اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

همه چیز درباره خرید ماشین تصادفی و معایب و مزایای آن

وقتی پای معامله خودروی دست‌دوم به میان می‌آید، سایه شک‌ها و تردیدهای مختلف هم روی تصمیمات و روند انتخاب می‌اُفتد. خریداری که شما باشید، مدام نگران این است که نکند خودرو از نظر بدنه یا موتور دچار مشکلاتی حل‌نشدنی باشد، کیفیت رانندگی با خودرو خوب نباشد و مواردی از این دست. اگر خودرو تصادفی باشد که ماجرا پیچیده‌تر هم می‌شود. گاهی فروشندگان حقیقت را پنهان می‌کنند و به خریداران درباره واقعه‌ای که از سر خودرو گذشته، چیزی نمی‌گویند. برخی‌ها هم مشتری را در جریان می‌گذارند اما اگر مشتری نداند که چه نکاتی را باید در فرایند خرید ماشین تصادفی در نظر بگیرد، کارش سخت می‌شود. در این مقاله از همه نکات لازم برای خرید ماشین تصادف‌کرده برایتان خواهیم گفت. پس نگران نباشید و به خواندن ادامه دهید.

خرید ماشین تصادفی و نکته‌های مهمی که نباید از یاد ببرید

بیشتر افراد تمایلی به خرید ماشین تصادفی ندارند؛ طبیعی است. اما اگر به هر دلیلی قصد خرید ماشینی را دارید که قبلا تصادف کرده، لازم است که آگاهانه در این مسیر قدم بگذارید تا دقیقا بدانید که قبلا چه بر سر خودرو آمده و حالا با چه وسیله‌ای روبه‌رو هستید.

در ادامه می‌خواهیم نکات خرید ماشین تصادفی را برایتان توضیح بدهیم. در هر معامله‌ای باید با آگاهی و شناخت از خم‌وچم‌های کار وارد شوید تا نهایت سود را ببرید. در خصوص ماشین تصادفی هم به این توصیه‌ها دقت داشته باشید:

۱. به سراغ خودروی تصادفی بروید اما اوراقی نه

خودروهای اوراقی یا اسقاطی عمرشان به سر آمده است و دیگر نمی‌توانند کارایی لازم را برای تردد در مسیرهای درون‌شهری و برون‌شهری داشته باشند. تردد خودروهای اسقاطی خلاف قانون است و این خودروها توقیف می‌شوند. براساس قانون خودروهای فرسوده اجازه تردد ندارند و باید وارد چرخه اسقاط شوند. تشخیص اوراقی یا تصادفی‌بودن مهم است. اما چطور می‌توان این دو را از هم تشخیص داد؟

خودروهای اسقاطی به سن فرسودگی رسیده‌اند و دیگر کارایی و عملکرد لازم برای تردد در مسیرهای مختلف را ندارند. برای خریدوفروش چنین خودروهایی هم فقط باید به مراکز اسقاط قانونی مراجعه شود. اما خودروهای تصادفی لزوما قدیمی نیستند و فرسوده نشده‌اند بلکه یک حادثه رانندگی باعث شده که مشکلاتی پیدا کنند.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟ 

۲. حواستان به خودروهای سرقتی باشد

بعضی از سارقان برای فروش سریع خودروی دزدی ادعا می‌کنند که خودرویشان تصادفی است. پس حواستان را جمع کنید؛ شاید اصلا خودرویی که فروشنده با قیمت کمتر از بازار به شما معرفی می‌کند، دزدی باشد. معامله چنین وسیله‌ای شما را در دردسر خواهد انداخت.

راه‌هایی برای تشخیص سرقتی‌بودن یا نبودن خودرو وجود دارد. برای مثال، برگه سبز خودرو را بررسی کنید و ببینید که اطلاعات موجود در آن با مشخصات خودروی موردنظرتان یکسان است یا خیر. مشخصات هویتی مالک خودرو و مدرکی هویتی از فروشنده را هم بررسی کنید و ببینید که مشابه هستند یا خیر.

۳. خودروی تصادفی را از آشنا بخرید

خرید ماشین تصادفی از آشنا فکر خوبی است. البته به شرطی که این آشنا واقعا صادق باشد و به شما تمام حقیقت را درباره خودرویش بگوید. اگر شخصی راست‌گو در آشنایان و دوستانتان هست که قصد فروش خودروی تصادفی خود را دارد و همه‌چیز را درباره خسارت‌های وسیله به شما می‌گوید، می‌توانید به فرایند خرید دل بسپارید و معامله کنید.

۴. بدانید معاینه فنی خودروی تصادفی باطل است

خودروهای تصادفی معاینه فنی ندارند؛‌ یعنی زمانی که خودرویی تصادف می‌کند، حتی اگر معاینه فنی هم داشته باشد با ثبت تصادفش، گواهی معاینه فنی آن باطل می‌شود. خودرویی که تصادف کرده و معاینه فنی هم ندارد که دیگر مشکلات متعددی به شما تحمیل خواهد کرد. پس در خرید ماشین تصادفی به این مقوله توجه داشته باشید.

۵. از کارشناسان کمک بگیرید

ابعاد تصادف‌ها هم با یکدیگر فرق می‌کند. بعضی از تصادفات بسیار مهیب‌اند و خسارت‌های زیادی را به‌وجود می‌آورند. برخی از تصادف‌ها هم آنچنان جدی نیستند و با کمی تعمیرات می‌توان مشکلات ماشین را حل کرد. پس باید بدانید که عمق حادثه چقدر بوده است.

اگر بتوانید خودرویی پیدا کنید که تعمیرات چندانی لازم ندارد یا با کشیدن دستی به سرورویش قابل‌استفاده می‌شود، در معامله سود خواهید کرد. برای اینکه در خرید ماشین تصادفی به گزینه‌ای مطلوب برسید، کمک‌گرفتن از کارشناسان خبره به‌شدت به شما توصیه می‌شود.

در زمینه بررسی خودروی موردنظرتان می‌توانید روی کمک سایت کارنامه هم حساب کنید. ما در کارنامه سرویسی موسوم به کارشناسی خودرو داریم که خودرو را برایتان کارشناسی می‌کند. کارشناسان ما آموزش‌دیده و باتجربه‌‌اند و در تشخیص مشکلات مختلف خودرو مهارت دارند. اگر قصد خرید ماشین تصادفی دارید و از امور فنی خودرو و مسائل دیگر مربوط به آن چندان مطلع نیستید، بدانید که سرویس کارشناسی خودرو کارنامه بهترین انتخابتان در مسیر معامله خواهد بود.

معایب و مزایای خرید خودروی تصادفی چیست؟

خرید خودروی تصادفی هم مزایایی دارد و هم معایبی. از مزایای آن می‌توان به قیمت کمترش نسبت به خودروی نو اشاره کرد. با توجه به قیمت‌های نجومی و غیرواقعی خودروهای مختلف در بازار، بسیاری از افراد تمایل به خرید خودروهای دست‌دوم و تصادفی پیدا کرده‌اند.

این را هم بدانید که خودروهای تصادفی خواهان زیادی دارند و بازارشان حسابی گرم است. بنابراین، اگر به‌طور موقتی مجبور به خرید خودرویی به قیمتی پایین‌تر از نو و دست‌اول هستید، نگران آینده نباشید. اگر خودروی تصادفی قابل‌قبولی بخرید، بعدتر می‌توانید آن را به‌سادگی بفروشید و بدانید که مشتریان زیادی برایش وجود خواهد داشت.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین اتاق تعویض و معایب خرید این نوع خودروها

اما معایب خودروی تصادفی بر کسی پوشیده نیست. اگر آسیب‌دیدگی وسیله زیاد باشد، امکان تعمیر آن وجود نخواهد داشت. رانندگی با چنین خودرویی هم ایمنی پایینی دارد و هم مدام هزینه‌های سنگین به شما تحمیل می‌کند. سرقتی‌ و اوراقی‌بودن خودروهای تصادفی هم محتمل‌اند. اگر نتوانید متوجه این دو موضوع شوید، با خرید خودرویی که با عنوان تصادفی به شما فروخته شده اما سرقتی یا اوراقی است، حسابی به دردسر خواهید افتاد.

افت قیمت خودروی تصادفی چگونه است؟

بدیهی است که خودروی تصادفی دچار افت قیمت می‌شود. اما یادتان باشد که روندی مشخص برای قیمت‌گذاری این دست از خودروها وجود ندارد. کاهش قیمت خودروی تصادفی در گروی بخشی است که آسیب دیده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. برای مثال، در محاسبه افت قیمت خودرو آسیب‌دیدن گل‌گیر و سپر آن‌قدر باعث افت قیمت نمی‌شود که تخریب و آسیب‌دیدگی بخش‌هایی مانند موتور می‌شود.

عواملی روی افت قیمت ماشین تصادفی اثرگذارند:

  • سال ساخت خودرو
  • اعتبار برند خودرو
  • عملکرد وسیله
  • تمیزی و سلامت ظاهر و بدنه
  • کارایی آپشن‌ها و تجهیزات جانبی
  • میزان کارکرد خودرو
  • عملکرد بخش‌های فنی
  • سلامت شاسی خودرو
  • وضعیت لاستیک‌ها

این عوامل می‌توانند باعث شوند که قیمت ماشین‌های تصادفی در طیف‌های مختلفی قرار بگیرد.

 

در آخر

خرید ماشین تصادفی هم می‌تواند معامله خوبی باشد. البته اگر به نکات مختلف دقت کنید و در هنگام خرید بدانید که باید چه مواردی را درباره‌اش بررسی کنید. در مسیر خرید از کارشناسان خبره استفاده کنید و یادتان باشد که بازار خودروهای تصادفی بسیار داغ است. پس اگر خودرویی خریدید که دچار تصادف بوده، بدانید که چشم‌انداز فروشی هم برای آن می‌توانید متصور شوید.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید