مقایسه فونیکس FX و تیگو ۸ پرو از نظر مشخصات ظاهری، فنی و آپشن‌ها

2 16,460

فونیکس FX بهتر است یا تیگو ۸ پرو؟ این سؤال از اساس اشتباه است! چون هریک از این خودروها با وجود اشتراکات فراوان، در دو دسته کاملا مجزا قرار می‌گیرند و جامعه هدف متفاوتی دارند. بنابراین بیایید سؤال را اصلاح کنیم: فونیکس FX برای من مناسب است یا تیگو ۸ پرو؟ اگر این همان سؤالی است که به‌دنبال پاسخ آن هستید. با ما در این مطلب از کارنامه همراه باشید تا به‌طور کامل تیگو ۸ پرو و فونیکس FX را مقایسه کنیم و کمک‌تان کنیم پاسخ سؤال‌تان را پیدا کنید.

معرفی کلی فونیکس FX و تیگو ۸ پرو

معرفی تیگو 8 پرو و فونیکس fx

اگر بخواهیم در یک جمله فونیکس FX و تیگو ۸ پرو را توصیف کنیم، باید بگوییم یک روح در دو کالبد؛ اما چرا؟ هر دوی این خودروها از برند چری هستند، از پلتفرم مشترکی بهره می‌برند و پیشرانه مشابهی هم دارند. اما در عین این شباهت مهم، هریک از آن‌ها برای قشر خاصی از جامعه طراحی شده‌اند که سبب می‌شود در دو دسته‌بندی کاملا جدا قرار بگیرند. اگر این ماشین‌ها شخصیت‌هایی واقعی بودند، چری تیگو ۸ پرو یک مهندس جوان تا میانسال باتجربه می‌شد که سعی می‌کند تا همیشه باپرستیژ و جنتلمن به نظر برسد. فونیکس FX هم جوان مغرور و پرهیجانی می‌شد که به‌دنبال تحسین دیگران است می‌خواهد متفاوت به نظر برسد!

از توصیفات که بگذریم، باید بگوییم که تیگو ۸ پرو محصول لوکس چری در بازار ایران است که آمده تا با رقبای کهن‌سال کره‌ای مثل سانتافه رقابت کند و به همین دلیل در دسته کراس‌اوورهای میان‌سایز قرار می‌گیرد. آپشن‌های متنوع و زیاد، طراحی پخته و جذاب، سایز بزرگ و صندلی‌های سه‌ردیفه از مهم‌ترین نقاط قوت این خودرو محسوب می‌شوند.

در سمت مقابل فونیکس FX را داریم که با چهره‌ خشن و عملکرد اسپرت خود می‌خواهد جوانان را مجذوب خود کند. این خودرو در دسته کراس‌اوورهای کوپه کامپکت قرار می‌گیرد که از نظر سایز، نوع طراحی و عملکرد، آمده است با دیگنیتی و تویوتا CHR رقابت کند.

دو نسخه پرو و پرو مکس از تیگو ۸ و دو نسخه اکسلنت و پریمیوم از فونیکس FX در بازار ایران حضور دارند. در این مقایسه قرار است نسخه پرو از تیگو ۸ و نسخه پریمیوم از فونیکس FX را با هم مقایسه کنیم چرا که از نظر قیمت و امکانات به هم نزدیک‌تر هستند و ظاهرا رقیب هم محسوب می‌شوند.

مقایسه ظاهری چری تیگو ۸ و فونیکس FX پریمیوم

در ابتدا بیایید نگاهی به جدول مشخصات ظاهری فونیکس FX و تیگو ۸ پرو داشته باشیم:

مشخصات تیگو ۸ پرو فونیکس FX
طول ۴۷۲۲ میلی‌متر ۴۴۰۰ میلی‌متر
عرض ۱۸۶۰ میلی‌متر ۱۸۳۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۷۴۵ میلی‌متر ۱۵۸۸ میلی‌متر
فاصله محوری ۲۷۱۰ میلی‌متر ۲۶۳۰ میلی‌متر
وزن ۱۵۶۵ کیلوگرم ۱۴۴۴ کیلوگرم

 

با یک نگاه کلی به جدول بالا، کاملا مشخص است که تیگو ۸ کاملا بزرگ‌تر از فونیکس FX است. فونیکس را در دسته خودروهای کراس‌اوور سایز متوسط و نسبتا بزرگ قرار می‌دهد.

مقایسه طزاحی تیگو 8 پرو و فونیکس fx

در نگاه اول، تیگو ۸ پرو قطعا ظاهر مجللی دارد، جلوپنجره بزرگ هشت‌ضلعی با طرح‌های ستاره‌ای کرومی در کنار چراغ‌های led جلوه‌ای لوکس به این خودرو بخشیده‌اند و این همان حسی است که چری می‌خواهد ما از این خودرو دریافت کنیم.

در سمت مقابل، فونیکس fx با گریل الماسی-ستاره‌ای، تریم دو رنگ و چراغ‌های دو قسمتی با دی لایت باریک خود، یک طراحی کاملا تهاجمی را ارائه می‌دهد تا دوستداران خودروهای اسپرت را مجذوب خود کند.

 

نمای کناری تیگو 8 پرو و فونیکس fx

زمانی‌که از بغل به دو خودرو نگاه می‌کنیم، متوجه بیشترین تفاوت ظاهری می‌شویم؛ جایی‌که تیگو ۸ پرو به‌دلیل فرم جعبه‌ای‌شکل و طول بیشتر، در دسته شاسی‌بلندهای میان‌سایز قرار می‌گیرد و به همین دلیل چری توانسته ردیف سوم صندلی را هم به خودرو اضافه کند. تزئینات کرومی در نمای جانبی تیگو به حداکثر خود می‌رسد تا بتواند ظاهر لوکس خود را حفظ کند.

اوضاع برای فونیکس fx کاملا متفاوت است تا با طراحی کوپه‌مانند خود، بتواند همچنان روح اسپرتش را حفظ کند. اما همین شکل طراحی باعث شده تا با درهای عقب نسبتا کوچک‌تر و پنچره‌هایی با دید کمتر روبه‌‌رو باشیم. تریم دو رنگ فونیکس fx به‌دلیل به‌کار گرفته‌شدن رنگ قرمز در رینگ‌ها، رکاب‌ها و آینه‌ها در نمای جانبی، به‌خوبی حس هیجان را منتقل می‌کند.

نمای عقب تیگو 8 پرو و فونیکس fx

چراغ‌های عقب بزرگ با گرافیک به‌روز، دیفیوزر مصنوعی و دو اگزوز تا حدودی حال‌وهوای اروپایی به تیگو ۸ پرو می‌دهند. نمای عقب فونیکس fx با خطوط تند و تیز، چراغ‌های خطر یکپارچه و شیب زیاد شیشه عقب همچنان خشن و اسپرت به نظر می‌رسد.

شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم طراحی، بزرگ‌ترین تفاوت این دو خودرو است و چری هم همین را می‌خواهد. دو خودرو که از یک پلتفرم و قوای محرکه مشترک بهره می‌برند اما هرکدام به‌تنهایی می‌توانند بخش بزرگی از بازار را هدف قرار دهند. فونیکس fx کراس‌اووری اسپرت و کامپکت برای جوانان، خانواده‌های کوچک و کسانی است که از کمی آدرنالین بدشان نمی‌آید و تیگو ۸ پرویی که با طراحی لوکس و ساده خود، خانواده‌های بزرگ و افرادی در جست‌وجوی راحتی و آرامش را به خود جذب می‌کند.

promotion banner

مقایسه فنی تیگو ۸ پرو و فونیکس FX

موتور تیگو 8 پرو و فونیکس fx

بخش فنی جایی است که تفاوت چری تیگو ۸ پرو و فونیکس fx پریمیوم به حداقل می‌رسد، چرا که هر دو خودرو از یک موتور ۱.۶ لیتری T-GDI (تزریق مستقیم سوخت توربوشارژ) استفاده می‌کنند که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را با استفاده از یک گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته تر تولید می‌کنند.

مشخصات فنی تیگو ۸ پرو فونیکس FX
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس ۷ دنده اتومات دوکلاچه ۷ دنده اتومات دوکلاچه
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۱.۶ لیتر
قدرت ۱۹۷ اسب‌بخار ۱۹۷ اسب‌بخار
گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر ۲۹۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸.۹  ثانیه ۷.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۸.۳ لیتر ۷ لیتر

 

تیگو ۸ پرو یک کراس‌اوور نسبتا بزرگ است، بنابراین نباید از آن انتظار چالاکی یک هاچ‌بک را داشته باشید، با وجود این، شتاب ۸.۹ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت برای این سگمنت خوب به نظر می‌رسد.

آمار ارقام برای فونیکس fx پریمیوم با همین پیشرانه خیلی بهتر هستند و دلیل آن وزن کمتر (۱۰۰ کیلوگرم کمتر) و ابعاد و ارتفاع کمتر این خودرو است که آیرودینامیک بهتری ارائه می‌دهد. نسبت قدرت به وزن فونیکس باعث شده این خودرو در حال حاضر با صفر تا صد ۷.۹ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت (۲۰۶ کیلومتر در تست‌ها) به یکی از سریع‌ترین‌های بازار ایران تبدیل شود.

 

سیستم تعلیق در تیگو ۸ پرو نرم و پایدار است و در دست‌اندازها و سرعت‌گیرهای جاده حتی در سرعت‌های بسیار بالا هم سواری نرمی ارائه می‌دهد. فونیکس fx هم سعی می‌کند سواری نرمی داشته باشد، اما نه به نرمی تیگو ۸ و دلیل آن هم واضح است، وزن کمتر و روح اسپرت fx.

حالت اسپرت فونیکس fx

دو حالت رانندگی برای تیگو ۸ پرو وجود دارد که شامل Eco و Sport می‌شود. حالت Eco برای کاهش مصرف سوخت عالی است زیرا همیشه می‌خواهد به بالاترین دنده ممکن برود و دورها را به حداقل برساند، اما در هنگام سبقت گرفتن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. از طرف دیگر، حالت اسپورت واقعاً دنده‌ها را نگه می‌دارد تا قدرت را به حداکثر برساند، اما البته این بدان معناست که خودرو بیشتر از حد معمول سوخت مصرف می‌کند.

حالت‌های رانندگی در فونیکس به سه حالت افزایش پیدا می‌کند که علاوه‌بر حالت Eco و Sport شما حالت نرمال را هم در اختیار خواهید داشت. حالت‌ Eco و Sport همانند تیگو ۸ پرو عمل می‌کنند؛ اما حالت نرمال پرکاربردترین حالت رانندگی برای شما خواهد بود که تعادل مناسبی از مصرف سوخت، نرمی و قدرت را ارائه می‌دهد.

وقتی صحبت از مصرف سوخت شد، تیگو ۸ پرو همان چیزی است که از یک کراس‌اوور بزرگ معمولی انتظار دارید. مصرف سوخت در شهر حدود ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است اما با توجه به اینکه ظرفیت مخزن سوخت آن تنها به ۵۱ لیتر محدود شده است، خواهید دید که سطح بنزین سریع‌تر از آنچه اعداد نشان می‌دهند، پایین می‌آید. شاید چری می‌توانست مخزن سوخت بزرگ‌تری برای تیگو ۸ پرو تعبیه کند، زیرا این کراس‌اوور واقعاً برای رانندگی در سفرهای طولانی‌مدت احساس خوبی دارد. مصرف سوخت فونیکس FX حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است که با توجه به پیشرانه مشابه و وزن کمتر منطقی به نظر می‌رسد.

مقایسه امکانات کابین فونیکس FX و تیگو ۸ پرو

مقایسه کابین تیگو 8 پرو و فونیکس fx

زمانی‌که به داخل کابین دو خودرو نگاه می‌کنید، دوباره تشابهات را پیدا می‌کنید. فرمان Dکات، صفحه نمایش یکپارچه، محل قرارگیری دستگیره‌ها و دریچه‌های کولر در هر دو خودرو شبیه به هم هستند اما همه‌چیز در تیگو ۸ پرو یک پله بهتر است. صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی در تیگو ۸ پرو ۱۲.۵ اینچ است و از نمونه موجود در برادر کوچک خود ۲ اینچ بزرگ‌تر است. علاوه‌بر این، برای کنترل تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و گرم‌کن و سردکن صندلی‌ از یک صفحه نمایش لمسی اختصاصی استفاده شده است که در فونیکس FX دیده نمی‌شود.

شاید این نکته برایتان جالب باشد که بدانید چری سعی کرده در هر دوی این خودروها بین طراحی داخلی و خارجی تضاد ایجاد کند؛ به‌طوری‌که تیگو ۸ پرو از یک طراحی خارجی ساده و با خطوط نرم بهره می‌برد، اما کابینش کاملا مدرن است و با خطوط و زاویه‌های تند سعی دارد لوکس بودن را تداعی کند. این موضوع در زوایای تند صفحه نمایش، سر دنده و کنسول مرکزی دیده می‌شود. عکس این قضیه هم برای فونیکس FX صادق است و گوشه‌های نرم صفحه‌نمایش و کنسول مرکزی در تضاد با خطوط خشن طراحی خارجی قرار دارند تا طراحی کلی خودرو یکنواخت و تکراری نباشد.

 

صندلی‌های ردیف دوم و سوم تیگو 8 پرو

به‌طور کلی طراحی داخلی فونیکس FX و تیگو ۸ پرو بسیار شبیه به هم است، اما تفاوت‌های اصلی زمانی دیده می‌شود که به ردیف عقب برویم، جایی که تیگو با فضای سر و پای بیشتر و امکانات رفاهی بهتر، برتری‌های خود را نسبت به فونیکس FX که به‌دلیل نوع طراحی خود محدودیت‌هایی دارد، به رخ می‌کشد. علاوه‌بر این، در تیگو ۸ پرو ردیف سوم صندلی‌ها را داریم که تعداد سرنشینان خودرو را تا ۷ نفر ممکن می‌سازد و زمانی‌که ردیف سوم را بخوابانید، ۱۱۰۰ لیتر فضای صندوق عقب در اختیار خواهید داشت که تقریبا سه برابر صندوق عقب فونیکس با ۳۰۰ لیتر فضا است.

مقایسه امکانات رفاهی و آپشن‌های فونیکس FX و تیگو ۸ پرو

خریداران عاشق لیست بلندبالای آپشن‌ها هستند و برندهای چینی به‌خوبی این را می‌دانند. چری هم از این قاعده مستثنی نیست و به‌اصطلاح با بیل در خودروهای جدید خود آپشن ریخته است. فونیکس FX و تیگو ۸ پرو آپشن‌های جذابی دارند که سبب شده این دو خودرو در مقایسه با محصولات کره‌ای چند سال پیش بازار ایران، وسوسه‌کننده باشند. به‌طور کلی تعداد آپشن‌های تیگو ۸ پرو بیشتر از فونیکس FX است اما به این معنی نیست که شما کمبود آپشن خاصی را در فونیکس FX حس کنید.

آپشن تیگو ۸ پرو فونیکس FX پریمیوم
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
کروز کنترل هوشمند دارد دارد
سنسور جلو و عقب دارد دارد
کمکی ماندن در لاین دارد ندارد
کمکی حرکت در ترافیک دارد ندارد
رادار تابلوخوان دارد ندارد
رادار نقطه کور دارد دارد
رادار تغییر لاین دارد دارد
رادار تصادف جلو و عقب دارد دارد
ریموت استارتر ندارد دارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهلد دارد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد ندارد
چراغ مه‌شکن عقب دارد دارد
دی‌لایت دارد دارد
چراغ چرخشی دارد ندارد
نوربالا اتومات دارد ندارد
ارتفاع نور اتومات ندارد دارد
دوربین ۳۶۰ دارد دارد
هدآپ ندارد ندرد
ایربگ دارد- ۶ عدد دارد- ۶ عدد
ورود بدون کلید دارد دارد
استارت دکمه‌ای دارد دارد
صندلی‌ راننده ۸ حالته برقی با مموری ۳ حالته اسپرت – ۶ حالته برقی
صندلی سرنشین جلو ۶ حالته برقی – امکان تنظیم صندلی از ردیف دوم اسپرت – ۴ حالته برقی
صندوق پران هوشمند دارد ندارد
صندوق برقی با جک دارد ندارد
سقف پانوراما دارد دارد
آینه جانبی با گرمکن دارد دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد دارد
شارژر وایرلس دارد دارد

 

 

سخن پایانی

همان‌طور که در این مطلب دیدیم، فونیکس FX و تیگو ۸ پرو با وجود استفاده از پلتفرم و پیشرانه مشترک، کاربری و مشتریان هدف کاملا متفاوتی دارند که دلیل اصلی آن نوع و زبان طراحی متفاوت آن‌هاست. اگر به‌دنبال یک کراس‌اوور کامپکت کوپه هستید که یکی از جذاب‌ترین طراحی‌های بازار را دارد و در عین حال جزو سریع‌ترین خودروها در تمام سگمنت‌هاست، فونیکس FX باید یکی از گزینه‌های شما باشد، اما اگر به‌دنبال یک کراس‌اوور لوکس بزرگ و خانوادگی هستید که ۷ نفر به‌راحتی از آپشن‌های متنوع آن لذت ببرند، باید تیگو ۸ پرو را کنار سانتافه و کولیوس در لیست خود قرار دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. مسلم
    مسلم می گوید

    بابت توضیح ات مفید از شما ممنونیم

  2. محمد آقا خوش پیشونی
    محمد آقا خوش پیشونی می گوید

    لطفا نظرات خودتون رو بنویسید تا استفاده کنیم
    البته من یک خانواده کوچولوی ۳ نفره دارم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.