مقایسه کی ام سی J7 و آریزو ۶ پرو؛ کدام سدان چینی را بخریم؟

0 796

بازار خودروی ایران در سال‌های اخیر شاهد حضور پررنگ خودروهای چینی بوده است؛ با این‌حال، سدان‌ها در این بین سهم زیادی نداشته‌اند. در بین معدود سدان‌های میان‌رده چینی در بازار کشورمان، کی ام سی جی ۷ (KMC J7) و آریزو ۶ پرو (Arrizo 6 pro) دو خودرویی هستند که با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. اما کدام‌یک از این دو خودرو انتخاب بهتری است؟ در این مطلب قصد داریم کی ام سی J7 و آریزو ۶ پرو را از نظر طراحی خارجی، مشخصات فنی، طراحی داخلی، کیفیت کابین، آپشن‌ها و امکانات رفاهی با هم مقایسه کنیم تا به این سؤال پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی آریزو ۶ پرو و KMC J7

معرفی ریزو 6 پرو و kmc j7

آریزو ۶ پرو، سدان سایز متوسط چری و فیس لیفت آریزو ۶ است. این سدان میان‌رده، از سال ۱۴۰۱ در بازار ایران حضور دارد و مدیران‌خودرو حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده است. کرمان موتور که نمی‌خواست از قافله عقب بماند، J7 را برای رقابت با آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت عرضه کرد. KMC J7 با طراحی اسپرت و مدرن خود توانست در مدت کوتاهی همه توجه‌ها را به خود جلب کند. پیش‌تر، مقایسه بهمن ریسپکت و چری آریزو ۶ پرو را در کارنامه انجام داده‌ایم. امروز می‌خواهیم آریزو ۶ پرو و جک J7 را روبه‌روی هم قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

مقایسه ظاهری جک J7 و آریزو ۶ پرو

کی ام سی J7 کمی طویل‌تر از آریزو ۶ پرو است و طول ۴۷۸ سانتی‌متری آن در مقابل طول ۴۷۱ سانتی‌متری آریزو۶ پرو، این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد. همچنین، فاصله‌ی محوری محصول کرمان موتور حدود ۱۰ سانتی‌متر بیشتر است که تأثیر مستقیمی بر فضای داخلی کی ام سی J7 گذاشته است.

اجازه دهید نگاه دقیق‌تری به مشخصات ظاهری kmc j7 و آریزو ۶ پرو داشته باشیم:

مشخصات ظاهری کی ام سی J7 آریزو ۶ پرو
طول ۴,۷۸۰ میلی‌متر ۴,۷۱۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۲۰ میلی‌متر ۱,۸۲۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۲ میلی‌متر ۱,۴۹۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۷۷۰ میلی‌متر ۲,۶۷۰ میلی‌متر
وزن ۱,۴۸۵ کیلوگرم ۱,۴۱۵ کیلوگرم

 

طراحی نمای جلوی kmc j7 و آریزو 6 پرو

طراحی KMC J7 در نمای جلو

جلوپنجره‌ چندقسمتی با سپری که در قسمت پایینی به‌صورت دندان نیش‌ طراحی شده، ظاهری کاملا تهاجمی به KMC J7 داده است. زمانی که کمی دقیق‌تر به نمای جلو نگاه کنید، دو ورودی هوا در کنار این دندان‌های نیش می‌بینید که در کمال تعجب واقعی هستند! ورودی‌های هوا برای سدانی اقتصادی واقعا جذاب و قابل‌تحسین است! جک، چراغ‌های LED کشیده و تیز را به نمای جلو اضافه کرده تا یک خودروی اسپرت به‌تمام‌معنا را عرضه کند. اما این چراغ‌های جذاب، با یک نوار LED به هم متصل شده‌اند تا تمام زحمت‌های طراحی به هدر برود! مشکل اصلی این نوار LED، روشنایی زیاد آن و هماهنگ نبودنش با چراغ‌های اصلی است. البته، با غیرفعال کردن این نوار، می‌توانید طراحی نمای جلوی جی ۷ را نجات دهید! به‌غیر از این نوار، طراحی سایر اجزا در قسمت جلو عالی است.

 

طراحی آریزو ۶ پرو در نمای جلو

آریزو ۶ پرو ظاهر عامه‌پسند و متین‌تری در مقایسه با J7 دارد. مدل پرو نسبت به آریزو ۶، فیس‌لیفت مناسبی را تجربه کرده تا لوکس‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد. جلوپنجره آریزو ۶ پرو حالا بزرگ‌تر شده و به کمک نوارهای کرومی و پلاستیک پیانویی، سعی دارد توجه علاقه‌مندان به خودروهای لوکس را به خود جلب کند. گرافیک چراغ‌ها هم جذاب است و خوشبختانه خبری از نوار LED نیست تا طراحی خودرو را خراب کند.

طراحی نمای جانبی جک j7 و آریزو 6 پرو

طراحی KMC J7 در نمای کناری

در نمای جانبی، کی ام سی J7 یکی از سدان‌های جذاب است که در بازار ایران می‌توانید ببینید. طراحی فست‌بک J7 سبب شده شیشه عقب با شیب بسیار کمی با صندوق عقب یکپارچه شود. البته این سبک از طراحی در کیا K5 2023 به کمال رسیده است؛ اما محصول جک هم به‌راحتی می‌تواند طرفداران این سبک طراحی را مجذوب خود کند.

طراحی آریزو ۶ پرو در نمای کناری

در سمت مقابل، طراحی نمای جانبی آریزو ۶ همچنان معقول و به‌دور از اغراق انجام شده است. خطوط و حجم‌پردازی‌های این قسمت به‌خوبی با نمای جلو و عقب همخوانی دارد. اندازه رینگ‌های آریزو ۶ پرو، ۱۷ اینچ است که کمی برای خودرویی با این ابعاد کوچک به نظر می‌رسد، اما جک با رینگ‌های مشکی ۱۸ اینچی، برگ برنده را کاملا در دست دارد.

مقایسه طراحی نمای عقب کی ام سی j7 و آریزو 6 پرو

طراحی KMC J7 در نمای عقب

نمای عقب KMC J7 به‌اندازه نمای جلو هیجان‌انگیز است. چراغ‌های خطر LED به‌هم پیوسته، کاملا در داخل حجم‌پردازی‌های سپر ماشین و صندوق جای گرفته‌اند و گرافیک بسیار زیبایی هم دارند. فقط ای کاش نوار LED جلو هم مانند چراغ‌های عقب با دقت بیشتری طراحی می‌شد. کمی پایین‌تر دو خروجی اگزوز نسبتا بزرگ را می‌بینید که هر دوی آن‌ها واقعی هستند و ظاهر یک سدان قدرتمند را تداعی می‌کنند.

طراحی آریزو ۶ پرو در نمای عقب

نمای عقب آریزو ۶ پرو هم بسیار جذاب است و همان جلوه لوکس نمای جلو را تکرار می‌کند. گرافیک چراغ‌ها زیباست و هنگامی هم که چراغ‌ها خاموش باشند، رنگ دودی‌شان باعث می‌شود مدرن و جذاب دیده شوند. متأسفانه خروجی‌های اگزوز در آریزو ۶ پرو فیک هستند که در مقایسه با رقیبش، KMC J7 کمی توی ذوق می‌زند.

اینکه طراحی کدام خودرو را بیشتر دوست داشته باشید، به سلیقه شما برمی‌گردد. اما اگر بخواهیم براساس استانداردهای طراحی به این دو خودرو نگاه کنیم، جک J7 قطعا با طراحی فست‌بک، رینگ‌های بزرگ‌تر و جذاب‌تر، اگزوزهای دوتایی واقعی و حجم‌پردازی‌های خوب، نمره بالاتری می‌گیرد.
promotion banner

مقایسه فنی کی ام سی J7 و آریزو ۶ پرو

به مقایسه مشخصات فنی KMC J7 و آریزو ۶ پرو می‌رسیم؛ جایی که هر دو خودرو به یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری مجهزند اما دو تفاوت مهم دارند! محصول کرمان موتور از فناوری پاشش سوخت مستقیم و توربوشارژ بهره می‌برد، درحالی‌که محصول چری فقط توربوشارژر دارد. تفاوت دیگر مربوط به گیربکس این دو سدان چینی است. آریزو ۶ پرو از گیربکس CVT برای انتقال قدرت استفاده می‌کند که در خودروهای اقتصادی متداول است، اما جک حساب ویژه‌تری روی سدان خود باز کرده و به همین دلیل، جی ۷ یک گیربکس دو کلاچه ۶ سرعته را میزبانی می‌کند.

مشخصات فنی کی ام سی J7 آریزو ۶ پرو
پیشرانه ۴ سیلندر TGDI ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه CVT
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۷۲ اسب بخار ۱۴۷ اسب بخار
گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر ۲۱۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹.۵ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر ۶ لیتر ۶.۹ لیتر

 

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، برتری کاملا از آنِ جک جی ۷ است و دلیل آن را می‌توان در فناوری پاشش سوخت مستقیم دانست. هرچند که با توجه به کیفیت بنزین ایران، این فناوری می‌تواند دردسرساز باشد، اما حدود ۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر را نسبت به آریزو ۶ پرو به ارمغان می‌آورد.

اما عملکرد دو خودرو در دنیای واقعی چقدر تفاوت دارد؟ درست است که سدان جک قدرت بیشتری تولید می‌کند، اما حدود ۷۰ کیلوگرم وزن بیشتری هم دارد که همین موضوع اختلاف عملکرد در دنیای واقعی را کاهش می‌دهد. با همه این اوصاف، J7 هنوز هم سریع‌تر از آریزو است و ۱ ثانیه سریع‌تر از نماینده مدیران خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

 

چراغ اصلی کی ام سی j7

 برخلاف ظاهر لوکس و تجملاتی آریزو ۶ پرو، سواری نرم‌تر متعلق به KMC J7 است؛ چراکه از سیستم تعلیق پیشرفته‌تری بهره می‌برد. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی‌لینک است که هندلینگ و پایداری مطلوبی را در رانندگی به ارمغان می‌آورد. آریزو ۶ پرو هم سواری خوبی دارد و می‌تواند انتظاراتتان را برآورده کند؛ البته اگر وضعیت جاده‌ها در محل زندگی‌تان مطلوب باشد!

کی‌ام‌سی J7 در بخش عملکرد و سواری، نمره بهتری دریافت می‌کند. سواری نرم‌تر، شتاب بیشتر و عملکرد بهتر گیربکس، از مزایای این سدان نسبت به رقیبش، آریزو ۶ پرو است.

مقایسه امکانات کابین و طراحی داخلی

مقایسه کابین kmc j7 و آریزو 6 پرو

معمولا از سدان‌های اقتصادی انتظار طراحی داخلی مدرن و باکیفیت نداریم؛ اما هر دو خودرو در این بخش خوب عمل می‌کنند. زمانی که برای اولین‌بار به کابین کی ام سی j7 وارد می‌شوید، صفحه‌نمایش ۱۰.۴ اینچی آن که به‌صورت عمودی و به سبک Sکلاس جدید طراحی شده است، به‌شدت جلب توجه می‌کند. طراحی فرمان هم شبیه محصولات هیوندای است و با اینکه طراحی زیبایی دارد، اما برای یک سدان اسپرت چندان مناسب نیست.

در سمت مقابل، آریزو ۶ را داریم که می‌توانست طراحی بسیار جذاب‌تری ارائه دهد. کافی بود چری بیخیال استفاده زیاد از پلاستیک پیانویی شود و موقعیت صفحه‌نمایش را هم به بالای داشبورد تغییر دهد؛ دقیقا همان کاری که در تیگو ۷ پرو به‌خوبی انجام داده بود.

کیفیت مواد سازنده در هر دو خودرو تا حد زیادی شبیه هم است. در تکیه‌گاه دست درب‌ها و داشبورد هر دو خودرو، از پلاستیک نرم و چرم مصنوعی استفاده شده است که حس خوشایندی دارد؛ اما پلاستیک رودری‌ها کاملا خشک است. صندلی‌های آریزو ۶ پرو کاملا چرمی است. اما در جک j7 شاهد ترکیبی از چرم و پارچه هستیم که شاید به‌اندازه رقیب خود باکیفیت به نظر نرسند، اما طراحی یکپارچه و اسپرت آن می‌تواند برای بسیاری جذاب‌تر باشد. زمانی هم که به سقف نگاه کنید، یک سقف پانوراما را در j7 می‌بینید که هرچند خیلی بزرگ نیست، اما بزرگ‌تر از سانروف آریزو ۶ پرو است.

فضای کابین به لطف فاصله محوری مناسب در هر دو خودرو بسیار خوب است و افرادی با قد متوسط تا بلند در هر دو ردیف، فضای سر و پای کافی خواهد داشت. اگر بخواهیم کمی سخت‌گیرانه نگاه کنیم، باید گفت که فضای پا در محصول جک کمی بیشتر است و کیفیت مونتاژ و استحکام اجزای کابین کمی بهتر است.

مقایسه آپشن‌های رفاهی و ایمنی آریزو ۶ پرو و کی‌ام‌سی J7

از نظر تعداد آپشن، با سدان‌های نسبتا پُرآپشنی رو‌به‌رو هستیم که آن‌ها را به گزینه‌های جذابی تبدیل می‌کنند. آریزو ۶ پرو از آپشن‌هایی مثل سانروف، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، دوربین ۳۶۰ درجه، کنترل پایداری و کشش، ۶ کیسه هوا، گرمکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس و … بهره می‌برد. محصول جک پا را یک قدم فراتر گذاشته و امکانات اضافی‌ دیگری مانند شیفتر پشت فرمان، سقف پانوراما، کول باکس و حالت‌های رانندگی دوگانه را هم ارائه می‌دهد.

از لحاظ ایمنی هم هر دو سدان عملکرد خوبی دارند؛ اما آریزو ۶ پرو دو کیسه هوای بیشتر، رادار تغییر لاین و رادار نقطه کور را هم برای ایمنی بیشتر سرنشینان ارائه می‌دهد. در ادامه می‌توانید آپشن‌های آریزو ۶ پرو و کی ام سی j7 را با هم مقایسه کنید.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی کی ام سی j7 آریزو ۶ پرو
کنترل پایداری دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد ندارد
کنترل کشش دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
کنترل سرعت در شیب ندارد ندارد
ریموت استارتر دارد دارد
استارت دکمه‌ای دارد دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب فقط عقب
سنسور تصادف ندارد ندارد
سنسور نور و سنسور باران دارد دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد ندارد
رادار نقطه کور ندارد دارد
رادار تغییرلاین ندارد دارد
دوربین ثبت وقایع ندارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
حالت‌های رانندگی دارد (اکو + اسپرت) ندارد
ترمز اضطراری خودکار ندارد ندارد
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهلد دارد دارد
چراغ مه‌شکن جلو ندارد دارد
دی لایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد ندارد
فرمان برقی دارد دارد
دنده پشت فرمان دارد ندارد
دوربین ۳۶۰ دارد دارد
دوربین جلو و عقب دارد دارد
دوربین جانبی دارد دارد
ایربگ ۴ کیسه هوا ۶ کیسه هوا
ورود بدون کلید دارد دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد دارد
صندلی‌ راننده برقی ۶ حالته برقی ۶ حالته
صندلی سرنشین جلو دستی دستی
گرمکن صندلی دارد دارد 
سردکن صندلی ندارد ندارد 
ماساژور صندلی ندارد ندارد 
شارژر وایرلس دارد دارد
سیستم تهویه مطبوع دو کاناله تک کاناله
کول باکس دارد ندارد
سانروف دارد دارد
سقف پانوراما دارد ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد دارد

 

 

آریزو ۶ بخریم یا KMC J7؟

خب به انتهای مطلب رسیدیم و زمان پاسخ دادن به سؤال مهم ابتدای مطلب است؛ کدام سدان ارزش خرید بیشتری دارد؟ همان‌طور که دیدید، کی ام سی J7 در اکثر موارد عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. طراحی خارجی محصول کرمان موتور جذاب‌تر است، از لحاظ فنی عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و به لطف سیستم تعلیق پیشرفته‌تر، سواری راحت‌تری هم دارد. در بخش آپشن‌های رفاهی و ایمنی هم آریزو ۶ پرو آپشن‌های قابل‌توجهی در مقایسه با KMC J7 ارائه نمی‌دهد. بنابراین می‌توان محصول جک را به‌عنوان برنده این مقایسه اعلام کرد و آن را سدان کامل‌تر و جذاب‌تری در مقایسه با آریزو ۶ پرو دانست. نظر شما چیست؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.