همه‌چیز درباره ردیاب خودرو؛ از انواع تا بهترین مکان‌های نصب ردیاب ماشین

0 1,464

سرقت خودرو در هیچ جای دنیا مسئله جدیدی نیست. اگر در جایی زندگی می‌کنید که خطر سرقت خودرو زیاد است یا شرکت اجاره خودرو دارید و خودروهایتان را اجاره می‌دهید، ردیاب خودرو انتخاب خوبی برای شماست تا در صورت مفقود شدن خودرو بتوانید به‌سرعت آن را ردیابی کنید. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم ببینیم ردیاب‌های خودرو دقیقا چه هستند، چه انواعی دارند و در کدام قسمت خودرو باید نصب شوند.

ردیاب خودرو چیست؟

ردیاب‌های خودرو دستگاه‌های کوچکی هستند که با استفاده از سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) یا فناوری فرکانس بسیار بالا (VHF)، موقعیت خودرو را ردیابی می‌کنند. ردیاب‌های خودرو بسته به ویژگی‌هایشان، از نظر اندازه و قیمت متفاوت هستند. برخی از ردیاب‌ها با باتری داخلی‌شان کار می‌کنند و برخی دیگر به سیم کشی خودرو متصل می‌شوند. افراد زیادی از ردیاب خودرو استفاده می‌کنند، اما عموما استفاده از ردیاب‌ها در میان شرکت‌های کرایه خودرو و در مناطقی که خطر سرقت خودرو بالاست، رایج‌تر است.

انواع ردیاب خودرو

ردیاب‌های خودرو براساس نحوه اتصال به وسیله نقلیه، به ۲ دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

  • ردیاب غیرشارژی: این ردیاب‌ها به سیستم برق خودرو متصل می‌شوند. به همین خاطر باید در نزدیکی سیم‌کشی خودرو نصب شوند. همین باعث می‌شود پیدا کردن و غیرفعال کردن این ردیاب‌ها کار چندان سختی نباشد.
  • ردیاب شارژی یا آهن‌ربایی: این نوع ردیاب خودرو با استفاده از آهنربا به هر قسمت فلزی وسیله نقلیه متصل می‌شود. این ردیاب نیازی به سیم‌کشی و اتصال به برق ماشین ندارد و از آنجاکه می‌توان آن را در هر نقطه از خودرو نصب کرد، ضریب امنیتی بالایی دارد و به‌راحتی توسط سارقان خودرو شناسایی و غیرفعال نمی‌شود.

ردیاب‌ها از نظر تکنولوژیِ مورداستفاده، به ۲ دسته تقسیم می‌شوند:

۱. ردیاب‌های متکی به فناوری GPS

ردیاب جی‌پی‌اس با ارسال سیگنال به ۳ ماهواره که به دور جو زمین می‌چرخند، کار می‌کند؛ به این صورت که موقعیت جغرافیایی خودرو را براساس فاصله خودرو از این ۳ ماهواره محاسبه می‌کند. این روش ردیابی به‌عنوان ردیابی سه‌گانه (trilateration) شناخته می‌شود.

بسته به ردیابی که دارید، می‌توانید مکان خودرو را به‌صورت لحظه‌ای و از طریق اپلیکیشن ببینید. اکثر ردیاب‌های GPS، از فناوری‌ای مشابه سیستم ناوبری خودرو استفاده می‌کنند. با این تفاوت که سیستم ناوبری تنها مسیرهای رانندگی را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ اما ردیاب خودرو می‌تواند سوابق رانندگی را هم نگه دارد و مکان خودرو را در هر لحظه به شما نشان دهد.

نقطه ضعف سیستم‌های ردیابی GPS این است که با مسدودکننده‌های سیگنال GPS، دچار اختلال می‌شوند و ارتباط‌شان با شبکه قطع می‌شود. مسدودکننده سیگنال GPS، به برق خودرو وصل می‌شود و سیگنال‌های تداخلی تولید می‌کند. این سیگنال‌ها می‌توانند شعاع ۵ تا ۱۰ متری را در بر بگیرند. در چنین حالتی سیستم GPS نمی‌تواند سیگنالی از ماهواره‌ها دریافت کند و عملکردش مختل می‌شود.

ردیاب‌های GPS خودرو، موقعیت خودرو را در هر لحظه کنترل و گزارش می‌کنند. این ردیاب‌ها محبوب‌ترین ردیاب‌های خودرو هستند؛ زیرا استفاده از آنها راحت است و قیمت مناسبی هم دارند. نقطه ضعف این ردیاب‌ها این است که سارقان می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های خاصی، سیگنال‌های ردیاب را مسدود کنند.

۲. ردیاب‌های متکی به فناوری VHF (فرکانس‌های بسیار بالا)

ردیاب‌های خودرو VHF، مانند تلویزیون و رادیو از امواج رادیویی استفاده می‌کنند. این ردیاب‌ها تنها زمانی فعال می‌شوند که خودرو به سرقت رفته باشد. ردیاب‌های خودرو VHF به‌راحتی هک نمی‌شوند و سیگنال‌هایشان مسدود نمی‌شود، اما قیمت بالایی دارند.

این ردیاب‌ها را در هر جایی از خودرو می‌توان نصب کرد چون نیازی به سیم‌کشی ندارند و آنتن‌شان دیده نمی‌شود. همچنین، سیگنال‌های این ردیاب‌‌ها به‌راحتی از بتن، فلز و آجر رد می‌شود. به همین خاطر زمانی که خودرو در تونل‌ها یا سازه‌های بزرگ در حرکت است، سیگنال‌شان مسدود نمی‌شود و حتی اگر خودرو در یک کانتینر حمل‌ونقل، گاراژ یا پارکینگ زیرزمینی پنهان شده باشد، می‌توان آن را پیدا کرد.

برخلاف ردیاب‌های GPS، امکان مسدود کردن سیگنال VHF با پارازیت وجود ندارد. حتی برخی از ردیاب‌های VHF سیگنال‌های مختل‌کننده GPS را تشخیص و به شما هشدار می‌دهند.

بعضی از افراد از هر دو نوع ردیاب استفاده می‌کنند تا هم به‌طور لحظه‌ای از موقعیت خودرو خبر داشته باشند و هم در صورت دزدیده شدن خودرو و تلاش سارق برای مسدود کردن سیگنال‌های GPS، بتوانند همچنان موقعیت خودرو را ردیابی کنند.

promotion banner

مزایای نصب ردیاب خودرو

  • نصب ردیاب، امنیت خودرو را بالا می‌برد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که نرخ سرقت خودرو در آن بالاست، بهتر است روی خودروی خود ردیاب نصب کنید. این روزها سارقان می‌توانند ماشین را در کمتر از ۶۰ ثانیه بدزدند. از آنجاکه ردیاب خودرو می‌تواند موقعیت مکانی خودرو را در هر لحظه به شما اطلاع دهد، پس در صورت به سرقت رفتن خودرو، ردیابی آن برایتان راحت می‌شود.
  • هیچ الزام قانونی برای نصب ردیاب خودرو وجود ندارد، اما شرکت‌های بیمه معمولا به ماشین‌هایی که رویشان ردیاب نصب شده است،‌ تخفیف می‌دهند.
  • ردیاب خودرو می‌تواند برای نظارت بر فعالیت کارمندان هم استفاده شود. به‌عنوان مثال، در شرکت‌های حمل‌ونقل، می‌توان از ردیاب خودرو برای ردیابی موقعیت کامیون‌ها و نظارت بر زمان‌بندی تحویل استفاده کرد. همچنین، می‌توان از ردیاب خودرو برای اطمینان از اینکه کارمندان در حال انجام کار خود هستند و از مسیر خارج نشده‌اند، استفاده کرد.

 

ویژگی‌های یک ردیاب ایده‌آل

  1. ردیابی دقیق و در لحظه با قابلیت نظارت بر خودرو از راه دور
  2. نصب و استفاده آسان
  3. پوشش شبکه گسترده
  4. مصرف کم انرژی
  5. امنیت بالا
  6. هشدار به راننده در شرایط خاص مانند: رانندگی با سرعت بیش‌ازحد یا توقف طولانی‌مدت
  7. امکان مشاهده تاریخچه سفر
  8. امکان گزارش‌گیری درباره میزان استفاده از وسیله نقلیه

 

بهترین محل نصب ردیاب خودرو

یکی از مهم‌ترین مواردی که در تعیین محل نصب ردیاب خودرو باید به آن توجه کنید، قدرت سیگنال است. به‌عنوان یک قانون کلی، ردیاب خودرو باید بتواند سیگنال‌ها را از پنجره‌ها، چوب و شیشه هم دریافت کند. علاوه‌بر قدرت سیگنال، توجه به عمر باتری ردیاب و کیفیت ساخت آن برای تعیین محل ردیاب اهمیت دارد.

اکنون که مهم‌ترین معیارهای تعیین محل نصب ردیاب جی‌پی‌اس خودرو را درک کردیم، اجازه دهید به محل‌های مناسب نصب ردیاب خودرو اشاره کنیم:

  • داشبورد؛
  • کنسول مرکزی؛
  • قسمت پایینی شیشه عقب؛
  • صندوق عقب؛
  • سپر عقب؛
  • درب خودرو؛
  • سپر جلو؛
  • روی موتور خودرو.
شما می‌توانید خلاقیت به خرج دهید و با بررسی دقیق ردیابی که خریده‌اید، مکان ایده‌آلی برای نصب آن پیدا کنید. مثلا شاید بتوانید ردیاب GPS را در زیر خودرو یا زیر صندلی قرار دهید. فقط باید دقت کنید که پس از نصب، از هر جایی بتوانید سیگنال دریافت کنید. اگر ردیاب در مناطقی که سیگنال‌ ضعیف است همچنان کار کند، یعنی آن را جای خوبی نصب کرده‌اید؛ در غیر این صورت بهتر است محل نصب ردیاب خودرو را تغییر دهید.

قیمت ردیاب خودرو

ردیاب‌های خودرو بسته به ویژگی‌ها و عملکردشان قیمت‌های متفاوتی دارند. قیمت ردیاب‌های ساده معمولا از چندصد هزار تومان تا چند میلیون تومان است. ردیاب‌های پیشرفته‌تر چون ویژگی‌های بیشتری دارند، قیمت بیشتری هم دارند.

به‌طور کلی عوامل زیر بر قیمت ردیاب خودرو تأثیر می‌گذارند:

  • سیمی یا بی‌سیم بودن ردیاب: ردیاب‌های سیمی به سیم‌کشی خودرو متصل می‌شوند، درحالی‌که ردیاب‌های بی‌سیم از باتری داخلی خود استفاده می‌کنند. ردیاب‌های بی‌سیم معمولاً گران‌تر از ردیاب‌های سیمی هستند.
  • ویژگی‌ها: برخی از ردیاب‌های خودرو ویژگی‌های بیشتری مانند هشدارهای سرعت و خروج از محدوده دارند. این ویژگی‌ها معمولاً قیمت ردیاب را افزایش می‌دهند.
  • مارک و مدل: مارک و مدل ردیاب هم بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. برندهای معتبر ردیاب معمولاً گران‌تر از برندهای ناشناخته هستند.

 

سؤالات متداول

۱. آیا ردیاب خودرو می‌تواند از تصادف جلوگیری کند؟

ردیاب خودرو نمی‌تواند از تصادف جلوگیری کند، اما می‌تواند به کاهش خطر تصادف کمک کند. به این صورت که در شرایط خطرناک مانند سرعت بیش‌ازحد یا رانندگی با حالت خواب‌آلودگی، به راننده هشدار می‌دهد.

۲. در هنگام انتخاب ردیاب خودرو به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام انتخاب ردیاب خودرو، باید عواملی مانند نوع ردیاب، ویژگی‌های موردانتظارتان، بودجه‌ای که در اختیار دارید و خدمات پشتیبانی شرکت سازنده ردیاب را در نظر بگیرید.

۳. آیا برای خرید بیمه، باید روی خودرو ردیاب نصب کنیم؟

نصب دستگاه ردیاب برای بیمه خودرو ضروری نیست. تصمیم‌گیری درباره نصب دستگاه ردیاب خودرو به شما بستگی دارد. اگر نگران امنیت خودروی خود هستید یا می‌خواهید از بیمه تخفیف بگیرید، نصب دستگاه ردیاب خودرو می‌تواند گزینه‌ای عالی برایتان باشد.

۴. آیا نصب ردیاب، هزینه بیمه خودرو را کاهش می‌دهد؟

این امکان وجود دارد که نصب ردیاب بتواند هزینه بیمه‌نامه خودروی شما را کاهش دهد. معمولا کارگزارن بیمه تمایل دارند مشتریانی را که امکانات امنیتی به خودروی خود اضافه می‌کنند، با تحفیف در هزینه بیمه‌نامه،‌ تشویق کنند. اما برای اینکه مطمئن شوید، حتما از شرکت بیمه خودرویتان در این‌باره سؤال کنید.

به یاد داشته باشید که ردیاب‌های نصب‌شده در کارخانه لزوماً در دریافت تخفیف در بیمه خودرو کمکتان نمی‌کنند؛ چون معمولا موردتأیید بیمه نیستند و به‌اندازه ردیاب اختصاصی که خودتان نصب می‌کنید، ایمن نیستند.

۵. آیا ردیاب خودرو می‌تواند باتری ماشین را خالی کند؟

خیر، ردیاب خودرو نباید باتری خودرو را خالی کند. اکثر ردیاب‌های خودرو، باتری داخلی دارند و در زمان خاموش بودن خودرو از آن استفاده می‌کنند. حتی ردیاب‌هایی هم که باتری داخلی ندارند، نباید باتری خودرو را تخلیه کنند. این ردیاب‌ها اگرچه برای دریافت انرژی الکتریکی به باتری خودرو متکی هستند، اما زمانی که خودرو خاموش است، در حالت کم‌مصرف هستند و انرژی زیادی از باتری نمی‌گیرند.  اگر باتری ماشین‌تان خالی شده است و می‌خواهید آن را شارژ کنید،‌ پیشنهاد می‌کنیم مطلب «بهترین روش شارژ باتری ماشین» را مطالعه کنید.

۶. بهترین مکان نصب ردیاب GPS بی‌سیم خودرو کجاست؟

در نصب ردیاب‌های بی‌سیم خودرو می‌توانید واقعا خلاق باشید. این نوع ردیاب GPS، پایه‌ای مغناطیسی دارد و درنتیجه می‌توان در هر قسمت فلزی خودرو آن را نصب کرد. فقط دقت کنید که قطعه‌ای جلوی سیگنال‌های آن را نگیرد. همچنین، به‌هیچ‌عنوان ردیاب را نزدیک مخزن سوخت یا لوله‌های آن نصب نکنید.

۷. بهترین مکان نصب ردیاب سیمی (ردیاب بدون باتری داخلی) کجاست؟

تنها جایی که می‌توانید این نوع ردیاب‌ها را نصب کنید، پورت OBDii یا اتصال جداگانه به باتری خودرو است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.