اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

نکات موفقیت در آزمون آیین نامه رانندگی و پاسخ به ۷ سؤال متداول

آزمون آیین نامه رانندگی یکی از مراحل مهم دریافت گواهینامه است که البته موفقیت در آن با تغییرات سال‌های اخیر، کمی سخت‌تر شده است. تغییرات کتاب آیین نامه و اضافه شدن بخش‌های جدید به آن، علت اصلی سخت شدن این آزمون است. اگر قصد دارید به‌زودی گواهینامه بگیرید و نگران آزمون آیین نامه آن هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. ما نکاتی برای موفقیت در آزمون آیین‌نامه را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

 آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی

حتما می‌دانید که نمی‌توان بدون آگاهی از مقررات رانندگی در شهر و خارج از شهر، اجازه رانندگی پیدا کرد. شما برای دریافت گواهینامه، علاوه‌بر نشان دادن تسلط و مهارت در رانندگی، باید اثبات کنید که به قوانین رانندگی در ایران تسلط دارید.

راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی که نقش نظارت بر روال صدور گواهینامه را برعهده دارد، مجموعه‌ای تحت عنوان کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی را در اختیار متقاضیان قرار داده است که با استفاده از آن می‌توانید از قوانین به‌خوبی اطلاع کسب کنید.

آزمون آیین نامه شامل سی سوال تستی است که برای قبولی در آن باید حداقل به ۲۶ سوال جواب درست بدهید. این سوالات به چند بخش تقسیم شده‌اند و مجموعه‌ای از قوانین رانندگی، حق تقدم، فرهنگ رانندگی، رانندگی ایمن و همچنین بخش سخت‌‌افزاری خودرو و نگهداری از آن است.

تمام بخش‌هایی که در آزمون از آن‌ها سوال مطرح می‌شود در کتاب آیین‌ نامه به‌صورت مفصل بررسی شده‌اند و اگر بتوانید با دقت این منبع را مطالعه کنید، قبولی در این آزمون دور از دسترس نخواهد بود.

این کتاب در شش بخش تدوین شده و موضوع هر بخش به ترتیب زیر است:

  • قوانین و مقررات رانندگی
  • ایمنی رانندگان
  • مکانیک خودرو و روش‌های نگهداری از سیستم فنی آن
  • فرهنگ رانندگی
  • امداد و نجات
  • آلودگی‌های ترافیک

صدور گواهینامه رانندگی بین المللی؛ گرفتن گواهینامه بین‌المللی چقدر هزینه دارد؟

نکاتی برای قبولی در آزمون آیین نامه

اما چطور در آزمون آیین نامه قبول شویم؟ نکات زیر به شما کمک می‌کنند که بتوانید به‌سادگی و با موفقیت آزمون آیین نامه را پشت سر بگذارید:

  1. کتاب را با دقت مطالعه و سعی کنید که به مباحث مهم آن، علی‌الخصوص تابلوها، حقوق تقدم و همچنین تعاریف مسلط شوید.
  2. حتما قبل از امتحان در چند آزمون آنلاین آیین نامه شرکت کنید و تست بزنید تا با فرم و محتوای سوالات آشنا شوید.
  3. در جلسه امتحان خونسردی خود را حفظ و سعی کنید به خودتان مسلط شوید. سوالات را چندبار با دقت بخوانید تا نکته‌ای از چشمتان دور نماند. گاهی سوالات بسیار ساده هستند؛ اما متقاضیان علی‌رغم مطالعه چندباره کتاب آیین نامه و تسلط به آن، به سادگی در آزمون رد می‌شوند. علت این است که این دسته از افراد، سوالات را به‌درستی مطالعه نمی‌کنند و نکات انحرافی آن‌ها را سردرگم می‌کند.
  4. بخش فنی کتاب آیین نامه را با دقت بخوانید. به گفته همه متقاضیان، حداقل دو یا سه سوال از این بخش مطرح خواهد شد.
  5. با جستجو در اینترنت می‌توانید نکات مهم کتاب و همچنین سوالات پرتکرار آزمون آیین نامه رانندگی را بیابید. حتما این نکات را مطالعه کنید تا به آن مسلط شوید.

پاسخ به سوالات رایج درباره آزمون آیین نامه رانندگی

۱. آیا کتاب پایه یک، پایه دو و پایه سه با هم فرق دارند؟

خیر. اگرچه گواهینامه پایه یک، دو و سه با هم متفاوت هستند اما منابع آزمون آیین نامه آن‌ها هیچ تفاوتی با هم ندارد و شما برای هر کدام از انواع گواهینامه که ثبت نام کرده باشید، منبعی واحد برای آزمون آیین‌نامه در اختیار خواهید داشت.

۲. آیا کتاب جدید و قدیم با هم تفاوت دارند؟

کتاب‌ آیین نامه راهنمایی و رانندگی جدید، تغییرات عمده‌ای نسبت به انواع قبلی خود دارد و بخش‌های جدیدی مانند بخش فنی به آن اضافه شده است. به همین دلیل نیاز است که حتما قبل از مطالعه برای امتحان، از به‌روز بودن و اعتبار منبعی که در دست دارید مطمئن شوید.

۳. مهم‌ترین فصل‌های کتاب راهنمایی و رانندگی کدامند؟

درواقع همه فصل‌های کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی به یک اندازه اهمیت دارند. شما برای آنکه بتوانید به سادگی به همه سوالات آزمون پاسخ بدهید، نیاز دارید که از ابتدا تا انتهای کتاب را با دقت بخوانید؛ چون از همه فصل‌ها سوال طرح خواهد شد.

حتما بخوانید: استعلام نمره منفی گواهینامه و نحوه پاک کردن آن

 ۴. داوطلبان گواهینامه بیسوادی چطور کتاب را بخوانند؟

خوشبختانه امروزه منابع زیادی برای آمادگی افرادی که متقاضی دریافت گواهینامه بیسوادی هستند، تدوین شده است. کافی است در اینترنت جستجو کنید تا به این منابع برسید. ضمن اینکه آزمون این دسته از افراد به‌صورت شفاهی برگزار می‌شود.

 ۵. اگر وقت کافی برای مطالعه کامل کتاب نداشتیم چه کنیم؟

اگر وقت کافی برای مطالعه کامل کتاب ندارید و به تاریخ آزمون نزدیک می‌شوید، حتما از منابع چکیده‌ای که در سطح اینترنت قرار دارند استفاده کنید. استفاده از این منابع به همراه مطالعه نمونه سوالات می‌تواند کمک بزرگی برای قبولی در آزمون باشد.

۶. آیا کتاب آیین نامه برای همه شهرها یکسان است؟

بله. فرقی ندارد که در کدام شهر ایران هستید؛ درهرصورت منبع آزمون آیین نامه شما با تمام شهروندان ایرانی یکسان است.

حتما بخوانید: مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی، مراحل و هزینه آن

۷. کتاب آیین نامه رانندگی را از کجا تهیه کنیم؟

خوشبختانه کتاب آیین نامه رانندگی به‌سادگی قابل دسترس است. شما می‌توانید این منبع را از فروشگاه‌های اینترنتی کتاب یا کتابفروشی‌ها تهیه کنید. البته بسیاری از آموزشگاه‌های رانندگی هم این منبع را در اختیار هنرجویان قرار می‌دهند و می‌توانید آن را از آموزشگاه هم بخرید.

البته سایت‌های زیادی لینک دانلود کتاب آیین نامه رانندگی را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. اما به این نکته توجه کنید که بسیاری از این لینک‌ها خراب هستند و صرفا برای جذب ترافیک به سایت ایجاد شده‌اند. از طرفی از آنجایی که منابع امتحان آیین نامه رانندگی دائما تغییر می‌کند، بهتر است که خودتان کتاب را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید تا مطمئن شوید که نکته‌ای جا نیفتاده یا تغییری از دستتان در نرفته است.

و در آخر

شرکت در آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی برای هر کسی که متقاضی دریافت گواهینامه باشد، مرحله بسیاری مهمی است. شاید فکر کنید که موفقیت در این مرحله کاری سخت باشد؛ اما اگر خوب مطالعه کنید و بتوانید از تجربیات افرادی که قبل از شما در این آزمون شرکت کرده‌اند بهره بگیرید، مطمئنا می‌توانید همان دفعه اول آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید.

اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با سایر خوانندگان ما در کارنامه به‌اشتراک بگذارید.

قوانین خودرویی
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید