اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

هداپ دیسپلی چیست و چه مزیتی برای راننده دارد؟

هداپ دیسپلی اولین‌بار در هواپیماهای نظامی به‌کار گرفته شد و بعدها به خودروهای مدل‌بالا اضافه شد؛ اما این روزها راهش را به خودروهای معمولی هم باز کرده است. هداپ دیسپلی اطلاعات مهم مانند سرعت خودرو را مستقیماً در خط دید راننده نمایش می‌دهد تا راننده بتواند سر خود را بالا نگه دارد و مجبور نشود برای دیدن صفحه کیلومترشمار و نشانگرها، چشم از جاده بردارد. همراهمان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم شما را با این فناوری جدید بیشتر آشنا کنیم.

هداپ دیسپلی چیست؟

هداپ دیسپلی یا نمایشگر هدآپ (HUD) سیستمی است که اطلاعات ضروری رانندگی را مستقیماً در میدان دید راننده به نمایش می‌گذارد. اگرچه به نظر می‌رسد که نمایش اطلاعات روی شیشه جلو، حواس راننده را پرت می‌کند، اما موقعیت قرارگیری این اطلاعات روی شیشه طوری است که تداخلی با میدان دید راننده ندارد.

هداپ دیسپلی در ابتدا برای استفاده نظامی در جنگ جهانی دوم ساخته شد. فرماندهان نیروی هوایی متوجه شدند خلبانانی که از هدآپ دیسپلی برای کنترل سلاح‌های خود استفاده می‌کنند، تمرکز بیشتری روی پرواز دارند. چراکه به‌جای اینکه مجبور باشند دائماً به فشارسنج‌ها و نمایشگرها نگاه کنند، می‌توانستند سر خود را بالا نگه دارند و به مسیر حرکت توجه کنند.

اگرچه رانندگی به پیچیدگیِ راندنِ هواپیماهای نظامی نیست، اما هدآپ دیسپلی در خودروها هم می‌تواند مفید باشد. خودروسازان از دهه ۱۹۷۰ به‌دنبال به‌کارگیری هداپ دیسپلی در خودروها بودند، اما این آپشن تنها در سال‌های اخیر و به‌لطف یشرفت‌های فناوری مقرون‌به‌صرفه شده است. این روزها بیشتر خودروهای خارجی نمایشگر هدآپ دارند.

 

هداپ دیسپلی چه کارکردی دارد؟

اطلاعات نمایش داده شده توسط هداپ دیسپلی، بسته به خودرو متفاوت است. اما تقریبا تمام سیستم‌های هدآپ دیسپلی، سرعت خودرو را نمایش می‌دهند. برخی از سیستم‌ها هم به شما این امکان را می‌دهند که خودتان انتخاب کنید چه اطلاعاتی نمایش داده شود.

بیشتر رانندگان تمایل دارند این اطلاعات را روی صفحه نمایش ببینند:

  • محدودیت سرعت مجاز
  • راهنمای مسیر ناوبری ماهواره‌ای
  • زمان رسیدن به مقصد
  • فعال بودن یا نبودن سیستم‌های کمک‌راننده (مانند کروز کنترل و دستیار حفظ حرکت در بین خطوط جاده)
برخی نمایشگرهای هدآپ پیشرفته، از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده می‌کنند و تصاویر مسیریابی ماهواره‌ای را روی خود جاده نشان می‌دهند.

انواع هداپ دیسپلی

۱. نمایشگر ترکیبی (Combiner)

ساده‌ترین راهی که خودروسازان می‌توانند با کمک آن نمایشگر هدآپ را به خودرو اضافه کنند، استفاده از سیستم «ترکیبی» است. این سیستم یک پروژکتور مخفی دارد که اطلاعات را روی یک صفحه نمایش شفاف کوچک می‌تاباند.

صفحه نمایش ترکیبی معمولاً از داشبورد بالا می‌آید و به‌طور معمول، مواقعی که از سیستم استفاده نمی‌کنید، می‌توانید آن را پایین بیاورید.

بسیاری از نمایشگرهای هدآپ نوع اول (با صفحه نمایش ترکیبی)، توسط سازندگانی که با کارخانه‌های خودروسازی همکاری می‌کنند، ساخته می‌شوند. خودروساز می‌تواند نمایشگرهای ساخته‌شده را روی خودروهایش نصب کند. این برون‌سپاری، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت سیستم‌های هدآپ دیسپلی می‌شود.

مزدا ۲، پژو ۳۰۰۸ و رنو مگان جدید، آپشن هدآپ دیسپلی با صفحه نمایش ترکیبی دارند. صفحات نمایش ترکیبی لبه‌های گردی دارد، مسطح است و جلوی دیدتان را نمی‌گیرد.

اگر خودرویتان نمایشگر هدآپ ترکیبی دارد ولی تصاویری که نمایش می‌دهد برایتان واضح نیست،‌ دفترچه راهنمای خودرویتان را بررسی کنید تا ببینید آیا می‌توانید زاویه صفحه نمایش یا روشنایی گرافیک را تغییر دهید یا نه. دستکاری این تنظیمات باید مشکل را برطرف کند.

 

۲. پروژکتور روی شیشه جلو

نوع دوم نمایشگر هدآپ هم از پروژکتور استفاده می‌کند، اما صفحه نمایش مجزا ندارد و اطلاعات را مستقیماً روی شیشه جلو می‌تاباند. به همین خاطر، لازم نیست نگران حواس‌پرتی در حین رانندگی باشید.

برای اینکه این نوع هدآپ دیسپلی بتواند اطلاعات را به‌خوبی نمایش دهد، شیشه جلو باید کاملا تمیز باشد. این نوع هدآپ دیسپلی‌ها به‌طور کلی نسبت به سیستم‌های صفحه نمایش ترکیبی گران‌ترند و بیشتر در خودروهای لوکسی مانند جگوار XE، ب‌ام‌و سری ۶ و بنتلی بنتایگا استفاده می‌شوند. این آپشن حتی در این خودروها هم یک آپشن اضافی است و تنها در خودروهای مدل‌بالا پیدا می‌شود.

 

آیا نصب هداپ دیسپلی ارزش هزینه اضافی را دارد؟

نمایشگر هدآپ می‌تواند کیفیت رانندگی را بهتر کند. هداپ دیسپلی، فناوری مفید و هوشمندانه‌ای است که بسیاری از رانندگان به سرعت به آن عادت می‌کنند. اگر مطمئن نیستید که به چنین آپشنی نیاز دارید یا نه، سعی کنید خودرویی با نمایشگر هدآپ را تست کنید تا ببینید آیا آن را دوست دارید یا نه. همچنین می‌توانید با دوستان و همکارانی که ممکن است خودرویی با نمایشگر هدآپ داشته باشند صحبت کنید تا ببینید آیا این سیستم واقعا توانسته است برایشان مفید باشد یا نه.

سخن آخر

در این مطلب با هداپ دیسپلی و انواع آن آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

/blog/heads-up-display/amp/
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید