اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

معایب سمند ال ایکس را قبل از خرید آن بشناسید

سمند یکی از محصولات پرفروش شرکت ایران خودرو است که تاکنون مدل‌های مختلفی از آن به بازار آمده است. یکی از این مدل‌ها سمند ال ایکس است که در سال ۱۳۸۳ طراحی و تولید شده است و فیس لیفت سمند معمولی به‌شمار می‌رود. مانند هر خودروی دیگری، سمند ال ایکس هم عیب و ایرادهایی دارد؛ بنابراین اگر تصمیم به خرید این خودرو گرفته‌اید، بهتر است قبل از اینکه اقدام کنید این مقاله را بخوانید تا دید بازتری نسبت‌به آن پیدا کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که ممکن است برخی از معایب سمند ال ایکس ذکر شده در این مطلب، به‌نظر شما ایراد مهمی نباشند و بتوانید از آنها چشم‌پوشی کنید؛ اما برخی دیگر برایتان مهم باشند و به همین دلیل از خیر خرید آن بگذرید. همه‌چیز به اولویت‌های شما بستگی دارد.

آشنایی با خودروی سمند ال ایکس و مدل‌های آن

سمند ال ایکس دومین مدل از سمند معمولی یا پایه است و در سال ۱۳۸۳ تولید شده است؛ البته تولید آن همچنان ادامه دارد. سمند ال ایکس خودش شامل دو مدل است که درواقع هر دو یکی هستند و فقط موتور آنها با هم متفاوت است. یکی از آنها به موتور XU7JP/L3 و دیگری با موتور EF7 مجهز است. سمند ال ایکس با موتور EF7 در دو مدل بنزینی و گازسوز تولید می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید سمند به‌طور کلی روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و از بسیاری جهات تفاوت خاصی با آن ندارد. به همین دلیل بیشتر مشخصات و امکانات آن قدیمی هستند و با آپشن‌های روز دنیا فاصله دارند. در ادامه مشخصات فنی مدل‌های سمند ال ایکس را بررسی خواهیم کرد.

سمند ال ایکس XU7JP/L3 یا سمند ال ایکس سال

مشخصات فنی

سمند ال ایکس با موتور XU7JP/L3 ۴ سیلندر ۸ سوپاپه است و از پیشرانه ۱.۸ لیتری بهره می‌برد. بیشینه توان آن ۱۰۰ اسب بخار است و گیربکس آن از نوع ۵ سرعته دستی است. بیشینه سرعت آن ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است و برای شتاب صفر تا صد به ۱۴.۵ ثانیه زمان نیاز دارد.

ترمزهای آن در قسمت جلو از نوع دیسکی و در پشت از نوع کاسه‌ای هستند. فرمان آن از نوع هیدرولیک است و بنزین مصرف می‌کند.

حتما بخوانید: مقایسه ترمز دیسکی با ترمز کاسه‌ای؛ کدام سیستم ترمز بهتر است؟

امکانات و آپشن‌ها

به‌طورکلی سمند آپشن‌ها و امکانات زیادی ندارد. از برخی امکانات آن می‌توان به ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، شیشه بالابر برقی برای درهای جلو و عقب، ایموبیلایزر یا سیستم ضدسرقت و تنظیم برقی صندلی‌های جلو اشاره کرد.

سمند ال ایکس با موتور EF7 (بنزینی)

این مدل در سال ۱۳۸۸ طراحی شده است و تفاوت آن با ال ایکس XU7JP/L3 فقط در نوع موتور آنهاست.

مشخصات فنی

موتور این مدل سمند ال ایکس از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است و پیشرانه آن ۱.۶ لیتری با تنفس طبیعی است. ۱۰۳ اسب بخار توان دارد و گیربکس آن از نوع ۵ سرعته دستی است. بیشینه سرعت آن ۱۸۹ کیلومتر در ساعت است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۳.۵ ثانیه صورت می‌گیرد.

ترمزهای آن در جلو از نوع دیسکی خنک‌شونده و در پشت از نوع کاسه‌ای است و فرمان هیدرولیک دارد.

امکانات و تجهیزات

از امکانات این مدل می‌توان به ایربگ فقط برای راننده، شیشه بالابر برقی برای درهای جلو و عقب و ایموبیلایزر یا سیستم ضدسرقت اشاره کرد و اگر آپشن دیگری بخواهید می‌توانید سفارش دهید.

حتما بخوانید: فول آپشن‌ترین خودروهای داخلی که می‌توانید روی امکانات‌شان حساب کنید

سمند ال ایکس با موتور EF7 (گازسوز)

سمند ال ایکس گازسوز تفاوت چندانی با مدل بنزینی ندارد. از همان پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با توان ۱۰۰ اسب بخار بهره می‌برد و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو مدل شتاب آنهاست که در مدل گازسوز به ۱۴.۳ ثانیه نیاز دارد و البته بیشینه سرعت این مدل هم ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است.

معایب سمند ال ایکس

اگر از معایب سمند ال ایکس بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییم تقریبا هر دو مدل ایرادهای مشابهی دارند و به‌طورکلی به جز تغییر موتور هیچ تغییر خاصی در آنها صورت نگرفته است. بااین‌حال در هر بخش اگر تفاوت جزئی هم صورت گرفته باشد ذکر خواهیم کرد.

حتما بخوانید: رایج‌ترین معایب خودروهای سمند سورن که قبل از خرید باید بدانید

ایرادات ظاهری

به‌طورکلی طراحی سمند ال ایکس درست مانند سمند پایه، کاملا قدیمی و خسته‌کننده است. نمای جلو با چراغ‌های کاملا ساده و جلوپنجره معمولی که در برخی از مدل‌ها یک تکه و در برخی دیگر دو تکه است و آرم سمند در وسط آن قرار گرفته است، هیچ جذابیتی مخصوصا برای نسل جوان ندارد. بااین‌حال می‌توان گفت ظاهر سمند ال ایکس فقط برای کسانی مناسب است که ساده‌پسند هستند و اهمیتی نمی‌دهند که نمای خودرو چگونه است. پشت سمند ال ایکس هم همان طرح مشابه پژو ۴۰۵ و پژو پارس را دارد و کاملا قدیمی است.

داخل کابین سمند ال ایکس مانند همه مدل‌های دیگر آن طرح چوبی دارد. در کنسول میانی، داشبورد، روکش صندلی‌ها و نیز غربیلک فرمان، از طیف رنگی چوبی و کرم استفاده شده است. غربیلک فرمان آن چهارشاخه و کاملا ساده است و هیچ دکمه کنترل یا تزئینات کرومی که به زیبایی آن بیفزاید روی آن دیده نمی‌شود.

کیفیت قطعات و متریال داخل کابین هم مانند بسیاری دیگر از خودروهای داخلی معمولی است و چنگی به دل نمی‌زند.

ایرادات فنی

از نظر فنی، عملکرد سمند ال ایکس به این دلیل که روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده، کاملا قدیمی است و از استانداردهای روز دنیا فاصله دارد. ظاهرا مدیران ایران خودرو هم تلاشی برای به‌روزرسانی آن انجام نمی‌دهند. امروزه که بیشتر خودروسازان دنیا از ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ استفاده می‌کنند، ترمزهای عقب سمند ال ایکس همچنان از نوع کاسه‌ای است که در جاده‌های لغزنده کمی ناکارآمد است. از سوی دیگر، وزن این خودرو به حدی زیاد است که باعث می‌شود شتاب و چابکی کمتری نسبت‌به سایر سدان‌های همتای خودش داشته باشد.

یکی دیگر از مشکلات سمند ال ایکس امکانات رفاهی و ایمنی ناچیز آن است. نبودِ سنسورهای پارک، دوربین دنده عقب، کروز کنترل و ایربگ‌ها که در برخی از مدل‌های آن فقط برای راننده وجود دارد، باعث شده است این خودرو جزو خودروهای بدون امکانات به شمار رود.

هزینه‌ها و قطعات مصرفی

یکی دیگر از معایب سمند ال ایکس مصرف بالای سوخت آن است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در مدل XU7 حدود ۸.۳ لیتر و در مدل EF7 حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با اینکه مصرف سوخت این خودرو در مدل‌های جدیدتر بهینه‌تر شده است، ولی درباره خودرویی با این امکانات ناچیز و چابکی کم، می‌توان گفت جزو خودروهای واقعا پرمصرف به‌شمار می‌رود.

حتما بخوانید: کاهش مصرف سوخت با ۱۶ روش کاربردی و جدید

از سوی دیگر هزینه استهلاک قطعات سمند بالاست و در صورت تعمیر یا تعویض قطعات هم هزینه‌های زیادی را متحمل خواهید شد. این یکی از معایب بارز سمند ال ایکس محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره سمند ال ایکس و انواع مدل‌های آن و معایب آنها صحبت کردیم. به‌طورکلی با همه معایبی که برشمردیم، سمند ال ایکس جزو خودروهای محبوب کشورمان است و این‌طور نیست که هیچ مزایایی نداشته باشد. برای نمونه، کابین سمند واقعا جادار و بزرگ است و فاصله محورهای آن زیاد است، به‌طوری‌که ۵ نفر بزرگ‌سال خیلی راحت می‌توانند در آن بنشینند و به همین دلیل برای مسافرت‌های طولانی‌مدت برای خانواده‌ها مناسب است. از سوی دیگر، سمند از نظر سرعت و شتاب هرچند خیلی چابک به شمار نمی‌رود ولی نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی سرعت خوبی دارد. همچنین با وجود قدیمی‌بودن، مانند پژو ۴۰۵ پرقدرت است و اگر بتوانید از معایبی که گفتیم بگذرید، ارزش خریدن دارد.

نظر شما درباره خودروی سمند چیست؟ اگر تجربه رانندگی با این خودرو را دارید، با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید