اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

راهنمای تصویری پرداخت خلافی موتورسیکلت و روش‌های استعلام آن

این روزها موتورسیکلت‌ها محبوبیت بسیاری بین مردم پیدا کرده‌اند. راحت بودن رفت‌وآمد در ترافیک، هزینه خرید و نگهداری پایین نسبت به خودرو و نداشتن دغدغه‌ برای جای پارک، از دلایل محبوبیت موتورسیکلت‌ها هستند. اگر شما هم موتورسوار هستید، احتمالا برایتان پیش آمده که بنا به دلایلی جریمه شوید. در این مطلب قصد داریم روش‌های استعلام خلافی موتورسیکلت، نحوه پرداخت خلافی و چند نکته تکمیلی را در اختیارتان قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

روش‌های استعلام خلافی موتورسیکلت

روش‌های مختلفی برای استعلام خلافی موتور وجود دارد و خبر خوب اینکه همه این روش‌ها را می‌توانید با گوشی موبایل‌تان امتحان کنید! این روش‌ها را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

۱. استعلام خلافی موتورسیکلت با تماس تلفنی

اگر کارت موتورتان را در اختیار ندارید ولی می‌خواهید از خلافی‌هایتان استعلام بگیرید، می‌توانید با سامانه تلفن گویا به شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید. برای ارتباط با اپراتور، عدد ۱ را شماره‌گیری کنید و میزان جریمه خود و تعداد تخلفات را از اپراتور بپرسید. اگر از خارج از تهران تماس می‌گیرید، قبل از گرفتن شماره، کد ۰۲۱ را اضافه کنید.

 

۲. استعلام خلافی موتور در سامانه سخا (پیشنهاد کارنامه)

برای بررسی و دریافت تخلفات موتورسیکلت با کد ملی، از سامانه خدمات الکترونیک سخا استفاده کنید. ابتدا باید در سامانه سخا ثبت نام کنید و یک حساب کاربری بسازید. در هنگام ثبت نام، جزئیاتی مانند کد ملی، شماره موبایل ثبت شده با همان کارت ملی و بارکد کارت موتورسیکلت خود را ارائه دهید. توجه داشته باشید که در سامانه سخا، فقط می‌توانید جریمه‌های خودتان را مشاهده کنید. این روش هم برای پلاک‌های قدیمی و هم برای پلاک‌های جدید کار می‌کند.

برای استعلام خلافی موتورسیکلت در سخا:

۱. وارد حساب کاربری‌تان شوید.

۲. گزینه «خدمات استعلامی» را انتخاب کنید.

۳. وارد بخش استعلام‌ها شوید.

۴. موتورسیکلت را انتخاب کنید.

۵. حالا می‌توانید هم ریز تخلفات و هم جمع تخلفات را مشاهده و حتی پرداخت کنید.

به‌جز روش‌های بالا، اپلیکیشن‌های مختلفی هم برای استعلام تخلفات موتورسیکلت در دسترس هستند که مستقیما به وب‌سایت پلیس راهور متصل می‌شوند. این برنامه‌ها روند بررسی و پرداخت جریمه را برای کاربران ساده می‌کنند.

 روش‌های پرداخت خلافی موتورسیکلت

پس از اینکه استعلام خلافی‌های موتورسیکلت خود را گرفتید، می‌توانید جریمه‌هایتان را همان‌جا پرداخت کنید. روش‌های دیگری هم برای پرداخت خلافی موتورسیکلت وجود دارد؛ مثلا می‌توانید:

  • به خودپرداز بانک ملی مراجعه کنید و از طریق منوی خودپرداز، خلافی را پرداخت کنید.
  • مراجعه به پلیس +۱۰ و پرداخت حضوری خلافی
  • پرداخت از طریق سامانه سخا
  • از طریق تلفن‌بانک بانک ملی به شماره ۰۹۶۲۲ جریمه را پرداخت کنید.
  • از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای بانکی و مالی، پرداخت خلافی موتورسیکلت را انجام دهید.

 

نکات تکمیلی

  • برای ثبت اعتراض به جریمه‌هایتان می‌توانید به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید. گاهی به مناسبت‌های خاص، تخفیف‌های ویژه‌ای هم به خلافی‌ها تعلق می‌گیرد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.
  • گاهی با اینکه جریمه را پرداخت می‌کنید، اما خلافی موتورتان در سیستم مرکزی پلیس راهنمایی و رانندگی صفر نمی‌شود. علت این مسئله، تأخیر در به‌روزرسانی سایت است. اگر می‌خواهید مبلغ جریمه‌هایتان سریع‌تر صفر شود، برای پرداخت خلافی موتورسیکلت به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

درخواست کارشناسی موتورسیکلت

 

سخن آخر

حالا که با روش‌های استعلام و پرداخت خلافی موتورسیکلت آشنا شدید، بهتر است نسبت به پرداخت سریع آن اقدام کنید. پرداخت به‌موقع جریمه موتورسیکلت نه‌تنها مسئولیت‌پذیری و احترام به قوانین راهنمایی‌ورانندگی را نشان می‌دهد، بلکه به حفظ ایمنی جاده برای همه رانندگان کمک می‌کند. نادیده گرفتن جریمه‌ها می‌تواند منجر به افزایش مجازات، تعلیق مجوزها و حتی عواقب قانونی جدی شود. با رسیدگی سریع به تخلفات، موتورسواران به ایجاد یک محیط امن‌تر و منظم‌تر کمک می‌کنند.

/blog/motorcyclefines/amp/
نظرات (0)
نظر بدهید