انواع دستکش موتورسیکلت؛ بهترین دستکش‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

0 464

شاید تا الان فکر می‌کردید دستکش موتورسیکلت فقط پوششی است برای جلوگیری از یخ زدن دست‌ها در زمستان! اما مسئله، مهم‌تر از این‌هاست. دلایل زیادی وجود دارد که شناخت و تهیه دستکش مناسب را به یک ضرورت تبدیل کرده است. مثلا دستکش استاندارد و ارگونومیک، از خسته‌ شدن دست‌ها جلوگیری می‌کند و درعین‌حال، میزان کنترل و ایمنی موتورسوار را افزایش می‌دهد. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب انواع دستکش ثابت، پشمی، بنلی، چرم، بدون انگشت و… را بررسی می‌کنیم و ویژگی‌های یک دستکش مناسب را توضیح می‌دهیم.

انواع دستکش موتورسیکلت

دستکش موتورسیکلت یکی از لوازم ایمنی مهم موتورسواران است. این دستکش‌ها طراحی شده‌اند تا از دست‌های موتورسواران در برابر آسیب‌های احتمالی مانند ضربه، اصطکاک و خطرات دیگر محافظت کنند. در ادامه، پرطرفدارترین انواع دستکش‌های موتورسیکلت را بررسی می‌کنیم:

۱. دستکش‌های چرم

دستکش‌های چرم در بین موتورسواران بسیار محبوب‌اند؛ چراکه چرم در برابر ضربه و اصطکاک بسیار مقاوم است و می‌تواند از دست‌ها در برابر آسیب‌های خارجی حفاظت کند.

۲. دستکش‌ موتورسواری پشمی

اگر حساسیت پوستی دارید، می‌توانید هنگام موتورسواری از انواع دستکش‌های پشمی استفاده کنید. قیمت این نوع دستکش‌ها کمی بیشتر از دیگر دستکش‌هاست.

دستکش پشمی موتورسواری یکی از انواع دستکش‌های موتورسواری
دستکش‌ موتورسواری پشمی

۳. دستکش موتورسواری بنلی

احتمالا نام این نوع دستکش زیاد به گوشتان خورده است. دستکش بنلی یکی از دستکش‌های پرفروش و پرطرفدار بازار است؛ چراکه تنوع رنگ و اندازه این نوع دستکش زیاد است.

دستکش موتورسواری بنلی
دستکش موتورسواری بنلی

۴. دستکش‌های نئوپرن

این دستکش‌ها از مواد نئوپرن ساخته شده‌اند و معمولاً در قسمت کف دست و انگشتان، لایه‌هایی از جنس چرم دارند. دستکش‌های نئوپرن برای شرایط آب‌وهوایی سرد و مرطوب مناسب‌اند و می‌توانند دست‌ها را گرم نگه‌دارند.

دستکش نئوپرن موتورسواری
دستکش نئوپرن موتورسواری

۵. دستکش‌‌های پارچه‌ای

این نوع دستکش‌ها از مواد نرم و انعطاف‌پذیر تشکیل شده‌اند و برای استفاده در مناطقی با آب‌وهوای گرم یا در تابستان مناسب‌اند. دستکش‌های پارچه‌ای سبک‌تر و راحت‌تر از دیگر انواع دستکش‌ها هستند و دست‌ها در آن عرق نمی‌کنند.

دستکش پارچه‌ای موتورسواری
دستکش پارچه‌ای موتورسواری

۶. دستکش‌های بدون انگشت

در این دستکش‌ها فقط قسمت مربوط به کف دست پوشانده می‌شود و انگشت‌ها بیرون هستند. دستکش‌های بدون انگشت معمولاً برای موتورسوارانی مناسب است که می‌خواهند بدون درآوردن دستکش‌ها، از گوشی لمسی‌شان استفاده کنند یا اجسام را بگیرند.

دستکش موتورسواری بدون انگشت

۷. دستکش ثابت

از نام این نوع دستکش موتورسیکلت پیداست که ثابت است و به فرمان موتورسیکلت وصل شده است. اگر شما هم از حمل دستکش فراری هستید یا فراموش می‌کنید دستکش‌هایتان را همراه خود ببرید، دستکش ثابت مناسب شماست. ویژگی خوب این نوع دستکش‌ها این است که تعریق دست به کمترین میزان می‌رسد؛ چراکه این دستکش‌ها کمترین برخورد را با دست‌ها دارند.

کارکرد دستکش موتورسواری

دستکش‌های مخصوص موتورسواری، کارکردی فراتر از محافظت از دست در برابر سرما و گرما دارند. این دستکش‌ها به ایجاد ایمنی و افزایش کنترل موتورسوار روی موتور کمک می‌کنند و جلوی خسته و بی‌حس شدن دست‌ها هنگام موتورسواری را می‌گیرند. این دستکش‌ها همچنین میزان خراشیدگی، ساییدگی و اصطکاک دست با دسته موتور را کمتر می‌کنند.

 

promotion banner

دستکش‌های موتورسواری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

۱. مقاوم در برابر ضربه و اصطکاک

دستکش‌ها باید از مواد مقاومی مانند چرم (طبیعی یا مصنوعی) با کیفیت بالا ساخته شده باشند تا از دست‌ها در برابر آسیب‌های خارجی مانند ضربه و اصطکاک محافظت کنند.

۲. انعطاف‌پذیر و راحت

دستکش‌ها باید انعطاف‌پذیری کافی داشته باشند تا حرکات انگشتان را محدود نکنند و موتورسوار بتواند به‌خوبی دستگیره‌ها را نگه دارد. همچنین، باید راحت باشند و دست‌ها را اذیت نکنند.

۳. آب‌گریز با تهویه مناسب

دستکش‌های موتورسیکلت با پوشش ضدآب (آب‌گریز) می‌توانند از دست‌ها در برابر رطوبت و باران محافظت کنند. همچنین، هوا باید بتواند در دستکش‌ها جریان داشته باشد تا دست‌ها عرق نکنند.

۴. پوشش قسمت‌های حساس

دستکش‌ها باید لایه‌های محافظی داشته باشند تا بتوانند از کف دست، انگشتان و مفصل‌ها در برابر ضربه محافظت کنند.

۵. مناسب با اندازه دست

دستکش‌ها باید مناسب اندازه دست موتورسوار باشند تا دست را اذیت نکنند، روی میزان کنترل موتورسوار تأثیر منفی نگذارند یا در اثر کشش بیش‌ازحد، پاره نشوند.

۶. محدود نکردن موتورسوار

دستکش‌ها نباید میزان کنترل‌تان روی دستگیره‌ها، دسته فرمان و … را کم کنند. این نکته بسیار مهم است؛ چراکه برای حفظ ایمنی، موتورسوار باید به‌طور کامل روی دستگیره‌ها کنترل داشته باشد.

برخی از دستکش‌ها دارای شبرنگ هستند. این ویژگی ایمنی موتورسیکلت را بالا می‌برد و کمک می‌کند در تاریکی بهتر دیده شود.

راهنمای انتخاب سایز دستکش

اندازه دستکش موتورسیکلت بسیار مهم است؛ زیرا دستکشی که به‌خوبی روی دست نمی‌نشیند، دستان موتورسوار را اذیت می‌کند و درنتیجه باعث کاهش کنترل می‌شود و حتی خطر بروز تصادف را افزایش می‌دهد. در ادامه، نکاتی برای انتخاب اندازه مناسب دستکش موتورسیکلت فهرست کرده‌ایم:

مراحل ۱ و ۲ برای مواقعی است که می‌خواهید به‌صورت اینترنتی دستکش موردنظرتان را بخرید. اگر قصد خرید دستکش به‌صورت حضوری دارید، مستقیم سراغ مرحله ۳ بروید.

۱. اندازه‌گیری دست

با استفاده از قلم، پهن‌ترین قسمت دست، انتهای استخوان مچ و طول انگشتان را اندازه بگیرید.

۲. آشنایی با جدول اندازه‌ها

هر برند دستکش ممکن است جدول سایزبندی مربوط به خود را داشته باشد. جدول سایزبندی برند موردنظرتان را پیدا کنید و با توجه به اندازه‌هایی که در مرحله قبل به‌دست آوردید، دستکش مناسب‌تان را انتخاب کنید.

۳. امتحان دستکش

دستکش موردنظرتان را بپوشید و مطمئن شوید که کاملا اندازه است و به‌خوبی روی دست‌هایتان می‌نشیند. دستکش نباید فشار زیادی به دستانتان وارد کند. باید بتوانید انگشتان را به‌خوبی حرکت دهید و کنترل خوبی روی دستگیره‌ها داشته باشید.

پس از پوشیدن دستکش، چندبار انگشت‌هایتان را خم و راست کنید. مطمئن شوید که دستکش اذیتتان نمی‌کند و فشار زیادی به دست‌ها وارد نمی‌کند.

نکات تکمیلی

  • دستکش موتورسیکلت را با توجه به نیازهای شخصی خود و شرایط آب‌وهوایی محل زندگی‌تان انتخاب کنید.
  • دستکش‌هایی بخرید که گواهینامه استاندارد ایمنی و کیفیت مانند استاندارد CE دارند.
  • قبل از خرید، مطمئن شوید دستکش‌ها راحت‌اند و انگشتان‌هایتان را اذیت نمی‌کنند.

سخن آخر

در این مطلب، انواع دستکش موتورسیکلت را با هم بررسی کردیم و ویژگی‌های یک دستکش مناسب را برشمردیم. به خاطر داشته باشید که دستکش موتورسواری برای افزایش کنترل و ایمنی و در عین حال سلامت دست‌های شماست. تجربه شما از موتورسواری با دستکش چیست؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.