اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

مراحل، هزینه و شرایط گرفتن گواهینامه پایه یک

زدن به دل جاده‌ها با خوش‌رکاب‌های سنگین و بزرگ کار هرکسی نیست؛ برای اینکه بتوانید در پیچ‌وخم جاده‌های رنگارنگ با مهارت و تسلط رانندگی کنید، نیاز به گواهینامه پایه یک دارید. در این مقاله از تمام نکات مربوط به این گواهینامه برایتان می‌گوییم.

گواهینامه پایه یک و تفاوت آن با پایه ۲ و ۳

وقتی صحبت از گواهینامه پایه یک به‌میان می‌آید، یعنی پای انواع دیگری از گواهینامه هم به‌میان است. واقعیت این است که گواهینامه‌ها در سه دسته‌بندی قرار می‌گیرند:

گواهینامه پایه سوم

نخستین‌باری که اقدام به دریافت گواهینامه می‌کنید و قصد راندن خودروهای سواری را دارید به شما گواهینامه پایه سوم داده می‌شود. اگر قصد دریافت گواهینامه پایه‌های دیگر را دارید، باید ابتدا این گواهینامه را دریافت کنید.

گواهینامه پایه دوم

این گواهینامه مخصوص راندن وسایل نقلیه نیمه‌سنگین است. زمانی که دو سال از دریافت گواهینامه پایه سومتان می‌گذرد، امکان دریافت این مورد را خواهید داشت. منظور از ماشین‌های نیمه‌سنگین چیست؟ وسایل نقلیه‌ای با ظرفیت باربری ۶ تُن یا مسافربری تا ۲۶نفر.

گواهینامه پایه یکم

اما گواهینامه پایه یکم چیست؟ همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، این گواهینامه مخصوص راندن خودروهای سنگینی مانند تریلی و جرثقیل است. ماشین‌های سنگین ظرفیتی بیش از ۶ تُن دارند یا ظرفیت سرنشینان‌شان بیشتر از ۲۶ نفر است.

شرایط گرفتن گواهینامه پایه یک چیست؟

برای دریافت گواهینامه پایه یک باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • قبول‌شدن در آزمون آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی (امکان شرکت در این آزمون به‌دفعات وجود دارد اما قبل از پذیرش در آن نمی‌توان در آزمون عملی شرکت کرد).
  • قبول‌شدن در آزمون عملی که در آن باید با خودروهای سنگین و بزرگی مانند کامیون و اتوبوس رانندگی کنید.
  • داشتن اطلاعات فنی درخصوص خودروهای سنگین. در آزمون‌ها از اطلاعات نظری آموزش‌ داده‌شده در کلاس‌های آمادگی دریافت گواهینامه پرسش می‌شود. این اطلاعات برای کسانی که قرار است در جاده‌ها رانندگی کنند و امکان دارد که با مشکلات فنی مختلف روبه‌رو شوند، بسیار ضروری است.
  • سپری‌شدن ۲سال از تاریخ دریافت گواهینامه پایه دوم. با داشتن سابقه راندن خودروهای نیمه‌سنگین، تسلطی نسبی برای راندن خودروهای سنگین در رانندگان شکل می‌گیرد. بنابراین یکی از شروط اداره راهنمایی‌ورانندگی داشتن گواهینامه پایه دو و تجربه راندن خودروهای نیمه‌سنگین به‌مدت ۲سال است.
  • داشتن دست‌کم ۲۵ سال سن. همان‌طور که گفته شد، دست‌کم تجربه‌ای دوساله در راندن خودروهای نیمه‌سنگین برای دریافت گواهینامه پایه‌ یک لازم است. برای همین متقاضیان دریافت گواهینامه پایه‌یک باید دست‌کم ۲۵ساله شده باشند؛ یعنی سن‌وسالی که تجربه رانندگی‌شان به‌حدی مناسب رسیده باشد.
  •  یکی از شرایط دریافت گواهینامه پایه یک سالم‌بودن وضعیت گوش‌ها و چشم‌هاست. ارائه گواهی معاینه چشم  و گوش و نبود مشکل در این زمینه‌ها برای رانندگی در دریافت گواهینامه ضرورت دارد.
  • نداشتن مشکلات مادرزادی یا قطع عضو و فلج هم برای دریافت گواهینامه ضرورت دارد؛ در صورتی این مشکلات مانع از دریافت گواهینامه می‌شوند که هیچ‌گونه اصلاحی در خودرو یا بدن فرد نتواند سلامتی فرد در هنگام رانندگی را تضمین کند.
  • عدم ابتلا به اختلالات تنفسی شدید، عملکرد قلب، بیماری‌های روانی حاد، اعتیاد و صرع مسلم هم برای دریافت گواهینامه ضرورت دارد.

دقت کنید که برخی از مشکلات جسمانی مانند ضعف شنوایی با استفاده از وسایل و ابزارهای درمانی و پزشکی می‌توانند وضعیت فرد را مشابه فردی سالم کنند. در چنین حالاتی، امکان صدور گواهینامه وجود خواهد داشت.

مدارک لازم برای گواهینامه پایه یک چیست؟

مدارک لازم برای گواهینامه پایه یک به شرح زیر هستند:

  • اصل گواهینامه پایه دوم رانندگی
  • اصل و رونوشتی از شناسنامه
  • اصل و رونوشتی از کارت ملی یا تأییدیه صادرشده از سوی اداره ثبت‌احوال مربوط به شماره ملی متقاضی
  • رونوشتی از صفحه دوم شناسنامه
  • هشت قطعه عکس ۳ در ۴

دقت کنید که عکستان باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. چه ویژگی‌هایی؟ گردی صورت باید کاملاً مشخص باشد. اگر خانم هستید، حجاب را رعایت کنید. یادتان باشد که ارائه تصویری که در آن کلاه، کراوات و لباس نظامی بر تن دارید، قابل‌قبول نیست.

حتما بخوانید: استعلام نمره منفی گواهینامه و نحوه پاک کردن آن

مدرک تحصیلی برای گواهینامه پایه یک چیست؟

برای دریافت گواهینامه پایه یکم نیازی به داشتن مدرک تحصیلی خاصی نیست. برای مثال، لازم نیست که دیپلم یا مدرکی بالاتر یا پایین‌تر از آن داشته باشید. فقط سواد خواندن‌ونوشتن برای دریافت این گواهینامه کافی است.

برای دریافت گواهینامه پایه یکم به کارت پایان‌خدمت نیاز است؟

برای دریافت گواهینامه پایه یک نیازی به ارائه کارت پایان خدمت نیست. پیش‌تر چنین قانونی وجود داشت و افراد برای گرفتن هر نوع گواهینامه‌ای نیاز به ارائه کارت پایان‌خدمت داشتند. در حال حاضر، قانون نظام‌وظیفه در این خصوص اصلاح شده است. پس اگر هنوز دوره سربازی‌تان را پشت سر نگذاشته‌اید، همچنان امکان دریافت گواهینامه پایه یک برایتان وجود دارد.

 مراحل دریافت گواهینامه پایه یک چیست؟

مراحل دریافت گواهینامه پایه یک به‌شرح زیر است:

  • شرکت در جلسات آموزشی آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی خودروهای پایه یک
  • آماده‌سازی مدارک لازم برای دریافت گواهینامه و بررسی شرایط لازم برای شرکت در آزمون
  • شرکت در آزمون نظری و عملی برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه یکم

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی، مراحل و هزینه آن

 هزینه گواهینامه پایه یک چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه به شرح زیر است:

  • هزینه شرکت در کلاس‌های آموزش رانندگی عملی و نظری؛ حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان.
  • هزینه تست نداشتن اعتیاد: ۵۰ هزار تومان.
  • هزینه معاینات پزشکی: حدود ۳۵ هزار تومان.
  • هزینه کتاب آموزشی: ۱۸ هزار تومان.
  • هزینه کادکس: ۳۴ هزار تومان.

 

مزایای داشتن گواهینامه پایه یک چیست؟

کسانی که گواهینامه پایه یکم دارند، امکان راندن خودروهای سنگین و بزرگ را پیدا می‌کنند. در نتیجه، امکان راه‌اندازی مشاغلی در خصوص حمل‌ونقل یا مسافربری برای آن‌ها پیش می‌آید.

از امکان کارکردن در حوزه حمل‌ونقل که بگذریم، داشتن این گواهینامه راهی برای مهاجرت هم هست. تعجب کردید؟ باید بگوییم که مهاجرت با گواهینامه پایه یک هم مقدور است. برخی از کشورها مانند کانادا با کمبود رانندگان دارای گواهینامه پایه یک روبه‌رو هستند.

از همین روی، با داشتن توانایی راندن خودروهای سنگین و بررسی شرایط مهاجرت رانندگان دارای گواهینامه پایه یک می‌‌توانید راهی جذاب و نسبتاً ساده برای اقامت در کشورهای پیشرفته پیدا کنید.

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

گواهینامه پایه یک بین‌المللی چیست؟

امکان دریافت گواهینامه پایه یک بین المللی هم وجود دارد. با داشتن این گواهینامه می‌توانید با خودروهای سنگین طبق قوانین کشورها به تردد در جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری‌شان مشغول شوید.

سازمان جهانی اتومبیل‌رانی به افراد در کشورهای مختلف گواهینامه بین‌المللی اعطا می‌کند. ۱۹۶ کشور عضو این سازمان هستند و ایران هم در میانشان قرار دارد. گواهینامه‌ای که از این سازمان گرفته می‌شود، قابلیت ترجمه به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی، عربی، آلمانی، چینی و اسپانیایی دارد.

شرایط گرفتن گواهینامه بین‌المللی پایه یک چیست؟

برای دریافت گواهینامه بین‌المللی حتماً باید گواهینامه داخلی کشور را در دست داشته باشید. گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی از ۱ تا ۳ سال اعتبار دارند. برای اخذ گواهینامه پایه یک بین‌المللی باید حدود ۱۳۲هزار تومان هزینه کنید.

در آخر

دریافت گواهینامه پایه یک فرصت خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکاری در حوزه حمل‌ونقل یا باربری است. راندن خودروهای سنگین توانایی جذابی هم هست. برای دریافت این گواهینامه باید حتماً پیش اساتید خبره آموزش ببینید و در ضمن با ابعاد فنی مختلف خودروهای بزرگ و سنگین هم آشنا شوید.

راننده‌‌‌های خودروهای سنگین در جاده‌ها تردد دارند و باید بدانند که روند تعمیر و رسیدگی به وسایل نقلیه‌شان چیست. خراب‌شدن خودرو در جاده‌ها نیازمند رانندگانی خبره است که می‌توانند اوضاع را با دانش و تجربه‌شان مدیریت کنند. به مراحل دریافت گواهینامه هم دقت داشته باشید و بدانید که امکان دریافت نسخه بین‌المللی گواهینامه پایه یکم هم وجود دارد. چه چیزی بهتر از این؟

قوانین خودرویی
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید