اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

از شایع‌ترین معایب دنا و هزینه‌های نگهداری آن چه می‌دانید؟

دنا از آن محصولات ایران‌خودرو است که با ورودش به بازار غافل‌گیری زیادی به همراه نیاورد. واقعیت این بود که این خودرو فیس‌لیفتی از سمند بود اما امکانات بهتر و بیشتری داشت. البته ظاهر دنا نسبت به سمند و خودروهای دیگر این شرکت ارتقای خوبی پیدا کرده بود. برای همین، در حوالی سال ۱۳۹۳ طرفدارانی پیدا کرد. شهرت و استقبال از دنا باعث شد که سازندگانش در سال ۱۳۹۶ هم نسخه جدیدتری از آن به نام دنا پلاس را روانه بازار کنند. دنا پلاس ظاهر بهتر و متفاوت‌تری از دنا داشت و قیمتش هم بالاتر بود. در هر حال، با وجود تغییرات در امکانات و طراحی، دنا پلاس هم مانند دنا معایبی دارد که نیاز به مرورشان هست. در این مقاله از معایب دنا و مدل‌های مختلفش برایتان می‌گوییم.

آشنایی با خودروهای دنا و مدل های آن

همان‌طور که گفته شد، دنا خودرویی با امکانات و طراحی به‌شدت خلاقانه نیست اما طرفدارانی هم در میان خریداران دارد. پس اگر قصد خرید این خودرو را دارید، باید اطلاعاتتان را درباره مدل‌های مختلف آن و البته معایب دنا بالا ببرید.

پیش‌تر گفتیم که دنا با ورودش به بازار خودرو نتوانست شور و غافل‌گیری خاصی به همراه بیاورد. درب‌های مدل معمولی دنا به خودروی سمند شباهت زیادی دارند و همین یکی از دلایلی است که خیلی زودوسریع نشان می‌دهد، خبری از جسارت در طراحی دنا دیده نمی‌شود. البته تفاوت‌هایی میان طراحی دنا و انواع سمند معمولی، سورن و ال‌ایکس وجود دارد. تفاوت‌های طراحی میان دنا و انواع سمند در بخش‌های زیر دیده می‌شود:

  • تغییر شکل در موتور
  • تغییر شکل در صندوق عقب
  • گل‌گیرهای جلووعقب متفاوت
  • بهبود طراحی سپرها و چراغ‌های جلووعقب

دقت کنید که دنا نکات مثبتی دارد که آن را از سمند متمایز می‌کند؛ برای مثال، دنا پیشرانه‌ای ۱.۷لیتری دارد یا برای تیپ دوی این خودرو آپشن‌هایی مانند نمایشگر لمسی، مسیریاب، دوربین و سنسور دنده عقب و تریم داخلی دورنگ در نظر گرفته شده است.

درباره مقوله طراحی، سازندگان در مدل دنا پلاس تغییراتی ایجاد کردند تا از شباهت دنا به سمند کم شود. دنا پلاس با طراحی خطوط روی درها، طراحی جسورانه‌تر و زیبا‌تری نسبت به نسخه معمولی دارد و در بازار داخلی و خارجی خودرو هم از آن استقبال بهتری نسبت به نسخه معمولی‌ دنا شده است.

قبل از اینکه به سراغ معایب مدل‌های مختلف دنا برویم، شما را با انواع مدل‌های آن آشنا می‌کنیم. دنا به‌طور کلی در دو دسته دنا و دنا پلاس ساخته و عرضه می‌شود. اما دسته‌بندی جزئی‌تر این برند عبارت است از:

  • دنا معمولی با موتور ای‌اف ۷ و گیربکس دنده‌ای ۵سرعته
  • دنا پلاس با موتور ای‌اف ۷ و گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک
  • دنا پلاس توربو با موتور ای‌اف ۷ +سیستم توربو با گیربکس دنده‌ای
  • دنا پلاس اتوماتیک با موتور ای‌اف ۷ و گیربکس اتوماتیک
  • دنا پلاس توربو اتوماتیک باموتور ای‌اف ۷ مهز به توربو و گیربکس اتوماتیک ۶سرعته

نکته مهم

در ادامه می‌خواهیم اشاره‌ای به ایرادات رایج خودروی دنا داشته باشیم. دقت کنید که برخی از این ایرادات با توجه به داده‌هایی استخراج شده‌اند که مربوط به خودروهای کارکرده‌اند و برخی دیگر مشکلات رایج خودروهای صفر و کارکرده به‌طور توأم هستند.

ما در کارنامه با دسترسی به داده‌هایی معتبر در خصوص خودروهای دنای کارکرده، شما را در جریان اشکالات رایج این مدل از خودرو گذاشته‌ایم. پس بعضی از ایرادات مخصوص خودروهای کارکرده و برخی مخصوص برند به‌طور کلی هستند.

ایرادات ظاهری خودروهای دنا چیست؟

در بررسی معایب دنا پیش از ورود به مقوله فنی و مشکلات قطعات داخلی به ایرادات ظاهری می‌پردازیم.

در و سقف‌ها

در بخش درب و سقف‌های محصولات ایران‌خودرو عیب‌ها و نواقصی دیده می‌شود. چه عیب‌هایی؟ در این قسمت‌ها فرورفتگی و آسیب‌دیدگی‌هایی دیده می‌شود که ظاهر وسیله را مخدوش می‌کنند. این مشکلات به علت استفاده‌نکردن از ورق با آلیاژ مرغوب در تولید خودروی دناست.

فقط بحث فرورفتگی یا وجود آسیب نیست، از رایج ترین موارد ایراد در بدنه این خودرو می‌توان به نبود هماهنگی و رعایت‌نکردن فواصل بین قطعات مختلف مانند در موتور و سپر و یا در صندوق عقب و چراغ ها اشاره کرد. این‌ها از ایراداتی هستند که به‌واسطه اشتباه و بی‌دقتی در فرایند مونتاژ به‌وجود می‌آیند.

درباره خودروهای کارکرده دنا هم معمولا ایراداتی به شرح زیر وجود دارد:

  •  خط‌وخش‌هایی در نواحی در و سقف‌ها دیده می‌شود. این خط‌وخش‌ها یا به‌وضوح نمایان هستند یا قلم‌گیری و رنگ شده‌اند. سقف و درهای محصولات مختلف دنا آب رنگ هم دارند و در برخی از نواحی هم صاف‌کاری‌های بدون رنگ دیده می‌شود. مشکل دیگر سوختگی رنگ در این نواحی است. علت این مشکل کیفیت ضعیف رنگ‌هایی است که در بیرون از کارخانه روی خودرو برای رنگ‌کاری پاشیده می‌شود.

فضای داخلی

یکی از مشکلات طراحی دنا، فضای اندکی است که برای قرارگیری پای سرنشینان عقب وجود دارد. اگر شخصی برای مدت‌زمانی طولانی در ردیف عقب خودروی دنا بنشیند، با مشکل خستگی پاها روبه‌رو خواهد شد.

گل‌گیر و ستون‌ها

علاوه بر درها و سقف‌ها می‌توان شاهد مشکلاتی در نواحی گل‌گیر و ستون‌های محصولات متنوع دنا هم بود. این بخش‌ها دچار فرورفتگی و آسیب هستند و در بخش ستون‌ها خط‌وخش و قلم‌گیری دیده می‌شود. این ایرادات بیشتر معطوف به خودروهای کارکرده هستند اما در بعضی از خودروهای صفر هم چنین مشکلاتی دیده می‌شود.

ایرادات فنی خودروهای دنا چیست؟

در خصوص مشکلات فنی هم محصولات مختلف دنا بی‌نقص نیستند. از نقطه‌نظر فنی معایب دنا و  دنا پلاس و انواع دیگر خودروهای زیرمجموعه‌اش چیست؟

لرزش موتور و صدایی غیرعادی در برخی از دناهای کارکرده موجود در بازار برای فروش دیده می‌شود. این مشکل کیفیت رانندگی را تا حد زیادی زیر سؤال می‌برد. البته معایب دنا فقط به همین مورد ختم نمی‌شود. در برخی از انواع خودروی دنا، ترمز در حرکت عملکرد مناسبی ندارد چون در قسمت دیسک‌های عقب خرابی وجود دارد. ضمن اینکه مایع خنک‌کننده موتور هم نشت می‌کند.

برای اینکه خودرویی سواری بی‌عیب و نقصی ارائه دهد، نیاز است که اشکالات فنی‌اش به حداقل میزان ممکن برسند. متأسفانه دنا این‌طور نیست و مشکلاتی نظیر آسیب‌دیدگی جلوبندی در کیلومترهای پایین و سرشاسی‌ها در خودروهای کارکرده به وفور در آن دیده می‌شود. علاوه بر این، به یک سمت‌ کشیده‌شدن فرمان هم از جمله مشکلاتی است که نمی‌گذارند دنا در سطح خودرویی بی‌نقص معرفی شود.

در برخی از مدل‌های کارکرده دنا، روشن‌نشدن موتور به‌راحتی و سنگین استارت‌خوردن هم عیبی است که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد. دور موتور هم در شروع حرکت به کُندی افزایش پیدا می‌کند و پدال گاز و دریچه گاز برقی دچار تاخیر در عملکرد هستند؛ چنین چیزی در سطح خودرویی با پنچ ستاره کیفی اصلا مطلوب نیست.

ایرادات قطعات جانبی و آپشن‌های دنا چیست؟

از معایب دنا پلاس یا انواع دیگر این برند از خودرو می‌توان به وجود ایراداتی در بخش قطعات جانبی و نبود برخی از آپشن‌ها در مدل‌های بالاتر مانند ترمز دیسکی عقب، نویگیشن، کروز کنترل و سانروف اشاره کرد.

ایران‌خودرو در ابتدا امکانات رفاهی مشتری‌پسندی مانند سانروف، رینگ آلومینیومی، مانیتور لمسی با ابعاد بزرگ، دوربین دنده ‌عقب، ایربگ جانبی، کروز کنترل، دی‌لایت‌های جدید و چراغ خوش‌آمدگویی روی دنا پلاس قرار داده بود اما از اواسط سال ۱۳۹۷، بعضی از این آپشن‌ها (ایربگ جانبی و سانروف) دوباره از خانواده دنا پلاس حذف شدند.

مهم‌ترین حذفیات این خودرو مواردی مانند ایربگ‌های جانبی، سانروف، چرخ‌های عقب دیسکی، رینگ آلومینیومی، جاعینکی و سیستم پشتیبانی نویگیشن در دو مدل معمولی و پلاس است.

در طیف وسیعی از خودروهای کارکرده دنا هم چراغ و تجهیزات روشنایی دچار اشکالاتی هستند. موارد زیادی از این خودرو دیده شده که چراغ‌هایی معیوب دارند یا تجهیزات روشنایی‌شان به‌درستی کار نمی‌کنند. این مشکل برای چراغ‌های مه‌شکن هم به‌وضوح دیده می‌شود. مشکلات آپشن‌ها و قطعات جانبی دنا فراتر از این‌هاست.

در برخی موارد مشاهده شده که مانیتور پخش‌کننده موسیقی پس از استفاده چند‌ساعته دچار توقف می‌شود. در بعضی از خودروهای دنا هم کروز‌کنترل وارد سیستم نمی‌شود و با خاموش‌-روشن‌کردن مجدد خودرو شروع به کار می‌کند. خرابی و سوختن دوربین دنده عقب به علت نفوذ آب به داخل دوربین هم در بعضی از مدل‌های دنای کارکرده موجود در بازار شایع است.

از معایب دنا پلاس توربو و اتوماتیک می‌توان به مشکل در حسگرهای دوربین عقب راننده هم اشاره کرد. آپشن‌ها قرار است که فرایند رانندگی را ساده‌تر کنند. کارنکردن یا وجود عیب در کارکرد آنها نه‌‌تنها رفاهی برای سرنشینان و راننده فراهم نمی‌کند، بلکه باعث خردشدن اعصاب و رقم‌خوردن تجربه سواری ناخوشایند برای آنها هم می‌شود. در مدل‌های پیشرفته‌تر دنا معایبی متوجه آپشن‌هاست. برای مثال از معایب دنا پلاس اتوماتیک می‌توان به وجود نقص در حسگر پارک‌کردن خودرو اشاره کرد.

در نمونه‌های صفر، شیشه‌های برخی از مدل‌ها در نصب و آب‌بندی مشکل دارند و آینه‌ها، راهنما و برف‌ پاک‌کن هم به‌درستی عمل نمی‌کنند. شاید این مشکلات چندان پیچیده و غیرقابل‌حل نباشند اما خودرویی در کلاس بین‌المللی هیچ‌گاه در تولید و ساختِ این بخش‌ها بی‌دقتی ندارد.

حتما بخوانید: معرفی بهترین ماشین‌های ایرانی برای خرید

هزینه‌ها و قطعات مصرفی دنا چگونه است؟

در بررسی معایب دنا باید به هزینه‌ای که قطعات و نگهداری‌اش تحمیل می‌کنند هم دقت شود. اگر از ساده‌ترین بخش یعنی قطعات تزئینی شروع کنیم، باید بگوییم که هزینه تعویض قطعاتی مانند آینه‌های کناری خودرو برای مدل‌های مختلف از ۵۰۰ هزار تومان به بالا شروع می‌شود و برای مدل‌های بالاتر این خودرو به حدود بالای ۲ میلیون تومان هم می‌رسند (در زمستان ۱۴۰۰).

حتما بخوانید: مقایسه سه خودروی دنا پلاس توربو، چری آریزو ۵ توربو، پژو ۲۰۰۸

حجم بدنه دنا زیاد است. پس اگر اشکال یا ایرادی در بدنه‌اش به وجود بیاید، هزینه صاف‌کاری آن نسبت به همتایان تولیدشده‌اش در ایران‌خودرو بیشتر خواهد شد. از قطعات پرمصرف دنا می‌توان به دنا کیت کلاچ اشاره کرد. هزینه تعویض این قطعه هم در حدود بالای یک میلیون تومان است. هزینه‌های دیگر دنا هم به شرح زیر است:

  • بیمه و سرویس‌های ادواری این خودرو در سال به شما هزینه‌هایی تحمیل می‌کنند. اگر کارکرد سالانه این خودرو را ۲۰هزار کیلومتر در نظر بگیرید، دنا هر سال به ۴ سرویس ادواری نیاز دارد.
  • هزینه بیمه و بنزین را هم نمی‌توان نادیده گرفت. بیمه شخص ثالث که ضروری است اما بیمه بدنه حالت اختیاری دارد و بهتر است که آن را در نظر داشته باشید. بنزین مصرفی دنا هم چندان اندک نیست. این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

در آخر

در این مطلب معایب دنا را بررسی کردیم. این معایب و اشکالات از روی مشاهدات پراکنده و تصادفی شناسایی نشده‌اند. سایت کارنامه با دسترسی به منابع داده دقیقی که با بررسی محصولات دنای ایران‌خودرو در اختیار دارد به فهرستی از معایب و ایرادات این خودرو رسیده است. اطلاعات استخراج‌شده از پایگاه داده‌ی اختصاصی کارنامه منحصر به خود این مجموعه است و با نگاهی کارشناسی و دقیق به دست آمده است.

محصولات ایران‌خودرو محصولات بی‌عیب و نقصی نیستند ولی از خودرویی با پنج ستاره کیفی انتظارات بیشتری مورد نظر است. بدیهی است که ایراداتی در دنا و زیرمجموعه‌هایش وجود دارد. یکی از راه‌های رشد تولیدات در هر کشوری، نقدکردن و اطلاع‌رسانی درباره ایرادات است. امیدواریم، روزی محصولات خودرویی ایرانی هم در سطح بین‌المللی و بدون هیچ نقصی روانه بازارها شوند..

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (8)
نظر بدهید
  • پناهی

    من هم یک دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ داشتم
    اصلا از کیفیت سیستم برق و رله فن و میکرو سوئیچ پارک خودرو راضی نبودم و دائم در تعمیرگاه برای تعویض این قطعات اعصابم خورد بود تا اینکه فروختمش!

  • علی عسکری

    سلام
    شهریور سال ۹۹دناپلاس را با شرکت های مکرر در ثبت نام وقرعه کشی خلاصه موفقبه ثبت نام شدم ودر تیر ۱۴۰۱ تحویل گرفتم.
    همان هنگاه تحویل شاهد خط وخش هایی روی درصندوق عقب شدم که نمایندگی با پولیش رفع کرد وجک گازی در صندوق عقب از جای خودش در می امد ودرب صندوق روی سروگردن می امد که ان را هم نمایندگی جا انداخت وتحویل دادولی بعد از چند روز در وسط خیابان دسته ماهک از دسته دنده جدا شد ومن را گرفتار کرد وباکمک مردم به ماشین را به کنار خیابان هدایت کردم وپس از تماس باامداد خودرو ومعطل شدن ۴۵ دقیقه یک راننده تاکسی کمک کرد وان راتعمیر کرد وحرکت کردم. ولی جک گازی همچنان معیوب ودرب صندوق روی گردن ما
    بعد باگرفتن نوبت ازتعمیرگاه نمایندگی ایران خودرودر شهرستان محلات وبه علت نبودن تعمیرکار ۲روز ماشین در تعمیرگاه خوابید وبعد هم تعمیرکار گفت اشکالی ندارد وانشاالله دیگر دسته ماهک بیرون نخواهد زد.
    والان باز جرات نمی کنم سوارشوم.چون در این شهر امداد خودرو وایران خودرو نمایندگی ندارد.

  • رافت

    اگر وقت و انرژی و روانتون رو دوست دارید نخرید، من یه صفرش رو خریدم در عرض دوماه و ۱۰۰۰ کیلومتر بدبختم کرد، از یه طرف آب کم می کرد، از یه طرف ۳بار سنسور اکسیژنش سوخت، از یه طرف دیگه آمپر بنزینش تا نصف بالاتر نمیومد و مصرفم صدی ۱۵، هر کی داره زود بفروشه تا بردن به نمایندگی خستش نکرده

  • رضا

    سلام ما دنا پلاس مدل مدل ۱۴۰۰ از نمایندگی تحویل گرفتیم ماشین خیلی خوبیه هیچ ایرادی برای ما نداشت

  • حاج علی

    سلام دنا پلاس صفر خریدم متاسفانه کف ماشین به سرعتگیر ها گیر میکنه آیا همه این مشکل دارید چاره چیه باید چکار بکنیم لطفا راهنمایی بکنید

  • Mamax

    تنها راه رهایی از چنگال مافیای سازمان یافته خودرو تحریم ن ب خریدن خودروی صفر داخلیه، مثل چن سال قبل ک ب گریه انداختمشون، باز میتونیم ما میتونیم?????ن ب خودروی صفرداخلی

  • سلطان

    نسبت به قیمتش کیفیت بسیار پایین داره.اصلا به پول بنزین و مصرفیاش نمیرسی..من میزنمش پارکینگ و با موتور میچرخم خخخح

  • مرتضی

    جالبه
    دنا معمولی مدل ۹۹ صفر خریدم تا الان ۶۰هزار رفتم مشکل نداشته.