اتو پارک یا سیستم پارک خودکار خودرو چیست و چطور کار می‌کند؟

0 9,197

احتمالا برای شما هم پیش آمده که مجبور شده باشید ماشین‌تان را در فضای کوچکی پارک کنید. یا شاید قبل‌ترها که تازه دست‌به‌فرمان شده بودید، خودرو را هنگام پارک به در و دیوار و جدول می‌زدید (با شمایی که از اول شوماخر بوده‌اید فعلا صحبتی نداریم). خوب است بدانید این‌ها تنها مشکلات شما نبوده‌اند و تکنولوژی سال‌هاست راهی برای بهتر پارک کردن خودروها پیدا کرده است. اگر می‌خواهید با سیستم اتوپارک (پارک خودکار خودرو) بیشتر آشنا شوید، به خواندن ادامه دهید.

اتو پارک چیست؟

اتو پارک یا سیستم پارک خودکار خودرو، سیستمی است که به کمک چند سنسور و مانیتور، می‌تواند مکان مناسب پارک خودرو را پیدا و به فرایند پارک کردن خودرو کمک کند. نحوه کارکرد سیستم اتو پارک با توجه به مدل خودرو متفاوت است. اما این فرایند تقریبا در همه خودرو‌ها به شکل استانداردی انجام می‌شود. به‌طور کلی این سیستم به راننده کمک می‌کند تا با ایمنی و دقت بیشتری خودروی خود را پارک کند.

تاریخچه اتو پارک

تاریخچه اتو پارک به اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان ساخت سامانه پارک خودکار توسط یک شرکت فرانسوی به نام LIGINER  بر روی یک خودروی برقی آغاز شد. برای اولین‌بار شرکت تویوتا در سال ۲۰۰۳ خودرویی به نام پریوس عرضه کرد که از سیستم پارک خودرو برخوردار بود. بعدها در سال ۲۰۱۴ شرکت جیپ سیستمی تحت عنوان Parksense برای پارک خودکار ساخت.

 

promotion banner

سیستم اتوپارک چطور کار می‌کند؟

اتو پارک

فرایند پارک خودکار با فشردن یک دکمه شروع می‌شود که معمولا در پنل وسط دو صندلی قرار دارد. در اکثر اتومبیل‌ها روی این دکمه حرف انگلیسی P (حرف اول کلمه Park) نوشته شده است. این سیستم در برخی از خودرو‌ها کاملا اتومات است. یعنی در صورتی‌که فاصله خودرو با هرگونه مانع مانند خودرو، انسان یا اشیاء از حد مشخصی کمتر شود، خودرو می‌ایستد. اگر احساس کردید خودرو به موانع خیلی نزدیک شده است اما همچنان حرکت می‌کند، با کمک پدال ترمز آن را کنترل کنید. چرا که شاید این سیستم زمان کافی برای کنترل کردن خودرو را نداشته باشد و به مانع برخورد کند.

در برخی دیگر از خودرو‌ها با فشردن دکمه پارک، دستورالعمل‌هایی درباره زمان دقیق تعویض دنده و ترمز به شما ارائه می‌شود. سیستم‌های اتوپارک در تمامی خودرو‌ها مانیتوری دارند که مسیر را نشان می‌دهد.

اگر خودروی شما به سیستم اتوپارک مجهز است، پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از نحوه دقیق عملکرد آن، دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید.

انواع سیستم پارک خودرو و نحوه عملکرد آنها

اتو پارک

همان‌طور که گفتیم، نحوه کارکرد این سیستم بر اساس مدل خودرو متفاوت است. سیستم اتوپارک به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

۱. سیستم پارک هدایت‌کننده

یکی متداول‌ترین انواع اتو پارک، همین سیستم پارک هدایت‌کننده است. در این سیستم، ابتدا محل مورد‌نظر برای پارک مشخص می‌شود و سپس  دستورالعمل‌هایی برای کنترل خودرو روی مانیتور نمایش داده می‌شود. به‌طور کلی در این سیستم شما با تنها با پدال‌ها سر‌وکار دارید و چرخ‌ها و فرمان خودکار حرکت می‌کنند.

۲. سیستم پارک و خروج از پارک

نحوه کارکرد این سیستم به اتوپارک هدایت‌کننده شباهت دارد با این تفاوت که برای خروج از پارک هم به شما کمک می‌کند. سیستم پارک و خروج از پارک، در مواقعی که نوع پارک دوبل بوده و خروج از آن دشوار است، کاربرد بیشتری دارد.

۳. اتوپارک تمام خودکار

همان‌طور که از نامش پیداست، سیستم پارک تمام اتوماتیک می‌تواند صفرتاصد فرایند پارک را به‌صورت خودکار انجام دهد. به بیان دیگر در این سیستم شما تنها تماشاگر هستید. البته برای استفاده از این سیستم، باید به خودرو و سیستم اتو پارک آن اطمینان کامل داشته باشید!

کدام ماشین‌ها سیستم اتو پارک دارند؟

  • تالیسمان: این خودرو چندین سنسور حساس به فاصله دارد که روی دماغه روبه‌رو و سپر عقب قرار گرفته‌اند. برای فعال کردن این سیستم دکمه P را از کنسول میانی انتخاب کنید و حالت آن را روی پارک لمسی بگذارید. حال به مکان پارک نزدیک شوید و سرعت خودرو را به کمتر از ۳۰ کیلومتر‌بر‌ساعت برسانید. این سنسور با تشخیص موانع اطراف، به‌طور خودکار تمامی مراحل بعدی را انجام می‌دهد.
  • توسان: در این خودرو دستورات لازم به‌صورت تصویری و صوتی اعلام می‌شود و سیستم بر طبق آن گاز، ترمز و دنده را مدیریت می‌کند. اگر خودرو در جای درستی قرار بگیرد، اتوپارک خودرو را به‌صورت استاندارد برایتان پارک می‌کند.
  • جک s5: در مدل‌های جدید جک s5، سنسور‌هایی در قسمت سپر‌های جلو و عقب وجود دارد. این حسگر‌ها با ارسال و دریافت امواج، فاصله اشیاء و موانع را تا خودرو تشخیص می‌‌دهند. در این خودرو دوربین‌های جانبی قرار داده شده است که تصاویر آنها روی مانیتور نشان داده می‌شود.
خودرو‌هایی همچون بنز e200 و سانتافه هم به سیستم پارک خودکار مجهزند. در این خودرو‌ها سیستم اتوپارک کاملا اتومات است و خودرو تمامی مراحل را به‌صورت خودکار طی می‌کند. اپتیما، کولیوس، بی‌ام‌و و تیگو ۸ پرو هم این آپشن را دارند.

 

نحوه کار با سیستم اتو پارک

در این بخش می‌خواهیم نحوه استفاده از اتوپارک را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله شرح دهیم.

۱. ابتدا باید کمربند ایمنی خود را ببندید و دکمه اتوپارک را از پنل وسط انتخاب کنید.

نحوه فعال کردن اتوپارک

۲. حال سیستم اتوپارک روشن می‌شود و مسیر شما در مانیتور رو‌به‌رو نشان داده می‌شود.

نحوه استفاده از سیستم اتوپارک

۳. حرکت کنید تا سیستم اتوپارک مسیر درست را برای پارک کردن خودرو تشخیص دهد.

نحوه استفاده از سیستم اتوپارک

۴. در این مرحله خودرو جای پارک مناسب را پیدا می‌کند و به شما دستورالعمل‌های لازم را اعلام می‌کند.

نحوه استفاده از سیستم اتوپارک

۵. در مرحله بعدی باید دکمه پارک خودکار را تا اتمام اعمال پارک نگه دارید. البته در برخی از خودرو‌ها نیازی به این کار نیست و تنها باید گزینه اتوپارک را از روی مانیتور انتخاب کنید.

نحوه استفاده از سیستم اتوپارک

۶. در مرحله آخر، خودرو تمام کار‌ها را انجام می‌دهد و در صورت مشاهده مانع به‌طور خودکار می‌ایستد. بعد از اتمام پارک انگشت خود را از روی دکمه اتوپارک بردارید و ترمز دستی را بکشید.

نحوه استفاده از سیستم اتوپارک

سیستم اتو پارک در چه مواقعی کاربردی‌تر می‌شود؟

از سیستم اتوپارک می‌توان در هنگام پارک دوبل، پارک کردن در پارکینگ‌ها و همه مکان‌هایی که پارک کردن به‌صورت عادی دشوار است، استفاده کرد. در واقع این سیستم به شما در پارک صحیح و دقیق کمک می‌کند بدون اینکه نگران محدود بودن فضای پارک باشید.

سخن آخر

در این مقاله سیستم اتوپارک، انواع آن، عملکرد و خودرو‌هایی را که اتوپارک دارند مورد بررسی قرار دادیم. اتو پارک سیستمی است که به شما هنگام پارک کمک می‌کند. برای فعال کردن آن باید دکمه مربوطه را فشار بدهید و از مانیتور مکان پارک را ببینید. در برخی از خودرو‌ها مانند بنز و بی‌ام‌و این کار کاملا به‌صورت اتومات انجام می‌شود و در خودروهای دیگر شما باید خودتان خودرو را کنترل کنید.

آیا تا به حال از این آپشن استفاده کرده‌اید؟ از آن رضایت داشته‌اید؟ نظرات و انتقادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.