مرور کوتاهی بر وضعیت بازار خودرو در ماهی که گذشت

0 2,023

وضعیت بازار خودرو در تیرماه ۱۴۰۱ به نسبت آرام و بدون تشویش بود. قیمت برخی خودروها به سبب عوامل متعدد از جمله مشخص نبودن تکلیف واردات خودرو افزایش و در عوض قیمت بسیاری از خودروهای داخلی کاهش پیدا کرد. البته اخبار متعددی در این ماه در حیطه واردات خودرو، عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش و تمایل روسیه جهت ساخت ماشین مشترک با ایران منتشر شده که به‌طور خلاصه به مرور آن‌ها می‌پردازیم.

چه اتفاقاتی در بازار خودرو کشورمان رخ داده است؟

مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در وضعیت بازار خودرو، ازسرگیری واردات است. علیرغم انقضای قانون منع واردات خودرو در اردیبهشت‌ماه، تدوین آیین‌نامه با تأخیر فراوانی انجام شد. عدم توافق بر سر شرایط و محدودیت‌ها و همین‌طور نگرانی بانک مرکزی بابت کمبود منابع ارزی کشور، باعث شد آیین‌نامه دیرتر از آنچه که انتظار می‌رفت، در صف بررسی توسط هیئت دولت قرار گیرد.

با تمام این اوصاف، تاریخ احتمالی ازسرگیری واردات خودرو چندی پیش مشخص شد. ظاهرا هم‌اکنون آیین‌نامه تحت بررسی هیئت دولت بوده و احتمالا واردات خودرو در مهرماه سال جاری انجام می‌شود.

اطلاعات رسمی درباره بندهای آیین‌نامه هنوز اعلام نشده، ولی تمرکز اصلی روی ورود خودروهای اقتصادی است. اجازه واردات خودروهای دست‌دوم به‌هیچ‌وجه صادر نشده و در ازای تمام خودروهای وارداتی باید خدمات پس از فروش در نقاط مختلف کشور وجود داشته باشد.

و اما موضوع جذاب دیگری که در وضعیت بازار خودرو در تیرماه ۱۴۰۱ نقش دارد، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو است. مرحله اول عرضه خودرو در این بستر مشترک با حواشی متعددی در خردادماه به پایان رسید. ولی شکایات و گزارش‌های مختلف درباره روند قرعه‌کشی در این سیستم باعث شد تا به درخواست معاون وزیر صمت، فرایند لاتاری به سبب عدم صلاحیت ایمنی و فنی به حالت تعلیق درآید.

با این حال چندی پیش معاون صنایع حمل و نقل ضمن اشاره بر رفع اشکالات امنیتی و فنی، از برگزاری مرحله دوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش از ۲۵ تیرماه خبر داد. این مرحله با حضور شرکت‌های متعددی از جمله ایران‌خودرو، سایپا، مدیران خودرو و همچنین شرکت خصوصی آرین پارس موتور با عرضه خودروی پرفروش لاماری ایما در ساعت ۱۷ روز شنبه، ۲۵ تیرماه آغاز شد. ولی پس از مدت کوتاهی، شکایت‌های متعدد کاربران درباره وجود اشکال در فرایند ثبت نام برای خرید خودرو بالا گرفت. وزیر صمت در پاسخ به این شکایت، شرکت طراح سایت را مقصر دانست!

موضوع دیگری که در تیرماه بارها در سرخط خبرها قرار گرفته، اعلام آمادگی روسیه برای تبادل قطعات و ساخت خودروی مشترک با ایران است. به سبب تحریم‌های اخیر علیه این کشور، صنعت خودروسازی روسیه با مشکلات متعددی مواجه شده و ظاهرا مسئولین مربوطه، همکاری بیشتر با قطعه‌سازان ایرانی را راهکار مقابله با این مشکل دانسته‌اند.

ناگفته نماند که قطعه‌سازان ایرانی بارها توانایی خود را در ساخت تجهیزات لازم برای خودروها نشان داده و از طرف دیگر، روس‌ها دارای تکنولوژی پیشرفته‌تری در عرصه خودروسازی هستند. تندر ۹۰ یکی از خودروهایی است که با همکاری روسیه به بازار ایران بازمی‌گردد.

 علاوه بر این سه مبحث مهم، خروج خودروهای اقتصادی ساینا، تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ از خط تولید نیز یکی دیگر از موضوعات تأثیرگذار در وضعیت بازار خودرو در تیرماه ۱۴۰۱ در نظر گرفته می‌شود که قطعا در آینده مشکلات بسیاری به همراه خواهد داشت، چرا که کمبود خودروهای اقتصادی به‌شدت در بازار فعلی احساس می‌شود. سازمان ملی استاندارد به سبب مشکلات پرتکرار، جواز شماره‌گذاری این خودروهای بی‌کیفیت را باطل کرده و ادامه تولید آن‌ها را بیهوده دانسته است. البته با ازسرگیری واردات خودرو، مشکل کمبود خودروهای ارزان‌قیمت تا حدودی حل می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.