بررسی کیا سلتوس وارداتی؛ از مشخصات ظاهری تا آپشن‌های رفاهی و ایمنی

0 4,928

سالیان سال است که برندهای کره‌ای در بازارهای جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. کیا سلتوس یکی از خودروهای برند کره‌ای کیا است که با آزاد شدن واردات خودرو، کم‌کم قرار است در جاده‌های کشورمان بیشتر دیده شود. این خودرو یک کراس‌اوور ساب کامپکت با طراحی جذاب و مدرن است که اگر قیمتی رقابتی داشته باشد، می‌تواند بین رقبای چینی متمایز شود. با ما در کارنامه همراه باشید تا هرآنچه را که نیاز است درباره کیا سلتوس بدانید، با هم بررسی کنیم.

معرفی کیا سلتوس ۲۰۲۳

معرفی کیا سلتوس

کیا سلتوس محصول نسبتا جدیدی از کیا است که در کلاس کراس‌اوور ساب کامپکت (همان کوچک خودمان) قرار می‌گیرد. این خودرو در خط تولید کیا بین سولِ کوچکتر و اسپورتیجِ بزرگتر جای گرفته است. کیا سلتوس شیک، جادار و با بسیاری از آخرین فناوری‌ها و ویژگی‌های ایمنی عرضه شده است و مدل ۲۰۲۳ آن توسط کوشا خودرو به بازار ایران می‌آید. کیا سلتوس در بازار جهانی عملکرد بسیار خوبی داشته و به لطف ظاهر اسپرت و قیمت پایین خود توانسته توجه جوانان را به‌دست بیاورد و فروش خیلی خوبی را تجربه کند.

با این اوصاف، آیا کیا سلتوس وارداتی خواهد توانست موفقیت‌های خود را در بازار ایران تکرار کند؟ بیایید تمام ابعاد کیا سلتوس را مورد بررسی قرار دهیم تا به جواب این سؤال برسیم. توجه داشته باشید که نسخه وارداتی کیا سلتوس ساخت هند است و با کد SP2I شناخته می‌شود. قیمت پایه این مدل در بازار هند چیزی حدود ۱۳ هزار دلار برای مدل پایه است که در ایران هم همین مدل حضور خواهد داشت.

مشخصات ظاهری کیا سلتوس

کیا سلتوس یک کراس‌اوور کامپکت است که ابعادی برابر با ۴۳۰ سانتی‌متر، ۱۸۰ سانتی‌متر و ۱۶۰ سانتی‌متر، به ترتیب برای طول و عرض و ارتفاع دارد. از لحاظ ابعاد، کیا سلتوس کاملا شبیه به X55 پرو است، البته وزن ۱,۷۵۵ کیلویی آن برای کراس‌اووری با این اندازه، کمی زیاد به نظر می‌رسد.

مشخصات ظاهری
طول ۴,۳۱۵میلی‌متر
عرض ۱,۸۰۰میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۲۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۱۰ میلی‌متر
وزن ۱,۷۵۵ کیلوگرم

 

 

نمای جلوی کیا سلتوس وارداتی

بررسی نمای جلوی کیا سلتوس

طراحی پوزه‌ببری در اولین برخورد با نمای روبه‌روی سلتوس کاملا قابل‌لمس است و حتی بدون لوگوی کیا هم متوجه می‌شویم که با محصولی از این برند روبه‌رو هستیم. در دو طرف این گریل چراغ‌های اصلی قرار گرفته‌اند که به‌صورت دو تکه واحد طراحی شده‌اند. اگر کمی ریزبین باشید، می‌توانید دو نوار LED را بالای چراغ‌ها ببینید که تا زیر لوگوی کیا امتداد پیدا می‌کنند اما به هم وصل نمی‌شوند. این LEDها نور بسیار کم و ملایمی دارند تا چهره خودرو را به‌خصوص در شب خراب نکنند، موضوعی که کاش در جک جی ۷ هم شاهدش بودیم. لامپ‌های سه‌گانه مه‌شکن هم در داخل سپر ماشین و با فاصله از چراغ‌های اصلی سلتوس جای گرفته‌اند.

حقیقتا کیا می‌داند که چطور یک کراس‌اوور کوچک را یک خودروی آفرود جذاب نشان دهد و این را با سینی زیر سپر جلو در کیا سلتوس ثابت می‌کند. با وجود اینکه جنس این قسمت حتی از فلز نیست، اما به‌خوبی حس یک شاسی‌بلند آفرودی را القا می‌کند. در مجموع نمای جلو بسیار جذاب است و با ورود به خیابان‌های ایران می‌تواند نگاه‌ها را به خود جلب کند.

نمای کناری کیا سلتوس

بررسی نمای کناری کیا سلتوس

نمای کناری کیا سلتوس، طراحی جعبه‌ای‌شکل آن را به نمایش می‌گذارد تا علاوه‌بر همراه شدن با ترند طراحی این‌روزهای کراس‌اوورها (مثل نسل جدید سانتافه)، فضای سر مناسبی را در اختیار سرنشینان ردیف عقب قرار دهد. کیا مجددا با یک ترفند طراحی جالب در این قسمت، از یک باربند بزرگ استفاده کرده تا خودرو را بلندتر و بزرگ‌تر نشان دهد. گلگیر خودرو برآمده است و فلاپ‌های روی آن سعی می‌کنند تا حس اسپرت و آفرودی بودن را منتقل کنند که تا حد زیادی موفق هم می‌شوند. طراحی رینگ‌های ۱۷ اینچی هم یکی دیگر از جذابیت‌های این قسمت است که با کمی خلاقیت، می‌توانید چهره بوفالوها را در آن ببینید.

نمای پشتی کیا سلتوس 2023

بررسی نمای عقب کیا سلتوس

نمای پشتی کیا سلتوس هم برای یک کراس‌اوور اقتصادی به‌اندازه کافی جذاب است. فرم جعبه‌ای در نمای عقب هم کاملا مشهود است و باعث می‌شود تا خودرو بزرگ‌تر دیده شود. چراغ‌های خطر به‌وسیله یک المان متالیک نسبتا حجیم به یکدیگر متصل شده‌اند که لوگوی کیا در مرکز آن دیده می‌شود. سینی پلاستیکی مشابه نمای جلویی در زیر سپر عقب هم قرار دارد و بالای آن دو خروجی اگزوز تقلبی طراحی شده است. اسپویلر یکپارچه با سقف و آنتن کوسه‌ای هم در طراحی عقب این خودرو لحاظ شده تا خودرو پرجنب‌وجوش‌تر به نظر برسد.

promotion banner

مشخصات فنی کیا سلتوس وارداتی

مشخصات فنی کیا سلتوس

کیا سلتوس در نسخه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود اما نسخه پایه، نسخه‌ای است که به ایران می‌آید. ابتدا بیایید نگاهی به جدول مشخصات فنی کیا سلتوس بیندازیم:

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
حجم موتور ۱.۶ لیتر
قدرت ۱۲۱ اسب بخار
گشتاور ۱۵۱ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، موتور ۱.۶ لیتری کیا سلتوس با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جفت شده است که تمام قدرت را به محور جلو منتقل می‌کند. نتیجه این ترکیب، قدرت ۱۲۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متری است. کیا سلتوس با وزن ۱,۷۵۰ کیلویی، حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت ارائه می‌کند و مصرف سوختش هم برای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر اعلام شده که عدد معقولی است. همه اعداد و ارقام از لحاظ شتاب و سرعت تا حد زیادی مشابه X55 pro است.

 

کیا سلتوس در جاده

کیا سلتوس از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و اکسل محور پیچشی در عقب بهره می‌برد. اگرچه سیستم تعلیق این خودرو در مقایسه با سیستم تعلیق مولتی‌لینک رقبای چینی، تجربه چندان نرمی ارائه نمی‌دهد، اما سواری کیا سلتوس در اکثر موارد کنترل‌شده و راحت است. کمی سروصدای جاده و موتور به داخل کابین راه پیدا می‌کند. حالت‌های رانندگی سه‌گانه اسپرت، نرمال و اکو را در این خودرو شاهد هستیم و علاوه‌بر آن راننده می‌تواند نوع رانندگی را براساس سطح زمین بین حالت‌های خیابانی، برفی، گلی و ماسه‌ای انتخاب کند.

در مجموع کیا سلتوس عملکرد کاملا متوسطی را ارائه می‌دهد؛ چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ سواری. اما، استفاده از موتور تنفس طبیعی ممکن است برای بسیاری خوشایند باشد؛ چرا که پیچیدگی‌های موتورهای توربو را ندارد.

امکانات کابین و طراحی داخلی کیا سلتوس

طراحی کابین و داشبورد کیا سلتوس – نسخه ساخت هند

با قیمت پایه ۱۳ هزار دلار، کیا باید راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های تولید پیدا می‌کرد و این کار را با اقتصادی نگه‌داشتن کابین انجام داد. هیچ مواد درجه‌یکی در اطراف کنسول وسط یا روکش چرمی برای صندلی‌ها وجود ندارد. طراحی کلاستر و صفحه اطلاعات سرگرمی در نسخه ساخت هند (تصویر بالا) و نسخه ساخت کره (تصویر پایین) تفاوت‌های فاحشی دارد.

داخل سلتوس 2022 نسخه کره‌ای
طراحی کابین و داشبورد کیا سلتوس-نسخه ساخت کره جنوبی

در نسخه ساخت کره به جای صفحه نمایش کوچک ۸ اینچی و کلاستر آنالوگ قدیمی، از یک صفحه اطلاعات سرگرمی ۱۰.۲۵ اینچی و کلاستر مدرن استفاده شده و خبری از قاب دور آن‌ها نیست.

ردیف عقب کیا سلتوس وارداتی

سلتوس از صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی، بلندگوهای باکیفیت، صفحه نمایش لمسی که فناوری‌های زیادی را در خود جای داده است، بهره می‌برد. این خودرو به‌عنوان کراس‌اوور کامپکت فضای کافی برای اکثر مردم دارد، البته به شرط اینکه قد شما کمتر از ۱۸۵ سانتی‌متر باشد. کیا سلتوس برای کارهای روزمره و سفرهای کوتاه جاده‌ای به‌اندازه کافی راحت است. اکثر دست‌اندازها را بدون مشکل جذب می‌کند و در بزرگراه حس شناور بودن القا نمی‌کند. خودرو به‌صورت استاندارد دو پورت USB، یک پورت برق ۱۲ ولتی و یک پد شارژ بی‌سیم در جلو دارد؛ اما سرنشینان عقب بر سر یک درگاه USB با هم مبارزه خواهند کرد! دریچه تهویه مطبوع هم برای ردیف عقب در نظر گرفته شده است، ولی خبری از صندلی‌های چرم در نسخه وارداتی سلتوس نیست.

امکانات رفاهی و ایمنی کیا سلتوس

آپشن های کیا سلتوس وارداتی

کیا سلتوس در نسخه‌های فول‌آپشن خود، اکثر آپشن‌های مدرن و کاربردی را دارد اما نسخه‌ای که وارد ایران می‌شود، تقریبا مدل پایه محسوب می‌شود و نباید انتظار آپشن‌های زیادی از آن داشته باشید. به نظر می‌رسد کیا سلتوس وارداتی از لحاظ تعداد آپشن‌های کاربردی حتی یک پله پایین‌تر از ایکس ۵۵ پرو قرار بگیرد. مهم‌ترین آپشن‌های کیا سلتوس شامل کروز کنترل هوشمند، کنترل کشش و کنترل پایداری، ۴ ایربگ، سانروف، ریموت استارت و کیلس استارت اشاره کرد. در کیا سلتوس وارداتی خبری از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، شارژر وایرلس، سقف پاناروما، دوربین ۳۶۰ درجه و صندلی‌های چرمی و برخی از آپشن‌های جذاب مثل گرمکن و سردکن صندلی در نسخه وارداتی کیا سلتوس نیست. در ادامه می‌توانید لیست آپشن‌های این خودرو را ببینید.

آپشن‌های کیا سلتوس ۲۰۲۳
کنترل پایداری دارد
کنترل کشش دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
ریموت استارتر دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب
رادار تصادف جلو و عقب ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییرلاین ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتو پارک ندارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۴ عدد
ورود بدون کلید دارد
استارت دکمه‌ای دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده دستی
گرمکن صندلی ندارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس ندارد
سقف پانوراما ندارد
آینه عقب الکتروکرومیک دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 

قیمت کیا سلتوس وارداتی

قیمت نهایی کیا سلتوس وارداتی، ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان تعیین شده است. با توجه به اینکه در زمان نگارش این مطلب حتی آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نهایی نشده است، اطلاعاتی درباره قیمت نسخه کارکرده وارداتی کیا سلتوس در دست نیست.

رقبای کیا سلتوس

و اما رقبا! اگر بخواهیم بر اساس قیمت برای کیا سلتوس رقیبی در نظر بگیریم، باید به تیگو ۸ پرومکس و هونگچی H5 اشاره کنیم که البته هر دوی آن‌ها از لحاظ داشتن آپشن‌های متعدد و عملکرد فنی، یک سروگردن بالاتر از کیا سلتوس قرار می‌گیرند.

یک نکته مثبت درباره کیا سلتوس این است که چون به‌صورت وارداتی در بازار کشورمان عرضه می‌شود، احتمالا نقص‌های خودروهای مونتاژی ازجمله مشکلات فنی و ضخامت رنگ پایین را در آن شاهد نباشیم.

اما اگر بخواهیم از لحاظ دسته‌بندی و امکانات، رقیبی برای کیا سلتوس معرفی کنیم ایکس ۵۵ پرو و چانگان CS35 پلاس شاید شبیه‌ترین خودروها به سلتوس باشند. از مزایای کیا سلتوس نسبت به X55 پرو می‌توان به طراحی جذاب‌تر بیرونی، حالت‌های رانندگی بیشتر، برند معتبر جهانی، قابلیت اطمینان بیشتر در درازمدت و استهلاک کمتر موتور تنفس طبیعی اشاره کرد. در سمت مقابل X55 پرو با طراحی و کیفیت بهتر کابین، آپشن‌های بیشتر، قدرت و گشتاور بیشتر و قیمت کمتر از کیا سلتوس می‌تواند گزینه خوبی برای جوانان و خانواده‌های کوچک باشد.

 

سخن آخر

کیا سلتوس کراس‌اووری جذاب و باکیفیت است که همه آن را دوست خواهند داشت. البته، همان‌طور که در بخش مقایسه با رقبا اشاره کردیم، کیا سلتوس به‌اندازه خودروهای چینی به آپشن‌های مدرن و جذاب مجهز نشده است. امیدواریم با مطالعه این مطلب، شناخت کافی از کیا سلتوس به‌دست آورده باشید و پاسخ سؤالاتتان را دریافت کرده باشید. اگر هنوز سؤالی دارید که بی‌جواب مانده است، حتما آن را در بخش دیدگاه‌ها برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.