساعت کاری: شنبه تا پنج‌شنبه، ۷:۳۰ الی ۱۷:۰۰

مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک شهید چمران

  • آدرس: خیابان شهید رجایی، بالاتر از پل شهید آوینی، جنب مرکز خرید و فروش خیابان معاینه فنی خودرو
  • شماره تماس:۰۲۱۵۵۲۳۱۷۰۰
  • سامانه پاسخگو: ۹۶۰۰۶۰۰۰
  • ساعت کاری: شنبه تا پنج‌شنبه، ۷:۳۰ الی ۱۷:۰۰

مرکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای سبک و موتورسیکلت شقایق (غرب تهران)

  • آدرس: بزرگراه آزادگان، بالاتر از میدان میوه و تره بار مرکزی، بلوار شقایق
  • شماره تماس: ۰۲۱۵۵۸۴۹۸۲۹
  • سامانه پاسخگو: ۹۶۰۰۶۰۰۰
  • ساعت کاری: شنبه تا پنج‌شنبه، ۷:۳۰ الی ۱۷:۰۰

چنانچه خواندن این نوشته برای شما مقید بود توصیه می‌کنیم دیگر مقالات ما در زمینه انواع روغن موتور خودرو و خرید خودرو کارتکس را نیز بخوانید.

/blog/car-technical-examination-terms/amp/
قوانین خودرویی
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (227)
نظر بدهید
  • محمد

    یه چیز الکی و چرته این معاینه فنی. هیچ کاربردی نداره و فقط هزینه الکی .

    • کارنامه

      سلام
      براساس قانون تمامی وسایل نقلیه با عمر بیش از ۵ سال موظف هستند که این مدرک رو داشته باشند و در غیر اینصورت به ازای هر روز ۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

      • یه انسان

        خدا لعنت کند آنکه این معاینه فنی را اجباری کرده در این شرایط اقتصادی مردم حتی پول بنزین ماشین رو هم ندارن پول بیمه شخص ثالث رو ندارن
        قیمت لوازم یدکی و اجرت مکانیک و قیمت خودرو هم بسیار زیاده و هی بیشتر میشه
        تو این شرایط چجوری معاینه فنی بگیرن مردم بیچاره
        زوره دیگه انگار مگه اینجا آلمان که بخوان این سخت گیری های بی ارزش رو کنن وقتی اقتصاد نابوده

        • رضا

          خدا بیامرزه پدرشو که این معاینه فنی رو گذاشت وگرنه تهران رو کثافت بر می داشت کسانی هستند که اگه دود ماشینشون شهر رو به آلودگی بکشه به هیچ جاشون هم نیست بازم با معاینه فنی سالی یکبار ماشینشون رو سرویس می برن و تنظیم موتور میکنن خدا رحمت کنه پدرشو که این طرح خوب رو گذاشت

  • احسان

    ها ولا ایول .

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از وقتی که برای خواندن این مطلب گذاشتید.

  • امیرحسین

    سلام و عرض خسته نباشید به شما بنده یک سوالی در رابطه با حداکثر تعداد پلاک مجاز برای هر فرده داشتم خواستم بدونم و اینکه برای فراد و مشاغل چطور

    • کارنامه

      سلام
      برای هر فرد حقیقی این تعداد ۵ پلاک است.

  • سهیل رمضانی

    سلام و درود
    سوال بنده این است که خودروهای بالای ۴ سال باید برگه معاینه فنی داشته باشند
    یعنی خودروی داخلی ساخت سال ۱۳۹۵ شامل نمی شود؟؟؟؟
    داخل توضیحات زده از ۱۳۹۴ به قبل

    • کارنامه

      سلام
      در حال حاضر خودرو دارای سند ۱۳۹۵ شامل معاینه فنی نمی‌شود.

    • منوچ

      فقط برای شما

  • بلک استار116

    باعرض سلام توضیح کاملتر اینکه اگر بیشتر از ۵پلاک به اسم یک نفرباشه هرکدام از پلاکها ک خلاف داشته باشه یا نیاز به کاری باشه ک استعلام خلافی باید بگیره از سامانه جریمه ها همگی ب خلافی صاحب پلاک میره و فرق نمیکنه که پلاک متخلف دست کیه قولنامه خرید داره یا…و توکدام جاده ها تردد داره و خلاف میکنه و فقط پای صاحب اصلی پلاک ک تو سیستم هست گیره. ولی کمتراز ۵پلاک باشه خلافی ها جداجدا ب حساب پلاکها میرود و اگر پلاک دیگه که به اسمش هست خلاف کنه نیاز نیست خلافی دیگه رو حساب کنه و کارهمون پلاک ک مخاد میتونه همون رو خلافیش بپردازه و ادامه کاررو انجام بده. نمیدونم شیره مطلب رو رسوندم یا نه.

    • کارنامه

      سلام
      توضیحاتتون کاملا درسته.

  • جلیل

    عالی بود

    • کارنامه

      ممنون از نظرتون

  • عباس

    معاینه فنی خودرو برای استفاده بهینه از وسیله نقلیه توسط صاحب آن است.ولی متاسفانه باوجود قطعات فوق تقلبی وبی نهایت گران صاحبان خودرو مجبورمیشوندبرای پیداکردن قطعه موردنیاز با قیمت کمی انسانی ،مدتی زمان صرف کنند که این امربعلت بی توجهی و نگاه دشمن ستیزانه مسولین کشور به عامه مردم است. دراین اثنا جریمه روزانه ۵۰هزارتومانی دیگر ظلم مضاعف است. خداوند خودش درهم کوبنده ظالمین است .انشاا…

  • زاهدي

    سایت وقت دهی عملا کار نمی کنه من بیش از ده بار ورود کردم نتونستم توی آبشناسان وقت رزرو کنم فقط سه مورد سایت پیشنهادی قابل رزرو هست

  • امید خان

    ایا صدا دادن کمک فنر باعث مردود شدن در معاینات میشود کمک مشکلی ندارد ولی طبق ان صدا میدهد

    • کارنامه

      سلام
      خیر ولی نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.

  • نیل فروشان

    اگرماشین زمان معاینه فنی ان گذشته باشدوماشین خوابیده باشدبرای اخذ معاینه جریمه تعلق می گیرد

    • کارنامه

      سلام
      بله

    • نکظتیی

      خیر

  • سایان

    سلام کیت مکش مشکلی نداره برای گرفتن معاینه فنی

    • کارنامه

      سلام
      بله

  • سیدمتین

    سلام.
    ماشین من از ناحیه جلو ضربه مختصری خورده و گلگیر و کاپوت احتیاج به رنگ دارند اما بقیه موارد مشکلی ندارند شاملصدور معاینه مشود یا مردود میگردم ؟
    با تشکر از شما

    • کارنامه

      سلام
      خیر امکان صدور وجود ندارد.

  • مجید

    با سلام
    خودروی مدل ۹۵ شامل معاینه فنی میشود یا خیر؟

  • آسمان

    سلام معاینه فنی رو حتما خود صاحب خودرو باید انجام بده؟

    از اطلاعاتتون ممنون نمی دونستم میشه وقت گرفت

    • behnam.haji198160

      معاینه فنی را هرکسی می‌تواند بگیرد.

  • پیمان

    به یکی از مرکزهای معاینه فنی اصفهان در شهر ابریشم مراجه کردیم دوستم کاتالیزور و سنسور اکسیژن دوم ماشینش رو برداشته بود اصلا متوجه نشدن و تاییدش کردن ماشین خودم دوگانه سوز بود بجای تست روی گاز، روی بنزین تست گرفت وقی بهش گفتم چرا روی بنزین تست میگیری اینکه بنزین مصرف نمیکنه ۳۰لیتر سهمیه به کجاش میرسه گفت ما تست گاز نمی گیریم ولی تاییدیه رو میدیم حالا چطوری با ریختن کف ریکا روی لوله ورودی کپسول و خروجی رگلاتور واقعا مات و مبهوت تست گرفتنشون شدم که همین هم نگرفت چون ریکا توی بطری خالی بود و جالب اینکه هزینه تست فنی گاز رو میگیرن جمعا ۸۵هزار تومان که با تست مجدد و پرس برگه صد تومانی میشه خلاصه عجب کاسبی واسه خودشون راه انداختن که هیج جا مثلش نیست

  • حاجیان

    سلام. ممنون از اطلاعات خوبتان. ایا خودروی من که مدل ۲۰۱۶ است امسال باید معاینه فنی بگیرد؟

  • مهران

    سلام میخواستم بدونم برای خودروهای شخصی تا چند سال معاینه احتیاج نیست ۴یا۵سال مدل ماشینم ۹۵برج۵است ایا وقت دارم یا نه
    سوال دوم این است که خودرو گاز مایع است ایا مشکلی دارد یا نه برای معاینه گرفتن

    • behnam.haji198160

      خودروهای سال ۹۵ باید برای معاینه فنی اقدام کنند.
      برای معاینه فنی از بنزین تست گرفته می‌شود.

  • محمد

    باسلام ممنون از سایت خوبتون، ببخشید یه سوال، من فروردین ۹۹ معاینه فنی ماشینم تموم شد همون اولای کرونا بودیم که اعلام کردن گفتن هرخودرویی معاینه فنیش تمام بشه مشکلی نیست فعلا نیاد من دیگه کلا امسال رو نرفتم. بعد تا حالا هم پلیس جلومو نگرفته ک مدارک چک کنه جریمه کنه، حالا من اگه واسه سال ۱۴۰۰ برم معاینه فنی بگیرم اون‌جا هیچ جریمه‌ای نداره؟؟؟؟

    • behnam.haji198160

      دوست عزیز باید با مراجعه به مراکز معاینه فنی و سوال از آنها به روند کارتون رسیدگی کنید. ولی جریمه در سامانه +۱۰ پلیس ثبت می‌شود

  • محسن

    با سلام و تشکر از سایت خوبتون
    میخواستم بدونم آیا خودروی سبک تولید سال ۹۸ الزامی برای معاینه فنی داره یعنی اگر پلیس مدارک بخواد و معاینه نداشته باشم جریمه میشم یا خیر؟

    • behnam.haji198160

      خودروی مدل ۹۸ احتیاجی به معاینه فنی ندارد.

  • محمد

    واحد سیار یکی از مراکز معاینه فنی سمت یکی از متروها کارگران مربوطه دنبال دریافت مبالغ هستند
    تمام ماشینهای خارجی رو در دفعه اول رد میکردند ولی پراید و تاکسی و . . . خیر
    برام عجیب بود

  • Ali

    ممنون خوب بود

  • معاینه فنی خودرو چیست؟ - Baztab

    […] – خودروهای سبک: ۳۷ هزارتومان – در صورت مردود شدن ۸ هزار تومان – خودروهای سبک دوگانه سوز: ۵۹ هزار تومان- در صورت مردود شدن ۸ هزار تومان (دلیل بیشتر بودن هزینه معاینه فنی در این خودروها به دلیل بررسی مخزن گاز آنها است.) – خودروهای سنگین گازوئیلی: ۵۷ هزار تومان- در صورت مردود شدن ۱۲ هزار تومان – خودروهای سنگین و نیمه سنگین گازسوز: ۷۰ هزار تومان – در صورت مردود شدن ۱۲ هزار تومان – موتورسیکلت: ۱۰ هزار تومان- در صورت مردود شدن ۲ هزار تومان( منبع: کارنامه) […]

  • شهاب

    سلام وقت بخیر
    چراغ ایربگ ماشینم روشن هستش ایا ممکنه مردود بشم تو معاینه

    • behnam.haji198160

      بله، حتما بررسی بفرمایید.

  • مريم

    انجام معاینه فنی اصولا مناسبه ولی در اجرا مشکلاتی دارد
    یک مورد اینکه برای خودروهای خارجی و استاندارد بین المللی ۴ سال واقعا نیاز نیست
    از طرفی صف های طولانی و طاقت فرسا در معطلی های ۴ تا ٧ ساعت یعنی یک روز کامل باید از کار بزنید و چرا تدابیری برای کاهش این صف های طولانی و اتلاف وقت و…مراجعین ندارند
    شخصا ۵ بار در این صف ها و ارد و هر دفعه با دو ساعت معطلی با کلی سختی خارج شدم و انصراف دادم و ماه هاست که جریمه می شوم

    • behnam.haji198160

      با کمی صبر و تحمل سعی کنید معاینه فنی رو دریافت کنید تا از جریمه‌های بعدی جلوگیری شود.

    • علی

      خودروهای خارجی که می گید دو ایراد داره
      اولا اکثرا چینی هستند یا وسایلشون چینی هست حتی همون هیوندایی که سوار می شید اکثر وسایلش چینی هست حتی بدتر از مثلا پژو ۲۰۶ خودمون.پس به نظرم همون ۴ سال نیازه
      دوما اگر خودرو لوکس مثل بی ام و یا پورشه منظورتونه چون در ایران نمایندگی ندارند قائدتا مشکلی در سیستم آلایندگی پیدا کنند نه شما می فهمید نه مکانیک مگر اینکه جاهایی ببرید که دستگاه های مخصوص الایندگی دارند.
      پس خارجی ایرانی نداره اتفاقا نصف این خارجی ها چون چینی هستن و از قطعات بد استفاده شده حتی بدتر از خودروهای داخلن

  • حمید

    سلام. برای خودرو سال ۱۳۹۶ نیاز به معاینه فنی است؟

    • behnam.haji198160

      خیر، خودروهای مدل ۱۳۹۶ نیازی به معاینه فنی ندارند.

  • سلماني

    باسلام وخسته نباشید
    شما نوشتید خودروهای ۹۴ و پایینتر باید معاینه داشته باشند. آیا خودروی مدل ۹۵ (مردادماه) هنوز عمرش۵سال نشده نیاز به معاینه دارد؟

    • behnam.haji198160

      بله خودروهای سال ۱۳۹۵ در سال ۱۴۰۰ به معاینه فنی احتیاج دارن.

  • سجاد

    سلام . آیا خودروی مدل ۶۶ سالم ، می تواند برای گرفتن معاینه فنی مراجعه کند؟محدودیتی برای سن خودرو که مثلا خیلی زیاد باشد وجود ندارد؟

    • behnam.haji198160

      بله باید معاینه فنی داشته باشد. در صورت سلامت خودرو مانعی برای تردد وجود ندارد.

  • مهندس شیرزاد

    سلام
    بهمن ماه سال ۹۹ معاینه فنی رفتم ولی الان هیچ برگه‌ای پیدا نمی کنم
    آیا به صورت فیزیکی برگه‌ای باید داشته باشم یا سیستمی شده؟
    اگه باید برگه داشته باشم میتونم درخواست چاپ مجدد بدم یا باید دوباره طی کنم از اول؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله میتونید از همان مرکز معاینه فنی درخواست برگه جدید رو بدید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • نوید

    داشتن شیشه دودی و لاستیک پهن(۲۰۵) با رینگ اسپرت مشکلی بوجود میاره برای گرفتن معاینه فنی؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدرضا

    سلام. اصلا این کارایی که گفتین رو انجام نمیدن. حداقل تو شهری که من زندگی میکنم. ماشینم ایرادای زیادی داره ولی هر سال معاینه فنی میدن. حتی تست چشمی و تست آلایندگی رو هم انجام نمیدن و مستقیم معاینه فنی میدن. اگه این قوانینی که گذاشتن عالیه، به شرطی که اجرا بشه

  • حمید

    سلام ببخشید من قسمتی از تلق چراغ عقلم شکسته ولی لامپا سالمن ایراد میگیره معاینه فنی ?

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      اگر زیاد باشد بلی
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • بهمن

    سلام و خسته نباشید، بنده اطلاع نداشتم که امسال به معاینه فنی نیاز دارم مدل ماشین مهر ۹۵ هست سمند ، از چه روزی جریمه محاسبه میشود ؟
    ممنونم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      از ماه تولید خودرو
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • سعید

    سلام در صورت گرفتن نوبت و پرداخت هزینه معاینه فنی ومراجعه نکردن در زمان مقرر باید دوباره هزینه پرداخت شود برای نوبت دهی؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام.من امروز برای معاینه فنی رفتم برگه رو دادن بهم امضا و مهمور شده.ولی تو عکس شماره پلاک خودرو خیلی تار هست و دیده نمیشه.آیا این مشکلی ایجاد خواهد کرد؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر مشکلی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • میثم

    سلام من فکر میکنم خودرو سال ۹۶ نیاز به معاینه فنی داره چون ۴ سال از تولیدش گذشته.درسته؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله کاملا درسته.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • ابتین

    بعضی از ماشین های کلاسیک به طور فابریک آینه سمت راست رو ندارن.
    این برای دریافت معاینه فنی مشکلی داره؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حسام تقوی مقدم

    با سلام من یه ساینا مدل ۹۶ برج ۷ دارم ایا امسال نیاز به معاینه فنی دارد اگر نه چه سالی باید اقدام کنم ممنون پاسخ بدهید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله امسال نیاز دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • Majid

    سلام برای مراجعه به مراکز معاینه فنی حتمآ باید وقت گرفت یا حضوری هم میشه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      حتما باید وقت بگیرید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محسن

    سلام. ایا شیشه دودی مشکل ساز میشه؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • ناصر

    خودروی مدل ۹۶ نیاز به معاینه فنی دارد

  • ganji

    سلام و خسته نباشید
    بنده دیروز ماشین ساینا مدل (بهمن ۱۳۹۶) خریدم
    میخوام برم برای تعویض پلاک
    لازم هستش معاینه فنی بگیرم یا نه؟؟؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله نیاز است.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • رافا

    سلام ماشینه دوگانه کارخونه اگه گازشو بازکنیم کلا معاینه میدن؟

    • بهمن حامدی‌نژاد

      متاسفانه خیر

  • امیر

    سلام
    من قبل از اتمام تاریخ معاینه فنی به مرکز معاینه فنی مراجعه کردم ولی هنوز موفق نشدم معاینه فنی بگیرم چون تعمییر ماشین زمان براست وتاریخ معاینه فنی قبلیم تمام شده است آیا آلان درصورت ثبت دوربین جریمه میشوم ؟
    تا چه تاریخی فرست دارم فرایند رفع عیب کامل کنم البته بیشترش رفع شده وفقط دود آبی دارد . باتشکر از شما لطفا پاسخ بدهید چون منزلم داخل طرح اصلی و مجبورم ترد کنم

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      با هر بار تردد در طول روز فقط یکبار جریمه میشید نسبت به اخذ معاینه اقدام کنید
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • مهران نوری

    باسلام و دورد
    ماشین من مدلش ۹۶برج ۷هستش نیازی به معاینه فنی دارم یا نه؟ممنون میشم جواب بدین ممنون

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • احسان

    سلام و عرض ادب . خودرو من مدل ۸۹ هست . تقریبا ۴ سال معاینه فنی نگرفتم .اگر امروز بخواهم به مراکز معاینه فنی مراجعه کنم، آیا جریمه ای تعلق میگیرد ؟ حدودا چقدر؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر جریمه ای تعلق نمیگیره
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • دکتر

    سلام خسته نباشید منبع اگزوز اسپرت سایلنسر دار برای معاینه فنی محدودیت داره

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      منبع اگزوز در کل اگر صدای ناهنجار داشته باشه بله و اگر صدای طبیعی خیر.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • روزبه محبی

    سلام
    در مورد خودرو های کاربراتوری شرایط به چه صورت هست ؟
    به پاترول ۶ سیلندر ، در صورت سلامت ، معاینه فنی برای تردد در تهران میدن ؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله امکانش وجود دارد.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • حبیب

    سلام
    ترک‌خوردگی شیشه جلو.
    عیب حساب میشه و باعث مردودی است؟ ؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله همینطور است.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    با سلام
    با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ هستیم
    یعنی خودرو های زیر ۹۶ نیاز به معاینه فنی دارند!؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله همینطوره.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • علیرضا

    سلام اگر نور پایبن و نور بالای ماشین هدلایت باشه و مه شکنای جلو زنون باشه معاینه تایید میکنه؟

    • امیر

      خیر، نور بالا و مه شکن باید فابریک باشه

  • غلامحسین

    سلام خسته نباشید ببخشید مخواستم بپرسم که خودروی مدل زیر ۸۰از سال آینده معاینه فنی میشه یا نه؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • امید

    سلام من منبع اگزوز نصب کردم ایا مردود میشم یا خیر؟؟؟؟ ب خاطر منبع اگزوز؟؟؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      اگر تولید صدای ناهنجار کند بله.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

    • اریک

      سلام خسته نباشید
      من یه چندتا سوال داشتم ممنون میشم جوابمو بدین
      من یه پراید ۹۷ دارم که بیشتر خواب بوده رینگ اسپرت داره ارتفاع نرمالی بهش دادم چراغ عقبم اسپرت منبع اگزوزم اسپرته ولی صداش نرماله گوش خراش نیست چراغ جلو معمولیه ولی لامپ هفت رنگ که به زردی می زنه انداختم حالا با این حال می خواستم معاینه فنی برتر بگیرم میشه البته شیشه ها هم دودیه نرماله با تشکر فراوان

      • منوچهر

        درود بر شما وقت بخیر
        خیر امکانش وجود نداره.
        سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • عليرضا

    آیا چراغ هدلایت بر روی ماشین تاثیر داره یعنی در معاینه فنی مردود میشه ؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله تاثبر داره .امکان مردودی در صورت زنندگی نور وجود داره.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • علی

    اگه تست رو رد بشه خودرو ۱۴ روز وقت میدن ، تو این ۱۴ روز برین تو شهر برا تعمییر جریمه نمیشیم ؟!

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      در صورت تردد براتون جریمه لحاظ میشود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • کاربر شماره4

    سلام ببخشید یه سوال داشتم اگه ماشین به نام خودت باشه و گواهینامه نداشته باشی معاینه فنی میدن یا نمیدن؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله مشکلی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • عباس

    سلام
    اگر ایربگ خودرو باز شده باشد برای معاینه فنی باید ایربگ عوض شود یا که نیازی نیست؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      باید تعویض شود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حسین

    سلام خسته نباشید بالا بودن ارتفاع عقب خودرو باعث مردودی میشه؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بستگی به مرکز کنترل ککنده دارد.
      ئلی طبق قانون هرگونه دستکاری در شکل ظاهری خودرو باید مردود اعلام شود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • رامین

    سلام ،اعتبار معاینه فنی چند سال هست

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      برای خودروهای سواری شخصی یک سال است.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • وحید

    سلام وقت بخیر
    ماشین من مدل ۲۰۱۵ هستش تاریخ ترخیص گمرک دی ۹۳ و تاریخ تنظیم فاکتور و سند بهمن ۹۳ هستش من چه زمانی برای معاینه فنی جدید باید مراجعه کنم؟الان استعلام میگیرم میزنه معتبر است ممنون میشم پاسخ بدید

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      شما باید برای اخذ معاینه به مرکز معاینه فنی مراجعه نمایید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • محمدرضا

    سلام خسته نباشید
    ۲۰روز از انقضای معاینه فنی خودروی ما گذشته و فردا قرار شده ببریمش آیا در مرکز جریمه ای تعلق میگیره برای دیرکرد؟
    خودرو در این مدت کار نکرده و توی پارکینگ بوده

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر هیچ جریمه ای تعلق نمیگیرد.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • سعید

    سوال:
    سلام. اگر خودرو دوگانه سوز فابریک باشه،و کلا گازشو از ماشین باز کنیم و به صورت تک سوز استفاده کنیم،
    آیا میتونیم فقط معاینه فنی بگیریم یا باید حتما گازشو ببندیم و معاینه گاز هم بگیریم؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      حتما باید گاز رو ببندید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام وقت بخیر
    اگر ماشین دوگانه سوز مردود شود،در مرکز دیگر چند روز باید بگذرد تا بتواند نوبت بگیرد‌

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      ۲۴ ساعت.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • زهرا

    کارت ماشین و معاینه گم شده باید چیکار کنم

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      برای معاینه به مرکز معاینه فنی مراجعه نمایید.
      برای کارن خودرو به مرکز شماره گزاری مراجعه نمایید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • مجید

    با سلام وخسته نباشید من ماشینم ده ماه در پارکینگ خوابیده بوده و معاینه فنی قبلیش از تیر ماه تموم شده و کپسول گازم از ۲۰۰۲ تا اخر ۲۰۲۲ مهلت داره ایا بهم معاینه فنی داده میشود ممنون از زحماتتون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله مشکلی نیست
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • وحید صوفی

    با سلام وخسته نباشید من ماشینم ده ماه در پارکینگ خوابیده بوده و معاینه فنی قبلیش از تیر ماه تموم شده و کپسول گازم از ۲۰۰۲ تا اخر ۲۰۲۲ مهلت داره ایا بهم معاینه فنی داده میشود ممنون از زحماتتون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • وحید صوفی

    با سلام وخسته نباشید وتشکر بابت زحماتتون من ماشینم پرشیای دوگانه سوزه این ماشین ده ماه تو پارکینگ خواببده بوده و تاریخ مخزن گازش از سال ۲۰۰۲ تا ۱۲/۲۰۲۲ تاریخ داره ایا به من معاینه فنی داده میشود؟؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • سعید

    سلام مزدا ۳ نیو سال ۹۷ احتیاج به معاینه فنی داره؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      در سال ۱۴۰۱ بله .
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مرتضی مهران پور

    سلام- ماشین من مدل مرداد سال ۱۳۹۶است. آیا از ابتدای سال ۱۴۰۱ باید معاینه فنی داشته باشم یا از ماه مرداد ۱۴۰۱- اضافه می نماید در کارت ماشین من ذکر شده مدل ۱۳۹۶ و ماه آن درج نشده است.

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      از ابتدای مردادماه.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

      • ربانی

        سلام ادمین
        ماشین این بنده خدا که مرداد ۹۶ هستش باید از مرداد ۱۴۰۰ معاینه داشته باشه نه مرداد۱۴۰۱ درسته؟
        چون الان قانون ۴ ساله شده است.

        • منوچهر

          سلام وقتتون بخیر
          بله با توجه به تغییرات قوانین پست ها هم هر چنر مدت یکبار آپدیت میشن و این کامنت برای زمانی بوده که قانون معاینه ۵ ساله بود.
          امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • فرزاد

    سلام برای معاینه فنی برتر ایا عوارض تردد باید تسویه بشود ؟؟
    مرکز ابشناسان پنج شنبه برای فردا ۷/۱۱/۱۴۰۰پذیرش دارند

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • نسیم

    ماشین من پلاک تهران است. اما در حال حاضر رشد ساکن هستم. امروز برایم پیامک معاینه فنی آمد آیا به مراکزی که در رشت هستند می‌توانم مراجع کنم یا باید به تهران بیایم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر به همون مرتاکز معاینه فنی رشت هم میتوانید مراجعه نمایید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • ندا

    با سلام ی سوال داشتم
    ماشین من مشکل داشت حالا اون چند روزی که برای تعمیر میرم درصورت تردد توی شهر جریمه میشم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • فرامرز

    اتومبیل من سانتافه ix45 مدل ۲۰۱۷ با موتور GDI میباشد در مراجعه به مرکز معاینه فنی اعلام گردید باید تنظیم موتور شود جهت تنظیم موتور به کمپانی مراجعه نمودم طبق اظهار شرکت این خودروها دارای کاتالیزور نمیباشد به همین دلیل شامل معاینه فنی برتر نیست ایا از دوستان کسی با این مشکل مواجه شده لطفا راهنمایی فرمایید

  • علی

    سلام من شش ماه پیش برا تعویض پلاک معاینه فنی گرفتم
    امروز هم میخوام تعویض پلاک جدید انجام بدم باز هم معاینه فنی لازن هست؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      اگر خودروتون سواری شخصی هست خیر.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علي

    سلام خسته نباشید اگر خودروی داخلی تولید ۹۰ که تا سال ۹۵ معاینه فنی داشته است و پس از آن برای معاینه فنی تا امروز اقدام نکرده است مشمول جریمه خواهد شد؟؟اگر مشمول خواهد شد هزینه حدودی آن چقدر است؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با توجه به تردد در محدوده طرح کاهش الودگی هوا روزانه ۵۰ هزار تومان.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • فرامرز

    باسلام و خسته نباشید،
    ساینا دارم، سندش بهمن ۹۵ ولی کارت ماشین سال ۹۶ زده، امسال شامل معاینه میشه؟!

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • ALI BAGHERI

    سلام وقت بخیر
    ماشینم مدل دی ماه ۹۶ هست
    از کی مشمول طرح معاینه فنی میشه؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خودروتون مشمول اخذ معاینه فنی است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • جلال منجمی

    باسلام.اگر اتومبیل تاریخ معاینه فنی آن تمام شده باشد ولی تاگرفتن معاینه جدید ترددی درسطح شهر صورت نگیرد این موضوع ازنظر اداره راهنمایی ورانندگی مشمول جریمه خواهدشدیاخیر.ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر مشمول جریمه نمی شود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • بندری

    سلام، بنده برای نوبت دهی اینترنتی اقدام میکنم و پیغام « جهت اخذ نوبت اینترنتی، تسویه بدهی عوارض محدوده های ترافیکی الزامی است» را بمن میدهد، و‌ میگوید که عوارض شهرداری را پرداخت کنم.
    وقتی وارد این قسمت میشوم بیش از ۲۰ تردد مربوط به سال ۱۳۹۷ میشود که جمعأ مبلغش ۴۹۵۰۰۰ تومان میشود که باید پرداخت بشه تا من بتونم وقت معاینه فنی بگیرم…. اما این تردد ها مربوط به صاحب قبلی پلاک هست ، چون این پلاک اسفند ۱۳۹۹ بنام من خورده..!!!! لطفأ راهنمایی میکنید؟! ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      شما باید به پلیس راهور برای حل این موضوع مراجعه نمایید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • کوروش

    باسلام.بنده کارت ماشین وبرگه سبزوبرگه کمپانی روگم کردم وتوی روزنامه هم آگهی کردم بیشتراز۱۰روز هم ازش گذشته پس فردا هم براس تعویض پلاک باید بریم وگفتن همین روزنامه برای تعویض پلاک کافیه.الان هم فقط بیمه نامه ومعاینه فنی پارسال دستمون هست.برای گرفتن معاینه فنی جدیدچه کاربایدکنم؟
    ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      میتونید به همون مرکز اخذ معاینه تشریف ببرید و رونوشت بگیرید
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • امیدرضا فتاحی

    سلام ماشین مدل ۹۵ یکسال از معاینه فنی گذشته و اقدام نکردیم که امسال میخوام بگیرم مشکلی نداره

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر مشکلی وجود ندارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علي

    سلام.من اقدام به معاینه فنی کردم و مردود شد.۲۵ روز وقت دادن جهت اصلاح.توو این مدت ماشین جریمه میشود؟

  • پيامي

    سلام
    خودروی بنده جک اس ۵ مدل ٩۶ هست ولی بابت معاینه فنی جریمه شدم علت چیه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      صحیح جریمه شدید و خودروتون مشمول اخذ معاینه فنی میباشد و برای اخذ معاینه اقدام نمایید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • رضا

    سلام باتشکراززحمات همه کسانی که دراین ارتباط زحمت میکشند
    من برای گرفتن معاینه فنی مراجعه کردم وبه دلیل عیب ترمز خودرو نتیجه مردود داده شد
    بلافاصله برای رفع عیب اقدام کردم مرکزی که مراجعه کردم درشهرستان است وروزها جمعه تعطلیل است ومن نمی توانم برای روزشنبه بمانم ایا می شود درشهرستانی دیگر باپرداحت هزینه مجدد نسبت به گرفتن گواهی اقدام کرد ؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر ظبق قانون معاینه فنی باید به همان مرکز مراجعه نمایید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • زهرا

    با سلام
    خودروی شخصی بنده تولید خرداد ۹۷ است. از چه موقع مشمول معاینه فنی میشود؟
    اول سال ۱۴۰۲؟
    اول خرداد ۱۴۰۱؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      همه خودروها دقیقا متناظر با ماه تولیدشون مشمول معاینه فنی می شوند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • آرسام

    سلام و وقت بخیر، ماه تولید خودرو را از کجا باید بفهمیم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      از سند کمپانی خودرو.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • سمیرا

    سلام و عرض ادب.۲۰۶ سال ۹۶ دارم.تک سوز.
    سنسور اکسیژن پایینی خراب هست.برای معاینه فنی به مشکل میخورم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی امکانش هست با آلایندگی بالا مردود شوید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • اسی

    سلام ایا سنسور اکسیژن هم در گرفتن معاینه فنی مهمه یا میشه اگه چراغ چک هم روشن باشه باز هم معاینه گرفت

    • منوچهر

      سلام بله آلایندگی خودروتون بالا میره و امکان اخذ معاینه وجود ندارد.

  • سعدی

    آقا من معاینه فنی خودرو رد کردن برای بار دوم باید همونجا برم یا جای دیگه میتونم بعد ۱۳ روز

  • یوسف

    سلام
    ماشین های قدیمی و کلاسیک هم می تونند معاینه فنی بگیرند؟ ای معاینه فنیسال تولید خودرو ملاک هست؟

  • احمد

    با سلام
    آیا فرو رفتگی در بدنه باعث مردودی در معاینه فنی می شود؟

  • قاسمپور

    سلام مالک ماشین پدرم هست ایا با بردن مدارک شناسایی ایشون
    من میتونم معاینه بگیرم یا ایشون حتماً باید حضور داشته باشه ؟

  • یاشار

    سلام من ی ۲۰۶ خریدم ظاهرش ۲۰۷ شده معاینه فنی ایراد میگیره

  • سام

    سلام وقت بخیر بنده یه خودرو دوگانه کارخونه خریدم چون بار اول میخوام ببرم برا معاینه فنی خب الان دقیقا نمیدونم چکار باید بکنم برای دریافت نویت اینترنت هم اقدام کردم ولب یک نوشته ای ذهنم را درگیر کرد که خودرو های دوگانه اول باید برای سی ان جی مراجعه بکنن بعد نوبت بگیرند مگر دوتا معاینه فنی یجا نیسن یعنی اول باید قبل نوبت گرفتن برم کار های معاینه سی ان جی را انجام بدم بعد نوبت بگیرم کلا قاطی کردم چون اولین بارم اگر کسی تونست منو راهنمایی بکنه ممنون اگر نوبت دهی ها فرق نکنه میبرم الغدیر

  • امیر

    سلام آیا شکستگی جزیی چراغ عقب موجب مردودی میشود؟
    لامپ ها سالم هست

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • مجتبی

    سلام من یه،پراید دوگانه،کارخانه،دارم.کپسول دوقلو دارد.تاریخ انقضاء تموم،شده والان میخام کپسول نو بزارم میخاستم،بدونم،آیا حتما باید دوقلو ببندم یا کپسول تک هم قبوله

  • Starmax

    سلام خیلی ممنون از مطلب جامع و کامل
    یه سوالی داشتم، برای گرفتن معاینه فنی عدم خلافی لازمه؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر نیازی نیست
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • اذری

    با سلام برای نقل و انتقال خودرو در هر شهری باید الزاما معاینه فنی همان شهر را داشته باشیم یا از سایر شهرها هم مورد قبول است ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر معاینه فنی سراسری است و در کل کشور معتبر است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • منصور تاجیک

    بالاخره متوجه نشدیم بعد ۴ سال باید معاینه بگیریم یا ۵ سال،هرکی ی چیزی میگه؟

    • منوچهر

      متن پست رو بخونید کاملا واضح است.

  • مجتبي

    سلام من یک چانگان مدل اردیبهشت ۱۳۹۷ دارم آیا برای تعویض پلاک نیاز به معاینه فنی دارد؟

    • منوچهر

      سلام بله

  • محمد

    سلام وقتتون بخیر
    اگر جفت ایربگ های ماشین باز شده باشه، میشه معاینه فنی گرفت ؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر امکانش نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • علی

    ایا ماشین دوگانه دستی شامل دوگانه سوز میشه

  • ایمان

    سلام
    من معاینه فنی رد شدم آیا امکان دارد به یه مرکز دیگه مراجعه کنم؟

    • R

      سلام میخواستم بدونم میشه پلاک ماشین رو به اسم کسی که گواهینامه نداره زد؟

      • منوچهر

        سلام وقتتون بخیر
        بله امکانش هست.
        امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدرضا

    سلام
    طلق چراغ جلو سمت راست ماشینم ترک خورده.. آیا شامل مردودیت میشود؟

  • سهیل

    سلام برای خودرو نیسان وانت خیلی تمیز مدل پایین که همه تجهیزات برقی وفنی سالم

    معاینه فنی که راحت میشه گرفت یانه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      قطعا اگر خودروتون استانداردهای لازم رو داشته باشه میتونید معاینه فنی رو اخذ کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • سجاد

    کاش این معرکه مزخرف معاینه فنی از بین میرفت…کم بدبختی و گرفتاری داریم
    کلی هزینه کردم واسه معاینه یارو میگه تغییری نکرده
    خدا لعنت کنت باعث و بانی رو

  • ج

    سلام
    یک ماه معاینه فنی تمام شده
    ماشین خواب بوده
    الان بروم برای معاینه
    برای یک روز یعنی امروز فقط ۵۰تومان باید جریمه بدهم
    یا
    برای ۳۰روز روزی ۵۰تومن یعنی ۱۵۰۰۰۰۰تومن؟؟
    متشکرم

  • هوشمند

    سلام و عرض ادب من ماشینم پارس مدل ۹۷ است تا کی فرصت دارم برای معاینه فنی

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      طبق قانون بستگی به ماه تولید خودروتون داره.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • زمردیان

    سلام و وقت بخیر ، برای معاینه فنی خودرو فقط کارت شناسایی ماشین کفایت میکنه یا حتما باید برگه سبز ارائه بدیم ؟

  • ساسان

    سلام ، معاینه فنی من آخر برج ۱۲ تموم میشه و من چون الان قصد فروش دارم یعنی ۴۰ روز زودتر آیا میتونم اقدام کنم برای معاینه فنی ؟

  • تیموری

    سلام من دوبار به یکی از مراکز مراجعه کردم و همان ایراد را دوباره ازم گرفته و من کلی مکانیکی خرج ماشین کردم و کمتر از دو هفته شده و می‌خواهم به مرکز دیگری مراجعه کنم آیا امکان پذیر هست یا حتما باید دو هفته بگذرد و بعد به مرکز دیگری مراجعه کنم ؟؟؟؟؟؟؟

  • حسین

    سلام .ببخشید اگر خودروی با سن ۲۰ سال معاینه فنی یکساله داشته باشد ولی مشکل فنی پیدا کرده ومیخواییم دوباره پیش از موعد و سررسیدن تاریخ انقضا .به مرکز معاینه فنی مراجعه کنیم؟ ایا امکانش وجود داره مثلا۷ ماه زودتر بریم معاینه فنی. و سوالم این هست ملاک سنجش معاینه قبلی است ؟یامعاینه جدید
    وایااعتبار معاینه قبلی ازبین میرود ؟

  • هادی

    باسلام
    خودروی ۴۰۵ اس ال ایکس مدل ۹۶ برج ۸ نیاز به معاینه فنی داره ??

    • منوچهر

      سلام بله نیاز دارد.

  • معززی

    من پنجشنبه یک خودرو را توسط کارشناس شما کارشناسی کردم و الان که تحویل گرفتم باتری خالی کرده
    این چه کارشناسی است که انجام دادید .

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      موارد زیادی در خالی کردن ناگهانی باتری خودرو میتونه دخیل باشه از جمله روشن بودن چراغ سقف خودرو به مدت طولانی.
      کارشناسان کارنامه با استفاده از تجهیزات روز باتری خودروی شما رو در زمان کارشناسی نست و بررسی میکنند و شما را در همان لحظه از سلامت ان قطعه با خبر میسازند.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سما

    سلام من ماشینم فروردین۹۷ است فکر میکردم معاینه بعد ۵ سال باید بگیرم الان نوشته بعد ۴ سال یعنی من برای این یک سال باید جریمه بدم؟

    • منوچهر

      سلام
      اگر به محدودهطرح کاهش آلودگی هوا تردد داشته باشید بله در غیر اینصورت خیر.

    • زاهدی

      ماشین من هم مدل ۹۷ هست از پارسال ( ۴۰۱ ) تا به امروز خیلی تردد داشتم به محدوده زوج و فرد ولی فقط آخرین بار که ۱۴ فروردین ۴۰۲ بود جریمه ۵۰ تومنی شدم و میخوام ببرم معاینه فنی بگیرم

  • سعید

    سلام
    ایا برای تمدید معاینه فنی کارت معاینه فنی قبلیش لازمه؟

  • محمد

    سلام خودرو مدل اردیبهشت ۹۸ نیاز به معاینه فنی دارد ؟ توی شهر اهواز هستم

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر بله

  • محمد

    سلام واحترام خدمت سایت خوب کارنامه
    من تمایل دارم یه پراید کاربراتوری برای مادرم بخرم
    آیا منعی جهت معاینه فنی و یا تردد در تهران دارم یا خیر.تشکر میکنم اگر پاسخ بدید

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      جواب سوالتون رو در کامنت قبلی دادم دوست عزیز.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    باسلام و احترام خدمت سایت خوب کارنامه
    من تمایل دارم یک پراید کاربراتوری برای مادم بخرم
    آیا منعی جهت معاینه فنی و تردد در شهر تهران دارد یا خیر
    ممنون میشم پاسخ بدید
    تشکر

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      در صورت اخذ معاینه فنی و سلامت خودرو هیچ مشکلی برای تردد در سطح کشور و تهران ندارید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علیرضا

    ماشین قدیمی ها معاینه فنی بهشون تعلق میگیره

  • ریحانه

    سلام خودرو ی من سند ۹۷ داره شامل معاینه فنی میشم؟و‌ دو قسمت سپر جلو رنگش رفته بهم معاینه فنی میدن؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله شامل میشه و مشکلی نیست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علیرضا

    سلام عرض ادب
    بیمه نامه شخص ثالث باید باشه برای معاینه فنی بیمه داره ولی نرفتم برگه بیمه رو از کارگزار تحویل بگیرم

  • علی

    سلام، پژو ۴۰۵ تولید ۱۳۹۸، امروز ۲۷‌مهر ۱۴۰۲ نیاز یه معاینه فنی داره؟
    توضیحات صفحه فقط نوشته ۹۸ معاینه نمیخواد؟ درسته؟
    کی مشمول معاینه خواهد شد؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      اگر از ماه تولید خودروتون گذشته بله.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • امیر

    سلام ماشین های خارجی مدل پایین مثل دوو ریسر و سییلو و اسپرو تا چه سالی معاینه فنی میدن بهشون؟دوو ریسر تا ۱۹۹۴ آخرین مدلشه و دوو سیلو تا ۸۵ شمسی