معرفی کیا K5 وارداتی؛ از مشخصات فنی و ظاهری تا آپشن‌های رفاهی و ایمنی

0 1,871

سدان‌های میان‌سایز جدید، کم‌کم در حال ورود به بازار ایران هستند تا رقابت در دسته سدان‌های نیمه‌لوکس را داغ‌تر کنند. کیا K5 نماینده کوشاخودرو در این رقابت خواهد بود که موفقیت‌های زیادی را در بازار جهانی کسب کرده است. اما آیا کیا کی ۵ ۲۰۲۳ می‌تواند با سدان‌های لوکسی مثل هونگچی H5 سرشاخ شود؟ بیایید ببینیم.

معرفی کیا K5 2023

معرفی کیا k5 وارداتی کوشا خودرو مدل 2023

K5 سدان سایز متوسط ​​کیا است که در سال ۲۰۲۱ پس از طراحی مجدد، جایگزین اپتیما شد. کیا K5 به لطف طراحی جدید خود، از همان ابتدا تمام توجه‌ها را به خود جلب کرد و از این نظر، رقبای قدرتمندی مثل تویوتا کمری و هوندا آکورد را پشت سر گذاشت. حالا مدل ۲۰۲۳ کیا K5 یا همان اپتیمای جدید، قرار است با کوشا خودرو به ایران بیاید. در ادامه ابعاد مختلف این سدان میان‌سایز و جذاب کیا را بررسی خواهیم کرد تا ببینیم می‌تواند به موفقیت‌های خود در بازار ایران ادامه دهد یا خیر!

 

مشخصات ظاهری KIA K5

مثل همیشه با ابعاد شروع می‌کنیم. با نگاهی به جدول زیر، متوجه خواهید شد که کیا k5 بعد از هونگچی h5، کشیده‌ترین سدان وارداتی بازار ایران خواهد بود. طول و فاصله محوری کیا k5 نسبت به پدر خود یعنی اپتیما، حدود ۵ سانتی‌متر افزایش یافته است اما از لحاظ عرض و ارتفاع، تغییر خاصی نکرده است. جدول مشخصات دقیق kia K5 2023 را مشاهده کنید:

مشخصات ظاهری
طول ۴,۹۰۵ میلی متر
عرض ۱,۸۶۵ میلی متر
ارتفاع ۱,۴۴۵ میلی متر
فاصله محوری ۲,۸۵۰ میلی متر
وزن ۱,۴۱۵ کیلوگرم

 

قبل از وارد شدن به جزئیات، بد نیست بدانید طراحی کیا K5 فوق‌العاده است و برگ برنده آن در مقابل رقبای ژاپنی و اروپایی محسوب می‌شود. از لحاظ طراحی، رقیب قدَری مثل تویوتا کمری ۲۰۲۴، هیچ حرفی در مقابل سدان جدید کیا نخواهد داشت و مهم‌ترین دلیل آن، شجاعت کیا در تفکر رو به جلوست.

نمای جلوی کیا k5 وارداتی 2023

بررسی نمای جلوی کیا K5

نمای جلوی K5، اسپرت، تهاجمی، خشن و مدرن است. چراغ‌های دی لایت به شکل صاعقه طراحی شده‌اند و به‌شدت جلب‌توجه می‌کنند. بین چراغ‌های اصلی هم جلوپنجره با طراحی معروف پوزه‌ببری کیا دیده می‌شود که اگر کمی ریزبین باشید، می‌توانید الگوی ضربان قلب را در آن ببینید. کاپوت کیا K5 هم کمی به‌سمت پایین امتداد پیدا می‌کند تا حس تهاجمی بودن را افزایش دهد.

زیر چراغ‌های اصلی و در دو طرف سپر ماشین، ورودی‌های بزرگ هوا تعبیه شده‌اند که البته مصنوعی هستند و چراغ‌های مه‌شکن در آن قرار دارند. تنها نکته دلسرد‌کننده در نمای جلو این است که نمونه وارداتی KIA K5 چراغ‌های LED ندارد و چراغ‌های هالوژنی جای لنزهای جذاب LED را گرفته‌اند.

نمای جانبی کیا k5 2023

بررسی نمای جانبی کیا K5

به نمای جانبی می‌رویم و نه‌تنها ذره‌ای از جذابیت K5 در این قسمت کاسته نمی‌شود، بلکه به نظر می‌رسد شاهد یکی از زیباترین طراحی‌ها در بین تمام خودروهای سدان هستیم. قبلا طراحی فست‌بک در خودروهایی مثل کی‌ام‌سی J7 را دیده بودیم اما این سبک از طراحی در کیا K5 به کمال می‌رسد.

شیب شیشه عقب در کمترین میزان خود قرار دارد و در نگاه اول، تصور می‌شود که صندوق عقبی وجود ندارد و با شیشه عقب یکپارچه شده است. سایر المان‌های طراحی هم در این نما بسیار جذاب هستند. یک نوار کرومی از بالای پنجره جلو شروع می‌شود و زمانی که به ستون C می‌رسد، با ضخامت بیشتری راه خود را به زیر پنجره عقب ادامه می‌دهد. گلگیر حجیم کیا K5 که در محصولات کوچک‌تر این برند هم دیده می‌شود، جلوه بسیار اسپرتی به نمای کناری می‌دهد. متأسفانه رینگ‌های ۱۹ اینچی نسخه‌های فول در نمونه‌های وارداتی دیده نمی‌شود و باید به رینگ‌های ۱۷ اینچی راضی باشید.

 

نمای عقب کیا k5 وارداتی 2023

بررسی نمای عقب کیا K5

نمای عقب K5 همان تفکر طراحی رو‌به‌جلو را به نمایش می‌گذارد و مهم‌ترین مشخصه آن چراغ‌های خطر یکپارچه با گرافیکی متفاوت از سایر محصولات بازار است. الگوی زیگزاگ چراغ‌های جلو، در چراغ‌های خطر هم دیده می‌شود که با استفاده از یک‌سری خطوط بریده‌بریده به همدیگر می‌رسند.

دو خروجی مصنوعی هوا در دو طرف سپر و دو خروجی مصنوعی اگزوز زیر سپر، به‌خوبی حس یک سدان اسپرت قدرتمند را القا می‌کنند. البته نسخه‌های فول آپشن K5 چهار اگزوز واقعی دارند که اتفاقا با کیت اگزوز عرضه می‌شوند و صدای فوق‌العاده‌ای هم دارند. در پایین‌ترین قسمت نمای عقب هم مجموعه دیفیوزر را شاهدیم که خیلی بزرگ نیستند اما می‌خواهند خیال مالکان را از داشتن یک سدان اسپرت و جذاب راحت کنند.

 

promotion banner

مشخصات فنی کیا K5

مشخصات فنی کیا k5 وارداتی

به بخش مشخصات فنی کیا K5 می‌رسیم، جایی که محدودیت‌های سقف ارزی در واردات خودرو به‌خوبی حس می‌شود. درحالی‌که مدل فول‌آپشن کیا k5 با کد GT قدرت ۲۹۰ اسب بخار و شتاب ۵ ثانیه‌ای را ارائه می‌دهد، ما باید به اقتصادی‌ترین مدل این سدان جذاب راضی باشیم. مدل وارداتی K5 از یک موتور چهار سیلندر خطی با حجم ۲ لیتر بهره می‌برد که قدرت را با استفاده از یک گیربکس ۶سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

بیایید نگاهی به مشخصات فنی کیا K5 بیندازیم:

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر
گیربکس ۶ سرعته AT
حجم موتور ۲ لیتر
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۱۹۶ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر

 

روی کاغذ هیچ‌کدام از اعداد مربوط به مشخصات فنی K5 جذاب و چشمگیر نیستند و با وجود حجم موتور خوب، تنها ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن‌متر گشتاور دریافت خواهید کرد. در عمل هم این خودرو به‌هیچ‌وجه از مرزهای متوسط عبور نخواهد کرد و شتاب ۱۰.۲ ثانیه‌ای گواه بر آن است. برای مقایسه، بد نیست بدانید شاین مکس وارداتی با استفاده از یک موتور ۱.۵ لیتری، قدرتی برابر با ۲۰۰ اسب بخار و شتابی حدود ۷.۵ ثانیه ارائه می‌دهد.

سدان میان سایز کیا با نام k5

با تمام این‌ها، از یک‌چیز می‌توان مطمئن بود و آن هماهنگی فوق‌العاده موتور با گیربکس توسعه‌یافته کیا-هیوندای و قابلیت اطمینان بالای آن است. حساسیت کمتر به بنزین کم‌کیفیت را هم به آن اضافه کنید تا مطمئن شوید کیا K5 حتی بعد از هزاران کیلومتر، به عملکرد خوب خود ادامه خواهد داد؛ چیزی که در چینی‌های بازار کمتر می‌بینیم!

اما کیفیت سواری کیا کی ۵ چطور است؟

سواری K5 فوق‌العاده راحت است؛ در واقع برگ برنده K5 در مقابل سایر سدان‌ها، سواری نرم آن است که می‌تواند رفت‌وآمدهای طولانی و سفرهای جاده‌ای را بسیار دلپذیرتر کند. سیستم تعلیق جلوی مک‌فرسون و عقب مولتی‌لینک کیا، در سایر سدان‌های لوکس بازار هم دیده می‌شود. اما به نظر می‌رسد کیا معجونی از نرمی را به سیستم تعلیق اضافه کرده است! البته، اقتصادی بودن به سیستم تعلیق K5 هم نفوذ کرده است، زیرا سیستم چهار چرخ محرک نسخه‌های فول‌آپشن در نمونه وارداتی وجود ندارد.

امکانات کابین و طراحی داخلی

کابین کیا k5 2023

کیا K5 فضای داخلی مدرن و زیبایی دارد، اما مقدار زیادی پلاستیک سخت در کابین آن استفاده شده است. به عبارت بهتر، تقریبا هیچ ماده نرمی در کابین این خودرو دیده نمی‌شود و دلیل آن تریم پایه نسخه وارداتی است. با وجود این، فضای داخلی K5 به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاربرپسند باشد. همه کنترل‌ها به‌خوبی در جای خود قرار گرفته‌اند و حتی نیازی به بررسی دفترچه راهنمای کاربر نخواهد بود. در نسخه وارداتی شاهد تریم دو رنگ مشکی و کرم هستیم که با پلاستیکی از طرح چوب قهوه‌ای از هم جدا می‌شوند. برای اینکه خیلی حس ارزان‌قیمت بودن به کاربران منتقل نشود، از کروم مات روی فرمان، دور دریچه‌های تهویه مطبوع و دستگیره‌ها استفاده شده است.

صندلی های کیا k5

کابین K5 به لطف طول تقریبا ۵متری، بسیار جادار است و فضای پا در هر دو ردیف کافی خواهد بود. فضای سر در ردیف عقب به‌دلیل نوع طراحی ستون C خیلی زیاد نیست و افراد بلندقد احتمالا تجربه راحتی نخواهند داشت. صندلی‌ها در نسخه وارداتی پارچه‌ای هستند؛ اما نمونه‌های پرآبشن‌تر با صندلی‌های چرمی و رنگ‌هایی جذاب عرضه می‌شوند. فضای صندوق عقب هم بسیار مطلوب است و برای مسافرت می‌توان روی آن حساب باز کرد.

 

هرقدر که از نمای بیرونی تعریف کردیم، می‌توانیم از فضای داخلی انتقاد کنیم. کابین کیا K5 چه در طراحی و چه در مواد سازنده، پشت سر بسیاری از سدان‌های لوکس و نیمه‌لوکس چینی قرار می‌گیرد.

​آپشن‌های رفاهی و ایمنی KIA K5 2023

آپشن های کیا k5 وارداتی

اگر تعداد آپشن‌ها و امکانات رفاهی فاکتور مهمی برای شماست، احتمالا کیا K5 شما را ناامید خواهد کرد. بسیاری از آپشن‌هایی که حتی در تریم پایه جهانی K5 (کد LX) عرضه شده است، در نمونه وارداتی این خودرو وجود ندارد. به‌هرحال، از مهم‌ترین آپشن‌های کیا K5 می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، سیستم کنترل پایداری، سیستم مولتی‌مدیا ۸ اینچی، اتولایت، دوربین دنده عقب و سنسور پارک جلو و عقب اشاره کرد.

آپشن‌های غایب در نمونه وارداتی کیا K5 شامل گرمکن و سردکن صندلی‌ها، ترمز پارک برقی، تنظیم برقی صندلی‌ها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر وایرلس، رادار نقطه کور و سقف پانوراما می‌شوند. در کمال تعجب، برخی از آپشن‌های پیش‌پاافتاده مثل سانروف و استارت دکمه‌ای هم در کاتالوگ این خودرو دیده نمی‌شوند؛ اما ممکن است در زمان عرضه اضافه شوند.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل کشش دارد
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای ندارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و سنسور باران ندارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییرلاین ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد (ABS)
حالت‌های رانندگی دارد
ترمز اضطراری خودکار دارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
دوربین جلو و عقب فقط عقب
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۲ کیسه هوا
ورود بدون کلید ندارد
سیستم تهویه اتوماتیک ندارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس ندارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
سقف پانوراما ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت و رقبای K5 وارداتی

قیمت کیا K5 وارداتی از سوی کوشا خودرو، ۲ میلیارد و ۴۶۷ میلیون تومان اعلام شده است. از لحاظ قیمتی این سدان میان‌سایز کره‌ای بین دو محصول وارداتی دیگر کیا، یعنی کیا سلتوس و کیا سونت قرار می‌گیرد. در این رده قیمتی رقبای صفر کیلومتر زیادی برای K5 وجود ندارد اما اگر بخواهیم از لحاظ ابعاد، رقیبی برای این خودرو معرفی کنیم، باید ابتدا به هونگچی H5 اشاره کنیم که در رده قیمتی خود بی‌رقیب است. هونگچی H5 در حال حاضر لوکس‌ترین سدان وارداتی کشور است که از لحاظ طراحی، امکانات رفاهی، عملکرد فنی و کیفیت ساخت می‌تواند با لوکس‌ترین نسخه کیا K5 رقابت کند. جنسیس سدان ۲۰۱۰، هیوندای سوناتا ۲۰۱۴ YF و کیا اپتیما ۲۰۱۴ هم از مهم‌ترین رقبای کارکرده کیا K5 هستند.

 

سخن آخر

در ابتدای مطلب دو سؤال مهم مطرح کردیم و حالا نوبت پاسخ دادن به آن‌هاست. سؤال اول این بود که آیا کیا K5 می‌تواند با سدان میان‌سایز و لوکسی مانند هونگچی H5 رقابت کند؟ ظاهرا نه! کافی است مطلب بررسی هونگچی H5 را مطالعه کنید تا متوجه سطوح اختلاف در عملکرد، امکانات و آپشن‌های بین این دو خودرو شوید. البته قیمت H5 تفاوت نسبتا قابل‌توجهی با K5 دارد!

و اما سؤال دوم؛ آیا کیا کی ۵ وارداتی در بازار ایران موفق خواهد بود؟ به احتمال زیاد بله! اگر سری به آگهی‌های خودرو بزنید، خواهید دید که مدل‌های ۲۰۱۴ کیا اپتیما هم‌اکنون قیمتی در حدود کیا K5 2023 دارد، بنابراین کسانی که به اپتیما، سوناتا و سایر خودروهای کره‌ای علاقه دارند، قطعا کی ۵ را هم دوست خواهند داشت.

نظر شما چیست؟ آیا K5 وارداتی می‌تواند عطش طرفداران اپتیما را برطرف کند؟ نظرات و سؤالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.