اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

از شایع‌ترین معایب خودروی هایما و مدل‌های آن چه می‌دانید

گروه خودروسازی هایما یک شرکت چینی است که در سال ۱۹۹۲ به‌عنوان سرمایه‌گذاری مشترک با مزدای ژاپن تأسیس شد؛ ولی در حال حاضر زیرگروه خودروسازی فاو است. این شرکت انواع خودروهای سواری، شاسی‌بلند و مینی‌ون‌ها را تولید می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در چین به حساب می‌آید. در این مطلب می‌خواهیم درباره شایع‌ترین معایب هایما در مدل‌های مختلف آن صحبت کنیم. این اطلاعات می‌توانند به شما در هنگام خرید این خودرو کمک کنند تا آگاهانه تصمیم بگیرید.

آشنایی با خودروی هایما و مدل‌های آن

همان‌طور که گفتیم خودروی هایما محصول شرکت خودروسازی چینی هایماست و از فناوری به‌کاررفته در خودروهای مزدا استفاده می‌کند. در حال حاضر شرکت ایران خودرو طی توافقی با شرکت هایما دو مدل هایما S7 و هایما S5 را به بازار عرضه می‌کند و فیس لیفت‌های مختلفی از آنها تولید کرده است.

هایما S5

شرکت ایران خودرو، هایما S5 را در سال ۱۳۹۶ به بازار عرضه کرد. این خودرو یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو است و از پیشرانه ۱٫۵ لیتری بهره می‌برد. تنفس موتور آن از نوع توربو شارژ است و ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است. این خودرو با دو نوع گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و گیربکس CVT به بازار عرضه شده است. شتاب ۹ ثانیه‌ای آن یکی از مزایای خوب آن به حساب می‌آید و باعث می‌شود برتر از هایما S7 باشد. حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و ۱۴۸ اسب بخار قدرت دارد.

هایما S7 اتوماتیک

در سال ۱۳۹۴ شرکت ایران خودرو، فیس لیفت دیگری از هایما S7 را با مشارکت شرکت هایما تولید و مونتاژ کرد. البته S7 تولیدی ایران خودرو فقط از نوع اتوماتیک است. موتور این خودرو از نوع تنفس طبیعی است و ۱۹۹۵ سی‌سی حجم دارد. این خودرو چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است و ۱۴۸ اسب‌بخار قدرت دارد. هایما S7 اتوماتیک در ۱۵٫۸ ثانیه شتاب می‌گیرد که از مدل اصلی هایما طولانی‌تر است. بیشینه سرعت این مدل هایما ۱۶۵ کیلومتر در ساعت است.

هایما S7 توربو اتوماتیک

با اینکه هایما S7 اتوماتیک به‌شدت در ایران مورد استقبال قرار گرفت، ضعف‌هایی که در آن وجود داشت باعث شد ایران خودرو نسخه با تفس توربوشارژ آن را وارد بازار کند. از نظر ظاهری، این هایما جذاب‌تر از نسخه تنفس طبیعی‌اش به نظر می‌رسد و مهم‌ترین تغییر ایجادشده در آن خطوط عمودی روی جلوپنجره آن است. همچنین در برخی از مدل‌های این توربو ایربگ‌های جانبی حذف شده‌اند. به‌طورکلی امکانات بیشتری نسبت به مدل تنفس طبیعی دارد. ازنظر شباهت، هایما S7 توربو هم اتوماتیک و از نوع دیفرانسیل جلو است. پیشرانه این خودرو ۱٫۸ لیتری است. بیشینه قدرت آن ۱۷۰ اسب‌بخار و گیربکس آن ۶ سرعته اتوماتیک است. این خودرو در ۱۰٫۵ ثانیه از صفر به ۱۰۰ می‌رسد که نسبت به مدل قبلی خیلی بهتر شده است.

حتما بخوانید: سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین خودروهای برقی جهان در سال ۲۰۲۱

هایما S7

خودروی هایما یک شاسی‌بلند دیفرانسیل جلو است که شرکت هایما اتومبیل در سال ۲۰۱۰ آن را وارد بازار کرد. این مدل دارای پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر بود و ۱۵۰ اسب بخار قدرت داشت. گیربکس آن ۵ سرعته دستی بود و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن به ۱۴٫۹ ثانیه می‌رسید. این خودرو روی پلتفرم مزدا CX-7 طراحی شده بود. در سال ۲۰۱۳ یک فیس لیفت از این خودرو وارد بازار شد و یک فیس لیفت دیگر هم در سال ۲۰۱۵ روی آن صورت گرفت. در این سال هایما S7 به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تولیدی این شرکت تبدیل شد.

هایما S7 پلاس

هایما S7 پلاس نسخه کامل‌تر هایما S7 توربو است که عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسخه توربو دارد. همچنین تغییرات ظاهری بیشتری ازجمله آینه‌های جانبی جدید، تغییراتی در داشبورد و پنل لمسی آن صورت گرفته است و DVD پلیر و دکمه‌های دستی روی آن حذف شده‌اند. صفحه کیلومتر آن کاملا جدید است و رودری‌ها، روکش فرمان و صندلی و تریم داخلی متفاوت از مدلهای قبلی هایما هستند. گل‌پخش‌کن‌های جلو هم آپشن جدید این خودرو هستند.

ازنظر فنی، این کراس‌اوور جذاب موتور ۱٫۸ لیتری دارد که به‌شکل قابل‌توجهی از رقبای خود سرتر است. تنفس موتور این خودرو هم از نوع توربو شارژ است، چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است و ۱۷۰ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس آن اتوماتیک و ۶ سرعته است و شتاب صفر تا صد آن در عرض ۱۰٫۵ ثانیه صورت می‌گیرد. بیشینه سرعت این مدل ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است.

معایب هایما از ایرادات ظاهری گرفته تا ایرادات فنی

در این بخش می‌خواهیم درباره معایب هایما صحبت کنیم. البته که این کراس‌اوور خوش‌قیافه مزایای بسیار زیادی دارد و خودروی خیلی خوبی است، با این حال معایبی هم دارد. به‌طورکلی، پیشرانه مدل‌های توربو این خودرو با بنزین بی‌کیفیت ناسازگار است. از سوی دیگر، فضای سر برای سرنشینان ردیف عقب کمی کوتاه است و افراد قدبلند با آن به مشکل برمی‌خورند. دریچه‌ای هم برای تهویه سرنشینان عقب تعبیه نشده است. البته شاید این معایب برای برخی از شما واقعا مهم نباشد با این حال بهتر است قبل از خرید آنها را بدانید.

ایراداتی که در ادامه می‌خوانید از داده‌هایی استخراج شده است که کارشناسان ما در کارنامه با بررسی تعداد قابل‌توجهی از انواع مدل‌های خودروی هایما از هایما S5 و هایما S7 گرفته تا هایما S7 توربو و هایما S7 پلاس به آنها دست یافته‌اند. در اینجا لازم است بگوییم این‌طور نیست که این ایرادات در همه خودروهای بررسی‌شده مشاهده شده باشند؛ بلکه فقط در کسری از آنها دیده شده است.

معایب هایما S5

داده‌های حاصل از بررسی بیش از ۶۶ دستگاه خودروی هایما S5 که کارشناسان کارنامه مشاهده کرده‌اند، نشان داد بیشترین تعداد ایراد مشاهده‌شده در این جامعه آماری به ایرادات فنی و باتری آن مربوط بوده است. به جز این مورد، در تعدادی از خودروها وجود مشکلاتی در فندک و صندلی، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دنده عقب، دینام، سیستم صوتی تصویری و نیز ترمز دستی گزارش شد. درباره ایرادات ظاهری این خودرو هم باید گفت بعد از باتری مشکلات مربوط به بدنه در رده دوم فراوانی قرار گرفته است.

حتما بخوانید: علائم خرابی ترمز که باید جدی بگیرید

معایب هایما S7

داده‌های حاصل از بررسی مدل هایما S7 نشان می‌دهد این مدل هم بیشتر از هر ایراد دیگری با ایرادات فنی مواجه است. از ۳۱ دستگاه بررسی‌شده در کارنامه، تقریبا از هر ۱۰ عدد یکی مشکل باتری داشت و بعد از آن فندک و ترمز دستی در رده دوم فراوانی قرار گرفتند.

معایب هایما S7 توربو

کارشناسان کارنامه ۱۷۱ دستگاه از این خودرو اتوماتیک ۱٫۸ لیتری را بررسی کردند و پس از طبقه‌بندی داده‌ها به این نتیجه رسیدند که این مدل هم از نظر ایرادات فنی مشکل باتری دارد. به جز این مورد، هایما S7 ایرادات بسیار ناچیزی داشت و این ایرادات به‌ترتیب عبارت بودند از وجود مشکل در فندک، صندلی، ترمز دستی، سانروف، آنتن، سیستم ورود بدون کلید، سنسور پارک، استارت و بدنه. این ایرادات فقط در تعداد بسیار محدودی از خودروهای بررسی‌شده مشاهده شد.

حتما بخوانید: علل استارت نخوردن ماشین و نحوه برطرف‌ کردن آن

معایب هایما S7 پلاس

بررسی ۴۷ دستگاه هایما S7 پلاس نشان داد بیشترین ایراد مشاهده‌شده در این خودروها به باتری، آنتن، سانروف، سیستم اتوماتیک فعالسازی چراغ‌های خودرو و فندک بوده و بعد از آن ایرادات ظاهری در بدنه و آفتابگیر گزارش شد. پیشرانه آن با بنزین بی‌کیفیت داخلی سازگاری ندارد و تغییرات فنی خاصی نسبت به S7 توربو نداشته است.

هزینه و قطعات مصرفی

خودروهای هایما جزو خودروهای تقریبا پرمصرف به شمار می‌روند، هرچند برای ماشینی با این قدرت و امکانات شاید این مقدار سوخت مناسب به نظر برسد. هایما S7 به‌اندازه ۸٫۸ لیتر بنزین در هر کیلومتر مصرف می‌کند و نوع توربو آن حدود ۹٫۶ لیتر سوخت (در حالت ترکیبی) استفاده می‌کند. در مدل هایما S7 پلاس مصرف سوخت به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و به ۸٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است.

از نظر هزینه نگهداری باید گفت این خودرو تقریبا هزینه‌بر به شمار می‌رود و البته قطعات آن هم در صورت نیاز به تعویض گران تمام می‌شوند.

جمع‌بندی

خودروی هایما یک کراس‌اوور چینی است. مدل اتوماتیک آن را ایران خودرو با مشارکت شرکت هایما اتومبیل چین به بازار عرضه کرده است و با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شده است. این خودرو با قدرت و امکانات بسیار زیاد و در عین حال اندازه جمع‌وجوری که دارد، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای کسانی باشد که چیزی بین سدان و شاسی‌بلند لازم دارند. با این حال در این مطلب تلاش کردیم برخی از معایب این خودرو را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده در فرایند بررسی خودروهای هایما که کارشناسان کارنامه انجام داده‌اند اطلاع‌رسانی کنیم تا در هنگام انتخاب یاری‌گر خریداران باشد.

اگر تجربه رانندگی با هایما دارید، لطفا تجربیاتتان را با ما و خوانندگان کارنامه درمیان بگذارید. شنیدن نظرات شما می‌تواند بیش از پیش به دیگران در انتخاب و خرید این خودرو کمک کند.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (2)
نظر بدهید
  • علی ویکی

    هایما یک خودرو ژاپنی است ( زیر مجموعه برند مزدا ) که در شهر هاینان چین ( شرکت فاو ) قرارگرفته اما تمامی مهندسان این شرکت ژاپنی و کره ای هستند. برند هایما از تکنولوژی مزدا ژاپن، هیوندای کره جنوبی و شرکت بوش آلمان بهره گرفته است و برترین تولید این شرکت haima s7 پلاس می باشد که بر اساس فناوری مزدا سی ایکس – ۹ ساخته شداست.

  • مهدی

    موتور و گیربکس ژاپنی این ماشین مرگ نداره
    قیمت ۱۶۰۰ واقعا کمه براش
    عالی شک نکنید تو خرید