معرفی کامل فونیکس FX؛ از مشخصات فنی تا آپشن‌های ایمنی و رفاهی

0 36,566

بازار کراس‌اوورهای کامپکت روز‌به‌روز بزرگ‌تر می‌شود چراکه تقاضا برای این خودروها در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. با وجود قیمت‌های فضایی خودروهای ژاپنی و حتی کره‌ای در این دسته‌بندی، واردکنندگان ایرانی در تلاش‌اند تا از فرصت استفاده کنند و با مونتاژ رقبای چینی، سهم مناسبی از این بازار پرطرفدار به‌دست آورند. فونیکس FX یکی از همین خودروهای مونتاژی است که با طراحی تهاجمی و آپشن‌های متنوع، مورد توجه قرار گرفته و توانسته است فروش خوبی هم به‌دست آورد. خب، مقدمه‌چینی کافی است؛ بیایید تا هرآنچه را که درباره محصول جدید مدیران خودرو می‌دانیم، مرور کنیم.

معرفی کلی فونیکس FX

فونیکس fx سفید

فونیکس FX محصول جدید مدیران خودرو است که توسط برند چینی چری طراحی و ساخته شده است. این خودرو در دو تیپ اکسلنت و پریمیوم با دو موتور متفاوت و قدرت ۱۵۶ و ۱۹۷ اسب بخار تولید می‌شود. طراحی جذاب ظاهری و آپشن‌های زیاد، نقاط قوت فونیکس اف ایکس هستند و این خودرو را در بین رقبا برجسته می‌کنند.

در یک نگاه، باید اعتراف کرد که فونیکس FX خودرویی واقعاً چشمگیر است، به‌خصوص نسخه پریمیوم این خودرو با رنگ خاکستری فانتوم و قرمز. فضای داخلی فونیکس اف‌ایکس، کابینی باکیفیت و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای دارد.

نگرانی اصلی جایی است که بسیاری از برندهای چینی سعی می‌کنند با فهرست طولانی آپشن‌ها، ضعف‌های عملکردی و فنی خودرو را پنهان کنند. فکر می‌کنید فونیکس هم از همین قاعده پیروی می‌کند یا نه؟ بیایید ببینیم.

بررسی ظاهری فونیکس FX

گریل خودروی فونیکس اف ایکس

از نگاه اول، واضح است که چری می‌خواهد در خط مقدم طراحی آینده‌نگرانه قرار بگیرد. استایل تهاجمی با گریل الماسی-ستاره‌ای یکپارچه شروع می‌شود و با خطوط خشن و گسترده در طرفین تا انتهای خودرو ادامه دارد. درنهایت نمای عقب با طراحی فست‌بک و چراغ‌های LED ماتریسی ما را یاد سبک خودروهای اسپرت آئودی می‌اندازد. جلوی خودرو از ترند امروز پیروی می‌کند که شامل گریل بزرگ با طراحی خاص و چراغ‌های دوتکه جداگانه است و می‌توان گفت در حال حاضر جذاب است، اما تا کی جذاب خواهد ماند؟!

فونیکس FX بخش بزرگی از جذابیت بصری خود را مدیون ترکیب رنگی خاص خود است. در این خودرو، با هوشمندی طیفی از رنگ قرمز در اطراف نمای بیرونی اضافه شده است. این رنگ به‌خوبی با سفید و خاکستری که دو رنگ اصلی فونیکس FX هستند، ترکیب شده است. بیشتر رنگ قرمز از بغل قابل مشاهده است؛ به‌ویژه روی درپوش آینه‌ها، رکاب‌های کناری و همچنین چرخ‌های ۱۸ اینچی مشکی براق و کالیپرهای ترمز.

promotion banner

نمای پشتی فونیکس fx در حال حرکت

زمانی‌که پشت خودرو می‌ایستید، خط سقف کوپه‌مانند فونیکس اف‌ایکس را مشاهده می‌کنید. یک اسپویلر جذاب، شیب تند از بالا به پایین، چراغ‌های LED ترمز که یادآور محصولات آئودی هستند و خطوط خشن زیر چراع‌ها، نمای عقب را تکمیل می‌کنند.

از لحاظ اندازه، فونیکس FX با طول ۴۴۰۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۳۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۵۸۸ میلی‌متر برای کلاس خود بزرگ است و این به‌معنای فضای داخلی راحتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. تنها ایراد در بخش طراحی خارجی شاید پنجره‌های کوچک برای سرنشینان عقب باشد که البته در خودروهای پرطرفداری مثل تویوتا C-HR هم شاهد این نکته منفی هستیم.

مشخصات ظاهری فونیکس اف ایکس

 مشخصات فنی فونیکس اف‌ایکس

مشخصات فنی فونیکس fx

اگرچه فونیکس FX ممکن است با ظاهر جسورانه و طراحی داخلی چشمگیر خود در نگاه اول تأثیر خوبی بگذارد، اما تجربه رانندگی با آن، نشان‌دهنده عملکرد متوسط این خودرو در میان رقبای کره‌ای و ژاپنی است. تجربه رانندگی، جایی است که اکثر خودروهای چینی در برابر رقبای کره‌ای شکست می‌خورند، اما دقیقاً نمی‌توان همین را برای فونیکس FX گفت. این خودرو با داشتن پلتفرم T1X مشابه با Tiggo 8 Pro، پویایی و قدرت مناسب در رانندگی را نوید می‌دهد.

تیپ پریمیوم فونیکس اف‌ایکس از یک موتور ۱.۶ لیتری TGDI و گیربکس ۷سرعته DCT و تیپ اکسلنت از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و گیربکس CVT ۹سرعته بهره می‌برد. همان‌طور که انتظار دارید، تیپ پریمیوم با تولید ۱۹۷ اسب بخار قدرت، از تیپ اکسلنت با ۱۵۶ اسب بخار بهتر عمل می‌کند.

قدرت موتور و پیشرانه فونیکس اف ایکس

اما معنی این اعداد دقیقا چیست؟

در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله، فونیکس FX پریمیوم پرشتاب‌ترین خودروی مونتاژی بازار ایران با شتاب صفرتاصد ۸ ثانیه است. از طرفی، حداکثر سرعت اعلام‌شده توسط سازنده ۱۹۵ کیلومتربرساعت است. بااین‌حال، قدرت و شتاب همه‌چیز نیست. بسیاری از مالکان ادعا می‌کنند این خودرو در سرعت‌های پایین و در جاده‌های شهری تکان‌های زیادی دارد اما در جاده‌های خارج از شهر، همه‌چیز در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و می‌توانید از سواری نرم، کابین بی‌صدا و فرمان‌پذیری خوب فونیکس لذت ببرید.

در مجموع می‌توان گفت که مشخصات فنی و عملکردی فونیکس FX در دنیای واقعی به‌عنوان نقاط قوت این خودرو در نظر گرفته نمی‌شوند. بنابراین، اگر به‌دنبال عملکرد خوب و رانندگی راحت هستید، خودروهای بهتری در بازار وجود دارند که بهتر است آن‌ها را بررسی کنید.

کابین فونیکس FX

فضای داخلی فونیکس اف‌ایکس مانند نمای بیرونی، چشم‌نواز است و می‌توان گفت بیشتر افراد آن را دوست خواهند داشت. کابین کیفیت خوبی در مقایسه با سایر محصولات بازار ارائه می‌دهد اما باید توجه داشته باشید که این خودرو در اصل (در چین) یک خودروی مقرون‌به‌صرفه است. با همه این اوصاف، وقتی وارد کابین خودرو می‌شوید، یک جفت صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی، فرمان Dکات و کنسول میانی اولین چیزهایی‌اند که توجه را به خود جلب می‌کنند و می‌توان گفت طراحی این خودرو شامل المان‌هایی است که در خودروهای ژاپنی یا کره‌ای گران‌تر دیده می‌شود.

طراحی داخلی در فونیکس با المان برنزی

وقتی پشت فرمان هستید، احتمالا تحت‌تأثیر تناسب کابین قرار می‌گیرید. داخل کابین از مواد زیبا و متنوعی ساخته شده است؛ المان‌های برنزی برجسته روی درهای آن و کنسول مرکزی با ظاهری فلزی حس لوکس بودن را القا می‌کند. تریم چرم مصنوعی به‌اندازه کافی باکیفیت است و صندلی‌ها راحت و ارگونومیک طراحی شده‌اند.

کنترلرهای لمسی تهویه مطبوع به‌خوبی با طراحی کابین هماهنگ شده‌اند و می‌توانید از آن‌ها برای تنظیم دمای کابین استفاده کنید. با لمس هر یک از آن‌ها منوی آب‌وهوا هم ظاهر می‌شود.

صندلی های ردیف عقب فونیکس اف ایکس

در ردیف دوم، فضا شبیه ردیف عقب کراس‌اوورهای کوچک است. به‌عنوان یک بزرگسال با قد ۱۸۰سانتی‌متر، می‌توانید به‌راحتی بنشینید اما فضای پای زیادی نخواهید داشت. امکانات رفاهی در ردیف عقب همان‌طور که انتظار می‌رود، شامل دریچه‌های تهویه عقب، یک درگاه USB و یک جفت جالیوانی می‌شود. فضای صندوق بار حدود ۲۹۲ تا ۳۶۰ لیتر است. این فضا برای یک خانواده کوچک به‌اندازه کافی مناسب است.

امکانات رفاهی و ایمنی فونیکس FX

امکانات رفاهی فونیکس

کابین چری اومودا ۵ یکی دیگر از نکات قوت فونیکس FX است؛ جایی که می‌توانید تعداد زیادی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی را ببینید. در زیر صفحه نمایش، پنل کنترل تهویه مطبوع قرار دارد که به کنسول مرکزی می‌رسد و پد شارژ بی‌سیم هم در همین قسمت قرار دارد. همچنین، اهرم تعویض دنده معمولی را می‌بینید که توسط دکمه‌ها و کنترل‌های متعدد احاطه شده است و همچنین یک تکیه‌گاه چرمی با محفظه ذخیره‌سازی سرد خواهید دید که برای خنک نگه‌داشتن نوشیدنی‌ها و تنقلات ایده‌آل است. جدای از آن، کابین هم با ویژگی‌های برجسته‌ای مثل سیستم روشنایی محیطی، سانروف، سیستم hi-fi پریمیوم سونی با ۸ بلندگو و همچنین صندلی‌های جلوی اسپرت با روکش چرمی با تهویه و تنظیم برقی مجهز شده است. در ردیف عقب، روکش صندلی‌ها چرمی است و دریچه‌های اختصاصی تهویه مطبوع به‌همراه یک درگاه شارژ USB برای سرنشینان عقب تعبیه شده است.

تجهیزات جانبی و رفاهی فونیکس اف ایکس

آپشن‌های فونیکس اف ایکس

با همه این تفاسیر، برخی از آپشن‌ها ممکن است مزاحم به نظر برسند. سیستم کمک‌راننده (ADAS) با اینکه از نظر ایمنی می‌تواند بسیار مفید باشد، اما می‌تواند کابوسی برای رانندگی لذت‌بخش هم باشد. مثلا دستیار حرکت بین خطوط (LKA) و رادار حفظ خطوط اضطراری (ELK) عملکردهایی کاملاً تهاجمی دارند و حتی زمانی که کمی منحرف شوید، شما را به‌طور ناگهانی به مرکز می‌کشانند.

در فونیکس FX ویژگی‌های استاندارد زیر، سیستم ایمنی خودرو را کامل می‌کنند تا درنهایت، فونیکس اف ایکس بتواند با امتیاز عالی ۵ ستاره Euro-NCAP در قسمت ایمنی ظاهر شود.

  • سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB)؛
  • کروز کنترل تطبیقی (ACC) با پیگیری سرعت پایین؛
  • تشخیص نقطه کور (BSD)؛
  • هشدار برخورد از جلو (FCW)؛
  • هشدار خروج از خط؛
  • شش کیسه هوا؛
  • ترمز ABS با EBD و BA؛
  • کنترل‌های کشش (TCS) و پایداری (ESP)؛
  • سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS).

سیستم‌های کمکی راننده در فونیکس اف ایکس

رقبای فونیکس FX در بازار

چانگان یونی تی رقیب فونیکس اف ایکس

از مهم‌ترین رقبای فونیکس FX در بازار ایران می‌توان به دیگنیتی پرستیژ، لاماری ایما و چانگان Uni-T (یونی-تی یا یونیتی) اشاره کرد. فونیکس در نسخه پریمیوم قوی‌تر و پرآپشن‌تر از دیگنیتی و ایما ظاهر می‌شود و می‌توان گفت که در قسمت طراحی به‌دلیل ظاهر خشن و پالت دو رنگ، جذاب‌تر به نظر می‌رسد. با وجود این، زمانی که آن را با یونی-تی مقایسه می‌کنیم، همه‌چیز به نفع یونی-تی تغییر می‌کند. اکثر ما طراحی پخته‌تر یونی-تی در بیرون و ظاهر مینیمال و مدرن‌تر داخلی آن را بیستر دوست داریم. در بحث عملکرد و قدرت هم محصول چانگان یک سر و گردن بالاتر از فونیکس FX قرار می‌گیرد، با این اوصاف هنوز خبری از حضور یونی-تی در بازار ایران نیست و همین باعث شده تا فونیکس اف‌ایکس به بهترین گزینه در این رده قیمتی تبدیل شود.

 

جدول مقایسه فونیکس اف‌ایکس با رقیبان

مدل خودرو فونیکس FX (پریمیوم) چانگان UNI-T دیگنیتی پرستیژ
پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژر چهار سیلندر توربوشارژر چهارسیلندر توربوشارژر
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۲ لیتر ۲ لیتر
جعبه دنده ۷ سرعته DCT ۸ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک با حالت اسپرت
حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب‌ بخار ۲۳۰ اسب بخار ۲۲۸ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر ۳۹۰ نیوتن متر ۳۵۵ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸.۲ ثانیه ۷ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه

آیا فونیکس FX ارزش خرید دارد؟

تقریبا به انتهای مطلب رسیدیم و سؤال مهمی که هنوز به آن پاسخ ندادیم این است که آیا فونیکس FX ارزش خرید دارد؟ پاسخ دادن به این سؤال در حال حاضر کمی سخت است چرا که خودروهای کارکرده در حال ورود به بازار هستند و فونیکس اف ایکس باید با رقبای کارکرده کره‌ای و ژاپنی خود رقابت کند. با وجود این، هنوز قیمت خودروهای کارکرده وارداتی مشخص نیست و نمی‌توان گفت رقبای احتمالی کارکرده فونیکس FX کدام‌اند، اما اگر بخواهیم ارزش خرید این خودرو را بدون در نظر گرفتن رقبای کارکرده آن در نظر بگیریم، باید بگوییم فونیکس FX در رده قیمتی کمتر از ۲ میلیارد تومان (در زمان نگارش این مطلب) یکی از جذاب‌ترین خودروهای بازار است که با طراحی جذاب، آپشن‌های رفاهی متعدد و شتاب خیلی خوب می‌تواند در صدر گزینه‌های خرید شما قرار بگیرد.

سؤالات متداول

۱. معایب فونیکس FX چیست؟

دید عقب بسیار محدود به‌دلیل شیب زیاد شیشه عقب و سواری پُرتکان در مسافت‌های شهری را می‌توان به‌عنوان معایب اصلی فونیکس اف ایکس در نظر گرفت.

۲. مصرف سوخت فونیکس FX چقدر است؟

مصرف سوخت فونیکس FX در تیپ اکسلنت و به‌صورت ترکیبی ۷ لیتر است.

۳. فونیکس FX چند ایربگ دارد؟

این خودرو در مجموع ۶ ایربگ دارد که شامل ایربگ راننده، ایربگ پرده‌ای، ایربگ سرنشین جلو و ایربگ جانبی جلو می‌شود.

۴. تیگو ۸ پرو بهتر است یا فونیکس FX؟

هر دوی این خودروها از پلتفرم مشترک استفاده می‌کنند، با وجود این، اگر به‌دنبال شتاب بهتر و طراحی اسپرت هستید، فونیکس انتخاب بهتری است اما اگر به فضای بزرگ‌تر و کیفیت بیشتر کابین اهمیت می‌دهید و به‌دنبال سواری نرم‌تر هستید، تیگو ۸ پرو می‌تواند اولویت داشته باشد.

سخن آخر

بازار خودرو در این روزها پُرتلاطم و پر از نوسان قیمت است. همه منتظریم تا با ورود خودروهای کارکرده، از قیمت خودروهای مونتاژی کاسته شود. امیدواریم زمانی که این مطلب را مطالعه می‌کنید، شرایط بهتر باشد اما در حال حاضر اگر به‌دنبال خودرویی در بازه ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان می‌گردید، فونیکس اف ایکس می‌تواند یک انتخاب خوب برای خانواده‌هایی باشد که خودروهای مدرن و هیجان‌انگیز را دوست دارند.

نظر شما چیست؟ آیا تجربه رانندگی با این خودرو را دارید؟ بین این خودرو و رقبای کارکرده در حال ورود به کشور کدام را انتخاب می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران کارنامه به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.