بررسی کامل کیا سونت از نظر مشخصات فنی و آپشن‌های رفاهی و ایمنی

0 2,653

هر خودروسازی می‌خواهد تکه‌ای از کیک بزرگ کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت را داشته باشد. در این بین، کیا توانسته است با سلتوس به موفقیت‌های زیادی دست یابد؛ اما این موفقیت برای کیا کافی نبود و با کوچک‌تر کردن سلتوس، کیا سونت را در هند عرضه کرد تا بازار این دسته را بیشتر پوشش دهد. کیا سونت، کراس اوور کوچک اما جذابی است که اخیرا توسط کوشا خودرو به بازار ایران وارد شده است. با ما در کارنامه همراه باشید تا کیا سونت را دقیق‌تر معرفی و بررسی کنیم.

معرفی کیا سونت

معرفی کیا سونت وارداتی

تقاضای بازار برای کراس‌اوورهای کوچک و مقرون‌به‌صرفه به‌طور قابل‌توجهی بیشتر شده و سونت، مهره جذاب کیا، برای بازی در این دسته‌بندی است. کیا سونت مانند برادر بزرگتر خود، کیا سلتوس، روی پلتفرم هیوندای-کیا K2 تولید می‌شود. کوشا خودرو نسخه پایه کیا سونت را برای بازار ایران انتخاب کرده است و مشتریان هدف این خودرو، جوانان و به‌خصوص خانم‌ها هستند.

اما آیا سونت می‌تواند موفقیت‌های ریو و پیکانتو را در ایران تکرار کند؟ بیایید با بررسی دقیق‌تر کیا سونت، به این سؤال پاسخ دهیم. قبل از شروع، به این نکته توجه داشته باشید که کیا سونت خودرویی کوچک برای رانندگی در جاده‌های شهری و پارک کردن در اولین جای پارک ممکن است؛ نه یک کراس‌اوور لوکس یا همه‌فن‌حریف!

مشخصات ظاهری کیا سونت

کیا سونت یک کراس‌اوور کوچک و بسیار شیک است. طول این خودرو ۳,۹۹۵ میلی‌متر است، یعنی ۵ میلی‌متر کمتر از ۴ متر! البته دلیل خوبی برای این موضوع وجود دارد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کیا سونت برای بازار هند ساخته شده است. به‌دلیل ترافیک زیاد این کشور، هر خودرویی که طول آن کمتر از ۴ متر باشد، مالیات کمتری می‌پردازد.

برای درک بهتر ابعاد کیا سونت، باید بدانید که طول ایکس ۲۲ پرو حدود ۲۰ سانتی‌متر بیشتر از کیا سونت است؛ اما از لحاظ عرض و ارتفاع این دو خودرو تفاوت چندانی با هم ندارند.

مشخصات
طول ۳,۹۹۵ میلی‌متر
عرض ۱,۷۹۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۲۵ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۵۰۰ میلی‌متر
وزن ۱,۲۳۳ کیلوگرم

 

نمای جلوی کیا سونت

کیا سونت فوق‌العاده جذاب است و در طراحی آن به‌طرز چشمگیری به جزئیات توجه شده است. عناصر طراحیِ تیز و حجیم زیادی در این کراس‌اوور کوچک وجود دارد که برای جوانان جذاب خواهد بود. جلوپنجره پوزه‌ببری در نگاه اول شما را مجذوب خود می‌کند و ظاهری منحصربه‌فرد به خودرو می‌بخشد. همین جلوپنجره، سونت را در این دسته‌بندی متمایز می‌کند.

حجم‌پردازی‌ها به‌وضوح روی سپر جلو، گلگیر خودرو و روی کاپوت دیده می‌شوند و کیا سونت را حجیم نشان می‌دهند. نمای جلوی این خودرو در مقایسه با برادر بزرگ‌ترش، کیا سلتوس، جذابیت بیشتری دارد و با ظاهر تهاجمی خود می‌تواند توجه جوانان را تا حد زیادی به خود جلب کند. متأسفانه در نسخه وارداتی کیا سونت، خبری از چراغ‌های اصلی LED نیست. این چراغ‌ها می‌توانستند زیبایی نمای جلو را چندین‌برابر کنند.

نمای جانبی سونت وارداتی

کیا سونت خیلی بزرگ نیست و جمع‌وجور بودنش از نمای جانبی کاملا مشخص است. فاصله محوری تنها ۲.۵ متر است، اما به‌دلیل نزدیک بودن چرخ‌ها به سپرهای عقب و جلو، می‌تواند تجربه آفرودی خوبی برایتان بسازد. نمای جانبی کاملا ساده است و تنها فلاپ‌های پلاستیکی روی گلگیر، تزئینات کرومی دستگیره‌ها، دور شیشه‌ها و بالای رکاب جلب توجه می‌کنند. رینگ‌ها هم ۱۶ اینچی هستند که در مقایسه با کیا سلتوس یک اینچ کوچک‌تر هستند.

نمای عقب کیا سونت

در نمای عقب، چراغ‌های بهم پیوسته و گلگیرهای حجیم کاملا خودنمایی می‌کنند. گلگیرهای برآمده کیا سونت در نمای جلو و به‌خصوص عقب، ظاهری اسپرت و عضلانی از خودرو به نمایش می‌گذارند.

طراحی عقب کیا سونت کاملا یادآور کیا اسپورتیج ۲۰۱۷ است و با این حجم‌پردازی‌ها، بسیار جذاب است. اگر به دو طرف شیشه عقب دقت کنید، دو قسمت پلاستیکی می‌بینید که طوری طراحی و تعبیه شده‌اند تا اندازه خودرو در نمای عقب را بزرگ‌تر نشان دهند.

 

در مجموع باید بگوییم که با یکی از جذاب‌ترین طراحی‌های خودرو در دسته کراس‌اوورهای کامپکت طرف هستیم. همه‌چیز با دقت کنار هم چیده شده تا کوچولوی خشن کیا بتواند خود را در میان رقبا متمایز کند.

promotion banner

مشخصات فنی کیا سونت

مشخصات فنی سونت کوشا خودرو

یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری وظیفه تأمین قدرت کیا سونت را برعهده دارد و با استفاده از یک گیربکس CVT قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. خبری از توربو یا سیستم تزریق سوخت مستقیم در نسخه وارداتی نیست و همین موضوع سبب شده کیا سونت از لحاظ قدرت و گشتاور، عملکرد نزدیکی با ایکس ۲۲ پرو داشته باشد.

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر
گیربکس CVT
حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۱۴ اسب بخار
گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی ۶.۱ لیتر در صد کیلومتر

 

با توجه به جدول بالا، اگرچه ۱۱۴ اسب بخار و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور اعداد بزرگی نیستند، اما به نظر می‌رسد برای جثه کوچک سونت کافی باشند. عملکرد گیربکس این خودرو بسیار خوب است و تأخیرها به‌خوبی کنترل می‌شود. اگر کمی صبور باشید، بعد از حدود ۱۳ ثانیه از حالت سکون، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهید رسید. کیا در مصرف بهینه سوخت همیشه پیشرو بوده است و کیا سونت هم با مصرف سوخت ۶ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، این موضوع را اثبات می‌کند.

سیستم تعلیق کیا سونت کمی سفت است که نتیجه استفاده از سیستم تعلیق تورشن بیم در محور عقب است. در سرعت‌های پایین در جاده‌های ناهموار، سواری کمی سفت به نظر می‌رسد، اما در مسیرهای صاف و حتی در سرعت‌های بالا، سواری کاملا نرم است. عملکرد ترمز هم بسیار خوب است. ترمز دیسکی استاندارد جلو و کاسه‌ای عقب را در نسخه وارداتی خواهید دید که شاید از چنین برند بزرگی انتظارش را نداشتید؛ اما یادتان باشد که با ارزا‌ن‌ترین نسخۀ ارزان‌ترین کراس‌اوور کیا طرف هستید.

 

امکانات کابین و طراحی داخلی

طراحی داخلی کیا سونت

طراحی بیرونی به داخل کیا سونت هم راه پیدا کرده است و المان‌های جذاب زیادی در فضای داخلی سونت دیده می‌شود. طراحی نقره‌ای را روی درب‌ها، نزدیک بلندگوها و حتی دور دریچه‌های هوا پیدا خواهید کرد. دریچه‌های کیا سونت طرح چندضلعی ظریفی دارند. اگرچه کیا سونت خودروی جمع‌وجوری است، اما فضای داخلی آن فشرده و شلوغ نیست. کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع و رادیویی به‌راحتی در دسترس هستند. سیستم اطلاعات سرگرمی سونت صفحه نمایش لمسی ۸.۰ اینچی با کاربری آسان، عملکرد بی‌سیم Android Auto و Apple CarPlay و همچنین اتصال بلوتوث و کنترل صوتی دارد.

متأسفانه همان طراحی کلاستر نیمه‌دیجیتال و صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی که پیش‌تر در سلتوس دیده بودیم، در سونت هم دیده می‌شود. نکته منفی دیگر، مربوط به مواد استفاده‌شده در کابین است. در هیچ قسمتی نمی‌توانید چرم یا پلاستیک نرم پیدا کنید، با وجود این،‌ پلاستیک استفاده‌شده در سونت خیلی بی‌کیفیت نیست و حس بدی منتقل نمی‌کند.

اگر جنس پلاستیک استفاده‌شده در سونت را کنار بگذاریم، در مجموع فضای داخلی عالی به نظر می‌رسد و به‌طور کلی حال‌وهوای خوبی در کابین سونت وجود دارد. داشبورد طراحی ارگونومیکی دارد، فرمان شبیه به سلتوس است اما دی‌کات نیست و دکمه‌های کنترل AC بسیار ساده به نظر می‌رسند. صندلی‌های جلو از نظر راحتی و فضا بسیار عالی هستند، اما صندلی‌های عقب خیلی جادار نیستند. خوشبختانه سرنشینان عقب هم از دریچه‌های تهویه و سوکت شارژ USB برخوردار خواهند بود.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی کیا سونت

آپشن‌ها و امکانات رفاهی کیا سونت

لیست آپشن‌های کیا سونت خیلی طولانی نیست که البته، مسئله عجیبی هم نیست؛ چراکه کیا سونت یکی از ارزان‌ترین کراس‌اوورهای این برند کُره‌ای است. این نکته را هم در نظر داشته باشید نسخه‌ای که توسط کوشا خودرو وارد کشورمان می‌شود،‌ نسخه پایه این خودرو است.

استارت دکمه‌ای، دوربین عقب، سانروف، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، پورت USB برای سرنشینان جلو و عقب، سنسور نور و سنسور باران از جمله آپشن‌هایی هستند که در کیا سونت دیده می‌شود.

آپشن‌های ایمنی کیا سونت راضی‌کننده‌تر از آپشن‌های رفاهی این خودرو هستند و خریداران می‌توانند انتظار ایربگ‌های سرنشینان جلو و جانبی، ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز EBD، دستیار حرکت در سربالایی، سیستم پایداری ESC، VSM، کمک ترمز، TPMS و پایه صندلی کودک ISOFIX را داشته باشند.

آپشن‌های کیا سونت
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
ریموت استارتر ندارد
سنسور جلو و عقب ندارد
سنسور تصادف ندارد
رادار حرکت بین خط‌وط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییرلاین ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتوهلد ندارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت ندارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۶ عدد
ورود بدون کلید دارد
استارت دکمه‌ای دارد
سیستم تهویه اتوماتیک ندارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد 
سردکن صندلی ندارد 
ماساژور صندلی ندارد 
شارژر وایرلس ندارد
سقف پانوراما ندارد
سانروف دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 

قیمت و رقبای کیا سونت

ایکس 22 پرو رقیب کیا سونت

قیمت کیا سونت با احتساب مالیات، عوارض و … ۲ میلیارد و ۱۶۶ میلیون تومان اعلام شده است. در همین رده قیمتی، خودروهای دیگری مثل تیگو ۸ پرو هم پیدا می‌شوند که اتفاقا امکانات و مشخصات خوبی هم دارند. اگر بخواهیم با توجه به دسته‌بندی، مشخصات فنی و امکانات، رقیبی برای کیا سونت در نظر بگیریم، شاید ایکس ۲۲ پرو و ایکس ۵۵ پرو گزینه‌های مناسبی باشند که قیمتی تقریبا نصف قیمت سونت دارند.

ایکس ۲۲ پرو اتوماتیک در مقایسه با کیا سونت امکانات رفاهی بیشتری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ترمز پارک برقی، سانروف برقی، استارت از راه دور، گرمکن صندلی های جلو و صندلی‌های چرمی اشاره کرد. همچنین فضای سرنشینان در ایکس ۲۲ پرو به لطف ۲۰ سانتی‌متر طول بیشتر، بهتر از کیا سونت است و از مواد نرم در برخی از قسمت‌های کابین و تکیه‌گاه دست استفاده شده است. در سمت مقابل، کیا سونت قابلیت اطمینان بیشتری ارائه می‌دهد و طراحی آن فوق‌العاده جذاب است.

 

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مطلب به‌خوبی با کیا سونت و نقاط قوت و ضعفش آشنا شده باشید و پاسخ سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این خودرو دارید،‌ حتما آن را در بخش دیدگاه‌ها برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

در پایان، خوشحال می‌شویم نظر شما را درباره این خودرو بدانیم. به نظر شما این خودرو ارزش خرید دارد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.