مروری بر بازار خودروی کشورمان در اسفندماه ۱۴۰۰

0 2,853

اسفند‌ماه سال ۱۴۰۰ را می‌توان یکی از پراتفاق‌ترین ماه‌های سال جاری صنعت خودروسازی کشورمان تصور کرد. این ماه صنعت خودرو جانی دوباره گرفت و هرچند بازار به‌سمت رکود بیشتر حرکت کرد اما نشانه‌های کاملی از احیای مجدد صنعت خودروسازی کشورمان دیده شد.

سال آینده واردات خودرو آزاد خواهد شد

شاید مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین اتفاق اسفندماه را بتوان مبحث آزادسازی واردات خودرو دانست. در حال حاضر هم دولت و هم مجلس در تلاش‌اند که مصوبه آزادسازی واردات خودرو را تصویب کرده و سال آینده مجوز ورود خودروهای وارداتی جدید به کشور را به‌دست آورند.

دولتی‌ها می‌گویند سال آینده مصوبه مربوط به ممنوعیت واردات خودرو که مربوط به سال ۹۷ است را تمدید نخواهند کرد و به این ترتیب از اردیبهشت‌ماه طبق روال قانونی شاهد آزادسازی دوباره واردات خودرو خواهیم بود.

وزارت صمتی‌ها همچنین امید دارند که در سال آینده تیراژ‌ تولید خودروسازان را به رقم ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسانند و به کمک آزادسازی واردات خودرو شیب صعودی قیمت‌ها را مجددا نزولی کنند.

شاید بازار خودرو ما هم کمی روی آرامش را ببیند

اسفند‌ماه همچنین خودروسازان بخش خصوصی و دولتی شرایط فروش متنوعی را اعلام کردند. از ایران‌خودرو و سایپا که چندین طرح فروش متنوع را اعلام کرده تا خودروسازانی همچون بهمن‌موتور، ایلیاموتور، کرمان‌موتور و ماموت‌خودرو همگی محصولات خود را در بازار عرضه کرده‌ تا شاید بازار تشنه کشورمان کمی آرام گیرد.

در آخرین ماه سال همچنین محصولاتی همچون لاماری آرین‌موتور، کامیونت امپاور بهمن‌دیزل و ون ایرودز گروه‌ خودروسازی بهمن‌موتور به بازار عرضه شده و سبد محصولات موجود در بازار کشورمان کمی گسترش یافت.

جالب است بدانید نه تنها بخش خصوصی که بخش دولتی نیز قصد دارد در سال آینده سبد محصولات خود را گسترش داده و خودروهای بیشتری را به‌دست مشتریان ایرانی برساند. تنها در یک مورد ایران‌‌خودرو مدعی است که در سال آینده ۷ محصول جدید را راهی بازار خواهد کرد. این موضوع شامل حال سایپا نیز می‌شود.

promotion banner

قیمت‌ها کاهشی است

در خصوص وضعیت بازار آزاد در آخرین ماه سال نیز باید عنوان کنیم که قیمت‌ها عموما کاهشی بوده و علت این موضوع نیز به امیدها برای احیای مجدد برجام و نوسانات نرخ ارز بازمی‌گردد.

از یک طرف کاهش نرخ ارز در طی چند هفته اخیر و از طرف دیگر اخبار منتشر شده از وین همگی سبب شده‌اند که قیمت‌ها در بازار آزاد کاهشی شود.

این نکته نیز قابل ذکر است که تأکید فراوان مسئولین در وزارت صمت بر افزایش تیراژ تولید در سال آینده و آزادسازی واردات خودرو در کاهشی شدن قیمت‌ها تأثیر به‌سزایی گذاشته است.

با این وجود اما خریداران همچنان تمایلی از خود نشان نداده و اسفند‌ماه بازار همچنان رکود خود را حفظ کرد. مشخصا واضح است که علت این عدم تمایل نیز به امیدها برای بهتر شدن شرایط بازمی‌گردد.

البته کارشناسان به خریداران بازار خودرو توصیه می‌کنند که پیش از عید خودروی موردنظر خود را خریداری کرده و منتظر بهتر شدن وضعیت قیمت‌ها نباشند. چراکه در شرایط فعلی حتی اگر برجام نیز احیا شود رشد تورمی قیمت انواع کالا ولو با شیب کم ادامه خواهد داشت و بهتر است خریداران خودرو، خودروی موردنیاز خود را زودتر خریداری کنند.

صنعت خودروسازی کشورمان در کل در اسفند‌ماه سال ۱۴۰۰ روزهای خوبی را تجربه کرد و هرچند بازار آزاد رکود قبلی خود را ادامه داد اما تغییرات بنیادی و اساسی در آن صورت پذیرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.