مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی؛ کدام کراس‌اوور ارزش خرید بیشتری دارد؟

4 59,737

بازار خودرویی در چند سال گذشته اقبال بسیار خوبی نسبت به خودروهای کراس‌اوور داشته است. در دو سال گذشته گروه بهمن با معرفی شاسی‌بلندهای نسبتاً به‌روز چینی به بازار کشور، تلاش داشته تا به نوعی خود را به عنوان خودروساز پیشرو در این رده خودرویی معرفی کند. از همین رو، در سال ۱۳۹۹ به معرفی خودروی دیگنیتی اقدام کرد که از همان روزهای اول معرفی و پخش شدن تیزرهای تبلیغاتی آن، باعث جلب توجه همگان شد. می‌توان دیگنیتی را  در گروه کراس‌اوورهای کوپه جای داد که این کلاس خودرویی نخستین بار از سوی ب ام و در سری X4 معرفی شد که در بازار ایران هم بسیار محبوب است. اما دیگنیتی پس از تنها یک سال تولید، با رقیب دیگری در این رده کراس‌اوور کوپه روبه‌رو شد که آن هم از همان آغاز، بسیار مورد توجه قرار گرفت: لاماری ایما. شرکت آرین موتور که در روزگار پیش از اعمال تحریم‌ها، نمایندگی میتسوبیشی و برند لوکس سیتروئن (DS) را در ایران داشت، پس از تحریم و جدا شدن شرکای خود، به سمت خودروسازان چینی رفت. ازین رو با ثبت کارخانه «آرین پارس موتور» و اقدام به تولید خودرو نمود. این شرکت نیز به سراغ دانگ‌فنگ رفت (مانند ایران‌خودرو و گروه بهمن) و با شراکت آن، خودروی کراس‌اووری را با نام ایما، و تحت برند لاماری، روانه بازار کرد. برای مقایسه لاماری ایما با دیگنیتی با ما در کارنامه همراه باشید.

بررسی مشخصات دیگنیتی

طراحی ظاهری

قبل از شروع مقایسه لاماری و دیگنیتی باید به این نکته اشاره کنیم که هر دو خودروی دیگنیتی و لاماری از تولیدات کارخانه دانگ‌فنگ محسوب می‌شوند که در بازار داخلی چین ix5 (دیگنیتی) و T5 Evo (لاماری ایما) نام دارند.

دیگنیتی در قسمت دماغه، جلوپنجره بزرگ و گسترده دارد که از المان‌های الماس شکل بهره گرفته است. البته خود دانگ فنگ آن را دماغه یوزپلنگ مانند می‌نامد. چراغ‌های جلو تماماً LED هستند و مه‌شکن‌های آن از این تکنولوژی بهره گرفته است. گروه بهمن در سال ۱۴۰۱ اقدام به معرفی نسخه پرستیژ (در مقابل پرایم) گرفته است که سپر جلوی آن تغییراتی پیدا کرده و به ویژه جای مه‌شکن‌ها به‌روزرسانی شده و دو ورودی هوا نیز در دو طرف سپر تعبیه شده است.

مقایسه دیگنیتی با لاماریدر قسمت کناری انتهای سقف دیگنیتی، شیارهایی دارند که باعث زاویه‌دار شدن ستون C در آن شده است. قسمت دماغه دیگنیتی به گونه‌ای طراحی شده که قسمت کاپوت آن به نوعی کم عرض جلوه کند که برای همین شاهد یک فاصله حدود ۵ سانتیمتری از لبه کاپوت تا لبه گلگیر هستیم.

از طرف دیگر، استودیوهای طراحی دانگ فنگ با به خدمت گرفتن طراحان اروپایی، تلاش داشته تا ضمن شخصیت دادن به ساخته‌های خود، روح محصولات اروپایی را در آن بدمند که می‌توان این ویژگی را به خوبی در داخل کابین مشاهده کرد.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

داخل کابین

بیشتر دکمه‌های فرمان داخلی خودروی دیگنیتی روی کنسول به صفحه نمایش مرکزی در هر دو خودرو منتقل شده است که شاید به جنبه لوکس بودن خودرو کمک کند، اما برای استفاده راننده هنگام رانندگی سخت و حتی خطرآفرین خواهد بود.

فرمان این خودرو فرم D-Cut دارد. هر دو خودرو روکش چرم مصنوعی اما با کیفیت قابل قبول دارند که با در دست گرفتن آن احساس خوبی به شما دست می‌دهد. بیشتر دکمه‌های جلو داشبورد به صفحه نمایش منتقل شده‌اند و طراحی این بخش از خودرو با سطوح صاف همراه شده است.

سیستم تهویه هوای دیگنیتی تک کاناله است که برای سرنشینان عقب نیز امکان بهره‌مند شدن اختصاصی از سیستم تهویه وجود دارد. صندلی این خودرو به صورت برقی تنظیم می‌شود و البته حافظه ندارد.

کابین دیگنیتیدیگنیتی در نسخه پرایم به صفحه پشت آمپر آنالوگ مجهز است که صفحه TFT آن از نوع کریستال مایع انتخاب شده و اطلاعات سفر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. اما برای نسخه پرستیژ که گروه صنعتی بهمن قول عرضه آن را برای سال جاری داده است، از صفحه کاملاً دیجیتال استفاده خواهد شد.

کاربری این صفحات لمسی  راحت به نظر می‌رسد و سرعت پردازش حرکات انگشت روی صفحه، سرعت خوبی دارد. برای پوشش در هر دو خودرو از چرم استفاده شده که می‌توان آن را دستکم در تجربه اول با کیفیت معرفی کرد. فرمان و رو دری‌ها نیز از این چرم بهره‌مند هستند که می‌توان گفت تا حد مناسبی کیفیت خوبی به کلیت کابین بخشیده است.

تجربه رانندگی

خودروی دیگنیتی یکی از قدرتمندترین موتورها را در میان خودروهای همرده خود دارد. رانندگی اسپرت با کمترین میزان کوبش و سختی بهترین توصیف از تجربه سواری دیگنیتی است.

این خودرو دارای چند حالت رانندگی هستند که به صورت حالت نرمال، اکو و اسپرت رده‌بندی می‌شوند. البته باید اشاره کنیم که نباید از این خودرو توقع انجام کار عجیب و غریبی داشت و صرفا در حالت‌های مختلف چنددرجه کاهش یا افزایش قدرت را تجربه خواهید کرد.

دیگنیتی پرایممزایای دیگنیتی

  • طراحی زیبا و متفاوت نسبت به خودروهای چینی
  • آپشن‌های قابل قبول
  • سواری اسپرت و نرم
  • کابین جادار
  • موتور قدرتمند

حتما بخوانید:

بهترین خودروهای اسپرت خارجی که در ایران هم می‌توانید بخرید

معایب دیگنیتی

  • اقبال پایین کاربران و فروش ضعیف
  • شتاب نامناسب
  • سختی نگهداری از موتور توربو شارژ
  • قیمت بالا نسبت به امکانات
promotion banner

بررسی مشخصات لاماری

طراحی خارجی لاماری

لاماری هم مانند دیگنیتی از آخرین نسل طراحی کارخانه دانگ فنگ محسوب می‌شود و می‌توان این به‌روز بودن را  به وضوح در دماغه آن دید.

دماغه لاماری، فرم کوسه مانندی دارد و چراغ‌های باریک بالای گلگیر جلو و چسبیده به لبه کاپوت، از زبان طراحی ترند شده در بین خودروهای اروپایی پیروی می‌کند. اگر از زاویه سه‌رخ به دماغه لاماری نگاه کنید، شاید اینطور به نظر برسد که در حال نگریستن به یک کوسه‌ای هستید که به صورت کاملا جدی می‌خندد! چراغ‌های جلو از LED ساخته شده است و نورپردازی مناسبی هم دارند.

لاماری هم مانند دیگنیتی در قسمت کناری سقف زاویه C شکل دارد، البته شیب این زاویه در دیگنیتی بیشتر است. قسمت کناری لاماری طراحی ساده و قابل قبولی دارد و از شلوغ‌کاری، چه به لحاظ پف‌دار بودن درب و گلگیرها، یا خطوط روی بدنه و چه به لحاظ کروم‌کاری زیاده از حد جلوگیری شده است. این ویژگی نشان‌دهنده آغاز دوران پختگی در محصولات خودرویی چینی (دست‌کم آنهایی که در کشور مونتاژ می‌شوند) است.

مقایسه لاماری ایما و دیگنیتینکته بعدی در قسمت جانبی، طراحی رینگ‌های لاماری است که از نسخه ۱۸ اینچی به صورت استاندارد استفاده شده و نمای خوبی برای این قسمت ایجاد کرده است.

در قسمت پشت، هم از مد روز پیروی شده است و طراحان از چراغ‌های عقب متصل به هم استفاده کرده‌اند که نمای خوبی به این قسمت از خودروی لاماری داده است.

طراحی داخلی لاماری

خروجی سیستم تهویه در ایما گرد طراحی شده که می‌توان الگوی طراحی آن را نمونه‌های جدید مرسدس بنز دانست. فرمان ایما در قسمت مرکزی به اندازه کف دست خالی است و جای لوگوی اصلی (Forth خودرو ing) در آن قرار دارد.

در قسمت مرکزی کنسول لاماری و درست بین دو خروجی مرکزی تهویه، جای خالی وجود دارد که به وسیله روپوش کور شده است. این ویژگی در نسخه فول عرضه شده در بازار چین، جای یک ساعت آنالوگ است که در نسخه داخلی به جای قرار دادن نگه‌دارنده گوشی تبدیل همراه شده است.

کابین لاماری ایماطراحان لاماری در قسمت پشت آمپر از صفحه نمایش دیجیتالی استفاده کرده‌اند که می‌توان انیمیشن و صفحه‌آرایی آن را خوب توصیف کرد؛ هرچند نبود گزینه انتخاب رنگ کمی ناراحت کننده است.

تجربه رانندگی لاماری

خروجی لاماری از پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری خارج می‌شود که جداً تحسین‌برانگیز است. اما بزرگترین نقطه ضعفی که می‌توان از سیستم انتقال قدرت این خودرو گرفت، نبود حالت تعویض دستی یا همان تیپ ترونیک در آن است.

یعنی با وجود پرداخت مبلغی بیش از یک میلیارد تومان، چنین آپشنی دریافت نخواهید کرد. اما گیربکس این خودرو از CVTهای مرسوم در دیگر خودروهای چینی استفاده نمی‌کند و به جای آن از یک نمونه ۷سرعته DCT خیس در آن استفاده شده است که کیفیت و عملکرد بهتری دارد و به نوعی می‌توان تکنولوژی ساخت آن را نسبت به سایر CVT بالاتر رده‌بندی کرد.

رانندگی این خودرو با توجه به تعلیق چنداتصالی عقب و مک‌فرسون در جلو، در خیابان‌های شهری نرم و بدون کوبش بوده و حتی اگر هم هوس رانندگی در مسیرهای محدود و کوتاه خارج شهری هم به سرتان بزند، به شرط آنکه دچار هیجان نشوید، خوب خواهد بود. این خودرو در رانندگی شهری شتاب خوبی دارد و در دست‌اندازهای شهری که دست‌کمی از بیراهه ندارند، عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارد.

لاماری ایمابه طور کلی می‌توان صفت نرم را برای لاماری به کار برد.

مزایای لاماری

  • طراحی زیبا
  • کابین جادار
  • موتور قدرتمند
  • قیمت مناسب

معایب لاماری

  • مشکلات نگهداری از پیشرانه در طولانه مدت
  • آپشن‌های نه‌چندان راضی‌کننده

حتما بخوانید:

فول آپشن‌ترین خودروهای داخلی که می‌توانید روی امکانات‌شان حساب کنید

مقایسه لاماری ایما و دیگنیتی

  • به صورت کلی در مقایسه لاماری و دیگنیتی باید گفت هر دو خودرو سبکی اسپرت و تهاجمی را از خود به نمایش می‌گذارند که حتی در حالت سکون هم می‌توان خلق و خوی تهاجمی و اسپرت این خودروها را به خوبی متوجه شد. تعبیه چهار لوله اگزوز واقعی یکی از ویژگی‌هایی است  که هم به بهتر شدن صدای خروجی آنها کمک می‌کند و هم باعث اسپرت‌تر شدن ظاهر این دو خودرو شده است.
  • برای مقایسه لاماری و دیگنیتی در قسمت عقب، شاید فکر کنید که با توجه به فرم کوپه‌مانند سقف و شیب ستون عقب، به‌ویژه در دیگنیتی، فضای سر و پا سرنشین دچار کمبود باشد. البته باید بگوییم که این‌طور نیست.
  • فاصله محوری مناسب هر دو خودرو باعث شده که فضای پای سرنشینان عقب مناسب باشد و نوع طراحی سقف پانوراما در دیگنیتی که به جای جمع شدن در داخل، رو به بیرون باز می‌شوند، سبب شده که سر سرنشینان عقب به سقف برخوردی نداشته باشد. به طور کلی صندلی‌های هر دو خودرو به صورت راحتی طراحی شده و دیگنیتی با استفاده از صندلی‌های اسپرت، که دربرگیرندگی خوبی هم دارند، محافظت مناسبی از سرنشینان جلو در پیچ‌ها از خود نشان می‌دهند.
  • دیگنیتی صندوق عقبی به حجم ۷۵۰ لیتر دارد که کاملاً جوابگوی نیازهای خانواده سه نفر است و می‌توان آن را جادار عنوان کرد. اما ایما ظرفیتی برابر با ۴۸۰ لیتر را ارائه می‌دهد که برای خودروی شاسی‌بلند چندان جذاب نیست. البته با بررسی صندوق عقب، می‌توان به وضوح پتانسیل جاداری را در آن دید، اما ارتفاع کف آن، باعث شده که حجم بارگیری کمی داشته باشد.
  • درمورد تجربه رانندگی یا اصطلاحا سواری دیگنیتی و لاماری می‌توان گفت که هر دو خودرو از قدرتمندترین نمونه‌های موجود در بازار هستند. لاماری ایما تا پیش از معرفی نسخه پرستیژ برای دیگنیتی و فیدلیتی، با ۱۹۵ اسب‌بخار، قدرتمندترین خودروی مونتاژ داخلی محسوب می‌شد.
  •  دید رو به جلو در هر دو خودرو مطلوب است و راننده در قسمت جلو کاملا به اطراف مسلط خواهد بود.
  • دیگنیتی بخش عقب دچار ضعف در طراحی است و این ضعف دید راننده را کاهش می‌دهد. البته این ضعف تا حدی با دوربین‌های ۳۶۰درجه مرتفع شده (آپشنی که در ایما وجود ندارد).
  •  روح هر دو خودرو یکسان است، کیفیت رانندگی نزدیک به هم احساس می‌شود و در محدوده قیمتی نزدیک به هم عرضه شده‌اند. اما این دو خودرو در مقوله آپشن با هم متفاوت هستند
  • آپشن‌های دیگنیتی کامل‌تر و یک سر و گردن از ایما بالاتر است. اما ایما می‌تواند در مقوله کیفیت پیشرانه و جعبه دنده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

درست است که نسخه پرستیژ دیگنیتی، با ۲۳۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن‌متر گشتاور، قدرتمندترین خودروی تولیدی تاریخ بعد از انقلاب ایران است، اما با توجه به سنگینی حدود ۳۰۰ کیلوگرمی نسبت به ایما، در مقوله شتاب، تفاوت چشم‌گیری را ایجاد نمی‌کند؛ اما در سربالایی‌ها و شتاب ثانویه، واقعاً بهتر عمل می‌کند.

در انتها برای مقایسه لاماری و دیگنیتی به‌صورت سریع و مختصر می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید.

دیگنیتی پرستیژ لاماری ایما
پیشرانه ۴ سیلندر توربو ۲ لیتر سری TDGI ۴ سیلندر توربو ۱.۵ لیتری
قدرت (اسب‌بخار/گشتاور) ۲۲۸ اسب‌بخار/۳۳۸ نیوتن‌متر ۱۹۵ اسب‌بخار/۲۸۵ نیوتن‌متر
گیربکس ۶ سرعته ۷ سرعته دو کلاچه تَر
شتاب آزمایش شده در حدود ۱۱ ثانیه ۱۰.۲۹
مصرف ذکر نشده ذکر نشده
طول*عرض*ارتفاع میلیمتر ۴۶۸۵*۱۸۶۵*۱۶۴۵ ۴۵۶۵*۱۸۶۰*۱۶۹۰
فاصله محری میلیمتر ۲۷۹۰ ۲۷۱۵
وزن کیلوگرم ۱۸۰۰ ۱۵۵۰
کنترل سرعت در سرازیری دارد دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
سنسور جلو/عقب دارد فقط عقب
سنسور نور دارد دارد
سنسور باران دارد دارد
فشار باد تایر دارد دارد
رادار نقطه کور ندارد ندارد
رادار تغییر لاین ندارد ندارد
توزیع نیروی ترمز دارد دارد
ترمز پارک برقی دارد دارد
سیستم صوتی ۶ اسپیکر ۶ اسپیکر
مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی ۱۰.۲۵ اینچی
مجموع ایربگ

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

و در آخر

در این محتوا با شما از دو خودروی نسبتا تازه‌وارد در بازار ایران، یعنی لاماری و دینگنیتی حرف زدیم. به نظرتان چه ویژگی خاص دیگری هست که در این محتوا به آن نپرداختیم و از قلم افتاده است؟ انتخاب شما کدام خودرو خواهد بود؟ لاماری یا دیگنیتی؟ نظرات خود را با ما در کارنامه به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. مهندس پرویز
    مهندس پرویز می گوید

    انتخاب من لاماری ایماست
    چون دست درازی و انگولک نشده است
    حالا تا چند روز دیگر دیگنیتی پرستیژ از دم قسط ۳۶ ماهه در بورس کالا عرض می‌شود آیا لاماری ایما هم همنطوریست لطفا منتظر پاسخ هستم

  2. علی آقا
    علی آقا می گوید

    من لاماری رو انتخاب کردم.
    لاماری طراحی داخلی بهتری داره به نظرم. خیلی مدرنتر هست.
    طراحی بیرونی هر دو خودرو خیلی خوبه هر دو زیبا هستن. اما دیگنیتی وقتی از نزدیک میبینیش احساس می‌کنی کاپوتش زیادی درازه. یه جور انگار اندازه و طراحی قیمت جلوی خودرو به باقی بدنه نمیاد. اما لاماری طراحی هماهنگ‌تری داره.
    مشخصات فنی دیگنیتی جذابه اما لاماری هم با گیربکس ۷ دنده خیس وسوسه انگیزه. از نظر استهلاک هم به نظر شبیه هم هستن.
    هر دو خودرو در چین ساخت کمپانی دانگ فنگ هستن و از نظر کیفیت احتمالا تفاوت خاصی با هم نداشته باشن.
    وزن کمتر لاماری به میزان ۲۵۰ کیلوگرم هم نباید از نظر دور داشت که حتما روی شتاب و کشش و هندلینگ آن ناثیر مثبتی دارد.

  3. محمود
    محمود می گوید

    نداشتن تیپ ترونیک در لاماری نقطه ضعف اساسی است

  4. ایمان
    ایمان می گوید

    لاماری واقعا فوق العادس

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.