معرفی هونگچی H5؛ لوکس‌ترین خودروی وارداتی بازار ایران را بشناسید

5 15,108

برای سال‌ها جای خالی خودروهای لوکس جدید در بازار ایران حس می‌شد؛ اما بالاخره این طلسم با ورود Hongqi H5 (بخوانید: هونگچی اچ فایو) شکسته خواهد شد. هونگچی H5 قرار است جواب محکمی به کسانی باشد که می‌گویند خودروی چینی خوب نیست! H5، لوکس‌ترین خودروی وارداتی در بازار ایران خواهد بود و احتمالا این عنوان را تا زمان واردات پرچمداران هونگچی مثل H9 نگه می‌دارد. مقدمه‌چینی کافیست؛ با ما در ادامه همراه باشید تا به معرفی و بررسی هونگچی H5 بپردازیم.

معرفی هونگچی H5

هونگچی زیربرند FAW و لوکس‌ترین برند چینی است که محصولات آن تا مدت‌ها فقط برای مسئولین و سیاستمداران دولت چین عرضه می‌شد و مردم عادی نمی‌توانستند خودروهای این برند را خریداری کنند. تا اینکه هونگچی خودشیرینی را کنار گذاشت و تصمیم گرفت با تحول در طراحی و تقسیم‌بندی محصولات، خودروهایش را به مردم عادی چین و سایر بازارها ارائه کند. پرچمداران این برند قیمتی بیش از بنز ۵ اس کلاس فول‌آپشن دارند و از لحاظ کیفیت هم به‌راحتی می‌توانند با لوکس‌ترین خودروهای دنیا مثل رولز رویس، رقابت کنند. به همین دلیل است که بسیاری هونگچی را به‌عنوان رولز رویس چینی می‌شناسند، برندی که نزدیک به ۷۰ سال قدمت دارد. یکی از خودروهای بالارده این برند با نام هونگچی با قیمتی نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار توانست به فروشی بیشتر از مرسدس بنز اس کلاس و bmw سری هفت دست یابد!

محصولات برند هونگچی

همه این‌ها را گفتیم تا جمله کلیشه‌ای “ماشین چینی خوب درنیومده” را در همین ابتدا از ذهن خود خارج کنید. هونگچی به لطف برند مادر و ثروتمند خود یعنی FAW و همکاری‌های زیاد آن با برندهای مطرحی همچون تویوتا، فولکس واگن، آئودی، مزدا و … به مهره‌ای قدرتمند در بازار خودروهای لوکس تبدیل خواهد شد. محصولی که توسط بهمن موتور وارد ایران می‌شود، هونگچی H5 نام دارد که سدان میان‌رده و سایز متوسط این برند است. H5 روی پلتفرم مزدا ۶ نسل سوم توسعه یافته که قطعاً پایه‌ای عالی برای ساخت یک سدان سایز متوسط است. نسل دوم هونگچی H5 در سال ۲۰۲۲ معرفی و یک سال بعد به بازار عرضه شده است؛ بنابراین با خودروی کاملا جدیدی روبه‌رو هستیم.

مشخصات ظاهری هونگچی H5

بررسی ظاهری هونگچی H5

خب مثل همیشه با جدول مشخصات ظاهری شروع می‌کنیم: 

مشخصات
طول ۴,۹۸۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۶۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۵  میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۹۲۰ میلی‌متر
وزن ۱,۶۳۵ کیلوگرم

 

با نگاهی به جدول، با اعداد بزرگی روبه‌رو می‌شویم. طول هونگچی تقریبا ۵ متر است! درست خواندید پنج متر، یعنی بلندتر از BMW سری ۵ ۲۰۱۶ و مرسدس بنز E کلاس ۲۰۱۶. از لحاظ عرض و ارتفاع هم این سدان لوکس چینی از بی‌ام‌و و مرسدس بزرگ‌تر است و این یعنی قرار است با بزرگ‌ترین سدان چینی بازار روبه‌رو شویم.

در نگاه اول به نظر می‌رسد با یکی از محصولات رولز رویس روبه‌رو هستید و دلیل خوبی هم برای آن وجود دارد، چرا که طراحی محصولات هونگچی تحت نظارت گیلز تیلور، رئیس سابق طراحی رولز رویس، انجام شده است. گیلز تیلور پیش‌تر بر طراحی کولینان و فانتوم فعلی نظارت داشته و در حال حاضر با برند مادر هونگچی، یعنی FAW همکاری می‌کند. به نظر من هونگچی H5 در حال حاضر بهترین و لوکس‌ترین طراحی را نه‌تنها در میان سدان‌های چینی بلکه تمام سدان‌های حاضر بازار ایران دارد.

 

نمای جلو هونگچی H5

بررسی نمای جلوی هونگچی

نمای جلوی هونگچی H5 با جلوپنجره بزرگ، نوارهای عمودی کرومی آبشاری و چراغ‌های بزرگ دو قسمتی به‌راحتی تمام توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. کروم به وفور در نمای جلو دیده می‌شود، از لیپ زیر سپر ماشین تا اطراف و داخل جلوپنجره. المان اصلی خودروهای هونگچی که پرچم قرمز نام دارد و نماد پرچم کشور چین است، از داخل گریل جلو شروع می‌شود و تا وسط کاپوت امتداد پیدا می‌کند. چراغ‌های کشیده و منحنی جلو که در کناره‌های جلوپنجره قرار گرفته‌اند، به پروژکتورهای LED و دی لایت منحنی Lشکل مجهز شده‌اند. با اینکه طراحی کلی خودرو به‌خصوص در نمای جلویی، یادآور محصولات رولز‌ رویس است اما هونگچی به کمک المان‌های خاص خود مثل پرچم قرمز، به‌راحتی می‌تواند خود را متمایز کند و زبان طراحی مختص به خود را داشته باشد.

نمای کناری هونگچی H5

بررسی نمای کناری هونگچی

وقتی از کنار به هونگچی H5 نگاه می‌کنیم، بزرگ بودن خودرو را بیشتر درک می‌کنیم، فاصله محوری ۲,۹۰۰ میلی‌متری این خودرو تقریبا بیش‌تر از هر خودروی دیگری در بازار ایران است، حتی تیگو ۸ پرو که یک کراس اوور نسبتا بزرگ محسوب می‌شود. این فاصله محوری زیاد، به یک فاصله مناسب از سطح زمین نیاز دارد تا کف خودرو به جاده برخورد نکند. خوشبختانه رینگ‌های ۱۹ اینچی (برخی از مدل‌ها ۱۸ اینچی) و سیستم تعلیق این فاصله را فراهم کرده‌اند.

کروم‌ها دور تا دور پنجره‌ها را در برگرفته‌اند؛ اما به نظر طراحان هونگچی این مقدار کروم برای H5 کافی نبوده، بنابراین روی دستگیره‌ها و پایین درها هم از کروم بهره گرفته‌اند. درنهایت، همان المان قرمزرنگ هونگچی را در قسمت جلوی درهای جلو هم می‌بینیم.

نمای عقب هونگچی H5

بررسی نمای عقب هونگچی

ترکیب کروم و چراغ‌های خطر به شکل پرچم قرمز در نمای عقب هم استفاده شده تا هونگچی H5 از هر سمتی بگوید: «من یک خودروی لوکس چینی هستم و این آخرین نماد پرچم قرمز در هونگچی H5 است»! چراغ‌های خطر مطابق با ترند روز و همانند برادر بزرگ‌تر یعنی H9، به‌صورت بهم پیوسته طراحی شده است. خط سقف به‌طور ماهرانه‌ای به‌سمت پایین جریان می‌یابد و با درب صندوق عقب ادغام می‌شود که در ترکیب با چراغ‌های عقبِ به شکل بال، با پرستیژ به نظر می‌رسد. جذابیت بصری کلی H5 آن را مانند یک سدان مجلل و بلند جلوه می‌دهد که با توجه به برچسب قیمتی آن بی‌نظیر است.

 

promotion banner

مشخصات فنی هونگچی H5

موتور هونگچی H5

من که از دیدن موتورهای ۱.۵ لیتری در خودروهای چینی وارداتی خسته شده‌ام و زمانی که متوجه شدم هونگچی H5 هم در یکی از نسخه‌هایش از موتور ۱.۵ لیتری استفاده می‌کند، بی‌رمق به جستجوی نتایج عملکردی آن بودم تا اینکه بهمن موتور اعلام کرد که قرار است قوی‌ترین نسخه H5 با موتور ۲ لیتری توربو را به کشور بیاورد. به‌هرحال همه ما دیدن خودروهای قدرتمند را دوست داریم! غیر از این است؟!

جدول مشخصات فنی هونگچی H5 به شرح زیر است:

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت
گیربکس ۸ سرعته AT
حجم موتور ۲ لیتر
قدرت ۲۲۰ اسب بخار
گشتاور ۳۴۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۷.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر

 

تعداد افرادی که بخواهند با یک سدان بزرگ و لوکس ۵متری دریفت کنند و تخت گاز بروند، زیاد نیست اما اگر پولتان زیادی کرده است، باید گفت با یکی از قدرتمند‌ترین سدان‌های صفرکیلومتر بازار ایران طرف هستید. موتور ۲ لیتری توربو هونگچی، ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را به کمک یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مجموع این‌ها، شتاب خیلی خوب ۷.۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر سرعت را برایتان به ارمغان می‌آورد؛ نتایجی که در حد و حدود مرسدس بنز E200 2016 است.

احتمالا فکر می‌کنید هونگچی H5 با وزن زیاد و موتور قدرتمند، بنزین را سر می‌کشد اما برخلاف تصور شما، مصرف سوخت این خودرو کمتر از ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک خودروی ۱۶۰۰ کیلویی تحسین‌برانگیز است. فکر نمی‌کنم کسی به‌اندازه من نگران حساسیت موتور توربو با سیستم تزریق سوخت مستقیم به بنزین کم‌کیفیت ایران باشد؛ اما بد نیست اشاره کنم که خریداران این خودرو باید مراقب این موضوع باشند.

سواری هونگچی H5 به لطف سیستم تعلیق مولتی‌لینک در محور عقب و مک فرسون در محور جلو بسیار نرم است و فرمان خودرو هم با کوچک‌ترین اشاره حرکت می‌کند. هونگچی H5 یک خودروی لوکس و تشریفاتی است و حتی این حس در هنگام رانندگی هم به تمام سرنشینان القا می‌شود، اما این موضوع نباید باعث شود فکر کنید که با یک اتومبیل کسل‌کننده طرف هستید. کافیست حالت اسپرت را فعال کنید و سرعت را افزایش دهید، در این حالت فرمان و سیستم تعلیق کمی سفت‌تر می‌‌شوند و دنده‌ها تا دور موتور بالا حفظ خواهند شد تا هونگچی را به یکی از سریع‌ترین و اسپرت‌ترین سدان‌های بازار ایران تبدیل کنند.

 

امکانات کابین و طراحی داخلی

کابین هونگچی H5

وقتی وارد هونگچی H5 می‌شویم یک نوار قرمز می‌بینیم که از روی داشبورد شروع شده، زیر نمایشگر و کنسول مرکزی پنهان می‌شود و در نهایت روی تکیه‌گاه مرکزی کنسول میانی دوباره نمایان خواهد شد. من انتظار داشتم که طراحی کابین یک الگوی کلاسیک از رولزرویس و بنتلی باشد؛ اما طراحان هونگچی به‌جای کپی‌برداری از محصولات لوکس انگلیسی تصمیم گرفته‌اند که به آینده نگاه کنند نه گذشته! به همین دلیل اولین چیزهایی که در هنگام ورود به H5 توجه شما را جلب می‌کند یک صفحه نمایش بزرگ ۱۲.۵ اینچی است که مانند مرسدس اس کلاس جدید به‌صورت عمودی در مرکز کابین قرار می‌گیرد.

دسته دنده الکترونیکی، جالیوانی و شارژر وایرلس هم زیر همین نمایشگر و در یک قاب پلاستیکی براق چیده شده‌اند. کیفیت متریال استفاده‌شده در هونگچی H5 در مقایسه با سایر سدان‌های چینی یک انقلاب است. در مدل فول‌آپشن می‌توانید چرم مرغوب و پلاستیک نرم باکیفیت را در سرتاسر کابین ببینید، البته مقدار کمی پلاستیک سفت در نیم‌های پایینی درها دیده می‌شود که منطقی است. تریم‌های داخلی متفاوتی مثل چرم قهوه‌ای روشن، زرشکی و استخوانی در ترکیب با پلاستیک باکیفیت مشکی برای هونگچی در دسترس هستند که به‌سختی می‌توان یکی را بر دیگری ترجیح داد.

صندلی‌های عقب هونگچی H5

فضای سرنشینان چطور است؟

برای پاسخ به این سؤال کافیست بدانید که از هونگچی H5 در چین و برخی از کشورهای دیگر به‌عنوان یک خودروی تشریفاتی استفاده می‌شود. فاصله محوری ۲,۹۰۰ میلی‌متری به اندازه کافی فضا در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

فضای سر و پا برای افرادی با قدی بیش از دو متر هم کافیست؛ حتی در وسط صندلی‌های عقب! گرم کن صندلی، دریچه هوای تهویه مطبوع، پورت‌های شارژ، پنجره و سانروف پاناروما، نورپردازی درها و حتی زیر صندلی‌ها در ردیف عقب هونگچی وجود دارد. امکاناتی که تا همین چند سال پیش در ردیف جلوی خودروهای چینی دیده نمی‌شد و این من را به فکر فرو می‌برد که در سال‌های آینده باید شاهد چه چیزهایی از برندهای چینی باشیم.

بی‌راه نیست اگر بگوییم کیفیت هونگچی H5 که میان‌رده این برند است، در مقایسه با سدان‌های هم‌قیمت خود از برندهای کره‌ای، ژاپنی و آلمانی، نه‌تنها چیزی کم ندارد، بلکه با امکانات خود به‌راحتی می‌تواند در بالای لیست پیشنهادی خریداران قرار بگیرد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی هونگچی H5

آپشن‌های هونگچی h5

تقریبا هیچ آپشن جدیدی نیست که در هونگچی H5 دیده نشود، بنابراین زحمت بررسی دقیق جدول زیر را به خود ندهید. از لحاظ آپشن‌ها H5 کامل‌تر از هر خودروی دیگری در بازار کشور است و حتی کراس‌اووری مثل تیگو ۸ پرومکس هم از این لحاظ یک پله عقب‌تر از هونگچی H5 قرار می‌گیرد. صندلی‌های ردیف جلو از گرمکن، سردکن و ماساژور بهره می‌برند اما از نظر هونگچی این هم کافی نیست، بنابراین گرمکن صندلی‌ها را به ردیف عقب هم برده است.

سیستم صوتی خودرو با ۱۲ بلندگو در داخل کابین و یک سیستم صوتی در داخل صندوق عقب (!) قرار است گوش‌های سرنشینان را نوازش کند. از دیگر آپشن‌های جذاب هونگچی H5 می‌توان به دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پایش خستگی راننده، دوربین ثبت وقایع رانندگی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه مجهز به تصفیه هوا، هدآپ دیسپلی، سیستم خودران سطح ۲ و دستیار صوتی هونگچی اشاره کرد. به کمک این دستیار می‌توانید سانروف بزرگ خودرو را باز و بسته کنید یا از آن بخواهید شما را به مقصد موردنظرتان هدایت کند و بسیاری از عملکرد‌های دیگر، با وجود این، هنوز مشخص نیست که این دستیار صوتی از چه زبان‌هایی پشتیبانی خواهد کرد.

آپشن‌های هونگچی H5
کنترل پایداری دارد
کنترل کشش دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
ریموت استارتر دارد
سنسور جلو و عقب دارد
رادار تصادف جلو و عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییرلاین دارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان دارد
دوربین ۳۶۰ دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ ۹ عدد
ورود بدون کلید دارد
استارت دکمه‌ای دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده برقی با تظیم ۱۲ جهته
گرمکن صندلی دارد 
سرد کن صندلی دارد 
ماساژور صندلی دارد 
شارژر وایرلس دارد
سقف پانوراما دارد
آینه عقب الکتروکرومیک دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 

قیمت و رقبای هونگچی H5

قیمت جهانی این خودرو در حالت فول‌آپشن به‌سختی به ۳۰ هزار دلار می‌رسد. ولی با در نظر گرفتن دلار ۵۰ هزار تومانی، اولین سری از واردات هونگچی H5 با قیمت دو میلیارد و ششصد میلیون تومان توسط بهمن موتور قیمت‌گذاری شده است تا خرید این خودروی زیبا و باکیفیت را برای بسیاری به آرزو تبدیل کند.

به‌سختی می‌توان رقیب خاصی برای هونگچی H5 معرفی کرد، چرا که هنوز سدانی با این رده قیمتی وارد کشور نشده است و حتی اگر آریزو ۸ مدیران خودرو وارد بازار شود، توان رقابت با هونگچی H5 را ندارد. اگر به سینه‌چاکان برندهای آلمانی و ژاپنی بر نخورَد، باید بگویم که هونگچی از لحاظ طراحی، آپشن و کیفیت متریال یک سر و گردن بالاتر از تویوتا کمری ۲۰۱۶ است و حتی مزیت‌های مشخصی نسبت به BMW سری ۵ و مرسدس بنز E200 در مدل‌های ۲۰۱۶ دارد.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم هرآنچه را که تا الان درباره هونگچی اچ‌۵ می‌دانیم، شرح دهیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب به‌خوبی با این خودرو آشنا شده باشید. اگر هنوز سؤالی درباره هونگچی H5 دارید، لطفا آن را در بخش دیدگاه‌ها برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. Mn
    Mn می گوید

    عالیه
    کی وارد بازار میشه
    قیمتش تو بازار؟
    یعنی میشه!

  2. محمد
    محمد می گوید

    شنیدن کی بود مانند دیدن

  3. کمال
    کمال می گوید

    یه چینی بی کیفیت دوباره وارد میشود با قیمت سنگین

  4. رضایی
    رضایی می گوید

    کی میاد؟ من میخوام بخرم. کدوم شرکت وارد می‌کنه؟ آیا بهمن موتور؟

  5. فرزاد
    فرزاد می گوید

    چرا باید ایرانی‌ها آرزوی داشتن ی ماشین چینی داشته باشن؟!

    نیازمند کمی تفکر . . .

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.