اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

رفع کدری چراغ ماشین با ۸ راه ساده و کاربردی

چراغ‌های بزرگ جلو یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو هستند و از ویژگی‌های ایمنی آن به‌شمار می‌روند. این چراغ‌های خودرو هستند که در شب یا در آب‌وهوای نامساعد، به شما کمک می‌کنند رانندگی راحت‌تری داشته باشید. آنها علاوه بر اینکه راه را برایتان روشن می‌کنند، به خودروهای روبه‌رو هم کمک می‌کنند شما را ببینند. به همین دلیل اگر کدر شده باشند و نور چراغ به‌خوبی از لنز پلاستیکی عبور نکند، هم ماشینتان ظاهر قشنگی نخواهد داشت و هم خطرآفرین خواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم درباره رفع کدری چراغ ماشین صحبت کنیم. همراهمان بمانید.

دلایل کدر شدن چراغ‌های بزرگ ماشین

چراغ‌های بزرگ خودرو، لنزی دارند که از پلاستیک پلی‌کربنات ساخته شده است. این پلاستیک آن‌قدر قوی است که می‌تواند بدون اینکه بشکند، شرایط سخت جاده‌ای را تحمل کند.

متأسفانه این پلاستیک در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید آسیب‌پذیر است. با اینکه سازندگان خودرو با فیلم محافظ UV روی لنزها را می‌پوشانند، باز هم با گذشت زمان این لایه محافظ از بین می‌رود و پلاستیک شروع به اکسیدشدن می‌کند.

از سوی دیگر شن‌ها و سنگریزه‌های جاده و نیز تغییر رنگ این پلاستیک به‌مرور زمان، ممکن است باعث کدری و زردی آن شوند.

روش‌های رفع کدری چراغ‌های ماشین ؛ شفاف کردن چراغ ماشین

برای شفاف کردن چراغ ماشین دو راه دارید؛ یا خودتان این کار را انجام دهید یا آن را پیش متخصص ببرید تا با روش‌های حرفه‌ای این کار را انجام دهند. در این مقاله ما با راه اول کار داریم. روش‌هایی را توضیح خواهیم داد که خودتان می‌توانید با به‌کارگیری آنها چراغ‌های خودرویتان را تا مدتی تمیز و شفاف نگه دارید.

روش اول: مایع ظرفشویی

استفاده از مایع ظرفشویی ساده‌ترین روش رفع کدری چراغ ماشین است. مقداری از مایع ضدچربی ظرفشویی را بردارید، روی یک پارچه خیس بریزید و چراغ‌ها را تمیز کنید. همیشه قبل از گزینه‌های دیگر، این روش را امتحان کنید. ممکن است با همین روش ساده چراغ‌ها شفاف شوند و نیازی به گزینه‌های ساینده‌تر نباشد.

روش دوم: سرکه

مسلما شنیده‌اید که سرکه بسیاری از سطوح از جمله کاشی آشپزخانه را به‌راحتی تمیز می‌کند. سرکه ماده‌ای فوق‌العاده قوی و طبیعی است که می‌تواند برای شفاف کردن چراغ ماشین و ازبین‌بردن آلودگی‌ها و کثیفی‌های آن مفید باشد. برای شروع این وسایل را حاضر کنید:

  • سرکه سفید؛
  • آب؛
  • بطری اسپری؛
  • حوله میکروفیبر.

روش کار

۱. ماشین را با آب و شوینده بشویید و گردوغبار و کثیفی روی آن را از بین ببرید.

۲. یک قسمت سرکه سفید را با سه قسمت آب ترکیب کنید.

۳. محلول را در یک بطری اسپری بریزید و روی لنز چراغ جلو اسپری کنید.

۴. پنج دقیقه بگذارید بماند و سپس با یک پارچه میکروفیبر تمیز و با حرکات دایره‌ای پهن آن را پاک کنید.

اگر با سرکه از بین نمی‌رود، از جوش شیرین استفاده کنید.

روش سوم: جوش شیرین

گاهی اوقات ممکن است سرکه به‌تنهایی کار نکند. در این مواقع جوش شیرین را هم به محلول آب و سرکه اضافه کنید. جوش شیرین هم مانند سرکه آلودگی را از سطح ماشین پاک می‌کند. دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را به محلول آب و سرکه‌ای که در روش قبل تهیه کردید اضافه کنید. می‌توانید فقط از سرکه و جوش شیرین هم استفاده کنید بدون اینکه در آن آب بریزید. این وسایل را حاضر کنید:

  • سرکه سفید؛
  • پارچه یا دستمال کاغذی تمیز؛
  • بطری اسپری؛
  • جوش شیرین.

روش کار

۱. یک قسمت جوش شیرین را با ۲ قسمت سرکه سفید در یک کاسه مخلوط کنید تا کف کند.

۲. پارچه تمیزی را به این مخلوط آغشته کنید و با حرکات دایره‌ای کوچک چراغ‌ها را تمیز کنید.

۳. یک بطری اسپری را پر از آب کنید و چراغ‌ها را بشویید.

۴. حالا با پارچه تمیز آن را پاک کنید. اگر همچنان زردی و کدری چراغ‌ها ادامه داشت، فرایند را تکرار کنید. معمولا یکی دو دقیقه طول می‌کشد؛ در عوض چراغ‌هایی تمیز و شفاف خواهید داشت.

حتما بخوانید:

راه‌های جلوگیری از پوسیدگی ماشین و روش ترمیم آن

روش چهارم: خمیردندان

شاید باورتان نشود، خمیردندان برای رفع کدری چراغ ماشین عالی است. سال‌هاست ثابت شده است که خمیردندان می‌تواند به‌خوبی چراغ‌های جلوی خودرو را که کدر شده‌اند، شفاف کند. این وسایل را لازم دارید:

  • آب و مایع یا شیشه‌پاک‌کن؛
  • خمیردندان غیرژله‌ای؛
  • حوله میکروفیبر؛
  • نوارچسب نقاشی.

روش کار

۱. چراغ‌های جلو را با آب و مایع یا شیشه‌پاک‌کن بشویید. همه چربی‌ها، کثیفی و گردوغبار باید از روی چراغ پاک شوند.

۲. با پارچه میکروفیبر تمیز چراغ‌ها را خشک کنید.

۳. دور چراغ‌ها را با چسب مخصوص بپوشانید؛ زیرا خمیردندان رنگ ماشین را از بین می‌برد. از هر چسبی استفاده نکنید. ممکن است رنگ خودرو را از جا بکَند.

۴. خمیردندان غیرژله‌ای (همان خمیردندان قدیمی خودمان) برای این کار مناسب است. می‌توانید به آن کمی جوش شیرین هم اضافه کنید. خمیر را بمالید و پارچه‌ای نرم را با حرکات دایره‌ای روی آن بکشید تا پخش شود. یادتان باشد فقط به مقدار کمی خمیردندان نیاز دارید.

۵. گوشه‌ها و شکاف‌ها را با مسواک تمیز کهنه پاک کنید.

۶. حالا چراغ را آب بکشید و چسب‌ها را بردارید. چسب را با دقت بکشید تا رنگ را جدا نکند.

۷. از درزگیرهای ضد پرتو فرابنفش استفاده کنید تا مقاومت چراغ‌ها بهبود یابد.

روش پنجم: اسپری حشره‌کش

در کمال تعجب، اسپری حشره‌کش، روش خانگی فوق‌العاده‌ای برای شفاف کردن چراغ ماشین است. البته باید مراقب باشید، زیرا حشره‌کش‌ها حاوی مواد شیمیایی قوی هستند و نباید اجازه بدهید بیشتر از یک لحظه روی چراغ بماند. فقط آن را روی حوله اسپری کنید و با آب بشویید. همه چیزی که لازم دارید اینها هستند:

  • اسپری حشره‌کش
  • حوله میکروفیبر
  • آب گرم

روش کار

۱. حشره‌کش را روی یک حوله تمیز اسپری کنید و روی چراغ‌های ماشین بمالید. مستقیم آن را به چراغ اسپری نکنید.

۲. با دستمال آغشته به آب گرم آن را بشویید.

۳. با یک دستمال تمیز دیگر آن را خشک کنید.

حتما بخوانید:

هرآنچه درباره سرامیک بدنه خودرو، هزینه و مراحل انجام آن باید بدانید

روش ششم: نوشابه گازدار

نوشابه‌های گازدار حاوی اسیدیته کافی هستند و به همین دلیل می‌توانند اکسیداسیون را حل کرده و رسوبات روی سطوح مختلف از جمله فلز، کاشی، آلیاژ و حتی پلاستیک را از بین ببرند. اسیدسیتریک موجود در نوشابه به پاک‌سازی لکه‌ها کمک می‌کند و اسیدفسفریک آن رسوبات را از بین می‌برد. نوشابه در مقایسه با سرکه و خمیردندان کندتر عمل می‌کند؛ اما جایگزین ارزان‌تری است. برای شروع به وسایل زیر نیاز دارید:

  • نوشابه
  • حوله میکروفیبر یا اسفنج
  • آب و شوینده

روش کار

۱. مایع شوینده را روی اسفنج یا پارچه میکروفیبر تمیز بریزید و چراغ‌های خودرو را کامل بشویید. سپس آنها را خشک کنید.

۲. یک قوطی نوشابه بردارید، آن را تکان ندهید که کف کند. نوع رژیمی آن بهتر است؛ چون چسبندگی کمتری دارد و تمیزکردن شکر به‌جامانده از آن، زمان کمتری از شما می‌گیرد.

۳. اطراف چراغ را چسب بزنید که نوشابه به رنگ ماشین برخورد نکند.

۴. نوشابه را روی اسفنج یا دستمال تمیز دیگری بریزید و به چراغ بمالید. حتی می‌توانید آن را در بطری ریخته و اسپری کنید.

۵. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با حوله تمیز آن را پاک کنید. اگر چسبناک شده است با آب گرم و شوینده آن را بشویید. باید چند بار این فرایند را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

مزایای استفاده از نوشابه

  • به‌راحتی در دسترس همه هست
  • می‌توانید بقیه آن را برای تمیزکردن سطوح دیگر استفاده کنید
  • زنگ‌زدگی را هم برطرف می‌کند

معایب استفاده از نوشابه

  • به‌دلیل اسیدیته زیاد ممکن است به طلق پلاستیکی یا لنز چراغ‌ها آسیب برساند
  • ممکن است شستن قند موجود در آن کمی سخت باشد

همه این روش‌هایی که گفتیم موقت هستند و معمولا تا مدتی، شاید یک ماه شاید هم بیشتر، دوام بیاورند. روش‌های بعد از این، ماندگارترند.

حتما بخوانید:

روش‌های شستشوی انژکتور؛ چه زمانی باید انژکتور را شستشو دهیم؟

روش هفتم: سنباده مرطوب

این راه‌حل بادوام‌تر است و مدت طولانی‌تری چراغ‌ها را شفاف می‌کند. لوازم زیر را تهیه کنید:

  • دستمال توالت
  • کیسه زباله یا ورقه پلاستیکی
  • بطری الکل مالشی ایزوپروپیل
  • سه تکه کاغذ سنباده
  • سنباده ۲۰۰۰ – ۳۰۰۰
  • موم کارنائوبا
  • آب گرم
  • نوار چسب مخصوص نقاشان

روش کار

۱. لبه‌های چراغ را با چسب بپوشانید. ورقه پلاستیکی را روی همه قسمت‌های رنگ ماشین قرار دهید که کنده نشود.

۲. لنزهای چراغ را با آب خیس کنید.

۳. سنباده را هم خیس کنید و به‌آرامی روی لنزها به‌صورت دورانی حرکت دهید.

۴. کار را با کاغذ سنباده ۲۰۰۰-۳۰۰۰ تکرار کنید تا ظاهری مه‌آلود پیدا کند.

۵. الکل را روی دستمال کاغذی بمالید و با آن لنز را پاک کنید تا هر گونه روغن از روی آن پاک شود.

۶. حالا محلول شفاف‌کننده را روی چراغ اسپری کنید و اجازه دهید ۲۴ ساعت بماند. بعد از آن یک لایه دیگر و اگر نیاز بود لایه سوم را اعمال کنید.

۷. در نهایت یک لایه موم روی لنز چراغ بمالید و بگذارید بماند تا خشک شود.

روش هشتم: استفاده از کیت مخصوص چراغ خودرو

بسته به اینکه کیت خریداری‌شده شما چقدر کامل است، ممکن است یک‌سری وسایل اضافی را لازم داشته باشید. هر کدام از وسایل زیر در کیت نبود، تهیه کنید:

  • نوارچسب مخصوص نقاشی؛
  • حوله میکروفیبر؛
  • سنباده.

روش کار

۱. جایی را انتخاب کنید که سقف داشته باشد و نور مستقیم خورشید به ماشین نتابد. زیر باران یا در هوای یخبندان این کار فایده ندارد.

۲. با استفاده از نوار چسب نقاشی، دور چراغ‌ها را خوب بپوشانید تا به رنگ بدنه آسیب نرسد. این کار برای محافظت از رنگ خودرو در زمان سنباده زدن است، وگرنه محصولات موجود در کیت‌ها طوری فرموله شده‌اند که به رنگ خودرو آسیب نرسانند.

۳. یکی از پدهای موجود در کیت را بردارید، مقدار کمی از محلول تمیزکننده را روی آن قرار دهید و با حرکات دایره‌ای و جلوعقب کل لنز را تمیز کنید.

۴. با یک حوله تمیز لنز را پاک کنید و بررسی کنید که آیا نیازی به تکرار فرایند هست یا نه. اگر هنوز تمیز نشده است، دوباره محلول تمیزکننده را به آن بمالید. زمانی که ظاهری یخ‌زده روی کل لنز چراغ جلو مشاهده کردید، یعنی کار تمام شده است.

۵. لنز را با پارچه مرطوب پاک کنید و بگذارید کاملا خشک شود.

۶. تا آن موقع کار روی چراغ بعدی را شروع کنید.

۷. حالا محلول مخصوص را روی چراغ خشک و تمیز اسپری کنید و با حرکات دورانی روی کل چراغ بمالید. مطمئن شوید که هیچ نقطه‌ای را جا نگذاشته باشید.

۸. به‌مدت ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید و سپس یک لایه دیگر از محلول را روی آن اسپری کنید. لایه دوم هم در عرض چند دقیقه خشک خواهد شد. هنوز کار تمام نشده است.

۹. همین فرایند را روی چراغ بعدی انجام دهید.

۱۰. حالا باید ۲۴ ساعت به آن زمان بدهید. ماشین را در مکانی بدون رطوبت بگذارید بماند و بعد از آن خواهید دید که کدری چراغ ماشین کامل برطرف شده است.

جمع‌بندی

مشکل کدرشدن چراغ‌های ماشین فقط زشت‌شدن نمای خودرو نیست، حوادثی است که ممکن است برای راننده اتفاق بیفتد. وقتی لنزهای ماشین کدر یا زرد می‌شوند، نور چراغ به‌خوبی از آنها عبور نمی‌کند و این می‌تواند هم بر دید راننده در شب و هم بر دیدِ رانندگانی که از روبه‌رو می‌آیند تأثیر منفی بگذارد. روش‌های مختلفی برای رفع کدری چراغ ماشین وجود دارد. برخی از روش‌ها با مواد خانگی در دسترس مانند نوشابه یا خمیردندان انجام می‌شود و برخی دیگر مانند کیت هزینه و زمان بیشتری را می‌طلبد. اگر حوصله این کار را ندارید، آن را نزد متخصص این کار ببرید تا با دریل و دستگاه‌های پیشرفته‌تر چراغ‌ها را شفاف کنند. این روش هم هزینه زیادی دارد.

آیا تا حالا از این هیچ‌کدام از این روش‌ها برای شفاف کردن چراغ ماشین استفاده کرده‌اید؟ تأثیر آن تا چه زمانی دوام داشت؟ لطفا در دیدگاه‌ها تجربیات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

مراقبت از خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (13)
نظر بدهید
  • سیباموتور

    ممنون از مطلب مفیدتون زنده باشید.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • بهنام

    خودرو سمند مدل ۸۴ ایکس ۷ دارم تودوسال بیش از ۱۰ تا پمپ بنزین سوزونده وخراب کرده هر مدل گفتند خریدم وانداختم ولی نهایتا ۲ ماه کارکرده علتش چی میتونه باشه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      سیم کشی خودرو و شدت جریان ورودی پمپ رو و همچنین از سلامت باک بنزین و نبود آشغال در باک اطمینان حاصل کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    • رضا

      سلام دوست عزیز شما نباید اینقدر بذاری باک بنزین خالی بشه تا چراغ روشن شه باک رو هم یک شستشو بده

    • مهیار

      منم چند سال پیش همین مشکل شما رو داشتم یه بنده خدایی اومد ازم پرسید فن ماشین کجا روشن میشه بعد خودش چک کرد دید یکم از نود بالاتر روشن میشه بعد رفت از سر یونیت که پشت چراغ جلو سمت رانندست که سیم مخصوص بنزین که فرمان به پمپ را از سمت ای سیو میده رو جدا کرد بعد یه مقاوت به اون سیمه اضافه کرد بعد کلا مشکل من حل شد

    • علی

      سیمکشی

  • حبیب

    سلام خسته نباشید .چراغ جلوی ماشینم نایلون کشیده شده ودیگه نمیشه نایلون رو بردارم چسبیده .راه حلی وجود داره که نایلون رو بردارم؟

    • مجید

      سلام ، داداش با سشوار و باد گرم به راحتی کنده میشه

  • Captain Farshad

    درود بر شما
    سپاسگزارم ، واقعا بسیار عالی و جامع و مفید .
    با آرزوی بهترین ها برای شما.

  • محمد

    سلام برای رفع کدری چراغ جلو خودرو چه راهکاری هست که ازحالت کدری در بیاد و آسیبی به ماشین وارد نکند.ممنون

    • منوچهر

      سلام در این مقاله به تفصیل براتون توضیح دادیم همه موارد رو.

  • محمد مهدی

    سلام
    من استفاده کردن چند تاش رو
    فقط زردی چراغ رفت
    تازه بعدش کدر تر هم شد