اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

تفاوت پرادو آنرود و آفرود در چیست؟

تویوتا لندکروزر پرادو محصولی از شرکت ژاپنی تویوتا است که از سال ۱۹۸۴ تاکنون تولید آن ادامه دارد. این خودرو در اصل نسخه‌ای کوچک‌تر و ارزان‌تر از خود تویوتا لندکروزر است ولی از نظر امکانات و قابلیت‌ها دست‌کمی از آن ندارد. پرادو در نسل‌های مختلفی به بازار عرضه شده است و در حال حاضر نسل چهارم آن در بازار خودنمایی می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم ابتدا با پرادو نسل چهارم آشنا شویم و سپس از تفاوت پرادو آنرود و آفرود صحبت کنیم که شک‌وشبهه‌های زیادی درباره آن وجود دارد.

معرفی پرادو نسل چهارم

همان‌طور که گفتیم، تویوتا لندکروزر پرادو، یک خودروی شاسی‌بلند سایز متوسط چهارچرخ متحرک در سری تویوتا لندکروزر است. نسل چهارم پرادو که کوچکتر از سایر لندکروزرهای این شرکت است، از اکتبر ۲۰۰۹ به بازار عرضه شده است و در سال ۲۰۱۰ وارد بازار ایران شد. مدل پایه این خودرو در اصل در دو نسخه پنج‌در و سه‌در هم موجود است؛ اما فقط مدل‌های دو در آن با نام VX و چهار در آن با نام VXL به بازار ایران وارد شده است.

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های نسل چهارم پرادو با نسل سوم ظرفیت سوخت آن است. باک دوگانه‌سوز نسل چهارم با ۱۵۰ لیتر پر می‌شود که در مقایسه با پرادو نسل سوم که با ظرفیت آن ۱۷۹ لیتر بود کمتر است. به‌جز آن، صندلی‌های ردیف سوم در مدل سه‌سرنشین این خودرو با صندلی‌های تاشو جایگزین شده‌اند. موتور پرادو نسل چهار تغییری نداشته است؛ بااین‌حال نقاط تعویض دنده اتوماتیک آن برای بهینه‌سازی مصرف سوخت تغییر کرده‌اند. بدنه این نسل هم مانند نسل‌های قبلی عالی است و بعید است کسی از طراحی آن راضی نباشد. بااین‌حال مدل‌های قدیمی‌تر بدنه قوی‌تری نسبت‌به نسل چهارم داشتند.

جلو پنجره زیبای پرادو با چراغ‌‌های LED، جلوه‌ای مغرور و قدرتمند به ظاهر این خودرو می‌بخشد. به‌طور کلی پرادو خودرویی لوکس، راحت و جادار است.

تفاوت پرادو آنرود و آفرود

مشکلی که درباره تفاوت این دو مدل وجود دارد و انتخاب آن را تا حدودی برای ایرانی‌ها پیچیده کرده است، از ممنوعیت واردات خودروهایی با پیشرانه بالاتر از ۲٫۵ لیتری در کشور ما ناشی می‌شود که باعث شده است نسخه‌های فیس لیفت پرادو نسل چهارم به‌شکل رسمی وارد بازار ایران نشوند. در حال حاضر فقط تیپ VX.L پنج‌در شش سیلندر است که دو مدل آفرود و آنرود را دارد.

تفاوت پرادو آفرود و آنرود از نظر فنی

این دو تیپ درواقع هیچ تفاوتی از نظر فنی ندارند. هر دو از موتور چهار چرخ متحرک با پیشرانه ۴ لیتری ۶ سیلندر بهره می‌برند. حداکثر قدرت آنها ۲۷۱ اسب بخار است و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک دارند.

بیشینه سرعت این خودروها ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است و برای شتاب صفر تا صد به ۹ ثانیه زمان نیاز دارند.

حتما بخوانید: بهترین شاسی‌بلندهایی که در بازار ایران می‌درخشند

تفاوت ظاهری پرادو آفرود و آنرود

پرادو آفرود از نظر ظاهری تفاوت چندانی با آنرود ندارد. بااین‌حال دو تفاوت اساسی آنها یکی محل قرارگیری زاپاس است که در پرادوهای آنرود در زیر خودرو قرار دارد و در آفرودها پشت ماشین قرار داده شده است. اتفاقا همین مورد باعث شده است ظرفیت مخزن سوخت پرادو آنرود به ۸۷ لیتر کاهش یابد. درحالی‌که در پرادو آفرود به‌دلیل رانندگی در مسیرهای خارج از جاده باید مخزن سوخت ظرفیت بیشتری داشته باشد. بنابراین اگر زاپاس پشت بود یعنی ظرفیت مخزن ۱۵۰ لیتر است و این به‌معنای آفرود بودن پرادو است. دومین تفاوت مهم بین آنها رینگ‌های آلیاژی آنهاست که در پرادو آفرود ۱۷ اینچی و در پرادو آنرود ۱۸ اینچی است.

داخل کابین پرادو آفرود تقریبا مشابه پرادو آنرود است فقط تفاوت‌هایی در رنگ‌ها و جزئیات صندلی‌ها، فرمان و سایر اجزای داشبورد دیده می‌شود. برای مثال، کابین آفرود تقریبا ساده‌تر از کابین آنرود است.

تفاوت پرادو آفرود و آنرود از نظر قابلیت‌ها و تجهیزات

در مدل آفرود سیستم قفل‌شونده دیفرانسیل عقب تعبیه شده است. بااین‌حال کنترل کشش ترمز برای محور جلو را طوری طراحی کرده‌اند که وقتی دیفرانسیل عقب قفل می‌شود، همچنان فعال بماند. این ویژگی باعث می‌شود رانندگی در مسیرهای دشوار راحت‌تر باشد. در مدل‌های آنرود این ویژگی کارایی ندارد؛ به همین دلیل در آنرودها چنین آپشنی را نمی‌بینیم.

قابلیت دیگر پرادو آفرود، کرال کنترل تویوتا است که در پرادو آنرود وجود ندارد. در مناطق دشواری که نمی‌توانید ماشین را دستی به جلو برانید، کرال کنترل را فعال می‌کنید و این خودرو خودش با تنظیمات کنترل چسبندگی ماشین را حرکت می‌دهد. شما فقط باید فرمان را کنترل کنید. معمولا در سرعت ۲ تا ۵ این قابلیت در دسترس است.

پرادو آفرود قابلیت دیگری هم دارد و آن سیستم تعلیق بادی با ارتفاع متغیر در عقب است که تا سه درجه می‌توانید آن را بالا ببرید. علاوه بر آن، این خودرو از سیستم تعلیق دینامیکی جنبشی تویوتا هم بهره می‌برد که سیستم چرخ‌ها را به‌صورت متقاطع به هم ارتباط می‌دهد تا در زمین‌های دشوار راحت‌تر برانید.

یکی دیگر از قابلیت‌های پرادو آفرود، مانیتور مالتی‌ترین یا چند زمینی است. در این حالت جنس زمین موردنظر را که می‌تواند شن، گل‌ولای، ماسه یا سنگلاخ باشد انتخاب می‌کنید و این سیستم بهترین مسیر موردنظر به سمت مقصد را در صفحه‌نمایش به شما نشان می‌دهد.

حتما بخوانید: دوزیست‌های دوست‌داشتنی؛ از جاده تا دریا با خودروهای آبی‌-خاکی

از قابلیت‌های پرادو آنرود که در آفرود دیده نمی‌شود می‌توان به کروز کنترل که خودبه‌خود در سرعت‌های بالا فعال می‌شود و ترمز اضطراری آن اشاره کرد.

سایر آپشن‌ها از جمله صفحه‌نمایش لمسی ۹ اینچی با برنامه‌های اندروید، اپل و ناوبری ماهواره‌ای، رینگ‌های آلیاژی، تهویه مطبوع با کنترل برای آب‌وهوای سه منطقه‌ای، مونیتور پانورامایی، مونروف شیب‌دار اسلایدی، سیستم ایمنی مخصوص تویوتا ازجمله قابلیت تشخیص عابر پیاده قبل از برخورد، سیستم سرگرمی برای سرنشینان عقب با پخش دی‌وی‌دی، سه هدست بی‌سیم، صندلی‌های ردیف سوم تاشو برقی با فشار یک دکمه بین هر دو مشترک هستند.

جمع‌بندی

پرادو خودروی بسیار قدرتمندی است و در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شده است که برخی از آنها آنرود و برخی دیگر آفرود هستند. این دو تیپ در ویژگی‌های زیادی با هم مشترک‌اند؛ بااین‌حال ازآنجاکه پرادو آنرود برای مسیرهای درون شهری و جاده‌ای است و مدل آفرود آن برای زمین‌ها و مناطق خارج از جاده مناسب است، تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد. برخی قابلیت‌ها در آفرود هستند که راننده برای رانندگی به‌شکل آنرود اصلا به آنها نیاز پیدا نمی‌کند که از آن جمله می‌توان به کرال کنترل یا سیستم تعلیقی با ارتفاع متغیر اشاره کرد. از سوی دیگر کروز کنترل ویژگی مهمی در پرادو آنرود است که برای آفرود کارایی ندارد. همچنین ظرفیت باک مدل آفرود ۱۵۰ لیتر است که مسلما باید بیشتر از مدل آنرود که به‌راحتی به پمپ‌بنزین دسترسی دارد باشد.

آیا تا حالا سفرهای آفرود رفته‌اید؟ کدام خودرو برای این منظور مناسب‌تر است؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (1)
نظر بدهید
  • آفرود

    چه سایت قشنگی دارین