اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

انواع الحاقیه بیمه شخص ثالث و بدنه خودرو را بشناسید

شاید برایتان پیش آمده باشد که اطلاعات درج‌شده در بیمه‌نامه مانند کدملی‌تان، به اشتباه نوشته شده باشد. یا شاید خودروی خود را بیمه کرده‌اید اما به‌دلیل تورم و افزایش قیمت خودرویتان، به فکر این افتاده‌اید که پوشش بیمه بیشتری داشته باشید. الحاقیه بیمه چیزی است که با آن می‌توانید هرگونه تغییرات قانونی مدنظرتان را در بیمه‌نامه خود ایجاد کنید. تا انتهای این مطلب همراه‌مان بمانید؛ می‌خواهیم درباره الحاقیه بیمه بدنه و شخص ثالث بیشتر برایتان بگوییم.

الحاقیه بیمه چیست؟

الحاقیه سند یا مدرکی است که به‌عنوان مکمل بیمه‌نامه استفاده می‌شود و شامل تغییرات و اصلاحات موردنیاز شما در بیمه‌نامه است. هم بیمه شخص ثالث و هم بیمه بدنه خودرو می‌توانند الحاقیه داشته باشند. الحاقیه می‌تواند مربوط به اصلاح اطلاعات هویتی شما (مثلا زمانی که اشتباه تایپی دارد)، تغییرات حق بیمه، تغییر مشخصات خودرو مثل پلاک یا حتی لغو بیمه بدنه باشد. یعنی می‌توان گفت که الحاقیه بیمه نوعی سفارشی‌سازی بیمه‌نامه براساس نیازهایتان است. صدور الحاقیه گاهی نیازمند پرداخت هزینه است.

انواع الحاقیه بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث همان بیمه‌ای است که در صورت خسارت جانی و مالی به فرد درگیر تصادف (غیر از راننده)، غرامت پرداخت می‌کند و داشتن آن اجباری است. میزان پوشش این بیمه براساس نرخ دیه محاسبه می‌شود. تمامی شرکت‌های بیمه باید حداقل هزینه پوشش خسارت را پرداخت کنند. این بیمه می‌تواند چند نوع الحاقیه داشته باشد:

۱. الحاقیه تغییر مالکیت

درصورتی‌که مالکیت خودرو را به فرد دیگری منتقل کرده باشید، باید الحاقیه تغییر مالکیت برایتان صادر شود. شرکت بیمه پس از اطلاع از تغییر مالکیت، بیمه‌نامه را به‌روزرسانی می‌کند.

برای صدور الحاقیه تغییر مالکیت، باید کپی برگ سبز خودرو را به شرکت بیمه ارائه  دهید. در این برگه، تاریخ تعویض پلاک ثبت شده است.

هزینه این الحاقیه به زمان صدور بیمه‌نامه بستگی دارد:

  1. اگر برگ سبز، بعد از صدور بیمه‌نامه صادر شده باشد، شما بدون پرداخت هزینه می‌توانید الحاقیه را دریافت کنید. یعنی در صورت تعویض پلاک خودرو بعد از صدور بیمه‌نامه، الحاقیه تغییر مالکیت رایگان خواهد بود.
  2. اگر تاریخ صدور برگ سبز قبل از بیمه‌نامه باشد، تخفیفات صفر و الحاقیه صادر می‌شود؛ این الحاقیه هزینه دارد. فقط در صورت خویشاوند بودن (درجه یک) با صاحب قبلی خودرو، می‌توانید بدون پرداخت هزینه این الحاقیه را داشته باشید.

 

۲. الحاقیه انتقال یا حذف تخفیفات بیمه شخص ثالث

زمانی که خودرو را می‌فروشید، بیمه شخص ثالث هم به خودروی جدید انتقال پیدا می‌کند، اما تخفیفات بیمه (در صورت وجود) منتقل نمی‌شود؛ به عبارت دیگر، تخفیفات برای فرد لحاظ می‌شود نه خودرو. بنابراین امکان انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به خودروی جدیدتان وجود دارد؛ حتی اگر چند سال بعد آن را خریداری کنید!

۳. الحاقیه تغییر اطلاعات وسیله نقلیه و مالک

گاهی پیش می‌آید که اطلاعات مالک یا خودرو به اشتباه درج شود. با این الحاقیه که رایگان هم صادر می‌شود، می‌توان اشتباهات را اصلاح کرد.

۴. الحاقیه پوشش اضافی

با این الحاقیه می‌توانید مدت بیمه‌نامه یا میزان پوشش بیمه شخص ثالث را افزایش دهید.

 

تا قبل از سال ۹۶، الحاقیه دیگری به نام الحاقیه افزایش تعهد مالی هم وجود داشت. از آنجا که با توجه به تورم، نرخ دیه هم هر سال بیشتر می‌شود، بنابراین ارزش بیمه شخص ثالث بیشتر می‌شود و بیمه‌گذار قبلا باید این میزان افزایش حق بیمه را پرداخت می‌کرد که در الحاقیه بیمه شخص ثالث درج و ضمیمه بیمه‌نامه اصلی می‌شد. اما با تصویب قانون جدید، دیگر نیازی به الحاقیه نیست، چراکه صندوق خسارت‌های بدنی، پرداخت حق بیمه اضافه‌شده را تقبل کرده است.

انواع الحاقیه بیمه بدنه خودرو

۱. الحاقیه اصلاح سنوات

همان‌طور که از نامش پیداست، درصورتی‌که تعداد سال‌های عدم دریافت خسارت به اشتباه ثبت شده باشد، می‌توان از این الحاقیه برای اصلاح اشتباه استفاده کرد. شما می‌توانید براساس تعداد سال‌هایی که از بیمه خسارت بدنه استفاده نکرده‌اید، از تخفیف بهره‌مند شوید.

۲. الحاقیه اصلاحی

اگر اطلاعات هویتی مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، کد پستی و … به اشتباه در بیمه‌نامه درج شده باشد، می‌توانید از این الحاقیه برای اصلاح آن استفاده کنید.

۳. الحاقیه افزایش سرمایه

اگر قیمت خودرویی که بیمه کرده‌اید، افزایش یافت، می‌توانید از الحاقیه افزایش سرمایه استفاده کنید. در این الحاقیه، حق بیمه براساس قیمت روز خودرو تعیین می‌شود و در صورت خسارت، خیالتان از بابت بیمه راحت می‌شود.

 

۴. الحاقیه افزایش پوشش

اگر بعد از صدور بیمه‌نامه بدنه خودرو تصمیم بگیرید گستره پوشش بیمه را افزایش دهید، می‌توانید از این الحاقیه استفاده کنید. با ارائه درخواستی به شرکت بیمه، از خودروی شما بازدید و الحاقیه افزایش پوشش صادر می‌شود.

۵. الحاقیه ترمیم (ثبات سرمایه یا الحاقیه سلامت)

اگر یک‌بار از خدمات بیمه بدنه خودرو استفاده کنید، بیمه دیگر نمی‌تواند در حوادث بعدی به شما خسارت بدهد. بنابراین، برای اینکه بتوانید در حوادث آینده هم از بیمه خسارت بگیرید، می‌توانید از الحاقیه ثبات سرمایه یا ترمیم سرمایه استفاده کنید.

پس از ارائه درخواست الحاقیه ثبات سرمایه، شرکت بیمه از خودروی شما بازدید می‌‌کند. با پرداخت حق بیمه، میزان پوشش خسارت وارده به خودرو مثل قبل می‌شود و در حوادث بعدی می‌توانید با بیمه، جبران خسارت کنید.

این الحاقیه شامل خودرویی که از قبل، آسیب‌هایی در بدنه داشته و بعد از صدور بیمه‌نامه آن را تعمیر کرده است هم می‌شود؛ منتها باید این تعمیر را به اطلاع شرکت بیمه برسانید.

۶. الحاقیه فسخ و انتقال

اگر خودروی جدیدی خریداری کرده باشید، می‌توانید درخواستی به شرکت بیمه بدهید تا بیمه بدنه خودروی قبلی را به خودروی جدیدتان انتقال دهند. شرکت بیمه، حق بیمه خودروی جدید را بررسی می‌کند و اگر بیشتر از خودروی قبلی باشد، مابه‌التفاوت را محاسبه و به شما اعلام می‌کند. با پرداخت مابه‌التفاوت می‌توانید از آن بیمه استفاده کنید.

زمانی که قصد دارید که بیمه بدنه را فسخ یا آن را به خودروی جدیدی منتقل کنید، موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • تخفیفات: تمامی تخفیفات عینا باید به خودروی جدید منتقل شود. موارد دیگر مثل «جدید»، «فاقد» یا «با خسارت» هم باید عینا در بیمه‌نامه جدید نوشته شود.
  • مالک و بیمه‌گذار: نام مالک خودرو و بیمه‌گذار نباید تغییر کند.
  • تأیید ثالث: خودرو باید بازدید شود و به تأیید برسد.
  • ارائه درخواست کتبی: درخواست خود را باید به‌صورت کتبی به شرکت بیمه بدهید.

۷. الحاقیه برگشتی

اگر بیمه‌گذار قبل از اتمام مدت بیمه‌نامه از خرید بیمه بدنه خودروی خود منصرف شود، می‌تواند بیمه را فسخ کند. در این حالت الحاقیه برگشتی صادر و بخشی از حق بیمه به بیمه‌گذار برگشت داده می‌شود. حق بیمه برگشتی براساس دلیل فسخ بیمه بدنه، به‌صورت روزشمار یا کوتاه‌مدت محاسبه خواهد شد.

 

سؤالات متداول

۱. اگر خودرو الحاقیه بیمه نداشته باشد، چه می‌شود؟

الحاقیه بیمه اجباری نیست، اما می‌تواند به نفع‌تان باشد. مثلا اگر یک‌بار از خدمات پوشش بدنه استفاده کرده باشید و الحاقیه نداشته باشید، در صورت تصادف و وارد شدن خسارت به خودرو، خودتان باید خسارت را جبران کنید.

۲. هزینه الحاقیه بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه الحاقیه بیمه شخص ثالث به تعداد سال‌های عدم دریافت خسارت و مدت اعتبار بیمه‌نامه بستگی دارد. برای دریافت اطلاعات دقیق، بهتر است این هزینه را از شرکت بیمه‌تان بپرسید.

۳. پوشش نوسانات قیمت خودرو بهتر است یا الحاقیه بیمه بدنه؟

پوشش نوسانات قیمت خودرو تا سقف مشخصی را بیمه می‌کند و درصورتی‌که ارزش خودرو بیشتر از آن سقف باشد، نمی‌توانید به میزان ارزش خودرو از بیمه خسارت دریافت کنید. این سقف در شرکت‌های بیمه بین ۲۰ تا ۵۰ درصد ارزش خودرو متغیر است. بنابراین، بهتر است از الحاقیه بیمه بدنه استفاده کنید تا با توجه به قیمت روز خودرو بتوانید از پوشش بیمه بهره‌مند شوید.

سخن آخر

منظور از الحاقیه بیمه، ضمیمه کردن هرگونه تغییرات، اصلاحات و افزایش دامنه پوشش بیمه بعد از صدور بیمه‌نامه است. اگر اشتباهی در اطلاعات مندرج در بیمه‌نامه صورت گرفته باشد که باید آن را اصلاح کنید یا بخواهید از خدمات بیشتری بهره‌مند شوید، می‌توانید از انواع الحاقیه کمک بگیرید.

/blog/insurance-supplement/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید