معاینه فنی موتورسیکلت؛ مدارک، آدرس مراکز و نحوه نوبت‌گیری در سال ۱۴۰۳

معاینه فنی موتورسیکلت
0 4,176

با آلوده‌تر شدن هوا، سخت‌گیری‌های پلیس راهنمایی‌ورانندگی برای داشتن برگه معاینه فنی هم بیشتر می‌شود. البته، این سخت‌گیری‌ها فقط برای خودرو نیست؛ موتورسیکلت‌ها هم باید معاینه فنی داشته باشند. فارغ از بحث آلودگی هوا، برگه معاینه فنی موتورسیکلت به موتورسواران این اطمینان را می‌دهد که وسیله نقلیه‌شان سالم است؛ پس با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانند با موتورشان رفت‌وآمد کنند. اگر هنوز برای دریافت برگه معاینه فنی موتورسیکلت خود اقدام نکرده‌اید و با مراحل و شرایط آن آشنا نیستید، تا پایان این مطلب همراه‌مان بمانید. می‌خواهیم از سیر تا پیاز دریافت معاینه فنی موتورسیکلت را برایتان بگوییم.

معاینه فنی موتورسیکلت چیست؟

معاینه فنی، فرآیند کارشناسی و بررسی بخش‌های مختلف ظاهری و فنی موتور است. هدف اصلی این کار، اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ترمز، بررسی میزان آلایندگی موتورسیکلت و سلامت بدنه است. معاینه فنی کمک می‌کند تردد وسایل نقلیه آلاینده کمتر شود. ازآنجایی‌که وضعیت ظاهری و سلامت موتورسیکلت هم در معاینه فنی به‌طور کامل بررسی می‌شود، ایمنی راننده هم تا حد زیادی تأمین خواهد شد.

اجباری بودن معاینه فنی برای موتورسواران
اجباری بودن معاینه فنی برای موتورسواران

اجباری بودن معاینه فنی موتورسیکلت

بعضی افراد از رفتن به مراکز معاینه فنی موتور خودداری می‌کنند؛ چراکه تصور می‌کنند دید دوربین‌های پلیس راهنمایی‌ورانندگی محدود و احتمال جریمه شدن‌شان کم است یا اینکه اصلا معاینه فنی را ضروری نمی‌دانند! اما معاینه فنی برای تمام راکبان و مالکان موتورسیکلت اجباری است. اگر مالک موتورسیکلت هستید و با آن تردد می‌کنید، باید برگه معاینه فنی موتورسیکلت داشته باشید؛ در غیر این‌صورت، مشمول جریمه خواهید شد. علاوه‌بر این، داشتن برگه معاینه فنی برای تعویض پلاک موتورسیکلت هم ضروری است؛ بدون این برگه، خدمات فک و تعویض پلاک ارائه نخواهد شد.

پلیس راهنمایی‌ورانندگی به‌طور رسمی، داشتن برگه معاینه فنی موتورسیکلت را الزامی اعلام کرده است.
promotion banner

در معاینه فنی موتورسیکلت، چه کارهایی انجام می‌شود؟

۱. بررسی آینه‌های موتورسیکلت

آینه‌های موتورسیکلت باید سالم، بدون شکستگی و لک باشند. همچنین، باید بتوانید آینه را به‌راحتی تنظیم کنید تا دید کافی به اطراف داشته باشید.

۲. بررسی چراغ‌های موتورسیکلت

محدوده دید موتورسوار در شب به‌طور کامل به چراغ‌های آن بستگی دارد. به همین خاطر در معاینه فنی، چراغ‌های موتورسیکلت از نظر شکستگی و میزان نور کافی بررسی می‌شوند. درصورتی‌که کوچک‌ترین مشکلی در چراغ‌ها وجود داشته باشد، باید آنها را تعویض کنید.

درخواست کارشناسی موتورسیکلت

چراغ های موتورسیکلت
چراغ های موتورسیکلت

۳. بررسی نصب نبودن چراغ زنونی

چراغ زنونی نوری خیره‌کننده، سفید و درخشان دارد. عموما افراد برای شیک به نظر رسیدن خودرو یا موتورشان، این نوع چراغ‌ها را روی وسیله نقلیه‌شان نصب می‌کنند. اما این لامپ‌ها به‌دلیل داشتن نور مزاحم برای دیگران، ممنوع هستند. همچنین، در ساخت آن‌ها از سرب و جیوه استفاده می‌شود. در صورت بروز حادثه رانندگی و شکستن چراغ‌های زنونی، این مواد سمی و خطرناک به طبیعت وارد می‌شود و به آن آسیب می‌رساند.

۴. وضعیت سلامت اگزوز

اگزوز سالم دود غیراستاندارد آزاد نمی‌کند و صدا ندارد. علت دودزایی اگزوزها، عموما به مشکلات روغن‌سوزی و سوخت‌رسانی موتور برمی‌گردد. اگر مالک موتورسیکلت وضعیت اگزوز را تغییر دهد به‌طوری‌که صدای بلند و ناخوشایندی تولید شود، مشمول جریمه می‌شود و برگه معاینه فنی برایش صادر نمی‌شود؛ چراکه چنین اگزوزی آلودگی صوتی تولید می‌کند.

 

سلام اگزوز موتورسیکلت
اگزوز موتورسیکلت سالم

۵. بررسی وضعیت چرخ‌ها

چرخ‌ها از اجزای اصلی موتورسیکلت هستند. کارشناس هر دو چرخ را به‌خوبی بررسی می‌کند تا سالم، در یک راستا و بدون ایراد باشند. وضعیت لاستیک‌ها و استاندارد بودن‌شان هم بررسی خواهد شد.

۶. ترک‌بند استاندارد

اگر موتور ترک‌بند دارد، باید ابعاد آن استاندارد باشد. اتصالات آن هم لازم است که محکم و مقاوم باشند و در زمان بازوبسته کردن، صدای مزاحم نداشته باشد.

۷. تست ترمز موتورسیکلت

در معاینه فنی موتورسیکلت، تست ترمز گرفته می‌شود و عملکرد ترمز بررسی می‌شود.

۸. بررسی میزان آلایندگی اگزوز

در معاینه فنی، تست سنجش میزان خروجی گازهای CO، HC و O2 روی اگزوز موتورسیکلت انجام می‌شود. محدوده استاندارد کشوری برای آلایندگی جوی و صوتی موتورسیکلت، هر سال از سوی دولت تصویب و اعلام می‌شود. مثلا آلودگی صوتی مجاز برای موتورسیکلت، ۸۶ دسیبل است. در کارشناسی فنی موتورسیکلت میزان انطباق موتورسیکلت با استانداردهای قانونی، سوراخ بودن اگزوز، نشتی، مشکل در سوخت‌رسانی و… به‌طور کامل بررسی می‌شود.

۹. بررسی وضعیت طلق جلویی موتورسیکلت

در حالت کلی، داشتن طلق برای موتورسیکلت‌ها اجباری نیست. اما طلق می‌تواند از چشم و صورت موتورسوار محافظت کند و جلوی تصادفات ناشی از ورود گردوغبار به چشم و کاهش دید موتورسوار را بگیرد. در معاینه فنی موتورسیکلت، این طلق بررسی می‌شود و باید بدون خش، سالم و در ابعاد استاندارد باشد.

 

مدارک لازم برای دریافت برگه معاینه فنی موتورسیکلت

در زمان معاینه فنی موتور، حتما مدارک زیر را به‌همراه داشته باشید:

  • سند یا کارت موتورسیکلت
  • فرم تشخیص عیب‌های ظاهری (این فرم در مرکز معاینه فنی به شما داده می‌شود.)

با ارائه مدارک بالا، بارکد معاینه فنی برای مالک اصلی موتورسیکلت صادر خواهد شد.

مراکز معاینه فنی موتورسیکلت در تهران

برای دریافت نوبت معاینه فنی موتورسیکلت، باید به‌صورت حضوری به نزدیک‌ترین مراکز معاینه فنی موتور مراجعه کنید. چون تا الان سامانه‌ای برای اخذ نوبت معاینه فنی موتورسیکلت به‌صورت آنلاین راه‌اندازی نشده است. در ادامه، ۵ مرکز معاینه فنی در شهر تهران را فهرست کرده‌ایم.

نام مرکز آدرس ساعت کاری شماره تماس
مرکز مکانیزه معاینه فنی موتور سراج تهران، میدان رسالت، خیابان فرجام، خیابان سراج، جنب پمپ گاز شنبه تا پنجشنبه: ۰۷:۳۰ الی ۱۷:۰۰ و جمعه تعطیل ۰۲۱۷۷۰۶۱۱۹۹
مرکز مکانیزه معاینه فنی موتور شقایق تهران، بزرگراه آزادگان، بالاتر از میدان میوه‌وتره‌بار مرکزی، بلوار شقایق شنبه تا پنجشنبه: ۰۷:۳۰ الی ۱۷:۰۰ و جمعه تعطیل ۰۲۱۵۵۸۴۹۸۲۹
مرکز مکانیزه معاینه فنی موتور الغدیر تهران، یافت‌آباد، بلوار الغدیر، روبروی بیمارستان شهدای یافت‌آباد شنبه تا پنجشنبه: ۰۷:۳۰ الی ۱۷:۰۰ و جمعه تعطیل ۰۲۱۶۶۲۰۹۷۴۵
مرکز مکانیزه معاینه فنی موتور نیایش تهران، بزرگراه همت، بلوار اشرفی اصفهانی (مسیر جنوب به شمال)، بعد از بزرگراه نیایش، بلوار شقایق شنبه تا پنجشنبه: ۰۷:۳۰ الی ۱۷:۰۰ و جمعه تعطیل ۰۲۱۴۴۸۲۷۲۸۱
مرکز مکانیزه معاینه فنی موتور شهید آبشناسان تهران، تقاطع بزرگراه ایرانپارس و بلوار شاهین شمالی شنبه تا پنجشنبه: ۰۷:۳۰ الی ۱۷:۰۰ و جمعه: ۰۷:۳۰ الی ۱۴:۰۰ ۰۲۱۴۴۴۵۱۲۶۹

 

اگر معاینه فنی انجام داده‌اید ولی جریمه عدم معاینه فنی برایتان ثبت شده است، با همراه داشتن اصل و کپی کارت موتور، اصل و کپی خلافی و اصل و کپی معاینه فنی به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید.

نحوه استعلام معاینه فنی موتورسیکلت

با کمک کد VIN موتورسیکلت خود می‌توانید، به سه روش غیرحضوری از وضعیت معاینه فنی موتورسیکلت‌تان استعلام بگیرید:

  • استعلام از طریق ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۲۰۰۸
  • استعلام آفلاین با کد دستوری *۲۰۰۸#
  • استعلام از طریق سایت سیمفا

 

سؤالات متداول

۱. اعتبار برگه معاینه فنی موتورسیکلت چقدر است؟

یک سال

۲. معاینه فنی موتور، چقدر طول می کشد؟

 ۱۰ تا ۲۰ دقیقه

۳. آیا معاینه فنی برای موتورسیکلت اجباری است؟

بله

۴. هزینه معاینه فنی موتورسیکلت چقدر است؟

اگر برای بار اول مراجعه کنید، ۱۲ هزار تومان و برای مراجعه دوم در صورت مردودی، ۳ هزار و ۹۰۰ تومان

۵. جریمهٔ نداشتن معاینه فنی موتورسیکلت چقدر است؟

تردد در سطح شهر بدون برگه معاینه فنی، روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه دارد.

درخواست کارشناسی موتورسیکلت

سخن آخر

معاینه فنی موتورسیکلت  خیلی اهمیت دارد. این روزها تعداد موتورسواران در حال افزایش است و همین مسئله نگرانی‌هایی مانند آلودگی هوا و تصادفات به دلیل نقاط کوری که موتور در آن قرار می‌گیرد ایجاد کرده است. در این مقاله به طور کامل به اجباری بودن یا نبودن معاینه فنی موتورسیکلت و مراحل و مدارک و شرایط آن پرداختیم.

در مورد تجربه خود از معاینه فنی در مراکز برایمان بنویسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.