راهنمای گام‌به‌گام صفرشویی موتور خودرو و نکاتی که باید بدانید

0 12,237

صفرشویی موتور خودرو به دلایل مختلفی انجام می‌شود. مثلا بعضی افراد قبل از فروش خودرویشان، موتور را حسابی تمیز می‌کنند بعضی‌ها هم برای حفظ سلامت موتور آن را تمیز می‌کنند. برخی از کارشناسان هم معتقدند موتور تمیز، دیرتر داغ می‌کند.

در این مطلب مراحل صفرشویی موتور خودرو را گام‌به‌گام توضیح داده‌ایم. همچنین به نکاتی درباره اینکه هر چند وقت یکبار باید موتور را تمیز کنید، به چه ابزارهایی نیاز دارید و بسیاری از مواردی که در حین انجام کار می‌تواند راهنمای شما باشد، اشاره می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید دست به کار شوید و موتور خودرو را خودتان تمیز کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مزایای صفرشویی موتور خودرو

مزیت اصلی تمیز نگه داشتن موتور، افزایش جذابیت و زیبایی خودرو است؛ به‌خصوص اگر قصد دارید خودرویتان را بفروشید. سایر مزایای تمیز کردن موتور عبارت‌اند از:

  • شناسایی مشکلات احتمالی موتور؛
  • جلوگیری از زنگ‌زدگی؛
  • برطرف کردن گرفتگی‌ها؛
  • شناسایی محل نشتی روغن یا گریس؛
  • پیشگیری از سایش قطعات و شلنگ‌های لاستیکی؛
  • امکان بررسی سطح روغن و وضعیت تسمه‌های لوازم جانبی خودرو.

مراحل شستشوی موتور خودرو با بخارشو

صفر شویی موتور خودرو

محفظه موتور یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است. بسیاری از افراد هرگز محفظه موتور خودرو را تمیز نمی‌کنند. این امر می‌تواند به خوردگی و درنهایت خرابی قطعات منجر شود. در ادامه مراحل شستشوی موتور خودرو را آورده‌ایم.

۱. وسایل موردنیازتان را آماده کنید

برای شروع مطمئن شوید که همه لوازم زیر را دارید:

  • دستکش محافظ؛
  • دمنده یا جاروبرقی؛
  • کیسه پلاستیکی؛
  • چربی‌زدا؛
  • بخارشو؛
  • پارچه میکروفایبر.
قبل از تمیز کردن، محفظه موتور خودرو را باز کنید و مطمئن شوید که خنک است. در غیر این صورت، ممکن است به خودتان و موتور آسیب جدی برسانید.

۲. محفظه موتور را از آشغال‌ها و گرد‌وغبار پاک کنید

آشغال‌ها و گرد‌وغبار را با استفاده از دمنده یا جاروبرقی از سطج موتور بردارید. اگر از جاروبرقی استفاده می‌کنید، مراقب باشید که به اجزای حساس موتور آسیبی نرسد و قطعات جابه‌جا نشوند.

۳. پایانه‌های باتری خودرو را باز کنید و اجزای الکتریکی را با پوشش پلاستیکی بپوشانید

چون قرار است اطراف باتری را تمیز کنید، پس بهتر است باتری را جدا کنید. این کار از شما در برابر شوک الکتریکی محافظت می‌کند.

برای جدا کردن باتری خودرو، کافی است پایانه مثبت باتری خودرو را پیدا و کابل آن را جدا کنید. در صورت امکان، باتری را به‌طور کامل از محفظه موتور بیرون بکشید تا بتوانید زیر آن را تمیز کنید.

اجزای زیر را هم با پلاستیک بپوشانید:

۴. با محلول چربی‌زدا و برس تمام قسمت‌ها را خوب تمیز کنید

گام بعدی استفاده از یک چربی‌زدا بر روی اجزای مختلف لاستیکی و پلاستیکی محفظه موتور است. این کار به ازبین‌بردن چربی‌ها و کثیفی‌هایی که به‌مرور تشکیل شده‌اند، کمک می‌کند.

هنگام استفاده از چربی‌زدا، حتماً به تمام قسمت‌ها خوب توجه کنید. بهتر است از قسمت زیرین هود شروع کنید. پس از اعمال چربی‌زدا روی هر قسمت، با برس آن را تمیز کنید.

۵. موتور را بشویید و خشک کنید

برای شستشوی موتور می‌توانید از واترجت یا بخارشو کمک بگیرید. اگر از واترجت استفاده می‌کنید، حتماً آن را روی فشار کم تنظیم کنید تا به اجزای حساس موتور آسیب نرسانید.

پس از شستشو، موتور را با حوله میکروفایبر به‌دقت خشک کنید.

۶. پایانه باتری خودرو را دوباره وصل کنید

پایانه مثبت باتری را که در مرحله دوم جدا کرده بودید، دوباره به باتری وصل کنید. مطمئن شوید که اتصالات درست و ایمن هستند. محفظه موتور شما الان تمیز و آماده استفاده است!

 

promotion banner

لوازم و مراحل صفرشویی موتور خودرو بدون آب

صفر شویی موتور بدون آب

تمیز کردن محفظه موتور بدون آب فرایند آسانی است و به وسایل زیر نیاز دارد:

  • کیسه‌های پلاستیکی؛
  • چربی‌زدا یا روغن‌گیر موتور؛
  • دستمال‌های چربی‌زدایی و تمیزکننده (اختیاری)؛
  • برس؛
  • دستمال‌های میکروفایبر.

مراحل تمیز کردن موتور خودرو بدون آب:

۱. صبر کنید موتور ماشین خنک شود

قبل از هر چیز اجازه دهید موتور خنک شود. اگر به موتور داغ دست بزنید، ممکن است دستتان تاول بزند. همچنین، داغ بودن موتور باعث می‌شود که مایع چربی‌‌زدا به‌سرعت خشک شود و زمان کافی برای اثرگذاری روی سطح موتور را نداشته باشد.

۲. آلودگی‌ها را از روی موتور تمیز کنید

با گذشت زمان، گردوخاک و چیزهایی مانند برگ، چوب، سنگریزه و حشرات در موتور جمع می‌شوند. قبل از استفاده از چربی‌زدا با کمک یک برس از شر آنها خلاص شوید.

۳. اجزای ظریف را با کیسه پلاستیکی بپوشانید

حتی الان که می‌خواهید محفظه موتور خودرو را بدون آب تمیز کنید، باز هم باید محتاط باشید و از قطعات ظریف موتور ماشین‌تان در برابر رطوبت محافظت کنید. پس اجزای الکتریکی و ورودی هوا را با کیسه‌های پلاستیکی بپوشانید.

۴. چربی‌زدا را روی موتور بمالید

چربی‌زدا را روی موتور اسپری کنید به‌طوری که سطح را کامل بپوشاند. اجازه دهید چربی‌زدا حداقل یک دقیقه روی موتور بماند تا روی چربی‌ها و آلودگی‌های موتور تأثیر بگذارد. سپس موتور را پاک کنید.

به‌جای استفاده از مایع چربی‌زدا، می‌توانید از دستمال‌های چربی‌زدا برای پاک کردن آلودگی‌های موتور خودرو استفاده کنید. 

۵. موتور را خشک کنید

موتور را با پارچه میکروفایبر خوب خشک کنید به‌طوری که هیچ رطوبتی باقی نماند. تمامی قسمت‌های موتور به‌خصوص زیر شیلنگ‌ها را بررسی کنید که اثری از مایع چربی‌زدا باقی نمانده باشد. برای خشک کردن قسمت‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است، می‌توانید از کمپرسور هوا استفاده کنید.

۶. روی موتور لایه محافظ بزنید

اگر می‌خواهید قطعات پلاستیکی موتور کمی بدرخشند و یک لایه محافظ داشته باشند، می‌توانید به آن‌ها محافظ موتور بزنید. اگرچه محافظ‌های موتور معمولاً به‌صورت اسپری هستند اما برای جلوگیری از پاشش تصادفی، آن را مستقیم روی موتور اسپری نکنید. لایه محافظ را ابتدا روی یک دستمال میکروفایبر بپاشید و سپس روی سطح موردنظرتان بکِشید.

۷. پلاستیک دور اجزای ظریف موتور را باز کنید

پلاستیکی را که در مرحله ۳ روی قطعات گذاشته بودید، بردارید. سپس موتور را روشن کنید تا ببینید درست کار می‌کند یا نه. این کار به خشک شدن رطوبت موتور کمک می‌کند.

 

چگونه محفظه موتور خودرو را تمیز نگه داریم؟

۱. در گاراژ پارک کنید یا از کاور استفاده کنید

بهترین راه برای تمیز نگه داشتن محفظه موتور، جلوگیری از تجمع آلودگی‌هاست. یک راه این است که ماشین خود را در گاراژ پارک کنید. این کار از محفظه موتور خودرو در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کند. اگر گاراژ ندارید، می‌توانید از کاور و پوشش‌های محافظ استفاده کنید. هنگام استفاده از پوشش‌های محافظ، آنها را خوب محکم کنید تا باد نبرد.

۲. ماشین خود را به‌طور منظم بشویید

یکی دیگر از راه‌های تمیز نگه داشتن محفظه موتور، شستشوی منظم خودرو است. با این کار هرگونه آلودگی انباشته‌شده از روی سطح پاک می‌شود. برای شستشوی صحیح ماشین خود باید از شلنگ، صابون کارواش و پارچه میکروفایبر استفاده کنید.

  • ماشین را خیس کنید و آلودگی‌های سطحی را با آب پاک کنید.
  • صابون کارواش را روی پارچه میکروفایبر بمالید و با آن سطح ماشین را بشویید.
  • صابون را با آب پاک کنید و ماشین را با یک پارچه میکروفایبر تمیز، خشک کنید.

۳. اجزای ماشین خود را تمیز کنید

شاید بهترین راه برای تمیز نگه داشتن محفظه موتور این باشد که به‌طور منظم اجزای ماشین‌تان را تمیز کنید.

 

سؤالات متداول

۱. هر چند وقت یک‌بار موتور ماشینم را تمیز کنم؟

به‌طور کلی توصیه می‌شود که موتور ماشین خود را هر ۳ هزار کیلومتر یا هر ۳ ماه یک‌بار تمیز کنید.

  • اگر زباله‌های کمی در جاده‌های شهرتان وجود دارد، سعی کنید موتور خودروی خود را حداقل دو بار در سال تمیز کنید.
  • اگر در یک منطقه خشک زندگی می‌کنید و گرد‌وغبار زیادی در محفظه موتور خودرویتان جمع می‌شود، موتور را تقریباً هر سه ماه یک‌بار تمیز کنید.
  • اگر در مناطقی با بارندگی زیاد زندگی می‌کنید، هر دو ماه یک‌بار محفظه موتور را تمیز کنید.

۲. آیا می‌توانم موتور ماشین خود را با فشار آب شستشو دهم؟

بله، اما مراقب باشید که خیلی به مناطق حساس مانند سیم‌کشی برق خودرو نزدیک نشوید. همچنین مطمئن شوید که صابون پس از شستشوی موتور کاملا پاک شده است.

۳. برای شستن موتور ماشین از چه نوع صابونی می‌توانم استفاده کنم؟

می‌توانید از یک مایع چربی‌زدا مخصوص شستشوی موتور استفاده کنید یا خودتان با مخلوط کردن آب و صابون ظرف‌شویی، صابون چربی‌زدا درست کنید.

۴. آیا شستشوی موتور خودرو توصیه می‌شود؟

شستن منظم موتور خودرو برای بهتر کارکردن آن و جلوگیری از خوردگی مهم است. با‌این‌حال، مهم است که این کار را به‌درستی انجام دهید تا به موتور آسیب نرسانید یا دچار برق گرفتگی نشوید. قبل از شروع کار مطمئن شوید موتور خنک شده است، از پاک‌کننده‌های غیرقابل‌اشتعال استفاده کنید و از ورود آب به داخل موتور جلوگیری کنید.

۵. بعد از شستن موتور چقدر باید صبر کنم؟

بعد از اینکه شستن موتور به پایان رسید، بهتر است کاپوت خودرو را ۳۰ دقیقه تا چند ساعت باز بگذارید تا کاملا خشک شود.

۶. آیا تمیز نگه‌داشتن موتور به سلامت قطعات مکانیکی خودرو کمک می‌کند؟

تمیزکردن موتور به خنک‌تر ماندن موتور کمک می‌کند، اما موتور بیش‌ازحد گرم‌شده را خنک نمی‌کند. هیچ مدرکی درباره عملکرد بهتر موتورهای تمیز نسبت به موتورهای کثیف وجود ندارد. استفاده از چربی‌زدا یا اسپری تمیزکننده، بر نحوه عملکرد موتور خودرو تأثیری ندارد. بنابراین یک موتور تمیزتر هیچ مزیت مکانیکی‌ای نسبت به موتور کثیف نخواهد داشت اما تمیزکردن موتور می‌تواند شما را از تعمیرات گران‌قیمت و وقت‌گیر نجات دهد.

۷. آیا خودم می‌توانم صفرشویی موتور خودرو را انجام دهم؟

پاسخ این سؤال به خودتان بستگی دارد؛ اگر از علاقه‌مندان به ماشین هستید و دوست دارید روی ماشین‌تان کار کنید یا اگر موتور ماشین شما خیلی کثیف نیست، خودتان می‌توانید موتور ماشین‌تان را تمیز کنید.

اگر موتور ماشین‌تان بسیار کثیف است یا به هر دلیلی ترجیح می‌دهید خودتان موتور را تمیز نکنید، می‌توانید شستن موتور خودرویتان را به متخصص بسپارید.

۸. چگونه موتور خودرو را در کارواش صفرشویی کنم؟

به متصدی کارواش بگویید که می‌خواهید علاوه بر قسمت بیرونی ماشین، موتور هم تمیز شود. اکثر کارواش‌ها خدمات جداگانه‌ای برای تمیز کردن موتورها دارند و از پاک‌کننده‌های متفاوتی برای شستن موتور استفاده می‌کنند.

پس از تمیز کردن موتور، متصدی کارواش به احتمال زیاد آب باقی‌مانده از محفظه موتور را با فشار باد خارج می‌کند. قبل از شروع کار حتما از متصدی کارواش بپرسید که تمیز کردن موتور چقدر هزینه دارد.

سخن آخر

صفرشویی موتور خودرو یکی از کارهایی است که برای نگهداری از خودرو انجام می‌شود. این کار نه‌تنها ظاهر خودروی شما را بهتر  می‌کند، بلکه به افزایش عمر موتور و سایر اجزای آن هم کمک می‌کند. اگر از نکات و ترفندهای این مطلب استفاده کنید، برای تمیزکردن محفظه موتور مشکلی نخواهید داشت. به خاطر داشته باشید فرایند تمیزکاری را با احتیاط انجام دهید زیرا با قطعات ظریف سروکار دارید.

امیدواریم این آموزش برایتان مفید بوده باشد. شما تابه‌حال موتور خودرویتان را تمیز کرده‌اید؟ تجربه خود را در پایین همین صفحه در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید و در صورت تمایل این مقاله را برای دوستانتان هم بفرستید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.