برای واردات خودرو می‌توان از ارز شخصی مردم استفاده کرد!

0 1,082

یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به‌منظور تسهیلات واردات خودروهای دست‌دوم پیشنهاد جالبی را مطرح کرده است. وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ میلیارد دلار ارز در خانه‌های مردم وجود دارد، از امکان واردات خودروهای کارکرده با ارز شخصی خبر داد.

به عقیده این مسئول محترم، افرادی که مشتاق خرید خودروی دست‌دوم خارجی هستند، می‌توانند به‌صورت آزادانه دست روی هر برندی بگذارند و با استفاده از ارز محبوس در خانه یا حساب بانکی خود، اقدام به واردات ماشین سواری با کارکرد حداکثر ۵ سال کنند.

مزایای واردات خودرو با ارز شخصی

واردات خودروهای کارکرده با ارز شخصی مزایای متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دسترسی آسان به خودرو اشاره کرد. در صورت استفاده از ارز شخصی، خیال دولت هم از بابت تأمین ارز راحت می‌شود و دیگر محدودیتی برای تعداد مجاز خودروهای وارداتی کارکرده قائل نمی‌شود.

واردات خودروهای کارکرده با ارز شخصی همچنین موجب تنوع در بازار شده و شرکت‌های داخلی را وادار به رقابت می‌کند. این موضوع به نوبه خود، کاهش قیمت و در عین حال افزایش کیفیت خودروهای داخلی را به همراه خواهد داشت. با اختصاص ندادن ارز ملی برای واردات و همین‌طور حذف محدودیت روی تعداد ورود خودروهای دست‌دوم، میزان عرضه هم در بازار افزایش می‌یابد. بنابراین می‌توان به شکست انحصار در بازار خودرو امیدوار بود.

به عقیده نماینده مجلس، تعرفه واردات خودروهای کارکرده با ارز شخصی می‌تواند بر اساس پارامترهای متعدد از جمله تعداد سیلندرها، حجم موتور، میزان مصرف سوخت و … تعیین شود. ولی در صورت تمرکز روی تعریف تعرفه بر اساس مصرف سوخت، افراد تشویق به خرید خودروهای دست‌دومی می‌شوند که مصرف سوخت پایین‌تری دارند. این امر در درازمدت نقش مؤثری در کاهش آلودگی ایفا می‌کند.

واردات ساده خودروهای دست‌دوم بدون نیاز به نگرانی درباره ارزبری و افزایش عرضه در بازار همچنین به شرکت‌های تولیدکننده داخلی فرصت تنفس می‌دهد تا بتوانند مدیریت بهتری روی منابع خود داشته و تدابیر مؤثرتری را برای ماندگاری و رقابت در بازار در پیش گیرند. تأیید پیشنهاد واردات خودروهای کارکرده با ارز شخصی می‌تواند یک نقطه عطف در توسعه صنعت خودروسازی کشور در نظر گرفته شود که نتایج مثبتی را همچون بهبود شرایط خرید و فروش خودروها در بازار به همراه خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.