معرفی شاین مکس هیبریدی و بنزینی و هرآنچه باید درباره آنها بدانید

2 8,458

ایران خودرو سرانجام از سدان وارداتی خود با نام شاین مکس رونمایی کرد و این خودرو قرار است نیاز بازار به سدان‌های سایز متوسط را مرتفع سازد. سدان‌های اسپرت، همیشه طرفداران خود را داشته‌اند، کرمان موتور این موضوع را به‌خوبی می‌دانست و توانست با عرضه KMC J7 به موفقیت خوبی در این بخش از بازار دست یابد؛ حالا نوبت ایران خودرو است تا شانس خود را با شاین مکس امتحان کند. با ما در کارنامه همراه باشید تا همه جنبه‌های شاین مکس را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی شاین مکس

معرقی نسخه هیبریدی و بنزینی شاین مکس

شاین مکس محصول ۲۰۲۱ برند دانگ فنگ و زیرمجموعه آئولوس است که در دو نسخه هیبرید و بنزینی توسط ایران خودرو وارد بازار خواهد شد. نسخه هیبرید و نسخه بنزینی در قسمت ظاهری تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند و حتی عملکردشان خیلی شبیه به هم است. (با وجود این، خیلی‌ها طرفدار افزایش خودروهای هیبریدی و برقی در شهرهای شلوع ایران مثل تهران هستند تا شاید کمی بیشتر آسمان آبی را ببینیم…)

قبل از شروع باید بگویم که شاین مکس در دسته سدان‌های سایز متوسط اسپرت قرار می‌گیرد و اسم آن به معنی «درخشش حداکثری» است. اما در واقعیت تا چه حد می‌تواند درخشان ظاهر شود؟ در ادامه خواهیم دید.

طراحی شاین مکس

طراحی نمای جلویی شاین مکس

از لحاظ ظاهری با یک خودروی اسپرت طرف هستیم که ابعاد نسبتا بزرگی هم دارد. برای درک اندازه شاین مکس می‌توان آن را با کیا اپتیما مقایسه کرد. البته طول و فاصله محوری شاین مکس به اندازه چند سانتی‌متر کمتر از کیا اپتیما ۲۰۱۶ است. ابتدا نگاهی به جدول مشخصات ظاهری این سدان چینی بیندازید:

مشخصات ظاهری شاین مکس

طول ۴,۷۹۷ میلی‌متر
عرض ۱,۸۷۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۷۵ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۷۷۰ میلی‌متر
وزن ۱,۵۶۰ کیلوگرم نسخه هیبرید- ۱,۴۸۶ کیلوگرم نسخه بنزینی

 

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، نسخه هیبریدی حدود ۷۰ کیلوگرم سنگین‌تر از نسخه بنزینی است و این افزایش وزن بدون تبعات نخواهد بود!

شاین مکس بر اساس پلتفرم مدولار دانگ فنگ طراحی شده است که پلتفرم به‌روزشده و مورداستفاده در سیتروئن C3/C4، جیپ اونجر، پژو ۲۰۸/۲۰۰۸ محسوب می‌شود. طراحی کلی خودرو برای یک سدان اسپرت، جذاب است؛ اما خبری از المان‌های عجیب‌وغریب در طراحی نیست و من این را دوست دارم.

طراحی نمای جلو ما را یاد فولکس واگن پاسات می‌اندازد اما با تفاوت‌هایی جذاب که سبب شده با یک خودروی اسپرت طرف باشیم. چراغ‌های زاویه‌دار، جلوپنجره مشکی بزرگ ماتریکسی و تزئینات کرومی به‌خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. زیر چراغ‌ها، دریچه‌های هوا قرار دارند که در ترکیب با لیپ زیر جلوپنجره سعی می‌کنند حس قدرت و سرعت را در همان لحظه اول تداعی کنند و به کمک زوایای تند سپر و استفاده از خطوط شکسته، تا حد زیادی موفق هم می‌شوند.

 

بررسی نمای کناری شاین مکس

نمای جانبی شاین مکس

نمای کناری شاین مکس بی‌شباهت به کی ام سی j7 نیست و دلیل اصلی آن نحوه اتصال شیشه عقب به صندوق است. البته شیشه عقب برخلاف کی‌ام‌سی با باز شدن صندوق بالا نمی‌آید و به همین علت در دسته خودروهای فست‌بک* قرار می‌گیرد. طراحی پنجره‌ها در نمای کناری کاملا مشابه آریزو ۸ است که رقیب دیگر این خودرو محسوب می‌شود با این تفاوت که یک نوار کرومی دور تا دور این پنجره‌ها را فرا گرفته تا ظاهری لوکس را تداعی کند. به‌طور کلی، طولِ نسبتا زیادِ این خودرو سبب می‌شود آن را جزو سدان‌های نسبتا بزرگ بازار ایران بدانیم و باید انتظار فضای کافی برای تمامی سرنشینان هم داشته باشیم.

*فست‌بک (Fastback): حالت خاصی از سدان با طراحی ویژه است. در خودروهای فست‌بک، سقف با شیب ملایم و پیوسته‌ای به‌سمت عقب خودرو پایین می‌آید به‌طوری‌که سقف و صندوق عقب، یک جزء به‌هم‌پیوسته به نظر می‌رسند.

بررسی نمای عقب شاین مکس

نمای عقب آئولوس شاین مکس

در نمای عقب شاین مکس با طراحی جدیدی رو‌به‌رو نیستیم و نمونه آن را در آریزو ۶ پرو دیده‌ایم. چراغ‌های خطر به‌هم‌پیوسته دودی و بزرگ و سپر حجیم، استایلِ تهاجمیِ شاین مکس در نمای عقبی را حفظ می‌کند. تنها نکته منفی استفاده از خروجی‌های فیک اگزوز است که برای طرفداران این سبک کمی توی ذوق می‌زند.

به‌طور کلی من طراحی این خودرو را دوست دارم و به نظرم شاین مکس در حال حاضر بهترین و پخته‌ترین طراحی را بین سدان‌های چینی حال حاضر بازار ایران دارد. شاید اگر طراحان kmc j7 بی‌خیالِ استفاده از لامپ مهتابی در جلوی خودرو می‌شدند، این خودرو می‌توانست از لحاظ طراحی رقیب قدرتمندی برای شاین مکس باشد.

 

promotion banner

مشخصات فنی شاین مکس

مشخصات فنی شاین مکس

همان‌طور که گفتیم، شاین مکس در دو نسخه هیبرید و بنزینی عرضه شده است. نسخه بنزینی مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ همراه با گیربکس دوکلاچه ۷سرعته است که حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. مدل هیبریدی دارای یک موتور ۱.۵ لیتری همراه با یک سیستم تک‌موتور الکتریکی است. این موتور دارای حداکثر قدرت ۱۶۷ اسب بخار است و موتور الکتریکی تا ۱۷۷ اسب بخار قدرت ارائه می‌دهد. سیستم انتقال قدرت آن از جعبه دنده E-CVT استفاده می‌کند.

مشخصات فنی شاین مکس بنزینی شاین مکس هیبرید
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت ۴ سیلندر توربوشارژ + موتور الکتریکی
گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه ecvt
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۹۷ ۱۷۷
گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر ۳۰۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۷.۵ ثانیه ۷.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر ۴.۵ لیتر در صد کیلومتر

 

موتور بنزینی به‌کاررفته در هر دو نسخه شاین مکس یک نوع است اما چرا نسخه هیبریدی حتی با داشتن یک موتور الکتریکی در کنار موتور بنزینی، قدرت کمتری تولید می‌کند؟ پاسخ در سیستم پاشش سوخت مستقیم نسخه بنزینی است که عملکرد سوخت‌رسانی را بهبود می‌دهد و سبب می‌شود بازدهی موتور افزایش یابد. با وجود این، سیستم پاشش سوخت مستقیم و کیفیت پایین بنزین در کشورمان، رابطه خوبی با یکدیگر ندارند و استهلاک بیشتر موتور یکی از نتایج آن خواهد بود. خوشبختانه گیربکس نسخه بنزینی از نوع دو کلاچه تَر است که تعویض دنده نرم و عملکرد خوبی را برای خودرو به ارمغان خواهد آورد.

مزیت نسخه هیبریدی در مصرف سوخت ۴.۵ لیتر به‌ازای صد کیلومتر است که نسبت به نسخه بنزینی ۲.۵ لیتر کمتر مصرف می‌کند؛ با وجود این، فکر نمی‌کنم گیربکس ecvt تک‌سرعته به‌اندازه گیربکس نمونه بنزینی خوب عمل کند. سازنده اعلام کرده است که شتاب صفر تا صد هر دو خودرو مشابه است. نکته دیگر مربوط به حداکثر سرعت است؛ نسخه بنزینی بیشینه سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر سرعت را ارائه می‌دهد، اما حداکثر سرعت نسخه هیبریدی ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

سیستم تعلیق در محور جلوی شاین مکس از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی‌لینک است که این ترکیب را قبلا در خودروهایی مثل بهمن رسپکت هم دیده بودیم. فرمان هم برقی است و به سیستم تعلیق کمک می‌کند تا این خودرو نرم‌ترین سواری ممکن را ارائه کند.

شاین مکس قرار است یکی از پرشتاب‌ترین سدان‌های بازار باشد. البته، عملکرد فنی این خودرو خیلی اعجاب‌برانگیز نیست و از لحاظ اعداد و ارقام با kmc j7 رقابت خواهد کرد. به شخصه زمانی که طراحی بیرونی این خودرو را دیدم، انتظار یک موتور حداقل ۲ لیتری با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و شتاب ۵ ثانیه‌ای را داشتم اما در بازار فعلی، با این‌قدر پول، همین‌قدر آش بد هم به نظر نمی‌رسد!

طراحی کابین و امکانات داخلی

کابین شاین مکس

دانگ فنگ می‌گوید در طراحی داخلی شاین مکس، تمرکز بر سادگی و لایه‌بندی بوده است؛ اما تریمی از خودرو با چرم سفید و مشکی، المان‌های پیانویی براق و نوار نارنجی وجود دارد که باعث می‌شود در ذهنم بگویم حتما شوخی می‌کنی! البته نسخه دیگری با تریم کاملا مشکی وجود دارد که فوق‌العاده شیک و لوکس به نظر می‌رسد و امیدوارم که این نسخه، به‌عنوان یک تریم قابل‌سفارش عرضه شود. ناحیه کنترل مرکزی ۹-۸ درجه به‌سمت راننده متمایل می‌شود تا استفاده از کنترلرها را تسهیل کند.

تریم مشکی شاین مکس

طراحی داشبورد و کنسول میانی شاین مکس شباهت زیادی به آریزو ۶ پرو دارد. دریچه‌های کولر همانند آریزو ۶ پرو با داشبورد یکپارچه شده‌اند و در نگاه اول از دید پنهان هستند، در برخی از تریم‌های بالای دریچه‌ها و سرتاسر داشبورد یک المان خطی رنگی (قرمز، نارنجی و …) دیده می‌شود که رنگ قرمز آن در تریم مشکی حس اسپرت فضای بیرونی را به داخل کابین می‌آورد. حتی فرم دسته دنده، اندازه صفحه نمایش و جالیوانی شاین مکس هم شبیه آریزو ۶ پرو است تا شباهت در این قسمت به حداکثر خود برسد.

از لحاظ کیفیت متریال باید گفت که همه‌چیز راضی‌کننده به نظر می‌رسد. چرم مرغوب را در بسیاری از قسمت‌های خودرو مثل داشبورد و رودری‌ها خواهید یافت که به‌خوبی حس یک خودروی باکیفیت را انتقال می‌دهد. به لطف طول نسبتا زیاد خودرو، فضای سرنشینان در ردیف عقب کاملا کافی خواهد بود. علاوه‌بر صندلی‌های راحت و فضای کافی، سرنشینان ردیف عقب می‌توانند از دریچه‌های تهویه مطبوع، پورت شارژ USB و سقف پانوراما لذت ببرند. درنهایت، اگر از ترکیب رنگ عجیب‌وغریب برخی از تریم‌های شاین مکس صرف نظر کنیم، همه چیز در داخل کابین دلنشین خواهد بود.

 

 آپشن‌های رفاهی و ایمنی

آپشن های شاین مکس

آپشن و امکانات رفاهی یکی دیگر از نقاط قوت شاین مکس هستند و از این نظر، این خودرو توان رقابت با لوکس‌ترین کراس‌اوورهای چینی بازار را دارد. در دسته سدان، هنوز رقیب مناسبی از لحاظ امکانات رفاهی برای شاین مکس معرفی نشده است اما با ورود آریزو ۸ احتمالا این رویه تغییر کند. همه آپشن‌های کاربردی مثل کروز کنترل هوشمند، دوربین ۳۶۰ درجه، ایربگ های ۱۰ نقطه‌ای، سیستم رادار کامل و شارژر وایرلس در این خودرو حاضر هستند. علاوه‌بر این موارد، آپشن‌های جذابی مانند دنده پشت فرمان، ماساژور صندلی، سیستم خودران سطح ۳ و اتو پارک، شاین مکس را از دیگر سدان‌های حال حاضر بازار ایران متمایز خواهد کرد.

آپشن‌های شاین مکس
کنترل پایداری دارد
کنترل کشش دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
ریموت استارتر دارد
سنسور جلو و عقب دارد
رادار تصادف جلو و عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییرلاین دارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان دارد
دوربین ۳۶۰ دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ ۶ عدد
ورود بدون کلید دارد
استارت دکمه‌ای دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده برقی با تظیم ۶ جهته
گرمکن صندلی دارد – سرنشینان جلو
سرد کن صندلی دارد – سرنشینان جلو
ماساژور صندلی دارد – صندلی راننده
شارژر وایرلس دارد
سقف پانوراما دارد
آینه عقب الکتروکرومیک دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 

قیمت و رقبای شاین مکس

گک امپو، رقیب شاین مکس
گک امپو

شاین مکس هنوز به‌صورت رسمی وارد بازار نشده و نمی‌توان به‌صورت دقیق قیمتی را برای آن در نظر گرفت. با وجود این، احتمال می‌دهیم که این خودرو با قیمتی بین یک میلیارد و پانصد تا یک میلیارد و هشتصد عرضه شود تا بتواند مزیت رقابتی خود را در برابر خودروهایی مثل KMC J7 حفظ کند. شاین مکس در حال حاضر رقبای سرسخت زیادی در بازار ندارد اما J7 کرمان موتور با طراحی جذاب و قیمت پایین‌تر می‌تواند یکی از رقبای حاضر آن در بازار باشد. آریزو ۶ پرو و بهمن ریسپکت هم در این سگمنت قرار دارند اما کسی که به‌دنبال یک سدان جذاب باشد، در لحظه اول ریسپکت را از لیست حذف می‌کند.

 و اما رقیب اصلی شاین مکس که قرار است به‌زودی توسط مدیران خودرو معرفی شود، آریزو ۸ از برند معتبر چری است. آریزو ۸ خواهد آمد تا در کنار تیگو ۸ پرو، بازار خودروهای لوکس را مورد هدف قرار دهد. یکی دیگر از رقبای احتمالی این دسته، گک امپو است که ماهای گذشته همه توجهات را به خود جلب کرد اما عرضه آن به بازار ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. سدانی اسپرت با طراحی فوق‌العاده جذاب که می‌تواند رقیبی جدی حتی برای سدان‌های آلمانی و ژاپنی بازار باشد.

 

سخن آخر

شاین مکس یکی از سدان‌های جذاب چینی است که به شخصه منتظر حضور آن در بازار هستم. طراحی جذاب و به دور از اغراق، مشخصات فنی خوب و آپشن‌های زیاد سبب می‌شوند تا این خودرو بار دیگر هیجان و رقابت را به سگمنت سدان بیاورد. البته باید منتظر ماند و دید که ایران خودرو به‌عنوان عرضه‌کننده این خودرو چه عملکردی خواهد داشت؛ چرا که قبلا در عرضه هایما خیلی خوب ظاهر نشده بود. نظر شما چیست؟ آیا شاین مکس می‌تواند علاقه‌مندان به سدان‌های اسپرت را راضی کند؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. محسن
    محسن می گوید

    سلام آیا جذابیت سرمایه گذاری بابت خرید در سامانه دارد یا خیر

  2. اصغر
    اصغر می گوید

    ماشین بزرگ و جادار ی هست مخصوصا صندلی های عقب . حتی از کراس اور های بزرگ هم به نظرم راحت‌تر هست . صدا داخل کابین خیلی کم هست . داخل کابین متریال و جنس خوبی داره . به نظر من از برندهای کره ای داخل مناسب‌تر هست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.